Omega 3 forbedrer den nyfødtes søvn når mor spiser dette
Ny forskning viser nå at Omega-3 fettsyrene modner den nyfødtes hjerne, og kan bl.a. forbedre barnets søvn. Når en vordende mor spiser mye fet fisk, rik på Omega-3 fettsyrer under graviditet, sover hennes nyfødte barn roligere og bedre de første dagene. Forklaringen er at Omega-3 fettsyrene er meget viktige for modningen av barnets hjerne. Derfor er det avgjørende at den gravide får nok Omega-3, da disse utgjør en stor del av hjernens naturlige fettstoffer.
Denne konklusjonen kommer fra et helt nytt forskningsprosjekt, hvor man har sammenlignet det nyfødte barnets adferd med hvor mye Omega-3 moren hadde i blodet ved barnets fødsel.
En amerikansk forskergruppe presenterer disse resultatene i den siste utgaven av det anerkjente vitenskapelige tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition.
Ifølge studien bidrar Omega-3 fettsyrene til å gjøre det nyfødte barnets søvn mer rolig, avkorte den ”forvirrede” overgangen mellom søvn og våken tilstand, samt forlenge det tidsaspektet hvor barnet er helt kvikk og våken. Barnets måte å sove på avspeiler hvor moden dets hjerne og nervesystem er.
”Omega-3 fettsyrene er viktige byggestener for både hjernen og øyet hos et barn. Derfor er det viktig at den gravide har et inntak av slike fettsyrer i svangerskapet. Ikke mindre enn 70% av barnets hjerne dannes allerede i fosterlivet”, sier Arne T. Høstmark ved UiO, seksjon for forebyggende medisin. Han sier videre at tidligere forskning tyder på at Omega-3 fettsyrer til friske, gravide kvinner også kan være avgjørende for å forhindre for tidlig fødsel.
Omega-3 fettsyrene bør være av den lange typen, ikke den korte, for da nyttegjør kroppen dette bedre. Mor gir Omega-3 videre til barnet først gjennom sitt blod til fosteret via morkaken. Etter fødselen via morsmelken når mor fortsatt tar Omega-3 tilskudd. Det finnes flere måter å få i seg dette på, men Høstmark anbefaler at det i størst mulig grad blir gjennom naturlige kilder som fisk.
Det er også gjort en studie i USA hvor man har gitt gravide kvinner egg som er tilsatt Omega-3, der resultatene ikke er så klare som de som er gjort der hvor inntaket er gjennom naturlig Omega-3. Man ser en økning i svangerskapslengden hos de som fikk Omega-3, men ikke med så mye som i de norske og danske undersøkelsene, der tilførselen har vært gjennom fet fisk og fiske produkter.
På Færøyene går kvinner lenger gravid og føder større barn enn det de gjør i snitt i Danmark. Dette mener man at har en klar sammenheng gjennom det høye inntaket av fisk som befolkningen på Færøyene har. Dette har bl.a Dr Christian A. Drevon fra UiO forsket en del på.
Referanser:
(1) Cheruku RS et al. Higher maternal plasma docosahexaenoic acid during pregnancy is associated with more mature neonatal sleep-state patterning. Am J Clin Nutr 2002; 76: 608–613
(2)http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/76/3/608
(3)Olsen SF et al. Randomised controlled trial effect of fish-oil supplementation on pregnancy duration. The Lancet 1992;339:1003-1007.
