GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Gravid og arbeidsledig

Barnebidrag når pappa'en sitter i fengsel?
03:00 8.11.2007
Hei!
Noen som kan hjelpe meg med dette spørsmålet?
Det har seg sånn at kjæresten min, som jeg skal ha barn sammen med, sitter i fengsel... Og der kommer han til å bli i 2 år. Vi har ikke vært registrerte samboere før han ble satt inn, så jeg regnes som alenemor.
Men, han kan jo så klart ikke betale noe barnebidrag når han sitter inne! Og jeg krever heller ikke at han skulle betalt noe hvis han kunne, men hvordan er det nå, betaler staten/trygdekontoret barnebidraget? Eller får jeg da ingenting ekstra?

Hilsen en som lurer!!
Drømmejenta
Sv: Barnebidrag når pappa'en sitter i fengsel?
09:16 9.11.2007
Om du har tenkt å få nav til å gi deg forskudd på barnebidraget må han betale de tilbake når han kommer ut og begyner å jobbe.
Anonym
19:12 9.11.2007
Du kan søke om bidragsforskudd fra NAV, det har sammenheng med din inntekt og er på maks 1270 (tror jeg) pr. måned.

Anonym
23:58 20.12.2007
Om du har tenkt å få nav til å gi deg forskudd på barnebidraget må han betale de tilbake når han kommer ut og begyner å jobbe.
Anonym

Feil! Så lenge han ikke har bidragsevne så opparbider han seg heller ikke bidragsgjeld. Bidraget blir ham satt til kr 0,-Moren vil få bidragsforskudd uansett, så lenge hun ikke tjener for mye, og det tviler jeg nok på at hun gjør...
Anonym
03:08 1.01.2008
Nå aner ikke jeg hva kjæresten din "tjener" (hva slags inntekt han har - hvis noen) når han sitter i fengsel, men sambo betaler foreløpig ikke bidrag for sin lille datter på litt over året fordi han ikke tjener nok. (arbeidsledig og går pr. akkurat nå på kursstønad fra nav arbeid (gamle aetat) pluss litt sosialhjelp for å klare husleia) Og han slipper å sitte med gjeld oppover ørene når han får seg jobb og er klar til å betale selv, det har vi fått forsikret fra opptil flere av de som sitter hos bidragsfogden/nav trygd.

Bidragsgjeld er vel noe man kun får dersom mor får forskudd gjennom nav fordi far HAR penger til å betale med ikke gjør det likevel. I sånne tilfeller kan nav betale mor og deretter kreve far for penger, slik at det ikke går ut over mor og barn at far er gnien (men det er vel neppe tilfelle for deg).

Hvordan det der funker når far sitter i fengsel aner jeg som sagt ikke, men jeg vil anta at når barnet er født vil ting gå sin vante gang - nav regner ut bidragsevnen til far, finner de ut at han ikke tjener nok vil de betale deg og han vil få et brev som sier at han er strengt forpliktet til å melde i fra så snart hans økonomiske situasjon endrer seg. HVIS IKKE vil han kunne ende med bidragsgjeld. Som alenemor skal du jo få de samme pengene uansett om faren er i fengsel eller "vanlig" arbeidsledig.
Roheryn
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------