GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Kosthold og trening

Hva i all verden skal vi spise? Et sunt og vanlig kosthold er som regel godt nok, men hva er egentlig det? Her kan dere diskutere kosthold og graviditet. Hvis du har en god oppskrift, så er det fint om du også legger den i kokeboka vår.Her kan dere også diskutere oppturer og nedturer på vekten, hvor mye dere trener og hva dere selv synes er sundt og bra. Dere kan gi hverandre gode tips, men som alltid ellers: Det er ikke nødvendig å kritisere andre for hva de gjør. Man skal aldri slanke seg når man er gravid, men det går an å spise sundt slik at man unngår å gå opp mer enn 20 kilo, som faktisk er innenfor normalen i et svangerskap.
Vennlig hilsen jordmor Siri
kan jeg trene som vanlig?
11:46 6.11.2007
Jeg har bare vært på trening ett par ganger etter at jeg fikk vite at jeg var gravid, fordi jeg er så redd for å gjøre noe galt! Kan jeg f.eks ta sit-ups? Er det noe jeg burde passe meg for?

Hilsen meg som gjerne vil holde meg i form under graviditeten!
Sommer82
Sv: kan jeg trene som vanlig?
16:32 30.11.2007
Ja - du kan absolutt trene som vanlig - bare lytt til kroppen din og ikke gjør ting som du kjenner gjør vondt. Jeg har hørt om gravide som jogger på asfalt i 7 mnd... Det er kanskje litt drøyt, og de fleste orker ikke det da siden man har blitt litt tyngre på den tiden, men all moderat aktivitet og trening er sunt! Det hjelper deg til å holde deg i form, og til å holde vekta på et moderat nivå (man skal gå opp i svangerskapet - men takk og pris for at vi ikke alle blir 20-25 kilo tyngre). Jeg er i uke 40 nå og venter at fødselen kan starte når som helst - i begynnelsen trente jeg som normalt - syklet, løp litt, styrketrening inkl sit-ups etc, etterhvert i svangerskapet har jeg gått turer i fjellet og i byen, trent yoga og "letter styrketrening". Jeg har gått opp ca 10,5 kg. Sannsynligheten er at du nettopp får mindre "vondter" når du trener og er iform - siden sterke ben f.eks. er nyttig for å unngå bekken og ryggplager.
karinamissimo
01:28 2.12.2007
Hvorfor trene sit ups under svangerskap ??? IKKE anbefal det til folk uten en veldig god begrunnelse..
Så derfor Sommer82, IKKE tren sit ups under svangerskap.

Linne Alba gror / sklir fra hverandre og muskulaturen er i en "unaturlig" posisjon. Den blir strukket og dratt nok i og trenger ikke påkjenning fra situps. Ønsker man en fin mage rett etter fødsel er det under forutsetning at man faktisk har trent en god del mage FØR man blir gravid..( og noen få er bare heldige...)
Løping, trening med støt etc er ikke å anbefale sent ut i graviditeten og unngå øvelser med mye trekk og tunge løft..
Det kan begrense seg litt, men lavpuls trening er vel det jeg ville anbefalt, særlig siden gravide ofte har noe høyere puls enn vanlig.
Hør med legen din dersom du er usikker...

Lykke til : )
VilJegVil?
10:43 30.04.2008
Hei du!
DU sier at "Linne Alba gror / sklir fra hverandre og muskulaturen er i en "unaturlig" posisjon" og at man derfor ikke bør trene situps. Det høres veldig logisk ut, men det er da meget merkelig at det står i boken jeg fikk fra jordmor at situps er en veldig bra treningsform under graviditeten?!! Det er nevnt blant flere lignende styrketreningstips for å lettere klare fødselen! I tillegg står knebøy (lårstyrke) og bekkenknipe-øvelser... som tips.

Blir så forvirret, det står forskjellige ting over alt!

Noen sier at man ikke skal jogge/hoppe i beg av graviditeten, andre sier at det går bra... Hva er det egentlig som gjelder, hva kan jeg gjøre uten å risikere noe?
Kokosnøtt
21:32 1.05.2008
bare bruk sunn fornuft, kokosnøtt...det kommer du forbaska langt med skal jeg si deg! :)

Tren som normalt, men selv ville jeg unngått situps, markløft, kneløft og benpress...magen din strekkes og om du bygger opp muskulatur i magen underveis, kan disse få problemer med å trekke seg tilbake i naturlig posisjon igjen og du får dermed 2 rader magemuskler som i verste fall kan stå nærmere 5 cm fra hverandre...de andre øvelsene legger stort press på bekkenbunnen din og derfor ikke å anbefale med tunge vekter...det du istedet bør trene er når du ligger på siden og har bena i 60 graders vinkel og hever det ene benet...samt ligg på rygg og løft bekkenbunn og knip igjen rumpa...beste treningen for bekkenet ditt!

At noen sier at du ikke skal jogge/hoppe tidlig i graviditet er fordi forskning viser at ved elite-/hardtrening er det en økt risiko for abort, men normal trening er bare sunt både for deg og barnet! :)
Kjege -Thea Nathalie-
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------