Blir du skuffet og lei deg over ting du vanligvis ville ha taklet greit? Blir du rørt over tilsynelatende høyst hverdagslige ting? Får du opp masse triste tanker om ting som ligger langt tilbake i tid? Fylles øynene av tårer fordi din mor ringer for å høre om du har det greit? Du er ikke alene! I vår nye debatt kan dere diskutere alle de vanskelige humørsvingningene, blåse ut frustrasjoner, søke trøst og støtte, flire av hverandres pussigheter eller rett og slett få bekreftelse på at du ikke er den eneste som er proppfull av uberegnelige hormoner.
Antidepressiva i svangerskap
00:30 9.12.2007
Hei!
Jeg er førstegangs gravid i 13. uke nå, som før jeg ble gravid gikk på antidepressiva (Efexor Depot). Dette seponerte jeg i forbindelse med graviditeten, og dette har gradvis vist seg å ikke være så veldig bra for meg, uten at jeg ønsker å utbrodere det noe særlig... Nå mener fastlegen min at jeg bør vurdere å begynne med medisiner igjen, selv om det jo i utgangspunktet ikke er å anbefale... men i dette tilfellet har han altså konkludert med at det er det riktigste å gjøre, og jeg kjenner jo at jeg hadde det mer "stabilt" før jeg slutta på medisinen...
Mitt spørsmål til dere som leser dette er altså; er det noen der ute som har ERFARING med å bruke antidepressiva under svangerskapet? Og da spør jeg ikke om folk har lest eller hørt om diverse skadevirkninger og hva fagfolk har sagt... Alt dette har jeg jo selvfølgelig lest MYE om... Jeg er interessert i å vite hva slags personlige erfaringer folk har hatt, sånn at jeg kan bli litt betrygget, enten på det ene eller andre viset...
Jeg er gravid med barn nummer 2, er i mnd 7 og har termin 5 april. Jeg går fast på cipralex. I første svangerskap konsulterte jeg med min psykiater hva jeg burde gjøre og han anbefalt meg om å slutte helt. Dette prøvde jeg med jeg ble forferdelig humørsyk så jeg måtte begynne igjen. Jeg trappet ned slik at jeg var helt uten i 2 mnd før svangerskap og under hele ammeperioden. Det var tøft, men det gikk på et vis.
Denne gangen er jeg litt roligere. Jeg har det samme problemet når jeg slutter, blir så sinna og sur og irritert og lei meg hele tiden at det ikke er til å holde ut. Dessuten blir jeg skikkelig svimmel når jeg ikke tar dem på noen dager. Jeg tar nå en halv tablett hver 3 dag ca, det er da jeg svimler som verst og det hjelper og ta den halve. Tror kanskje at jeg kommer til å fortsette med det frem til termin. du må tenke på deg selv også. Dersom alternativet er verre om du slutter på antidepressiva burde du fortsette i lav dosering. Men kan du klare å la være er det det beste. du kan også ringe direkte inn å snakke med de som distribuerer disse pillene, det gjorde jeg også. Fikk mye fornuftige svar derfra. Altså legemiddelfirmaet. Er de vanskelig å få tak på så stram stemmen og si at du er psykiater ditt og datt og at du ringer på vegne at en pasient bla, bla, bla. Det gjorde jeg, hehe.
Lykke til. Det finnes verre ting enn å ta antidepressiver tror jeg