Omega-3 kan forebygge for tidlig (prematur) fødsel
Omega-3-fettsyrer reduserer risikoen dramatisk for å få for tidlig fødte barn. Gravide kvinner som tidligere har opplevd prematur fødsel, venter tvillinger eller av andre årsaker er i risikogruppen anbefales å ta omega-3-tilskudd i svangerskapsperioden.
Dette fremgår av en ny forskningsrapport "Fish Oil Trial In Pregnancy" - som nylig ble publisert i British Journal of Obstretrics and Gynaecology, et av verdens ledende tidsskrifter på området. Forskningen er delvis gjennomført ved Haukeland Sykehus i Bergen, og den er finansiert av legemiddelfirmaet Pronova Biocare. BarniMagen gjengir her pressemeldingen fra selskapet fordi innholdet er relevant for mange av dere og fordi det står solid forskning bak resultatene.
Forskere regner med at nærmere 60% av barn som fødes før 30. uke på en eller annen måte sliter med sen-komplikasjoner som alvorlige nevrologiske skader, adferdsvansker, hyperaktivitet eller ADHD. Dersom svangerskapet kunne forlenges ville risikoen for slike senkomplikasjoner reduseres.
I en ny undersøkelse bekreftes at mellom 40-50 prosent av kvinnene som tok omega-3-tilskudd fikk svangerskapet forlenget med opptil to uker. Det var samsvar mellom lenger gjennomsnittlig svangerskapsperiode, høyere gjennomsnittlig fødselsvekt og færre antall tidlige prematurfødsler.
Et ekstra pluss er at morsmelkens innhold av omega-3-fettsyrer øker hos kvinner som tar et omega-3-tilskudd. Disse fettsyrene er viktige for det nyfødte barnets utvikling av hjernen og nervesystemet, og for netthinnen.
Det er flere forhold som kan føre til for tidlig fødsel, men det kan være vanskelig å påvise den direkte årsaken. Det kan være økt risiko ved svakhet i livmorhals, infeksjoner, svangerskapsforgiftning, nedsatt morkakefunksjon, andre sykdommer, flerlingefødsel og psykologiske faktorer.
Det norske omega-3-produktet Pikasol fra Pronova healthcare, Norsk Hydro, ble brukt i undersøkelsen. Kvinnene fikk 4 kapsler daglig fra 16. svangerskapsuke inntil fødselen.
For å sikre tilstrekkelig inntak av omega-3 fettsyrer anbefales 2 gram omega-3 konsentrat per dag i løpet av graviditeten og ammeperioden, eller fet fisk som laks, makrell og sild omlag 5-6-ganger i uken for risikopersoner.
