Gravid og arbeidsledig
hvilken rettigheter har jeg som er på attføring?? |
00:46 11.08.2007 |
|---|---|
Hei alle sammen! Jeg har gått på skole de siste to årene gjennom omskolering (vgs) og motatt attføringspenger i disse to årene! Vi har ett barn fra før og snakket om at vi ville ha nr to før jeg var ferdig med tiltaket,har ett år igjen som jeg egentlig skal begynne på nå. Jeg snakket med saksbehandler ifjor og spurte om jeg hadde krav på fødselspenger ut ifra attføringspengene hvis jeg skulle bli gravid mens jeg gikk på skole! han sa at ja det hadde jeg,han mente det nærmest lønnet seg for da fikk jeg penger og omskoleringen ville bli satt på vent når jeg fikk barnet! Jeg ble selførgelig veldig glad og fortalte mannen min den gode nyheten og hoppet i køya! Nå som jeg endelig har blitt gravid og har fått meg en ny saksbehandler siden ifjor skjønner jeg at dettte hadde han ikke greie på! Nå sitter jeg her og kommer til å miste det siste året mitt pga ekstrem svangerskaps kvalme og har ikke krav på sykepenger eller fødselsenger! Hva gjør jeg da!!? Har jeg krav på å stå registrert som ardbeidsøker?? jeg må visst også jobbe eller være ardbeidsøker i 26 nye uker å få krav på sykepenger igjen!! Hadde jeg visst dette hadde jeg funnet meg en jobb ifjor! Man regner da med at den informasjonen man får av saksbehandler stemmer!! Er ikke like lett å finne seg en jobb når man er så jæv.. kvalm hele tiden, og er gravid heller. Noen som har noen gode råd? hilsen fortvilet! |
|
| Anonym | |
Sv: hvilken rettigheter har jeg som er på attføring?? |
08:47 12.08.2007 |
|---|---|
Så synd at din gamle saksbehandler ikke kunne reglene.Helt uhørt, spør du meg!!!! Vel, saken er slik at du ikke får rett på foreldrepenger, det eneste du får er engangsstønaden. Om du vil fortsette attføringen etter fødsel kan far ta permisjon, det har han rett på. Eller så må du ut i jobb, men det er jo en grunn til at du er på attføring, så kan ikke helt skjønne hvordan du skal komme deg i jobb enda og da kan du heller ikke stå som arbeidsledig. Jeg er på attføring og vi hadde i utgangspunktet tenkt at jeg skulle fortsette med skolen, på kveldstid, etter barnet var født, og far skulle ta gradert uttak. Men, nå har jeg søkt rehabilitering pga leger og eksperter mener jeg vil bli friskere av det og min saksbehandler mener også at jeg ikke har noe ute i jobb å gjøre enda, og da kan jeg heller ikke stå som arbeidsledig. Far vil da ikke ha rett på permisjon, men han har heldigvis en veldig fleksibel jobb, slik at han kan stille opp når det trengs. Hvis jeg får innvilget rehab da. Så, jeg vet ikke helt hva jeg skal si til deg annet enn at slik det ser ut for deg nå, så kan du sykemelde deg. Da vil du automatisk gå over på rehabiliteringspenger etter 4 uker (dette sa min saksbehandler til meg) også må nav da ta en avgjørelse på hva som skjer med deg. Men i utgangspunktet har du ikke krav på rehab pga svangerskapsplager, så de vil nok avslå og forhåpentligvis sende deg tilbake i attføring. Men dette "kjøper deg litt tid" da, siden du er så plaget. Du har jo kan jo søke deg videre på skole selv om du ikke skal studere. Da får du rett på fødselsstipend samt forsørgerstipend, dette vil utgjøre noe, vet ikke helt hvor mye da, siden du tar vgs. Men vil tro det hjelper på om du velger å være hjemme. Håper du ble litt klokere. Bare å spørre mer, så skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan. Lykke til!!! |
|
| Mor til en snart 2 | |
22:53 17.12.2007 |
|---|---|
Det hjelper henne ikke å sykemelde seg når hun ikke har krav på sykepenger slik det er nå. Hun må først jobbe 26 uker før hun har rett på sykepenger igjen. Og hun kan heller ikke få fødselspenger fra lånekassen siden hun ikke har hatt det 6 mnd før fødsel. Hun fikk utdannelsen gjennom NAV. Det blir engangsstønaden, barnetrygden og eventuelt sosialstønad om dere ikke klarer dere på det du får og mannen din sin inntekt. |
|
| Anonym | |
18:08 10.12.2007 |
|---|---|
Føler med deg i den situasjonen..... ville bare si at jeg tok 3 behandlinger hos akupunktur for kvalme osv..... ble helt kvalmfri.... spiste også helsekost ingefær sugetabletter mot reisesyke.. Hvis det er noe til hjelp.. kansje du kan klare å jobbe litt om det hjelper. Lykke til |
|
| Anonym | |