Her kan du skrive en liten hyllest til akkurat din mor, og så sende henne linken etterpå hvis du har lyst til å dele den med henne også:-)
Man kan aldri få nok ros!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Er det noe i veien for å gi 8 mng mat til en baby på 7 mnd og i uke?
Sv: Er det noe i veien for å gi 8 mng mat til en baby på 7 mnd og i uke?
11:49 15.08.2007
Snakket nettopp om dette med ei venninne - jeg har ei födt 4.jan og hennes jente er födt en mnd tidligere. Hun bruker 8mnd-middagsglass til jenta, jeg har akkurat begynt å gi middag til mi. Vi lot jenta mi få smake litt av hennes mat, og begynte å prate litt om hva forskjellen på 6- og 8mnd-mat egentlig består i. Vi leste litt på nett og på pakkene, og fant ut at det er tre hovedfaktorer:
- 8mnd-mat er mer sammensatt: har flere ingredienser (6mnd har färre: greit å starte med få, for lettere å kunne finne ut hva eventuelle reaksjoner skyldes)
- 8mnd-mat har höyere energiinnhold (logisk nok: jo större barn, jo höyere energibehov)
- 8mnd-mat har mer biter (en naturlig del av läringsprosessen det er å spise fast föde).
Jenta mi greide fint å spise 8mnd-mat, hun brekker seg ikke av bitene, hun er en stor unge med stort behov for mat, og hun har hittil ikke vist noen tendenser til å reagere på noe slags mat. Jeg gir henne derfor av og til 6mnd-glass og av og til 8mnd-glass. Når det gjelder gröt gir jeg 6mnd-gröt forelöpig, kommer til å gå over til 8mnd-gröt på kvelden når denne pakka er tom.
Sv: Er det noe i veien for å gi 8 mng mat til en baby på 7 mnd og i uke?
12:01 15.08.2007
Mhm. Snuppa mi har jo fått 6 mnd mat i 1,5 mnd nesten nå.
Det var i første omgang et grøtmåltid om dagen jeg tenkte på.
Jeg klarer ikke finne 6 mnd grøt som blandes med melk, og jeg vil bruke egen melk i grøten.
Pluss noen smakeprøver på 8 mnd middagsglass for å venne henne til biter. Overgang over natta når hun blir 8 mnd funker nok neppe.