GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Habituell abort

Her kan dere som har habituelle aborter, dvs aborterer mer enn 3 ganger uten at det er provoserte aborter dele erfaringer, gleder og sorger.
Tvi, tvi!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Frustrerende at man ikke får mer informasjon når man mister....
13:23 12.01.2008
Skjønner ikke hvorfor ikke leger/sykehus kan gi litt mer informasjon når man mister i MA/SA. Er det virkelig ikke mulig å gjøre flere tester på hva grunnen kan være til en SA/MA???? Eneste de sier er "dette er helt normalt. Neste gang går det helt sikkert bra". Da forstår jeg bare ikke hvorfor så stor andel mister gang på gang... Tenk så mange aborter man hadde kunne hindret hvis man hadde fått en enkel utredning når man mister første gang.

Har noen synspunkter på dette??? Må man virkelig gjennom 3 aborter før de f.eks. kan se om noe er galt med blodomløp, hormoner, stoffskiftet etc.?????

Vil bare si at jeg kun har mistet en gang, og synes det var forferdelig nok. Gruer meg nesten mer enn jeg gleder meg til neste graviditet på grunn av dette...
Giina
Sv: Frustrerende at man ikke får mer informasjon når man mister....
00:44 13.01.2008
Hei!
Det er fryktelig vondt å miste ja, også første gangen man mister. Det vet jeg alt om. Er så mange drømmer som går i vasken. For de aller fleste derimot, så går det som "de" sier stort sett bra neste gang. Det er veldig vanlig å oppleve en abort i sin fruktbare alder, derfor ville det kreve utrolig mye ressurser og penger å sette i gang utredning for alle som mister for første gang, og ikke minst ville det være unødvendig.

Også to aborter på rad er ganske vanlig, men dog mindre vanlig enn én. Å få diagnosen "habituell abort" er ganske sjeldent, under 1% sjanse er det faktisk for å oppleve å miste tre ganger på rad. Jeg har mistet fire ganger, etter først å ha fått en velskapt datter etter et ukomplisert svangerskap. Spesialisten som jeg går til sier at dette er så sjeldent at det er kun ca. 0,3% sjanse for å oppleve det. Vi ble utredet med blodprøver etter min andre MA fordi jeg sto på litt selv, ettersom jeg har APC-resistens, men de fant ikke noe galt. Som oftest finner de ingenting galt. Det er da man gjerne går videre og undersøker med hysteroskopi etc. Her er ventelistene lange nok for oss som har mistet et spirende liv gang på gang. Denne køen må ikke gjøres lenger hvis det ikke er grunn for det.

Jeg forstår at du er redd for å miste igjen. Men som "de" sier, så er sjansen stor for at det går bra neste gang- det må du tro på.

Ønsker deg lykke til, og satser på at du slipper å få diagnosen habituell abort noen gang! Sjansen er større for at du slipper den enn at du får den.
Mia82*ønsker nr 2*
11:27 13.01.2008
Takk for fint svar :) Jeg forstår dette med ventelister og selvsagt skal en med tre aborter komme foran en med kun en abort. Tenkte kanskje man kunne sett feil. relaterte til livmor på en evt. utskraping (da man først er i narkose for utskraping liksom... ).

Tror imellom at BIM kan skape et feil bilde av "normalen" da man kan få inntrykk av at f.eks. habitell abort er normalt. Her inne får man jo inntrykk av at veldig mange får både 2 og 3 aborter etter hverandre. Er vel snarere det at man her inne hører fra de som har problemer og ikke like ofte om de som alt går bra med.

Vel vel.. jeg krysser fingrene for at jeg slipper å oppleve dette mer enn en gang. Er kanskje litt ekstra sårbart da dette er første barnet også. Er litt ekstra redd det skal være noe galt med en av oss, vet du. Unner INGEN å måtte gjennom dette iallefall.

Lykke lykke til med nr. 2 - håper det klaffer veldig snart!!!!!

Giina
12:27 13.01.2008
Jeg føler at ikke en gang etter 3 sa'er får jeg informasjon, så må ty til nettsider for å få noen svar... det er nå snart 1 år siden min tredje SA og jeg er ikke klokere... Har en del medisiner jeg kan prøve, men så lenge jeg ikke vet hvorfor jeg mister så er det ikke sikkert at de funker.
kirsty-33pp-3SA
13:06 13.01.2008
Så du har ikke begynt på utredning ennå da, antar jeg? Eller er det slik at det slik at de ikke finner noe galt?

Huff, føler sånn med deg.... så utrolig frustrerende det må være å gå gjennom dette gang på gang.
Giina
14:15 13.01.2008
Vel, informasjonen man får fra sykehuset blir dessverre ikke bedre, selv om man har mistet mange ganger...... Jeg har nå mistet seks ganger - og legen sier fortsatt at dette sannsynligvis er tilfeldigheter..... (Blir bare så utrolig provosert!!!)
De har ikke funnet noe galt på prøvene som ble tatt tidligere - den siste aborten skjedde så tidlig (uke 7) at det ikke ble tatt nye prøver. Hjelpen vi blir tilbudt er hcg sprøyte,r for å hjelpe kroppen å produsere svangerskapshormoner - klarer ikke helt å se at det er det som skal ha vært mitt problem, men vanskelig å protestere når det er det eneste vi får tilbud om.... vil jo gjerne prøve ALT - i håp om at det skal lykkes igjen!!
evigoptimist
14:59 13.01.2008
Jo jeg har blitt utredet, og ingenting er gslt. Men jeg føler jeg ikke er utredet nok! Desverre tror jeg at vestlig medisin kommer til kort her siden de ikke tenker helhet, og de bare tror på det som kan måles i tall!

Neste gang jeg er gravid så skal jeg ta crinone og albyl-e...har lyst å spørre om ovitrelle. Og så skal jeg sykmelde meg. Men føler det ikke er nok!!! Og dessuten tar det så utrolig lang tid å bli gravid...hvorfor det? kankje det har en sammenheng med SA'ene? Men sammenheng vil de ikke tenke...
kirsty-33pp-3SA
23:21 18.01.2008
Hei jeg er i samme båt, jeg mistet 3 ganger i 2007 (ganske så tett opptil hverandre kan man jo si) men eneste jeg fikk av legen var ett printa ark med noen latinske utrykk og noen statistiker og himling med øynene fordi jeg faktisk tok meg nær av min forsinka mens som han kalte abortene, ( dette mens jeg satt og blødde på kontoret hans og trygla om hjelp) han avfeide også blankt å gi meg noe i neste svangerskap og avfeide utrykket habituell abort som hysterisk tull og utredning det var bare tull, jeg fikk heller prøve igjen senere og håpe på det beste jeg ble jo tross alt så fort gravid så var ikke noe vits å bli hysterisk..
Så her sitter jeg og leser internett for harde livet og prøver å finne ut av ting selv.
Jeg vil heller prøve ALT enn å ikke prøve noe selv om det ikke har beviselig hjelp så om det KAN hjelpe så vil jeg prøve det. det er værre å sitte å føle at man er tvunget til å ikke gjøre noe..

Men jeg ser jo at jeg ikke er alene om sånn behandling syns det er helt utrolig at det går ann å få så lite informasjon og behandling.

FRUSTRERT
Tigerlilly-84
10:43 19.01.2008
Fysøren så urettferdig. Selv etter 3 aborter skal du ikke få mer hjelp enn det??!!!! Sålenge man mister så mange ganger må jo en ekspert kunne se en "tendens", når man mister f.eks. og tips på hva grunnen kan være?

Er det noen mulighet å betale litt mer for utredning i utlandet et sted mon tro? Det norske helsevesen er ikke akkurat noe å rope hurra for iallefall

Giina
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------