Søk i:

Alle forum på BIM

Si din mening!

Dette forumet er tenkt for å diskutere aktualiteter i media ol.
Vær med i debatten og si din mening!
Stemmerett til 16-åringer????
19:38 27.02.2008
Har en 16 åring egentlig nok livserfaring og politisk obervasjonsgrunnlag til å bruke stemmen sin på en gjennomtenkt måte?
lilledrue
[Rapportér]
Sv: Stemmerett til 16-åringer????
09:08 28.02.2008
Å gud! ENDELIG et innlegg som ikke handler om tredeling av permisjon!

Nei, det synes jeg ikke. Tenker tilbake på da jeg var 16.
Jeg tror rett og slett man må ha litt mer livserfaring og evne til å tenke helhetlig og kunne se hva slags konsekvenser valget man tar kan få!
Tony Soprano
[Rapportér]
11:35 28.02.2008
Var litt lei av tredeling eg og...hehe

Enig med deg. Eg trur ikkje (dei fleste) 16 åringer er istand til å sjå ka konsekvenser valget dei tar får. Og mange vil nok ende opp med å velge et av ytterpunkta fordi dei på mange måter er lettast å forholde seg til.
Eg hadde iallefall ikkje nok livserfaring og politisk kunnskap som 16 åring til å ta et gjennomtenkt valg.
lilledrue
[Rapportér]
11:56 28.02.2008
Nei absolutt ikke. De synes det nok selv, men kanskje ikke når de blir eldre... Nå er det nok mange godt voksne som tar mindre informerte valg enn det enkelte 16-åringer vil gjøre, men i sum tror jeg dette er enmeget dårlig idé. Ikke minst i forhold til ande aldersgrenser. Hvordan kan man si at en 16-åring skal være meg og bestemme hvem som skal styre landet, men ikke få lov til å bestemme om han vil røyke eller drikke alkohol? Og en drøss andre avgjørelser om eget liv som foreldrene tar for ham?
Anonym
[Rapportér]
11:59 28.02.2008
Nemlig!
Klart at noken 16 åringer vil kunne ta eit meir informert valg enn noken godt voksne, men det trur eg høyrer til unntaka.
lilledrue
[Rapportér]
15:06 25.06.2008
Argumentene her ligner jo veldig på de som dukket opp da det var snakk om at kvinner skulle få stemmerett... Eller 18-åringer... Eller 21-åringer... Eller 25-åringer selv om de ikke var landeiere...

For å ta det konkrete eksempelet; det er ikke foreldrene til 16-åringen som bestemmer om h*n kan drikke alkohol eller røyke, men loven. Du kan like gjerne si "hvorfor skal ansatte kunne velge representanter til bedriftens styre, men ikke få lov til selv å bestemme hvor lange pauser de skal ha?"
Gorgonvaktmester
[Rapportér]
16:03 28.02.2008
Nei, jeg synes ikke 16- åringer bør ikke ha stemmerett. Men nå må jeg innrømme at jeg av og til tenker at mange godt voksne mennesker heller ikke burde hatt det.. :). Er fryktelig mange som ikke ser de store sammenhenger og som stemmer på enkeltsaker og kun på saker som angår dem selv og deres livssituasjon for øyeblikket.
Jømmimømmi
[Rapportér]
19:50 28.02.2008
KJEEEEDEEEELIIIIIIIIIIIIG................................................................................Zzzzz.............................................................................................................................Zzzzzzz..................................
Abigail
[Rapportér]
20:21 28.02.2008
Ja..eg hadde egentlig trudd at det temaet her skulle engasjere litt meir..hadde trudd at fleire skulle være uenige med meg *skuuuuffa*
lilledrue
[Rapportér]
21:44 28.02.2008
Er vel dessverre vanskelig for de fleste nybakte mødre å engansjere seg i noe som helst anna enn baby, svangerskap, permisjon, bleier bla bla bla... Derfor blir det "kjedelig"
Tony Soprano
[Rapportér]
08:45 29.02.2008
Var ikke noe galt med teamet ditt altså, det var responsen jeg syntes var kjedelig.. Synes det var så gøy med permisjonsdebatten. Ble jo skikkelig "catfight", sånn: "Min mann er en bedre far enn din mann!". "Fuck you, bitch, min mann er i allefall en skikkelig mann, og ikke en j'''' homo!".

Ubetalelig...

Prøver å komme på noe som kan engasjere, men sitter litt fast her..
Abigail
[Rapportér]
15:50 16.08.2008
Nei. Det synes jeg ikke de bør.

Når man er 16 lar man seg lett rive med av hva venner mener, noen av hva foreldre mener, og de fleste er generelt opptatt av å være lik alle andre, ikke hva de selv egentlig mener.

Mange vet ikke det en gang. Ei heller er det mange som gidder å bruke tid på å sette seg litt inn i hva de ulike politiske partiene mener. Det skjønner jeg godt. Politikk var ikke førstepri når jeg var 16 heller. Hehe. Nei, la stemmeretten forbli slik den er nå.
imoen
[Rapportér]
12:47 24.12.2008
Dette må jo være et forslag fra FRP. Tenk så stor de hadde blitt hvis de fikk enda flere unge, uvitende folk til å stemme! :)
Anonym
[Rapportér]
20:36 6.09.2009
Tror neppe så mange ungdom stemmer frp, de stemmer langt mer rødt, da de er interessert i gratis skolebøker og store stipend osv. frp er mer for de som ønsker å betale mer skatt og ha mer frihet i sine egne liv.

DET til side, så NEI 16åringer bør ikke få stemmerett. husker tilbake på skoledebattene jeg har vært med på, og tross for gode politiske taler, så sitter ungdommene og mumler om at "han fra AP var søt, han stemmer jeg på", eller "herregud! han fra kfr har på DEN bøge skjorta, de stemmer faen ikke jeg på!" og etter at representanten fra frp har sagt at de ønsker bedre veier reiser en arabisk ungdom seg og roper: "frp må brenne, jævla rasister!". Jeg husker jeg var seksten år selv under min første skoledebatt og flau som bare det over skolen min, det skal så lite til for å påvirke.

Forresten til en av mine anynomye søstre der oppe: I byen jeg bor var det partiet Rødt som mente at seksten åringen burde få stemmerett, mens Høyre og FRP syntes dette var et dårlig forslag. Grunnen til at rødt ønsker dette er enkel å forestille seg; du finner de fleste røde ungdommene på musikk-dans og drama eller tegning, form og farge på vgs'ene. Når disse "kunstnerene" blir voksne og begynner å eie ting selv syntes de neppe det er like mye stas og betale stakk for eiendelene sine opptil fem ganger iløpet av livet. så der
Fucoc
[Rapportér]
18:50 5.02.2009
Voksne nok til å klare å ta ansvaret for sine egne handlinger i form av kriminalitet er de, men ikke til å sette seg inn i politikk og stemme. Kan man bli straffet som et voksent menneske, skal man kunne påvirke samfunnet gjennom demokratien vår, mener nå jeg. En gang mente de at kvinner ikke hadde livserfaring og grunnlag til å kunne engasjere seg politisk, men får man mulighet og tillit, er det utrolig hva en klarer.

Ja, til stemmerett som 16åring.

Og når det gjelder modenhet, så er mener jeg at når jeg var 16 hadde mye bedre grunnlag til å få stemme enn mange "godt voksne". Og nei, jeg ville aldri ha stemt på FRP.
Anonym
[Rapportér]
17:43 4.09.2009
Nei, er du gal. Da ville FRP vært landets største parti. De vinner jo alle disse skoledebattene med å si billig alkohol, billig tobakk og billig bensin.
1+1 = 7
[Rapportér]
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterp)

------- Annonser -------