Det må da være opptil hvert enkelt par om hvordan de ønsker å fordele permisjonen. Vi voksne er da ikke "barnehagebarn"?
Alt ut i fra hvordan jobbsituasjonen hos paret er, amming(man blir jo oppfordret til å gi babyen morsmelk), hva om man selv driver en bedrift(da er det ikke bare bare å ta ut permisjon) osv.
I vår situasjon er saken den at jeg har hatt lang pendlevei (til jobb), før jeg gikk ut i permisjon, og av den grunn velger jeg å ta ut det jeg kan av permisjonen(hvis det ikke skulle dukke opp en jobb til meg før da). Min mann tar de siste 6 ukene, eller tar ut mer permisjon om jeg får meg jobb før.
Jeg fullammer så langt(barnet er 3 1/2 mnd gammel), og har planer om å ikke begynne med grøt før hun er ca 6 mnd.
Nei, la hvert enkelt par selv bestemme hvordan de vil fordele permisjonen.
PS Jeg gikk opp 1 lønnstrinn ved årsskiftet. Det er en god sjef det! Enda hun vet jeg ikke kommer tilbake på jobb når permisjonen er over, så lar hun meg få mer i permisjonspenger:-) Hadde bare alle sjefer vært så greie!
Signert!! De legger press på alle nybakte mødre om å amme så lenge som mulig;jeg fikk brystbetennelse og måtte slutte å amme tilslutt, og merker forstsatt at folk lurer når jeg sier jeg ikke ammer, og føler at je må forklarer hvorfor til alle! på den andre siden syns jeg det er synd at det har blitt en trend å ikke amme, og at det er steder i verden som blir bøtlagt for å amme offentlig!!! Men med dette presset på amming, hva forventer de man skal gjøre når man må ut i jobb igjen lenge før barnet er 1 år, og fortsatt ammer?.. dette syns jeg (som så bra sagt over!) at mor og far bør avgjøre selv! alle sitter i forskjellige situasjoner. Etter min mening kan begge foreldrene være hjemme de 2 første mnd. så kan mor ha et HELT år også kan far få 3 mnd hjemme, eller at mor får 15 mnd og de tre siste kan begge være hjemme! det er faktisk mor som har født og har puppene, og babyen har liget i magen 9 mnd. og har veldig nærhetsbehov til mor.. men derfor syns jeg far må få tid til å få kontakt med barnet sitt, men de får ikke ta av permisjonen til mor!!!!!!!!