Da har jeg vært på UL - og det jeg ikke har tenkt på er, hvilket utstyr har gyn? Det sier jo veldig mye om hva man kan se, Jeg har vært på Majorstuklinikken og der de har det helt nyeste. Og ble egentlig ikke overasket da gyn. i dag på Bekkestua sa at det går ikke ann å se noe i uke 5! Da jeg så det gamle utstyret.
Men ikke bare det.
Hun hadde stått opp med feil ben, og jeg var tydeligvis skyld i det!
Først lurte hun på hva i all verden jeg gjorde der så tidlig. Jeg forklarte at jeg var i risikogruppen for graviditet uten for livmoren, og at legen min ønsket det. Jeg har dessuten muskelknuter/svuldser - og hun sa: Du er klar over at du får vondt, så vondt at du må gå på Paralgin Forte i svangerskapet? Jeg svarte at jeg viste at det i noen tilfeller (25 %) kan bli veldig vondt, men det tar jeg evt. når det kommer. I mitt hode tenker jeg yes, da er 75 % som ikke får vondt!
Hun begynte med å ville ta celleprøve av meg, og sa: Dette kommer til å gjøre vondt! Og du vil blø.
- Da sa jeg at nei, det skal ikke jeg ta nå, det siste jeg trenger nå er å bekymre meg om jeg blør pga prøven eller pga noe at noe er galt.
Hun skrudde på ultralyden sin, som nok var kjøpt i etterkrigstiden.
- Så fant hun svuldsene, de har ikke vokst noe betydelig (hurra!)
Også sier hun kalrt, nesten med skadefryd i stemmen:
- Nei, her er det ikke noe!
Hvor av jeg sa: Er jeg ikke gravid? Hvor av hun sa: Nei her er det ingen ting, det er noe lite her nede, men om du er 7 uker på vei, nei da er det ikke noe.
-og jeg sa til henne at, men jeg er jo bare 5 uker på vei. Hvor hun sier vedlig ovenfra og ned: Nei, 5 + 2 uker = 7, du plusser på 2 uker ekstra! Grr.. hun hadde jo akkurat klaget på legen min som sendte meg så tidlig som uke 5).
Jeg sa: Nei, jeg er 3,4+2 uker. Ser du ikke noe da? Da så jeg det hun hadde sett, som var svært likt, bare mye mye mindre enn et bilde av ul fra uke 5 på nettet.
Da sa sjarmtrollet: Jo.. om jeg legger godviljen til er det noe her. Men uke 5 alt for tidlig å si noe. Hvor jeg en gang til sa: Jeg er i jo i risikogruppen for graviditet uten for livmoren, hvis det du ser og ligger godviljen til, kan du se om det er i livmoren da? Det er normalt sa hun...
Når jeg kledde på meg, nevnte hun igjen at det er for tidlig å si om du er gravid.
Så da mener du jeg bør ta en graviditetstest til? Spurte jeg. Da sa hun littmykere: Neida, alt er jo normalt.
Jeg spurte normalt som normalt - eller normalt som normalt for å være gravid i 5 uke? Og da sa hun: som om du er gravid i 5 uke, vi hadde sett så mye mer om du hadde ventet bare noen dager - men du må komme tilbake i uke 7.
Jo, også da kunne jeg ikke dy meg, å si at: Men legen min og kona så på ultralyd i uke 5 at de skulle ha to stykker, to en eggedetvillinger.
Da sa hun: det stemmer ikke, for det går ikke. Hadde lyst å si med litt nyere utstyr går det nok men holdt munn.
Men jeg har lært av denne episoden, og nå har jeg hørt med mine nærmeste som har anbefalt en i Sandvika, som har nesten nytt utstyr, for det er jo viktig!
Da jeg bestilte time der, sa jeg til sekretæren at jeg hadde vært hos en gyn på Bekkestua tidligere i dag, men hun hadde hvis en dårlig dag, så hun vil jeg ikke tilbake til. Da sa sekretæren: Å.. du har vært oss .... ? Det er flere gyn. på Bekkestua, men jammen sa hun ikke rett. Så hun har vel kanskje mange dårlige dager hun...
Bare synd for jeg skulle prøve henne, etter at jeg har vært hos kollegian hennes for noen år siden og blitt totalt feil informert og behandlet. Jeg har pga sykehus opphold etc møtt flere gyn. det siste året enn de fleste gjør gjennom ett liv - og alle er veldig hyggelige og ordentlige, og tar seg god tid. Men disse damene her er ikke sanne!
|