GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Si din mening!

Dette forumet er tenkt for å diskutere aktualiteter i media ol.
Vær med i debatten og si din mening!
Stemmerett til 16-åringer????
19:38 27.02.2008
Har en 16 åring egentlig nok livserfaring og politisk obervasjonsgrunnlag til å bruke stemmen sin på en gjennomtenkt måte?
lilledrue
Sv: Stemmerett til 16-åringer????
09:08 28.02.2008
Å gud! ENDELIG et innlegg som ikke handler om tredeling av permisjon!

Nei, det synes jeg ikke. Tenker tilbake på da jeg var 16.
Jeg tror rett og slett man må ha litt mer livserfaring og evne til å tenke helhetlig og kunne se hva slags konsekvenser valget man tar kan få!
Tony Soprano
11:35 28.02.2008
Var litt lei av tredeling eg og...hehe

Enig med deg. Eg trur ikkje (dei fleste) 16 åringer er istand til å sjå ka konsekvenser valget dei tar får. Og mange vil nok ende opp med å velge et av ytterpunkta fordi dei på mange måter er lettast å forholde seg til.
Eg hadde iallefall ikkje nok livserfaring og politisk kunnskap som 16 åring til å ta et gjennomtenkt valg.
lilledrue
11:56 28.02.2008
Nei absolutt ikke. De synes det nok selv, men kanskje ikke når de blir eldre... Nå er det nok mange godt voksne som tar mindre informerte valg enn det enkelte 16-åringer vil gjøre, men i sum tror jeg dette er enmeget dårlig idé. Ikke minst i forhold til ande aldersgrenser. Hvordan kan man si at en 16-åring skal være meg og bestemme hvem som skal styre landet, men ikke få lov til å bestemme om han vil røyke eller drikke alkohol? Og en drøss andre avgjørelser om eget liv som foreldrene tar for ham?
Anonym
11:59 28.02.2008
Nemlig!
Klart at noken 16 åringer vil kunne ta eit meir informert valg enn noken godt voksne, men det trur eg høyrer til unntaka.
lilledrue
15:06 25.06.2008
Argumentene her ligner jo veldig på de som dukket opp da det var snakk om at kvinner skulle få stemmerett... Eller 18-åringer... Eller 21-åringer... Eller 25-åringer selv om de ikke var landeiere...

For å ta det konkrete eksempelet; det er ikke foreldrene til 16-åringen som bestemmer om h*n kan drikke alkohol eller røyke, men loven. Du kan like gjerne si "hvorfor skal ansatte kunne velge representanter til bedriftens styre, men ikke få lov til selv å bestemme hvor lange pauser de skal ha?"
Gorgonvaktmester
16:03 28.02.2008
Nei, jeg synes ikke 16- åringer bør ikke ha stemmerett. Men nå må jeg innrømme at jeg av og til tenker at mange godt voksne mennesker heller ikke burde hatt det.. :). Er fryktelig mange som ikke ser de store sammenhenger og som stemmer på enkeltsaker og kun på saker som angår dem selv og deres livssituasjon for øyeblikket.
Jømmimømmi
19:50 28.02.2008
KJEEEEDEEEELIIIIIIIIIIIIG................................................................. ...............Zzzzz...................................................................... .......................................................Zzzzzzz............................ ......
Abigail
20:21 28.02.2008
Ja..eg hadde egentlig trudd at det temaet her skulle engasjere litt meir..hadde trudd at fleire skulle være uenige med meg *skuuuuffa*
lilledrue
21:44 28.02.2008
Er vel dessverre vanskelig for de fleste nybakte mødre å engansjere seg i noe som helst anna enn baby, svangerskap, permisjon, bleier bla bla bla... Derfor blir det "kjedelig"
Tony Soprano
08:45 29.02.2008
Var ikke noe galt med teamet ditt altså, det var responsen jeg syntes var kjedelig.. Synes det var så gøy med permisjonsdebatten. Ble jo skikkelig "catfight", sånn: "Min mann er en bedre far enn din mann!". "Fuck you, bitch, min mann er i allefall en skikkelig mann, og ikke en j'''' homo!".

Ubetalelig...

Prøver å komme på noe som kan engasjere, men sitter litt fast her..
Abigail
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------