Jeg tror at smertefølelsen blir annerledes når man er hjemme. Selvfølgelig er det vondt da også, men du takler den på en annen måte nettopp pga omgivelsene. De trygge varme og vante omgivelsene. Du blir kjent med kroppen på en annen måte, du får tid til å kjenne etter. Nå har jeg jo ikke hatt noen sykehusfødsel, men kan tenke meg at på et sykehus er det vel gjerne flere som kommer med meninger, flere som sier "er du ikke ferdig enda?", flere instrumenter med målinger o.l. Det ville iallefall jeg følt som en stressende situasjon, og stress er jo med på å forsterke smertene.
På min siste fødsel fikk jeg akupunktur som hjalp meg til å slappe av og ta alt i et rolig tempo. Det minsket smertene utrolig.
Jeg følte jeg hadde flere muligheter hjemme enn på et sykehus. Dersom jeg hadde vært på et sykehus, ville jeg ligget i senga hele tiden (og fødselen ville tatt enda lenger tid), mens hjemme kunne jeg sitte i lenestolen og slappe av, eller i saccosekken på gulvet, eller i badekaret. Det hele gikk ut på å få slappet av og samlet krefter, og få ro nok til å kjenne på kroppen hva som ville skje. |