Sv: Når bør plommetrær beskjæres? Og roser/rips/solbær?
21:51 7.03.2008
solbær skal beskjærest på våren vertfall. En kan godt fjerne nesten "alt", det vokser ut igjen veldig raskt, tro meg!
Har noen busker selv, de er det mamma som tar seg av, og hun er røff med hagasaksa! Likevel får vi rikelig med bær hvert år.
Anonym
16:37 8.03.2008
Vet ikke om jeg har gjort det riktig med rosene, men de som står langs sørveggen på huset har jeg beskjært på våren de siste tre årene. De har blitt flotte i løpet av sommeren og høsten. Tar vekk villskudd og kapper ned til ca 10-15 cm på ordentlige stilker. Gjorde det faktisk i dag allerede. Mulig det er litt tidlig, men tenker at jeg sikkert "glemmer hele greia" når babyen kommer. Er i uke 39 nå.
00:10 31.05.2008
Hos rips så tar du vekk greiner som er eldre enn 4-6 år gamle. Klipp dem helt ned...La resten av busken være...
Hos solbær kan du klippe vekk greiner som er eldre enn 4 år. De bærer ikke så mye bær som ripsen gjør på gamle greiner...
Roser skråsnittes når bjørka har museører. La det være minst 4 knopper på stilken(normalt 15-20 cm høye) Dette gjelder ikke klatreroser, som bare skal formes, ikke klippes ned. Når rosene visner bør du klippe ned til første 5-blad, da vil du få flere roser...
Villskudd(skudd som kommer fra under podestedet) rives bort, ikke klipp.. Husk at podestedet skal være dekket med jord.
Når det gjelder beskjæring bør du kjøpe en bok... Det er store forskjeller på yngre og eldre trær, ønsket form, størrelse osv. De fleste bøkene er på nynorsk, men en god investering=)
00:44 3.06.2008
Plommetrær er blødere og skal beskjæres så lite som mulig for å unngå at de forblør seg. Dersom det er nødvendig å beskjære bør det skje i en periode trærne har blader, gjerne på sensommeren. Rips å solbær må beskjæres før de setter bær.Beskjæringen kan foretas i perioden fra høsting til april. Det bør årlig skjæres bort ca. 1/3 av buskens greiner ved basis, først og fremst de gamle og grove greinene som har mørkest bark.
Buskene vil deretter skyte fra basis med nye, friske greiner som gir bær etterfølgende år. Roser beskjæres i midten av april.
Jeg elsker denne tiden når alt blomstrer og er grønt! Har en nydelig silkepion i dyprosa som spretter ut en av dagene nå..