Her kan dere fortelle hverandre fødselen forløp. Dette er også et godt forum for dere som er gravide, og som lurer på hvordan det var å føde. Kom med dine spørsmål her.
jeg fødte uten epiduralen, skal IKKE ha den denne gangen heller. jeg tørr ikke ta den
Anonym
Sv: Hvor mange her hat født UTEN epidural`?
19:40 6.09.2007
Fikk epidural den gangen fødselen ble satt igang,rakk nesten ikke virke da før babyen var ute :-) hadde 8 cm åpning da de satte den..
Ellers har jeg født uten noen form for bedøvelse 2 ganger,gikk heeelt supert.
Lystgass og bedøvelse i mellomkjøttet hadde jeg v.fødsel nr 1.
Ellers kun lystgass v.2 fødsler.
Venter nå nr 7 som ligger i seteleie,får forhåpentligvis KS !
Jeg flødte uten epidural eller annen form for smertestillende. Det gikk veldig fint for meg. Valgte normalenheten på sykehuset fordi jeg ville ha mulighet for smertestillende, men trenkte det ikke. De spurte om jeg ville ha lystgass, men orket ikke så mye styr. Hadde nok med meg selv. Konsentrerte meg om å slappe av og jeg beveget meg hele tiden, det hjalp for meg. Prøv det, anbefales....
Det er veldig forskjellig hvordan fødsler man har. Noen har effektive rier som kanskje ikke gjør SÅ vondt (selvførgelig gjør det vondt), som meg. Og noen har kraftig smerter som kanskje ikke er så effektive og det tar lenger tid, og gjør vondere...
Jeg var heldig som ikke følte at jeg hadde så veldig vondt, husker jeg tenkte når pressriene plutselig kom. - skal det ikke gjøre vondere først...
Anonym
23:44 7.09.2007
Anonym 21.47
Tusen takk for et utrolig flott og innsiktsfullt innlegg! Det gjorde meg veldig glad i en verden hvor det florerer av de som har hatt greie fødsler som tror at andre som har hatt vonde fødsler er pysete og tåler lite. Det du skriver i innlegget ditt viser at du er takknemlig for at du fikk greie rier som ikke var så vonde, og du viser at du vet at ikke alle er like heldige og at det handler om flaks og ikke smerteterksle eller hvor "flinek" man er til å takle smerten. tusen takk :-)
Anonym
08:45 13.11.2007
Handler om flaks????? jaja...
Anonym
21:22 8.09.2007
Tenkte jeg også bare skule legge til at mamma føte det like dan da hun fødte (mormor også). Det kan jo tenkes at lette eller harde fødsler går i arv/ligger i familien...
Fødte uten. Fikk tilbud av jordmor om epidural for å "bekjempe" for tidlig trykketrang, men vi kom aldri så langt før det ble bestemt å ta han med vakuum. Fikk pudendalblokade (lokalbedøvelse) i tilfelle de måtte klippe, men trengte ikke å klippe likevel. Tror nok at bedøvelsen tok noe av smertene akkurat når gutten "stod i døra" =)
jg hadde ik noe form for smertestillende da jg fikk nr 1.
håper på det samme nå.
var oppe å gikk rett etter babyen var ute, føltre selv at jeg kunne tatt babyen under armen å gått hjem.
var i kjempe form rett etterpå igjen
fødte uten..men ville ha.. var fult på avdelingen hvor man fikk satt epidural, kom på en avd hvor man ikke gav smertestillende.
har hatt veldig problemer i ettertid med vonde drømmer og fødselsangst.
fikk akupunktur, men mener selv at det ikke gav noen lindring på smertene. men alt gikk bra og nå er tulla mi 1 år.
Det er svært som dere skryter av det dere som har født uten epidural. På innlegget med spørsmålet om hvor mange som har født MED epidural er det jo hittil bare en som har svart og det var meg. Det er liksom ikke stuerent å velge epidural.
Skjønner hva du sier, men samtidig bør det vel være lov å skryte av at man har født uten smertestillende? Selv om jeg ikke dømmer dem som føder med epidural, så må vel de som føder uten få lov å være stolt av det...?
Kjære nøffemor
Jeg mener det er HELT stuerent å be om epidural! Målet mitt er alltid at jeg skal prøve å klare meg uten, men første gangen var jeg inderlig takknemlig for at jeg hadde epidural! Hadde aldri klart det uten! Den tok riktignok piffen av pressriene mine, de forsvant nesten, men jeg hadde ikke klart å gjennomføre fødselen uten å ha fått sove den timen jeg fikk 3 timer før pressriene startet. Andre fødselen gikk så bra at jeg følte ikke behov for epidural.
Håper at jeg skal slippe epidural denne gangen også, men det vil tiden vise. Jeg tar det som det kommer! :-)
Anonym
08:44 13.11.2007
Nöff nöff!
Er vel ikke å skryte å fortelle at man har kommet gjennom en födsel uten smertestillende vel?? Å föde er helt normalt, noe vi kvinner er skapt for. Så det går faktisk an! Jeg gjorde det!
Opplever ofte motsatt, at det er om å gjöre å fortelle om den mest grusomme födselen. En normal födsel er liksom ikke interressant i dagens samfunn hvor alt skal väre så spesielt og särt.
Men noen har höyere smerteterskel enn andre, noen klarer seg uten smertestillende, andre ikke. Verre er det ikke!
Helt utrolig...
Anonym
05:33 11.04.2008
Jeg har født 3 barn uten epidural og håper jeg klarer meg uten denne gangen også.Jeg er faktisk redd både sprøyten og virkningen;-(
huffda,-dette var da hårsårt!!!
Det er da ingen så langt i denne linken som har kritisert å få epidural, er det??? Dette virker litt som "angrep er det beste forsvar"...det er bare det at du ikke har noe å forsvare... .
den som spør ¨får svar... uten epidural...men kunne sikkert like gjerne vært med. Taklet det fint, og er glad for det. Det er vel slik at alle vil skryte av sin fødselsopplevelse, om det er med eller uten epidural. Rart at noen reagerer her. Trodde det var et diskusjonsforum, hvor alle kunne si det de mener uten å måtte forsvare seg...
Anonym
23:40 11.09.2007
Har født begge to uten epidural - har såpass angst for å putte en svær nål inn i ryggmargen at jeg valgte å trene mye smertemestring i stedet. Anbefales!
Anonym
11:26 14.09.2007
Fødte uten epedural...gikk kjempe bra...tror den sprøyta bare er oppskrytt....skal føde uten nå også jeg.....(men har sprøyte skrekk også da;) )
Hvorfor tror du det, Lill, at den sprøyta bare er oppskrytt? Jeg har veldig god erfaring med epidural, har født alle tre barna mine med det, og for meg var det til stor hjelp. Tror du at epidural er placebo, eller?
HVORFOR mener du at epidural bare er oppskrytt??? Hva vet du om det???? Syns du at jeg virker unormal som har hatt god nytte av epidural alle tre gangene jeg har født? Det er helt sant også, jeg har født med moderate smerter alle gangene. De fleste sier at fødselsmerter er de verste smertene de kjenner i livet sitt, men jeg vil ikke si at det var det for meg! Jeg vil si det var vondere å klemme fingeren i døra en gang, for det var grusomt vondt. Jeg vil også si at jeg hadde det verre da jeg hadde kraftig omgangsyke som barn enn jeg hadde det de gangene jeg fødte.
Uten epidural for meg sist, det gikk helt fint. Fødsler er veldig forskjellige, tror det er best å vente og se hvas om skjer, jordmødrene råder en jo til hva som er best, ved store smerter eller veldig lang fødsel er det jo kjempefint med epidural, men for andre kan det få fødselen til å stoppe opp, og da kan det være bedre uten.
Fødte mitt andre barn uten epidural. Forferdelig vondt men, var en kort fødsel.To timer fra første ri til ho var ute. Var i mye bedre form etter å ha født uten epidural enn med. Kroppen tok seg raskere inn igjen syns eg..
Anonym
11:22 21.09.2007
Jeg har født en gang med og to ganger uten epidural. Jeg foretrekker uten, selv om jeg hadde god hjelp av epiduralen den gangen jeg fikk den.
Jeg har fødsler som ikke varer veldig lenge (5-10 timer fra spede begynnelse til siste slutt), og jeg har hatt alt fra omtrent smertefrie rier hele veien, til intense rier omtrent uten pause.
At jeg har "greid" å føde to ganger uten epidural er en kombinasjon av at jeg ikke har lange fødsler (men den ene av dem var absolutt tøff nok sånn i intensitet!), at jeg har hatt ekstremt god fødselshjelp og -omsorg fra absolutt fabelaktige jordmødre (sist - den tøffeste fødselen - hadde jeg den samme jordmoren som jeg hadde gått til i hele svangerskapet og som, seriøst, antagelig er den flinkeste jordmoren i verden!), og at jeg, i alle beskjedenhet, faktisk er ganske flink til å føde. Jeg er god på å møte smertene, til å jobbe på lag med kroppen og på å håndtere det mentale (jeg har veldig vanskelig for å bli redd, for eksempel- dårlig utviklet fantasi...).
Jeg fødte første gang med epidural fordi jeg hadde maserier i mange timer, og fordi hodet hadde posisjonert seg feil, sånn at riene ikke virket på annet vis enn å slite ut meg. Jenta mi ble ikke hjulpet av riene. Riene ble svakere av epiduralen, og det trakk veldig ut i tid. Jeg brukte 26 timer på hele seansen.
2. gang jeg skulle føde, hadde jeg bestemt meg for å få epidural, på grunn av den første fødselen som trakk sånn ut og som var så smertefull.
Det var bare det at da jeg kom på sykehuset og skulle føde nr. 2, så viste det seg å være for sent for epidural. Jeg husker jeg ble kraftig forbannet, da jeg hadde blitt lovt dyrt og hellig at jeg skulle få epidural.
Til min store overraskelse, viste det seg at den 2. jenta mi bare brukte 6 timer på å komme ut. 20 timer mindre enn nr. 1. Jeg var så frustrert at jeg kunne hyle da jeg ikke fikk epidural, og smertene var selvsagt ubeskrivelige i den korte tiden jeg hadde dem.
Det ble mer intense smerter i den korte tiden jeg hadde dem.
For min del, var det himmelvid forskjell på fødsel nr. 1 og nr. 2. Jeg kjenner ikke mye til andres erfaringer, men ihvertfall for min egen del, var det så stor forskjell på disse to, at jeg nå ville ha foretrukket uten epidural (for ikke å svekke riene), neste gang.
Som alle her vet - så ER det vanligvis veldig stor forskjell på fødsel nr. 1 og nr. 2. For min del, tok som sagt nr. 1 20 timer mer enn nr. 2.
Men dette gjelder selvsagt ikke alle, men tenkte kanskje noen ville ha nytte av å lese det. Hvis ikke, så skjønner jeg det og, da smertene selvsagt er veldig mye mer intense i den korte tiden de pågår uten epidural enn med epidural.
Jeg var ikke utslitt etter 6 timer med rier og kunne derfor gi mer når det virkelig gjaldt.
Meningen er ikke å gi råd. Til det vet jeg at jeg vet altfor lite, og er dessuten svært klar over at dette ikke gjelder or alle, men kanskje noen allikevel vil ønske seg en kortere - dog mer intens opplevelse, enn å trekke det ut.
Anonym
14:08 22.09.2007
jeg fødte uten epidural.
Jeg hadde på forhånd forberedt meg på tanken om å føde uten. Dette i tilfelle det ikke skulle la seg gjøre, og jeg da skulle få "panikk". Jobbet endel på forhånd med fødsels"nerver" (ikke fødselsangst). Min fødsel varte i 24 timer fra jeg kjente at det var i gang til han var ute. Vannavgang etter ca 18 timer. Før det hadde jeg rier som ikke var så vonde, men jeg måtte ligge kjente jeg. Jeg har nok vært heldig:-) og glad for det. Jeg hadde gått på yoga for gravide, så jeg konsentrert meg om pustingen. Jeg kom inn på føden med nesten full åpning, og da var det vel for sent med epidural uansett.
Anonym
21:21 23.09.2007
Jeg lå i badekar og hadde det som eneste smertelindring. Hadde en kjempefin fødsel! Det varte 5 timer fra jeg kom inn på sykehuset. Jeg håper jeg klarer denne fødselen like greit, er noe bekymra over at jeg ikke er like godt trent nå som da...
Jeg fikk epidural etter 13 timer med maserier med førstemann, hadde epiduralen i 5 timer og holdt på i 5 timer til uten.
Med andremann fikk jeg ingenting, og denne gangen går jeg også for ingenting. Epiduralen gjorde bare mine dårlige rier enda dårligere, så selv om det gjorde vondt som faen vil jeg heller være i fødsel i 7 timer enn 23...
Jeg fødte uten, pga at jeg er livredd for sprøyter/stikk, i tillegg så gikk det veldig fort.
Det gikk helt fint, men nå er det 1 uke igjen til termin og jeg merker at jeg gruer meg litt... :)
Har født med og uten.
Synes den uten var den beste fødselen. Var så pigg etterpå. Kommer nok til å satse på uten denne gangen også, men man vet jo aldri hvordan en fødsel blir...
Jeg fødte uten epidural, hadde god effekt av lystgass jeg.. Vil prøve uten epidural på neste også, bare håper denne fødselen blir like grei som den forrige... tok 7 timer fra vannet gikk til hun var født.. Ville vurdert epidural hvis jeg ble liggende et døgn liksom...
Det er kanskje de som har prøvd en gang med bedøvelse og en gang uten som kan gi mest konstruktiv råd når det gjelder erfaring?? :)
Tror det er som flere påpeker også, at alt avhenger av hvor lang fødsel man har - og selvfølgelig så går alle inn i fødselene individuelt og dermed med ulike forvetninger til smerte!! :):)
Jeg fødte uten! Hadde gått bra nok hvis jeg ikke hadde ligget så lenge med pressriene
Hadde 9cm i over 4 timer og utdrivningsfasen tok 1.15 min så.....tror det er ganske uvanlig
Anonym
15:02 13.11.2007
Jeg har født uten noe som helst to ganger. Syns 1. gang var et sjokk (trodde ikke det var så vondt nei *hihi*), mens andre gang gikk det susende fort og greit.
Denne gangen vurderer jeg å få bedøvelse til selve utpresningen faktisk. Jeg har sprukket en del begge de foregående gangene, og ville gjerne slippe å føle det igjen....er det noen som har erfaringer med det?? Hmmm,-kanskje jeg skal lage en egen tråd:o)
Lillefy, spør om du kan få pudendalblokade på det sykehuset du skal føde. Jeg hadde det da jeg fødte andre gangen, og jeg syntes ikke da det gjorde vondt å trykke ut ungen. Jeg kjente det sprengte da hodet kom, men det sved ikke noe som jeg husker. Pudendalblokade kan hjelpe veldig hvis du gruer deg for utdrivningsfasen. Men dessværre er det ikke så mange jordmødre som kan sette det, det er visst heller de eldre jordmødrene som har lært det. Men spør om du kan få det for sikkerhets skyld. Jeg fikk ikke pudendal da jeg fødte nr. 3 i sommer, men da fikk jeg lov å ha på epiduralen mens jeg pressa ut ungen. Jordmora satte en liten lokalbedøvelse da jeg skulle presse ut ungen, men jeg kjente mer denne gangen at det sved da hodet kom ut enn jeg gjorde sist. Så det er synd at pudendalbedøvelse blir brukt så lite i dag.
Med første barn fødte jeg med epidural. Fødselen varte i 24 timer og jeg slet med åpning. Et sant helvete.
Nr 2 kom på 1 1/2 time og denne gangen stod jeg og fødte og trengte ikke epidural. En fantastisk fødsel i forhold til nr 1. Hadde også mer overskudd og glede etter fødselen.
Nå venter jeg tvillinger og må ha epidural. Gruer meg litt,men går nok fint. ;D
Jeg hadde ikke epidural med første, jeg ba om det, da jeg hadde 5cm åpning sa jordmor at jeg kunne få epidural nå om jeg ville.. merkelig nok svarte jeg nei?! skjønner det ikke den dag i dag hvorfor jeg sa nei..
var jo kjempevondt.. men jeg tror nok det var for at jeg ikke ville fødselen skulle ta unødvendig lang tid!
Så nå denne gangen føler jeg at jeg fint kan ta imot epidural, for nå har jeg født en gang naturlig! så gjeeerne epidural denne gangen takk! selv om jeg sier nei... så kom med det!! vi lever da i 2007!!
Det jeg føler når jeg leser her er at man må forsvare bruk av epidural. jeg hadde epidural fordi blablabla. Jeg føler også at dere som føder uten skryter. ohh jeg er så flink som føder uten.
1000 fødsler føles på 1000 måter. Vi er alle forskjellige, og synes ikke det skal være nødvendig å måtte forsvare bruk av smertestillende, uansett hvor unatutlig det måtte være.
Vi lever i 2007. og vi er ikke så "sterke" som vi var før. Dessuten var det høyere rate på både dødfødsler og modre som døde i barsel før. Vi skal være takknemmelige for alle alternativene vihar i dag.
Jeg angriper ingen, men mine venninder syne jeg er "svak" som vil ha smertestillende. Selv skulle de være så naturlige å føde uten. Selvom de hylte på smertestillende mens det sto på. Det er grunnlaget, for å si det jeg sier.
Jeg har ikke født enda, men når jeg skal i ilden til sommeren skal jeg ha ALT som finnes. Kjør på med alt som kan fungere. Intravenøst i begge armer. Epidural, og drypp. akupunktur, og triggermassasje, varme omslag og varmt vann. lystgass og lokalbedøvelse. Jeg vil ha ALT. enkelt og greit. Og jeg er like mye kvinne for det
Helt enig med deg Jannamor..Vi lever i 2007 så hvorfor ikke ta all den smertelindring en kan få. Gi meg også alt som finnes. Er vel tiden etter at barnet er kommet ut som betyr mest og ikke en helt "jævlig" fødsel hvor det viktigste er å kunne skryte i ettertid over at en ikke hadde bedøvelse. Blir helt kvalm at dem som fordømmer dem som velger bedøvelse. Jeg har ikke født enda, men har termin om vel to uker og selvsagt vil det være fint om jeg får en kort og grei fødsel og slipper masse bedøvelse og mange vonde slitsomme timer, skjer det så vel og bra om ikke så gi meg alllllllllll bedøvelse som finnes...
Lykke til alle som skal føde..
Anonym
17:37 8.01.2008
Jeg fødte uten noe, men det var nok hovedsaklig fordi fødselen tok 3 timer fra føste ri til gutten skreik. Fikk ikke tid til noe, såvidt bare til å komme meg inn på sykehuset...
Men det skal være sagt at kroppen er ment til å klare en fødsel...og den gjør mye av jobben...så stol på kroppen din og jobb MED den, ikke hold igjen...
Lykke til med alle de forestående fødslene!!! Og lykke til med barselperioden!
Jeg fikk epidural. Mener det er umulig å sammenligne fødsler. Jeg ble igangsatt og var i fødsel to døgn - endte til slutt med hastesnitt. Venninna mi fødte uten smertelindring - men så tok denne fødselen 5 timer... Kan ikke sammenlignes...
Anonym
21:17 12.01.2008
Jeg er forrige anonym. Hadde bare epidural et par timer før det ble keisersnitt. Og epiduralen virket ikke. Så jeg lå der med epidural og lystgass....
Anonym
12:54 13.01.2008
Helt uten noe som helt smertestillende første gang. Ble ikke tid til sånt! Håper jeg slipper det nå også.
Jeg fødte uten epidural eller annen medisinsk smertelindring ved min første fødsel. Det eneste jeg fikk var sterilt vann som ble satt som et lite stikk i korsryggen. Fryktelig vondt, som et vepsestikk, men det hjalp kroppen min veldig til å jobbe selv. Når jeg nå om et par uker skal føde på nytt vil jeg helt klart prøve det samme. Er ikke motstander av epidural og vil gjerne ha det tilgjengelig, men det er en utrolig deilig følelse å kjenne at kroppen er skapt til å føde. Det viktigste, tror jeg, er å føle seg trygg på omgivelsene og seg selv. Pusten er også viktig, ikke minst for å finne roen.
Jeg fødte uten epidural men det var fordi jeg ikke trengte det.
Fødselen varte bare i 8 timer fra første lille ri til barnet var ute.
Jeg vet at jeg var heldig og at det ikke har noe med at jeg har høyere smerteterskel enn de som har måttet ha epidural. Hadde jeg hatt vondere rier eller en lenger fødsel er jeg ganske sikker på at jeg også hadde måttet ha epidural.
Anonym
15:41 28.01.2008
Hei!
Jeg fødte helt uten bedøvelse av noe slag, og håper på det samme neste gang. Men man skal aldri si aldri. Min fødsel var veldig kjapp, ca 1 time og et kvarter, så de hadde heller ikke rukket å sette noe. Var veldig sprek etterpå, tuslet selv over fra føde til barsel.
hei. har fått to barn UTEN noen form for smertestillende, ikke lystgass, ingenting. Kun badekar under åpningstiden. Siste fikk jeg petidin og lystgass, men det var fordi jeg kom for sent til epidural. Skulle nemlig få det, da jeg skulle føde et dødt barn (til termin). Men det gikk greit det og. Men skulle ønske jeg kunne huske de to første fødslene bedre og mer, for de var helt suveren. Men jeg hadde rimelig kjappe fødsler, så de som holder på i mer enn 4 timer skjønner jeg veldig godt at de tar epidural. Det er jo ingen vits å slite, hvis man kan slippe. Dagens menneske er ikke like vant til smerte som før i tiden. Men det kan jo være lurt å prøve seg frem...det er jo mulig. Og tenke som så; aldri si aldri...
Anonym
18:57 11.02.2008
Hei! Mange som har født uten her, ser jeg. Jeg har også født to ganger uten noen form for bedøvelse. Gikk kjempefint! Fødslene mine varte 6 og 4 timer. Nå skal jeg igang med nummer 3! Gleder meg. Fantastisk opplevelse! Mitt beste råd er å slappe av og konsentrere seg om pusten.
Hihi, jeg fødte også på 6 timer. Gikk som en lek, og det var ikke nødvendig med noe epidural :-)
Men hadde jeg holdt på i 15 - 20 timer hadde jeg nok tryglet etter epidural, iallfall hvis riene var slik mine var under sist fødsel.
Har respekt for dere som måtte gjennom tøffe fødsler altså!
Anonym
08:03 14.02.2008
Jeg måtte nesten le litt for meg selv når jeg leste denne tråden, her var det hormonelt gitt:)
Jeg har 2 barn, første fødselen ble satt i gang og tok døgn, da fikk jeg epidural for å få sovet litt.
Andre fødselen fødte jeg uten noen form for smertestillende, og gjett om jeg er stolt av det!:p Selvfølgelig er jeg det, kjempe stolt! Syns det er fantastisk at jeg har fått oppleve å føde slik som tusener på tusener har gjort før oss. Og jeg skjønner virkelig ikke hva som er galt av å være stolt over det.
Det vil jo overhode ikke si at jeg ikke respekterer de som ikke ønsker å føde uten smertestillende, det vil heller ikke si at jeg ikke skjønner at hver fødsel er forskjellig, at hver kropp er forskjellig, at vi alle har forskjellig grunnlag for å håndtere en fødsel osv osv...
Nå håper jeg bare at jeg kan føde uten smertestillende denne gangen også:)
En fin debatt syntes jeg, jenter. Vi er alle som sagt forskjellige og her kan vi debbatere om det uten å hakke på hverandre. Syntes det er helt topp å lese. Jeg er førstegangs og gruer meg til å føde faktisk, men det er godt å lese om forskjellige historier. Jeg har alltid tenkt at jeg skal ha alt jeg kan få, men kanskje jeg ikke trenger det der og da. Er glad vi lever i 2008 og har muligheten til å ha en mer behagelig fødsel, selv om kroppen er bygd for å føde. Ungen kommer jo ut uansett, men måte den kommer ut på, er jeg glad vi kan velge.
Anonym
14:05 18.02.2008
Kansje er vi blitt mye mer pysete og skal ha bedøvelse i alle bauer og kanter i tilfelle det blir vondt.....
Jeg har selv hvert igjennom to fødsler den første tok 5 timer og fikk lystgass til hjelp for å døyve den verste smerten. Med nr 2 gikk det fort, fra første rie til hun var ut gikk det 2 timer....også da fikk jeg lystgass...hadde nok ikke hatt tid til noe annet heller da.....men i den timen med pressrier var harde, for jeg hadde virkelige kraftige pressrier....all muskulatur var spent til det maksimale og jeg hadde blåmerker og var øm i muskulaturen i 14 dager etter fødselen....
Så dersom det blir en til har jeg vel mest lyst til å ta keisersnitt...for hva omdet går likefort da også, og begge mine barn hadde puste problemer helt i starten......
Anonym
23:32 3.03.2008
to fødsler uten medikament, og pokker så stolt av det oxo!! gikk kjempe fint, må jo ikke være redd for smertene, men jobbe MED kroppen.
Hadde en laaaang og grusomt vond fødsel (1 døgn fra første rie, 15 timer fra 4 cm åpning.) Men fødte uten epidural eller noen annen form for smertelindring, da jeg fødte et sted uten tilgang.
Hadde jeg vært på sykehus, hadde jeg garantert takket ja til bedøvelse....for det var en skikkelig tøff fødsel. Men nå i ettertid er jeg glad for å ha født helt naturlig, og synes jeg har må få lov til å være stolt av det!
Her sitter det altså flerfoldige kvinner og uttaler seg om hvordan det å føde er for andre.
"Er vi blitt mere pysete, og skal ikke ha vondt under noen omstendighet -jeg fødte på 5 timer uten smertestillende jeg!"
Jaaaa nettopp; du fødte på 5 timer - ikke akkurat slike type fødsler hvor man TRENGER smertestillende da vet du ;-)
Hvis fødselen gikk over all forventning klarer jeg ikke å skjønne hvorfor man skal føle seg så innmari stolt over å ha født uten smertestillende.
Dere vet det kjære damer, at fødsler er veldig forskjellige (ja, tenk det hehe)
Hadde vi kunnet byttet på fødslene slik at alle fikk oppleve en forjævlig fødsel og alle oppleve en normal fødsel, så hadde kanskje flere vært litte granne mer ydmyke i forhold til andres beskrivelse av fødselen sin.
Men neida, her er vi sååå stolte fordi vi var heldige - men vet det ikke selv. Her dømmer vi opp og ned andre som har hatt totalt ulik fødsel enn oss selv, og begynner å bable om smerteterskel, positiv innstilling, jobbe med smerten osv osv. Slike folk aner ikke hva de prater om.
Anonym
09:12 12.03.2008
Veldig enig med deg Anonym 22:14 ;)
Alle fødsler er selvfølgelig forskjellige.. Men jeg er også litt enig i det andre sier over her.
Selv fødte jeg uten smertestillende sist gang, fra begynnelse til slutt tok det 16 timer. Men ser på meg selv som veldig heldig som ikke trengte smertestillende da. Selvfølgelig var det ikke noe godt mens det stod på som verst.. Ser ikke på det som en "lett" fødsel i ettertid, men at jeg var nok heldig at det ikke ble noen skrekkopplevelse. For denne gangen gleder jeg meg jo med tanke på at forrige gang gikk det så bra i forhold til forventningene. (Gruet meg veldig, og var forberedt på å nærmest dø! Hehe, tror nok det har litt å si hvordan man er innstillt ift fødsel på hvordan man opplever det) Men er ikke fremmed for at det ikke nødvendigvis går like bra denne gangen, og at jeg kanskje kommer til å trenge en form for smertelindring.
Men en ting jeg er sikker på at jeg ikke vil ha er faktisk epidural. Selv om jeg ikke har noen erfaring med det så er jeg forferdelig engstelig for nåler og alt som har med det å gjøre. Tror jeg heller vil ha vondt, og jobbe med smertene, enn å bli innmari anstrengt pga tanken på ei nål i ryggen. Dette er jo selvfølgelig helt individuelt, men for meg hadde nok selve opplevelsen av hele fødselen blitt verre hvis jeg hadde fått epidural, nettopp pga min egen rare innstilling ift nåler osv. Men det er nok klart at det hjelper mange veldig, sp jeg ser ikke heller noe galt i det så lenge man vil det selv..
Jeg fødte uten epidural! jeg haddde litt over gjennomsnitlig lang fødsel, med litt komplikasjoner de siste 2-3 siste timene, men alt gikk veldig bra tilslutt!! jeg er faktisk mer redd for epidualen enn for smertene, ikke redd for nåler eller noe, men for å miste kontrollen over smertene.. jeg hadde nok tatt det hvis jeg hadde ligget i fødsel forferdelig mange timer, eller flere døgn, for å få hvilet, samlet krefter og sovet litt! syns mange tar den litt for lett, og mener sykehusene burde opplyse litt mer om de negative sidene om epidural, og ikke bare de positive sidene!
Første fødsel var med epidural, deretter har jeg hatt tre fødsler uten. Fødsel nummer to (altså den første uten epidural) var grei nok, det gikk fint, først og fremst fordi smertene ikke ble intense før ved 7-8 cm åpning.
Deretter har jeg hatt to fødsler der jeg ikke fikk noe smertelindring i det hele tatt, bortsett fra noen latterlige nåler som ikke hjalp det døyt. Siste fødsel varte i 32 timer, men noe særlig hjelp fikk jeg ikke, fordi "dette klarer du så fint så". Det var en helt pyton opplevelse, og jeg er ærlig talt litt sur ennå...
Anonym
17:49 25.03.2008
fødte uten, ikke eget valg
kom på alternativ avd hvor man ikke satt smertelindring, fordi det var fult på vanlig avd.
jeg har fått skikkelig fødselsangt etterpå
Fødte uten forrige gang, og det var det jeg hadde tenkt til å begynne med også, men skrek på epidural underveis, og det var akkurat for sent da de skulle sette den på meg, så legen måtte bare rulle sammen sakene sine og gå igjen :-) Så ropte jeg på hva som helst annet av bedøvelse, for da kom trykkriene, og de sa, det er for tidlig, og så sa jeg hva med NÅ DA? og da var det for sent... Så jeg fødte uten bedøvelse, men var ikke høy i hatten underveis, da skrek jeg på alt de hadde.
Nå skal jeg i gang med fødsel nummer to snart, og begynner uten bedøvelse, og så får vi ta det som det kommer. Går det like fort som forrige gang, så går det nok greit uten, har også forberedt meg bedre denne gangen med å gå på "Aktiv Fødsel"-kurs, så er spent på hvordan det blir.
Nekter å la det bli et nederlag om jeg skulle be om epidural og få det denne gangen, det er helt umulig å vite hvordan fødselen blir før jeg står midt oppi den, så min holdning er å ta det som det kommer...
Ga klar beskjed om at æ ikje sku ha nåka sm.stillende på første fødte ville heller prøv å sett i badekaret å d va så deili hadde næstn ikje ondt.Hadde heller ikje nåka form før sm.stillende på nr 2 blir nok heller ikje nåka på nr 3.
2 stk uten epidural, gikk glimrende, 1 fødsel dro ut i tid lå med rier i 2 døgn, så fikk peditin for å få sove et par timer. nr2 brukte jeg kun lystgass, gikk kjempe fint
Jeg fødte uten epidural. Jeg hadde ikke smerter i åpningstiden før jeg hadde 8 cm åpning, og det var bare flaks at jeg var på sykehuset slik at de fant det ut (hadde svangerskapsforgiftning). Så alt i alt hadde jeg bare smerter i ikke fullt 1 time! :-D
Er ikke stolt av det i det hele tatt, hvorfor skulle jeg det?
Jeg er bare veldig takknemlig for at jeg var en av de som fikk en sånn type "smertefri" fødsel. Har ei venninne som har hatt skikkelig sterke smerter fra 3-4 cm åpning og som brukte 26 timer med tette rier på fødselen sin, og HUN står det utrolig respekt av. Skjønner godt at de som har slike fødsler bruker epidural.
Anonym
19:58 13.04.2008
Jeg fødte uten epidural, ikke mitt valg, ville ha men jordmora sa at jeg ikke kunne få pga det var ikke bra for unger, det gikk så innpå ungene. Jeg skjønner ikke helt det for er da en drøss som får det å alt går jo bra m ungene deres. Fødslelen varte i over 20 timer så kunne godt trengt epidural. Nå når jeg skal ha nr 2 så skal jeg ha det uansett hva di sier, så sant det er tid til det.
Anonym
23:16 19.04.2008
Jeg sa at jeg ville se hvordan det gikk før jeg evt skulle få epidural. Så gikk alt i et bankende kjør og jeg var ikke i stand til å ta stilling til noe som helst. Det var bare å kjempe på og prøve å hvile mellom riene. Jeg fikk lystgass som jeg ikke syntes hadde noen effekt, men det hjalp veldig godt på å disiplinere pustingen. Pustet inn lystgassen dypt og konsentrert, og skreik på utpust. Det var faktisk ganske deilig å ha gyldig grunn til å skrike. Så det skal jeg absolutt gjøre neste gang og :-) Alt i alt var det en fin opplevelse. Det var fascinerende at kroppen tok kontroll, jeg måtte bare prøve å henge med i svingene. Jeg var veldig heldig, for det tok ikke mer enn åtte timer, og gikk nok så bra som det kan. Satser på samme taktikk neste gang, se hvordan det går og vurdere det derfra. Hvis det drøyer og går trått, ber jeg nok om en liten sprøyte. Jeg er glad den muligheten finnes.
har født tre ganga uten anna smertestillende enn petidin... som berre e avslappende... og skal ha min fjerde unge om en fem måneders tid... håpe på at ej klare d uten da... regne me d gjeng for fort egentlig... i og me d tok berre 22 min sist;)
Jag ønskade epidual men fick inte det eftersom jag hade tatt fragminsprøyta kvällen før.Fick kun morfin och det verkade bara i två timmar.Så jag fick føda helt utan smärtstillande..det var ont!
Anonym
14:58 4.07.2008
jeg fødte uten smertestillende. ville heller ikke ha det, ville prøve uten. første rie kom natt til lørdag, riene var ikke effektive så når mandagen kom var det fortsatt 2cm åpning. Da måtte barnet ut uansett. fikk en pille og beskje om at det skulle hjelpe, slik at riene ble effektive men det kunne ta opp til tre dager før det skjedde. fikk tabelleten 1015. 1115 var riene blitt mye mye sterkere. 1610 gikk vannet. Jordmor anbefalte at jeg tok epiduralen for når man får en slik pille så blir smertene vist nok større. Men da jeg skulle få den var velsa på vei ut alt. 1725 var hun ute. Jeg er strålende fornøyd med fødselen, vondt var det men godt å klare det uten. Takke for at jeg fikk en relativt enkel og grei fødsle.:)
Jeg brukte epidural sist, og du store tid for en fantastisk oppfinnelse!
Jeg er overbevist om at folk har ulike smerter, ulike smerteterskler, og dessuten har samme person ulik erfaring fra fødsel til fødsel.
Jeg hadde en av de lange fødslene med 8 timer intense rier før jeg omsider fikk epidural. På det tidspunktet var jeg så sliten at jeg ikke kan beskrive det. Så fikk jeg epidural og det ble SÅ mye bedre. Og fødselsopplevelsen ble positiv, fordi jeg faktisk kunne slappe av mellom riene og kunne snakke med kjæresten og JM innimellom i stedet for å bruke all energi på å "være inni mitt eget hode". Det skal sies at det endte med KS til slutt, men jeg ble igangsatt og riene var ineffektive lenge før jeg fikk epidural. Ble sikkert ikke mer effektive med epidural, men jeg husker