Søk i:

Alle forum på BIM

Si din mening!

Dette forumet er tenkt for å diskutere aktualiteter i media ol.
Vær med i debatten og si din mening!
Hvem FULLammer etter 8 måneder?
15:00 22.02.2008
Rekk opp en hånd hvis du FULLammer og barnet ditt er eldre enn 8 måneder. Og da mener jeg virkelig fullammer , at du aldri pumper eller gir mme eller annen mat. Ikke lyv..!
Anonym
[Rapportér]
Sv: Hvem FULLammer etter 8 måneder?
15:03 22.02.2008
Fullamming ved 8 maaneder kan ikke begrunnes rent medisink og er direkte ekkelt!! Stakkars lille barn og stakkars faren ikke minst saa ikke faar delta i matingen i det hele tatt!!!
Anonym
[Rapportér]
20:12 22.02.2008
Det er faktisk i noen få tilfeller ved alvorlig allergi i familier at man anbefaler fullamming opp til 1 år. At en slasket anonym syns det er ekkelt får stå for dennes regning.

Anonym
[Rapportér]
15:37 23.02.2008
De færreste fullammer ved 8 mnd.

Men veldig, veldig mange mødre ammer fortsatt barnet sitt selvregulert ved 8 mnd. Det er i tråd med alle anbefalinger, og ved en tvungen tredelingen av permisjonen, så kommer garantert ammefrekevensen her ilandet til å gå noe nedover. Noe som er veldig synd både for barnets og morens helse.
moo
[Rapportér]
09:42 26.02.2008
Så utrolig komisk! Ingen her inne har enda kunnet si at de fullammer etter 8 måneder, enda ammingen er det argumentet dere bruker hele tiden! Synes responsen på dette innlegget taler sin egen sak.
Jømmimømmi
[Rapportér]
10:13 26.02.2008
25 % av mødrene har 100% lønn og ni måneders samlet permisjon. De må ved en tredeling gå tilbake på jobb etter 5,5-6 måneder. Jeg synes det er tragisk at forkjemperne for en tredeling av permisjonen rett og slett velger å ignorere alle disse familiene.
Anonym
[Rapportér]
11:01 26.02.2008
Mange fullammer etter 5-6 mnd. Og det er mange som ikkje har råd til å ta ut permisjon med 80 % lønn, dei MÅ ta ut permisjon med 100 % lønn.Då må dei ut i jobb igjen etter 5-6 mnd med tredelingsordninga. Mange ammer om natta og ved 5-6 mnd alder.
lilledrue
[Rapportér]
21:05 26.02.2008
Har ikke nådd 8 mnd enda. Men junior på 6mnd får pupp FØR hvert måltid. Det gjør jo situasjonen lik som om man fullammer. Jeg tror det er mange som gjør som meg, også ved 8 mnd. Med det nye forslaget må man ut i jobb v/6mnd dersom man får 100% lønn. Men for all del, kvinner bør jo velge 80% så de blir større lønnstapere!!!

Pga allergi i familien gir jeg kun mm, ikke mme. Sliter med utdrivinga, men pumper nok til grøten hans. Får ikke pumpet nok til å gi han fullverdige mm-måltider.

Jeg ønsker å amme mine barn minst ett år, men kan nok være vanskelig å opprettholde amminga så lenge dersom man må ut i jobb etter 6-8mnd.
mar79 - solungen kom 22/8
[Rapportér]
18:23 5.03.2008
Jeg fullammet begge barna mine i 1 år av medisinske årsaker.Barneleger anbefalte meg det på det sterkeste. Gikk strålende det, og ikke det minste ekkelt i det hele tatt.
Dessuten ammet jeg dem begge til de var tre år. Det blei vel for drøyt for noen her, tenker jeg....
He,he..stakkars uvitende fjols.
Anonymium
[Rapportér]
18:39 5.03.2008
3 år??! Holy cow!

Kan jeg spørre hvorfor? Og jeg mener ikke dette frekt, altså, er bare nysgjerrig :)

Hvordan føles det forresten å amme en 3 åring?
Abigail
[Rapportér]
18:48 5.03.2008
Jeg ammet de så lenge pga sinnsykt mye allergi i begge familier. De var begge helt fri for noen allergi frem til jeg innførte fast føde, deretter begynte de å reagere på en haug av matvarer. Men jeg holdt det allikevel i sjakk med morsmelk. Da jeg sluttet helt å amme dem, begge 3 år, skal jeg si deg at atopisk eksem og annet utslett har eksplodert.
For meg er det ikke noe spesielt å amme så lenge, men må legge til at jeg aldri ammet utenfor soverommet de to siste årene av ammeperioden.
Akkurat gitt meg med ammingen på den siste ungen her nå, og det er storartet for mor å kunne flakse litt igjen etter 6 år med amming:-)
Anonymium
[Rapportér]
18:40 9.03.2008
å amme en 3 åring er bare kvalmt, på grensa til incest, syns jeg!!! ÆSJ!!! Tenk å la et så stort barn suge på intime kroppsdeler i så stor alder! Kvalmt!! Du kunne ikke pumpet deg og gitt i kopp da, eller tenkte du ikke på det????
Anonym
[Rapportér]
17:51 12.03.2008
Nei, fanken...det tenkte jeg ikke på...ditt dumme fjols.
Anonymium
[Rapportér]
09:14 20.01.2009
Da er det du som er syk da som tenker sånn, er det noen som har lyst å amme til barnet er 3 år så må de vel få lov til det. Intime kroppsdeler, er det for den du har sex med, ikke for barnet ditt hvis du er normal...drøyt å si at dette grenser til incest..
Anonym
[Rapportér]
17:11 26.10.2009
Er det noe som er ekkelt og æsj her så er det DU! Herregud da menneske....
Anonym
[Rapportér]
Suupert
18:20 11.03.2008
Det er helt topp at du ammet begge deine barn til de var tre år. Jeg ammet selv til han var to, da sluttet han selv. Det siste halvåret var det stort sett morgen og kveld. Jeg blir ganske oppgitt av å lese innlegget fra vedkommende som uttrykker at det er kvalmt. på grensen til incest!!!!! Snakk om omløp. Det sier mer om dine tanker enn om våre ammevaner! Amming er utrolig bra på alle måter. Stå på å amm, dere som kan!!!! =)
Anonym
[Rapportér]
14:28 7.03.2008
Det har vel ikke noe med saken om man gir barnet sitt mat utenom amming når barnet er over 8 måneder??? Jeg ammer barnet mitt veldig mye enda, og han er 13 mnd. Ammer fortsatt flere ganger på natta, ved hvert måltid,og utenom måltid. Dette fordi han har vært mye syk, og spist lite. Er det vanskelig å skjønne at det ville ha vært et problem dersom jeg ikke skulle ha vært hjemme med barnet? Jeg skjønner ikke at det er noen andre som skal bestemme hvordan foreldrene deler permisjonen. De som er for det kan jo bare dele den slik, men de trenger vel ikke å bestemme at andre skal gjøre det. Vi er da voksne mennesker som ikke trenger å bli fortalt hva vi skal gjøre. Hadde aldri klart å forlate barnet mitt i mange timer hver dag da han var 8 mnd. Mødre er forskjellig. Jeg synes det er greit at moren velger å jobbe hvis det er det hun vil selv, men det betyr ikke at alle andre vil det. Man må vel få gjøre det man føler seg vel med, og jeg VET at jeg ikke ville hatt det bra hvis jeg måtte tilbake i jobb etter 8 mnd. Det er vel like viktig at foreldrene skal ha det bra.

Har forresten aldri pumpet meg eller gitt mormelkerstatning..Ikke at det har noe å si. Men siden du spør..
Anonym
[Rapportér]
18:10 11.03.2008
Jeg fullammet til min sønn var 10 mnd. HELT SANT=) Jeg ammet videre til han var 2 år. Jeg er helt ny i denne debatten, har ikke lest gjennom tidligere innlegg........har dere snakket om tilknytning. Jeg har selv et egetfødt barn og et som er adoptert. Det barnet som er adoptert har tilknytningsskader. Dette kommer av at han har vokst opp på barnehjem. Skadene kommer til uttrykk på mange ulike måter. Utagering, slag, spark, ekstrem grenseutprøving. Nå vel, dette er ikke adopsjonssider. MEN i denne tiden med vår adoptivsønn har jeg lest mye om tilknytning. Da er det ganske rart å være vitne til en TV-debatt som diskuterer delt permisjon uten å nevne dette temaet. Mor og barn (FAR og barn hvis det er far som har hatt hovedomsorg fra barnet er født) er i en symbiose. Dette er kjent utviklingspsykologi at barnet er helt avhengig av tilknytning for en sunn utvikling. Hva gjør det med et 8 mnd gammelt barn å "tvinges" til å bytte primær omsorgsperson i denne alderen?
Anonym
[Rapportér]
21:26 11.03.2008
Det er IKKE enighet om at barn kun kan ha EN primæromsorgsperson. Det kan like gjerne være to. Det som KAN være skadelig er dersom den omsorgspersonen barnet har hatt de første månedene plutselig forsvinner helt og så kommer det en helt ny inn. Eller dersom barnet har MANGE ulike omsorgspersoner å forholde seg til.

Hvis det skal være skadelig for barn at far og mor bytter på noen uker tidligere enn det som har vært vanlig så langt, må disse fedrene ha vært fullstendig fraværende de første månedene mens mor var hjemme. Hvis det er tilfelle er jo det bare nok et argument for at fedre bør "tvinges" hjem.
Abigail is still alive..
[Rapportér]
06:29 12.03.2008
WHO opplyser om at gjennomsnitts avvenningen for amming i verden er 5 år.
Dvs at vi her i landet ammer svært lite
Jente19 *kanskje 2008 prøver*
[Rapportér]
07:22 17.04.2008
HÆ? Tviler vel på at dette stemmer?
Spierdalai
[Rapportér]
03:46 15.03.2008
Syke folk gjør det...haha, på tv i stad var det ei som fullammet barna på 2 og 4 år!!!! DET er sykt!!!!!!!!!
Anonym
[Rapportér]
Sv: Hvem FULLammer etter 8 måneder? Hånden i været!!
22:11 15.03.2008
Jeg fullammer min sønn på 8,5 mnd. Dette er fordi jeg ikke har fått han til å spise noe fast føden enda. Så lenge babyen er fornøyd, aktiv og holder vekstkurven sin, bekymrere jeg med ikke. Ammingen laster meg ikke noe, jeg trives utrolig godt med å kunne ærnere barnet mitt gjennom amming, men fullamming lenger enn nødvendig er ikke noe mål i seg selv for meg. Jeg fullammer så lenge sønnen min trenger det. Det som derimot laster meg, er alt presset utenfra, fra helsestasjonen (de burde jo vite bedre), og så alle de andre babyenen da som for lengst spiser mange måltider fast føde om dagen.

Babyer og barn er forskjellige, mødre og feder er forskjellige, samfunn og kulturer er forskjellige -er det noe rart at vi aldri kommer til engihet om hva som er best m.h.t. foreldrepermisjonen!? De aller fleste vil jo fremme sin egen sak -det som de mener og har erfart passer best.

Er det mulig å bli enige om at vi aldri blir enige? (Men for all del -det er jo både interessant og lærerikt å diskutere!)
Julibarnet07
[Rapportér]
Sv: Hvem FULLammer etter 8 måneder? Hånden i været!!
14:30 16.04.2008
Fullammer ikke, men ammer jenta mi på 21 måneder.
Novemberbolle
[Rapportér]
23:59 13.05.2008
venninna mi fullammet til datteren var 10 mnd..... ble rådet til det av lege og helsestasjon fordi det er mye allergi i familien..... så der fins noen ja. jeg selv fullammet kun til 4 mnd med min første, og ammet i det hele tatt til 8 mnd.
Anonym
[Rapportér]
18:24 15.05.2008
Kan ikkje seie at eg fullammar noke som helst (endå), men synest at fullamming etter 8mnd er flott i grunn. Ungen tar jo ikkje skade av det, og det er jo naturleg for oss å amme, så kvifor slutte før ungen er lei?
Men, som sagt, har inga erfaring sjølv, men synest ikkje på noken måte at det er ekkelt, som nokre vel å anntyde.
Småtroll på veg!
[Rapportér]
16:49 18.05.2008
Jeg fullammet min eldste datter til hun var 11-12 mnd pga mye allergi i familien. Jeg hadde enormt med melk, og jenta klarte seg meget fint med bare puppen. :) Hun fikk forresten pupp til hun var 20mnd.

Har to skjønne unger til, de ammet jeg også lenge. Fullammet gutten min til han var 6mnd, da hadde jeg bare ikke nok melk. Men han fikk pupp til han var 22 mnd.

Minstejenta mi er nå 23 mnd og får enda pupp. Hun ble fullammet til hun var litt over 7 mnd (tror jeg...). :) Da var det ikke nok melk igjen til å fullamme henne lenger.

Anbefaler alle å fullamme lengst mulig. Vi har også erfart at med en gang ungene begynte å få "vanlig" mat fikk alle skikkelig utslag med atopisk eksem. Og alle mine har det enda - de har altså ikke vokst det av seg. (nå er de 8,5 og nesten 2)
KinemorTil3
[Rapportér]
23:01 15.07.2008
jeg amma til hunvar ca.ett år,men fikk grøt og skive og joghurt også...har godt av noe annet også rundt 4 5 mnd. da og få tarmene godt igang...synd på ungen og fullamme til den er ett år...må jo ikke være nok mat i det og ungene krever jo mer.beveger seg mye mer...må jo bli tynn og grinete da...hadde veldig fettans melk,men ho krevde jo mer når ho blei 4 5 mnd. da....folk og barn er jo forskjellig da men:)
Anonym
[Rapportér]
16:55 8.08.2008
Her blir det i hvertfall ikke amming lenger enn 6 måneder. Etter det synes jeg det blir litt ekkelt..
Anonym
[Rapportér]
09:43 19.08.2008
Jeg og sambo skulle på vår førstefødte dele permisjonen mellom oss (faktisk!), halvt om halvt fordi det passet best slik for oss (vi er lærere). Men pluggen ble alvorlig syk og fikk påvist allergi når han var 5 mnd. Vi måtte snu om på alle planer slik at jeg kunne være lengre hjemme. Nettopp for å fullamme som anbefalt. Men den mølla var ikke enkel, så endte med at jeg ble sykemeldt til nav fikk gjort ferdig papirene slik at far gikk tilbake i jobb, i steden for meg. Og ja, jeg fullammet til han var 9 mnd, nesten 10, og ammet i enda et år etter fast føde var introdusert. Så vi finnes.
Anonym
[Rapportér]
12:01 14.09.2008
Syntes det er flott at man ammer jeg, sålenge man respekterer hverandre for at man gjør eller ikke gjør det! Synets det blir dumt å kritisere hverandre for egne private personlige forhold til ting egentlig almennheten ikke har noe med i hvert enkelte tilfelle..

Jeg kunne ikke amme av medisinske årsaker, men syntes det er flott at man ammer så lenge som mulig uten at jeg mener andre beslutninger er riktig eller galt.
**Trulle**
[Rapportér]
21:34 17.09.2008

Jeg er så glad jeg har ryggrad til å amme barne mitt akurat så lenge VI vill.. ikke en eller annen bedreviter, som har sexuelle tanker om småbarn og pupper.. HALLO
ventespent
[Rapportér]
15:10 21.10.2008
Jeg fullammet i ti måneder. Vesla var flaske- og matnekter og ville bare ha pupp. Måtte jeg ha jobbet da hadde hele familien gått til grunne tror jeg.

Og til de som sier det bare er å gi flaske og at de spiser når de blir sultne nok kan jeg avkrefte den myten. Vi førsøkte helt desperat, men hun kunne hyle og gråte i timesvis og ikke ta til seg en dråpe til jeg kom hjem.

Det var ikke spesielt hyggelig for noen av oss å ha det sånn, derfor ble jeg hjemme lenger. Tredeling av permisjonen er sikkert supert for noen familier, men ikke alle. Og det er mye på grunn av permisjonsordningen vi har her i Norge vi ikke sliter like mye som andre land med lave fødselstall vil jeg tro.

Hurra for å bestemme selv...

Anonym
[Rapportér]
23:53 18.03.2009
jeg ammet til jenta mi var ett år, ble ikke full ammet fra 6 mnd men jeg husker jeg syntes det var kjempe fælt at hun plutselig ikke ville ha mer da hun ble ett år, hadde gjerne ammet lengere. Synes det er noen merkelige meninger som kommer frem her, incest og ene med det andre. Dere har vel strengt tatt ikke tenkt helt igjennom det dere sier da eller...
Anonym
[Rapportér]
10:08 7.09.2009
Det har jeg gjort med alle våre fire, og kommer til å gjøre det med nr fem også, kommer i november!
Hva er galt med det da om jeg tør spørre?
Er dere redde?
Og hvorfor er dere anonyme?

Det er både medisinske og andre grunner til å faktisk gjøre dette til etter niende måned også. Et barns fordøyelsessystem er ikke fullmodent før etter ca to år, så jo mer morsmelk jo bedre!

Leste dere artikkelen i Magasinet i Dagbladet for ca tre uker siden?
:-)
Jeg bare lurer på hva dere er så skeptiske til.....
lykkeligmamman
[Rapportér]
19:57 4.01.2010
Jeg fullammet min til han var 10mnd...og det var meget bra og fungerte flott her:)
Thelma86
[Rapportér]
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterp)

------- Annonser -------