Svangerskap og alkohol
Hva vet vi? Råd som gis i 2005. Her kommer vår barnelege Jon Steen-Johnsens oppsummering om emnet
Det kommer stadig ny kunnskap som media er fylt av . Hva skal vi tro på som sant ? Gamle ”sannheter” dukker noen ganger opp igjen og blir vitenskapelig dokumentert. I Dommernes Bok i Bibelens Gamle Testamente står det om en som skal ”bli med barn” :
…så nå må du akte deg, så du ikke drikker vin eller sterk drikk…… ( kap.13.4)
I mange kulturer er alkoholbruk og svangerskap uforenlig. Skadene som kan skje med fosteret ble i den medisinske verden gjenoppdaget i 1968 ( Lemonine P) , og etter dette har det vært diskusjoner om og forskning på hvordan alkohol kan skade fostret , når det kan skade og hvilke mengder som kan utløse skader.
Fra de siste årene foreligger mange artikler om alkoholens effekt på fosteret, og det har kommet utredninger om svangerskap og alkohol fra sentrale helsemyndigheter i flere land. Basert på de senere års kunnskap er det nå klart at det ikke finnes noen sikker nedre grense for det som er skadelig alkoholinntak i svangerskapet. Alkohol kan skade fostret i alle faser av svangerskapet, skadevirkningene er livsvarige og gir et bredt spektrum av effekter som kan forhindres fullstendig.
Kvinners drikkemønster i Norge.
Data fra Statens institutt for rusmiddelforskning viser at alkoholkonsumet hos kvinner i alder 25-29 år økte med 45% fra 1973 til 1999. I 2004 var andelen unge voksne kvinner som bruker alkohol 95%. En svensk doktoravhandling fra 2004 har funnet at 95% av gravide rapporterer alkohlinntak rundt 12 svangerskapsuke. Dette er i kontrast til norske data, hvor foreløpige funn fra Mor og barn undersøkelsen antyder at 88% ikke drikker alkohol mens de er gravide. Av disse drakk ikke 11 % heller før de ble gravide, men hele 77% av de som er vant til alkohol legger om drikkevanene. Hva som er virkelighet når det gjelder alkohol inntak kjenner vi ikke til.
Hva kan skje med fosteret ?
Større mengder alkohol kan føre til det vi kaller FAS ( føtalt alkohol syndrom). Det nyfødte barn vil da ha spesielle ansikttrekk med små øyenspalter, glatt leppefure og smale lepper, eventuelt lite hode. Dessuten vil de ha forskjellige forstyrrelser i sentralnervesystemet med forsinket utvikling, lærevansker, adferdsvansker o.a.. som vedvarer gjennom hele livet. De som ikke har ytre synlige skader kalles FAE ( føtale alkohol effekter), men har samme problemer med sentralnervesystemet.
Data fra USA forteller at det er flere alkoholskadede barn enn cerebral parese+Down`s syndrom+ryggmarksbrokk tilsammen. En viktig årsak til psykisk utviklingshemning er alkohol, og disse skader er mulig å forebygge.
Hvor mange er det ?
Vi har ikke sikre tall hvor mange barn som fødes i Norge med alkoholskade. Man antar at det er 1 av 1000 barn med FAS og at 2-3 ganger så mange fødes med FAE. Folkehelseinstituttet har beregnet at mellom 60 og 600 norske barn hvert år skades.
Hvordan virker alkohol på celler og skader veksten ?
Alkohol passerer gjennom morkaken til fosteret, og fosteret vil få samme promille som kvinnen. Alkohol er gift for celler som er i vekst. For noen typer celler i hjernen er det vist at de dør. Celler i vekst kan stryke med eller få en skadet funksjon. Mere enn 1 alkohol-enhet pr. dag er vist å øke risikoen for fosterdød.
Alkohol er giftig for fosterets hjerne fra før kvinnen vet hun er gravid og til fødselen. Alkohol griper inn og kan skade de forskjellige prosessene som finner sted i hjernens utvikling gjennom hele svangerskapet
Flere store studier har vist at alkolbruk i 2 og 3 trimester kan forårsake for tidlig fødsel. Alkoholinntak både i start og ved slutten av svangerskapet kan redusere fosterets vekst.
Hva har vært vanlige synspunkter og råd i Norge ?
Hvor mye er skadelig ? Vi har tidligere vært klar over at både store mengder alkohol ( fyllekule eller ”binge-drikking”, dvs. > 5 enheter alkohol på en gang) og at jevnt stort forbruk ( > 10 AE pr. uke) gir temmelig sikre alkohol-skadede barn.
( 1 alkoholenhet (AE)= 12,8 gram ren alkohol =1 glass vin ( 150 ml) = 1/2 flaske pils )
Vi visste ikke tidligere at mindre mengder kan gi skade fordi dette har vært vanskelig å bevise. Utfra den tidligere kunnskap ble det før funnet mulig akseptabelt å drikke 1 AE flere ganger i uka eller daglig.
Hva sier forskningen om små mengder alkohol ?
Omfattende studier de senere år konkluderer nå med at selv meget lavt inntak av alkohol i svangerskapet kan føre til at fosteret oppfører seg annerledes med bl.a. reduserte regelmessige pustebevegelser. Det er vist større fosterdødelighet . Skader kan gi som resultat grader av psykisk utviklingshemning og / eller ADHD. For medfødte misdannelser er første del av svangerskapet mest kritisk, men fosterets hjerne er følsom for alkoholpåvirkning i alle stadier av svangerskapet.
Betyr alkohol noe i befrukningsøyeblikket ?
Kvinner som drikker mer enn et glass vin (1AE) synes å ha nedsatt fruktbarhet. Det er også vist at alkoholinntak hos mannen har innflytelse på hvor lang tid det tar for kvinnen å bli svanger. Den nedsatte fruktbarheten skyldes sannsynligvis at egg eller sedceller går til grunne før sammensmeltingen. Man har også i dyrestudier funnet at alkohol skader arvematerialet ( kromosomene).
Kan skjerpede råd skape angst og føre til dårlig samvittighet som kan skade ?Mange som har barn har tatt et eller flere glass vin under graviditeten. Barna deres ser trolig ut til å ha det svært så bra. Sjansen for at barna er påført en eller annen celleskade i hjernen er nok liten. Kunnskapen som nå er kommet er ikke så presis at du i ettertid skal bebreide deg om det er inntatt beskjedne alkoholmengder. Noen foreldre har likevel selv erfart at eget barn er skadet, og er opptatt av å formidle til andre både hvordan barnet kan få hjelp og hvor viktig det er å forebygge.
Hvis du er gravid og har brukt noe alkohol – hva nå ?
Igjen må det sies at beskjedne mengder neppe har vært til skade, men det er et helt klart råd at du STOPPER alt alkohol-inntak for resten av svangerskapet. Vi vet at den uheldige virkningen på fostret kan skje gjennom hele svangerskapet.
Ekspertvurderinger.
De synspunkter som er beskrevet er hentet fra flere ekspert-utredninger. Sosial og helsedirkektoratet nedsatte i 2004 en arbeidsgruppe ledet av barnelege, professor Ann-Mari Brubakk. Gruppen avga sin innstilling på ettersommeren 2005, og deres hovedkonklusjon er at man skal anbefale total avholdenhet fra alkohol under hele svangerskapet fordi
a) Det finnes ingen sikker nedre grense for alkohol inntak i svangerskapet.
b) Selv små mengder alkohol kan ha en langvarig innflytelse på adferd og kognitiv utvikling hos barnet.
c)Problemene varer livet ut hvis fosteret først er skadet.
Skader på barnet forårsaket av alkohol kan forhindres, og komiteen anbefaler derfor følgende:
a) En svanger kvinne bør ikke drikke alkohol.
b) En svanger kvinne som allerede har drukket alkohol i svangerskapet bør stoppe for å minske videre risiko.
c)En kvinne som planlegger å bli gravid bør ikke drikke alkohol
Les mer på Sosial- og helsedirektoratets sider, side 6-9
Omfattende rapporter fra internasjonalt kjente forskere om samme sak er i 2004 kommet fra USA (Center of Disease Control) og i 2005 fra helsemyndighetene i Nederland. (Referanser: se ovenstående rapport)
Hvilke råd gir andre land ?
En del land ligger noe foran oss i arbeidet med å opplyse om farene ved alkoholinntak i graviditeten. Helsemyndighetene i mange vestlige land (Sverige, Island, Nederland, Frankrike, USA og Australia) konkluderer nå med at det er grunnlag for å anbefale totalavhold i graviditeten. Flere land (Danmark, England) har ikke så strenge råd, men er mere på linje med de vurderinger vi tidligere hadde i Norge.
Les mer om de nye retningslinjene i svangerskapsomsorgen her på BIM
Når det gjelder alkoholbruk formuleres det slik:
Vi anbefaler at kvinner ikke drikker alkohol i svangerskapet.
Alkohol har en skadelig effekt på fosteret. Det er fordeler med å slutte i alle faser av svangerskapet.
Mere utfyllende kan du selv lese her Mer utfyllende lesning finner du på Sosial-og helsedirektoratets egne sider (side 79-81 i retningslinjene)
KONKLUSJON:
Vi vet at alkohol skader foster. Vi vet at større mengder fører til alvorlige synlige skader ( FAS) og ikke synbare skader ( FAE) som også kan uløses av mindre mengder alkohol. Vi har ikke nok kunnskap til å bevise at en liten alkoholmengde ( et vinglass) en gang i uka kan skade. Men forskningen har ikke kunnet sette noen sikker nedre grense.
For å forhindre skade følger rådgiverne FØRE VAR prinsippet, og fraråder helt alkohol-inntak i svangerskap, og om mulig i forbindelse med unnfangelsen.
Kilder:
1. De rapporter som er referert ovenfor.
