For noen gravide er ikke alt bare enkelt og greit. Årsakene kan være mange og man går og bekymrer seg for om det går bra eller ikke.
Hvordan går det med fødselen når man går på blodfortynnende?
21:50 12.11.2007
Det blir jo veldig mye blod i forbindelse med en fødsel. Når man da tar blodfortynnende i svangerskapet er det ikke fare for at men vil blø for mye da?????
Sv: Hvordan går det med fødselen når man går på blodfortynnende?
16:05 13.11.2007
Jeg må muligens gå på albyl-e i et fremtidig svangerskap, men da skal albyl seponeres (altså ikke brukes) de siste to uker før fødsel, og da heller ta Fragmin sprøyter.
12:50 14.11.2007
Jeg går på Fragminsprøyter jeg... Har ikke tatt noen blodprøve for å se at det virker, men har vært på vanlig UL og sett at alt er bra nede i magen min :-)
14:52 14.11.2007
Jeg går på klexanesprøyter. Pga komplisert svangerskap og at min siste fødsel var en dødfødsel får jeg planlagt igangsatt fødsel og fikk beskjed om at jeg skulle ta siste sprøyte dagen før fødsel. Klexane er vel det samme som fragmin. Er ikke så langt på vei ennå, uke 14, så vet jo ikke helt ennå hva som skjer. Men foreløpig er det dette jeg har fått vite. Jeg har heller ikke tatt blodprøver får å se om det virker som du skriver, men hatt flere ul. Blir vel tettere og tettere oppfølging jo lengre jeg kommer. Lykke til!
15:12 14.11.2007
Jeg tar fragminsprøyter, morgen og kveld.
Når jeg tror fødselen nærmer seg skal jeg ta kontakt med føden og høre med dem hva jeg skal gjøre videre. De vil da fortelle med hvordan jeg skal doseres videre. Fragminsprøytene må jeg fortsette å ta, ingen fare i forhold til fødsel. Det eneste som er forskjell fra de som ikke tar blodfortynnende er at man ikke får epidural. Da må det isåfall gå et visst antall timer siden siste sprøyte..
Anonym
15:15 14.11.2007
Jeg sluttet med fragmin dagen før fødsel. Tror det var delvis fordi jeg da kunne få epidural dersom det var nødvendig, delvis fordi jeg måtte ha andre medisiner under fødsel. Hadde regelmessige kontroller, både ultralyd og blodprøver. Mistet litt mer blod enn normalt under fødsel, men ikke noe alvorlig.
18:03 14.11.2007
Det var godt å høre. Det er det jeg er litt bekymret for at det blir for mye blod som forsvinner....
Greit dersom man vet når den lille kommer, men har ikke hørt noe om at fødselen skal planlegges så :-)
11:39 15.11.2007
Hei, hadde heller ikke planlagt fødsel, og en av mine mange bekymringer rett før var hvordan jeg skulle vite når jeg måtte stoppe med fragmin. "Heldigvis" tok fødselen så lang tid at jeg stoppet i god tid. Jeg hadde kontakt med føden underveis, det var blant annet viktig for dem å vite når jeg tok min siste sprøyte, så det er nok smart å skrive dette ned om du ikke tar til samme tid hver dag.
Jeg trengte andre medisiner under fødsel og måtte følge opp veldig mye selv da føden på sykehuset der jeg var ikke hadde helt oversikt over slike "spesielle" tilfeller
15:01 15.11.2007
Jeg har søkt om fødeplass på samme sykehus som jeg får oppfølginga fra. Synes det hadde vært det beste siden de alt har journalen på meg der :-)
Går sikkert bra tenker jeg, men når jeg begynte å tenke på det så jeg for meg alt blodet jeg ville miste.... Er det ikke det ene man bekymrer seg for så klarer man å finne noe annet :-)
19:29 14.11.2007
Du vil ikke få keisersnitt så lenge du går på blodfortynnende, det er da det er stor blødningsfare.
Anonym
07:59 16.11.2007
Det er ikke riktig Anonym. Jeg gikk på Albyl-E og Fragmn i siste svangerskap. Sluttet riktignok med Albyl-E i uke 36, men fortsatte med Fragmin helt til "the bitter end". Jeg hadde planlagt ks og snakket med anestesilegen som skulle være med på det, han sa jeg ikke måtte ta Fragmin minimum 8 timer før operasjonen pga spinalbedøvelsen. Det var alt som ble satt av restriksjoner. Alt gikk strålende forresten :-)
23:50 23.11.2007
jeg gikk på fragminsprøyter helt til den dagen jeg fødte. jeg tok den dagen også og 6 uker etter fødsel. Det eneste er at etter fødselen så kan du blø litt mer enn andre pga sprøytene. Så at de andre på mitt rom kunne bruke nattbind dagen etter fødsel mens jeg fortsatt måtte bruke de bleiene man får med en gang i 2 dager. Blødde ganske mye når jeg kom hjem også men da kunne jeg bruke et vanlig nattbind.
00:42 26.11.2007
Jeg blødde veldig lite etter fødselen selv om jeg gikk på en kraftig dose fragmin ( i 12 uker etter fødsel). Hadde forventet at det skulle være ganske mye, men varte ikke i få dager og var ganske lite, så det er nok veldig individuellt.
14:01 12.12.2007
hmm min mor gikk ikke på blodfortynnende når jeg ble født og da døde hun av blodtapet....
men legene sier at så lenge de er klar over at jeg har samme sykdom (leiden/apc) så skal det ikke være noe problem....jeg går på klexane og har gjordt det siden uke 12 (er 19+3 ca idag) skal gjøre det frem til seks uker etter fødsel...
14:03 12.12.2007
BTW jordmor informerte at sprøter som klexane er ikke det samme som marevan...det tynner ut blodet på en annen måte pga baby...husker ikke hele forklaringen men det var ikke det samme ihvertfall...
20:28 27.12.2007
Hei
Jeg går på høy dose Fragmin pga dyp venetrombose i begge lysker. Har hørt at fødsel er beste alternativ for meg , men dersom jeg skulle trenge hastekeisersnitt så fins det medisiner som stopper blodet. Eneste at jeg må i narkose dersom keisersnitt og jeg får ikke epidural ved vaginal fødsel...
09:31 4.02.2008
Har også blodpropp (fikk i uke 20). Er så "heldig" at blodproppen tilhører ett sykehus, mens svangerskapet tilhører et annet. Blodpropp-sykehsuet har gitt meg tydelig beskjed om at jeg må ringe føden med en gang jeg kjenner at noe er i gang for at de da skal styre videre bruk av fragmin. Aner ikke om dosen er høy eller lav, men legen på blodproppsykehuset er fornøyd med verdiene av fragmin i blodet.
Ser at en av dere ikke tar blodprøver. Jeg var først innom blodproppsykehuset hver uke, og nå 8 uker etterpå er jeg innom hver 14. dag for blodprøver.
På fødesykehuset var det 2 uker mellom de to første kontrollene og nå er det 4 uker til neste gang siden alt så helt fint ut.
Blir litt lei av å fyke mellom to sykehus, men det ser ut til at de har god greie på sine ting begge steder og begge er svært nøyemed å få vite hva det andre sykehuset gjør, så..... nå er det bare 12 uker igjen!
Jeg har fått beskjed om at jeg kan gå over til tabletter i stedet for fragminsprøyter etter fødsel, men at jeg da må oftere til kontroll. Jeg får vurdere hvor drittlei jeg er sprøytene.... Er jo allerede på kontroll hver 14. dag.... Skal bruke medisiner i 3 måneder etter fødsel
10:28 12.03.2008
Jeg bruker marevan til vanlig, bortsett fra i sv.skapet, da brukte jeg veldig høy dose med fragminsprøyter gjennom hele svangerskapet pga lungeemboli og dvt.
Fødte vaginalt og mistet en del blod
Var vel i overkant av 1 liter, men bortsett fra det, så gikk fødselen veldig fint :=)
Kunne ikke få epidural pga fragmin, men det finnes andre fine alternativer:=)
Anonym
15:40 30.03.2008
jeg gikk på AbylE og Fragmin sprøyter i svangerskapet. Sluttet med AlbylE 17 dager før termin, mens sprøytene tok jeg helt frem til fødselen, ogsåp dagen føselen startet. Blødde endel ca 1,5 liter trorjeg de skrev, men det gikk veldig greit, selv om jeg besvimte nesten et par tre gnager de første 12 timene etter fødselen. Gutten veide nesten 5 kilo og fødselen kjapp bare 1,5 timer.
Anonym
20:27 14.04.2008
Huff, så skummelt dette var! Jeg hadde veldig håpet på planlagt keisersnitt, for jeg har satt inn stent i en kransarterie i hjertet, og ser fro meg at den spretter veggimellom under fødselen (vet at det er noe irrasjonelt, men har du vært død én gang...), så nå ble jeg veldig bekymra for at jeg ikke skal få det, heller. Tror jeg må vurdere adopsjon, jeg, virker lite sannsynlig at dette skal gå bra med så mange odds mot seg...
16:49 23.04.2008
Ta det helt med ro, stenten spretter ikke ut :)
Jeg har også innlagt stent, og fødselen gikk kjempefint:)
Anonym
01:08 21.06.2008
Her endte det med planlagt keisersnitt 5 uker før termin.
Tok ikke fragmin dagen før.
Blødde litt mere enn normalt jeg da. Mistet 1 liter og var ganske svimmel i ettertid, men det gikk over det også :-)
MEN jeg blødde ikke noe særlig etter fødselen selv om jeg fortsatte noen uker med fragmin da.