Si din mening!
Dette forumet er tenkt for å diskutere aktualiteter i media ol.
Vær med i debatten og si din mening!
Vær med i debatten og si din mening!
Langt skritt fremover for både mamma og pappa ! |
19:15 26.02.2008 |
|---|---|
Jeg mener at tredeling av permisjon er et langt skritt fremover, både for mor og far. Likelønnskommisjonen hadde mange gode poenger i hvorfor dette er smart for å få likestillingen i arbeidslivet tilbake på banen. Det har skjedd altfor lite på den arenaen de siste ti årene, det burde ha vært oppnådd mer. I tillegg har pappaene hatt altfor liten rettferdighet i samvære med barna sine, det er ikke tvil i statistikkene, når par i dag får barn går de rett tilbake til gamle ordninger, mor tar hovedomsorgen for barnet og overtar hovedansvaret hjemme, far jobber enda mer overtid og setter opp dampen i karrieren sin. Jeg har selv delt permisjonen med far på begge de siste to barna våre, og for å ha det sagt, det har ikke alltid vært enkelt å legge til rette, for permisjonsreglene i dag er ikke altfor gode de heller, og er nok like lite frigjørende og optimale for moderne foreldre som en tredeling er , men de fleste tråkler det til alikevel og det tror jeg de vil klare når en tredeling kommer også. Men det har vi fått igjen i fullt monn begge to, han har fått et nærmere forhold til barna, han leser og forstår deres signaler like godt som meg allerede fra de er temmelig små, han har vist en like stor evne og interesse for omsorg som jeg opplever at jeg har, han deltar på en helt annen måte. Menn kan også skifte bleier, mate, ta ansvar, de må få slippe til..... så enkelt og vanskelig er det bare. I tillegg blir kvinnene sterkere i sin tilstedeværelse i jobben, perioden de er borte fra jobben er kortere og de blir i større grad med i lønnsvurderinger og opprykk, og utviklingen i bedriftene generelt. De får et større handlingsrom i tilrettelegging av permisjon fordi menn må ta sin del av den og dermed er det vanskeligere for arbeidsgiver å gå forbi kvinnene i deres muligheter på arbeidsplassen. Rett og slett fordi menn også blir borte, kortene er plutselig delt ut på en anne måte. Kvinnene sitter igjen med en "bedre hånd". Dette har jeg personlig opplevd, og for å si det sånn, både jeg og min mann jobber i mannsdominerte miljøer, han mistet ingenting ved å være hjemme i permisjon i fire måneder, jeg fikk klare fordeler i forhold til om jeg hadde vært lengre borte. Bl.a var jeg med i vurderingen på en ny stilling, som jeg fikk, til tross for at jeg skulle en kort periode tilbake i permisjon. Nå sier jeg ikke at alle har det sånn åpå jobben, eller hjemme, generalisering gagner ingen, men jeg tror fullt og fast at alle greier å finne gode løsninger med de mulighetene myndighetene gir, selv om det blir tredeling, vi klarer det nå, hvorfor skulle vi ikke klare det på andre premisser. når det er sagt er jeg også fast i min overbevisning om at en tredeling ikke kan være den eneste endringen, da må også det også endringer som et helt år med 100 % lønn OG egen opptjening av permisjonsrettigheter for mannen innføres. Da blir dette mer rettferdig, og riktig for kommende familier. Med vennlig hilsen |
|
| Olebrumma 4 barnsmor | |
Sv: Langt skritt fremover for både mamma og pappa ! |
20:05 26.02.2008 |
|---|---|
Ja, det er som du sier mye lettere å for oss kvinner å henge med i svingene på jobben når også menn må ut å ta permisjon. Det er bare så utrolig irriterende at de kvinnene som ikke er noe opptatt av karrieren sin får dominere diskusjonen for de ødelegger faktisk for oss andre. Vet ikke hvor mange ganger jeg var nødt til å minne sjefen min om at jeg "bare" skulle være borte 7 måneder, de hadde til og med skrevet i stillingsutlysningen at det var et års vikariat så de som søkte på "min" stilling ble forespeilet et år! Ble masse tull når de måtte rette det opp. Og mannen min har blitt spurt flere ganger på jobb om han ikke kan droppe permisjonen sin fordi de har en presset situasjon nå. Ingen ville vel spurt en kvinne om å droppe permisjonen sin! |
|
| Jømmimømmi | |
19:26 27.02.2008 |
|---|---|
Enig med de to første her. |
|
| julenissen | |
21:25 26.02.2008 |
|---|---|
Jeg synes tredelingen er altfor rigid måte å endre det hele på! Forholdene er forskjellig fra familie til familie. Det faktisk pga barnet at familien får foreldrepermisjon. Amming og mors helse er faktisk to viktige faktorer i den forbindelse, men på forhånd kan man ikke si hvordan det vil fungere. En ting er iallefall sikkert, mor må ut i permisjon fordi hun føder barn. Er redd for at forslaget slik det står fram i dag, vil virke mot sin hensikt på et par punkter: - Utstrakt bruk av ammefri gjør ikke potensielle og nybakte mødre til attraktive arbeidstakere. (ammefri vil heller ikke fungere for mange) - Forslaget tvinger mødre som vil være hjemme med barnet sitt mer enn 6 mnd til å ta ut 80% lønn. Dette vil igjen øke lønnsgapet mellom kvinner og menn Jeg synes ikke barn under 1 år har noe utbytte av barnehage. La familien få ett års permisjon med 100% lønn, og så kan økt permisjonstid øremerkes far. Det hevdes at ordningen er en suksess på Island. Jeg vil tro at mye av positiviteten skyldes at permisjonen ble økt. Mor kunne fortsatt ta ut 6mnd, mens de nye 3mnd ble øremerket far. For familien var det jo en vinn-vinn situasjon |
|
| mar79 - solungen kom 22/8 | |