GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Si din mening!

Dette forumet er tenkt for å diskutere aktualiteter i media ol.
Vær med i debatten og si din mening!
Alle barn er forskjellige - det krever fleksibel ordning!!
12:03 29.02.2008
Jeg er selv mor til en på 7,5 måned. Å gå tilbake i jobb nå ville være utenkelig! Han får to grøtmåltider om dagen, men får fortsatt en del morsmelk på dagtid. Han vil ikke ha noe særlig vann, så morsmelk er da den beste løsningen. Det er også dette som anbefales. Morsmelk før eller etter måltidene. Vi har MYE allergier i familien, så jeg fullammet til han var 6 måneder. Nå skal han GRADVIS tilvennes mat og da vil han få mindre og mindre morsmelk. Han vil ikke ha flaske, så det hadde ikke vært så lett for pappa og gi han dette. Han måtte da i så fall kjørt til min jobb (et stykke unna) for at jeg skulle gitt han denne melken. Det ville jo også avbrutt min arbeidsdag.

Jeg ser store fordeler med at fedrene skal få være mer hjemme, men å tvinge mor tilbake i jobb så tidlig er ikke bra for barna. Noen ønsker å begynne å jobbe tidlig og det er jo greit når det lar seg gjøre. I mitt tilfelle ville det vært vanskelig. Her kommer barnet i første rekke. Far kan gjerne ta mer tid hjemme, men da etter min permisjon. Da trenger ikke småen morsmelk på dagtid lengre og de vil få en mer avslappet og fin tid sammen. Far skal være hjemme en stund ekstra ved å legge all ferie sammen med fedrekovoten. I tillegg skal han fast levere i barnehagen om morgenen deretter. Hadde vært fin å forlenge fedrekvoten - ikke korte ned tiden med mor.

Vi som til daglig også jobber med å innvilge fødselspermisjon, vet også at mange menn ikke får til å ta så lang tid borte fra jobb. Man kan si hva man vil om det, men tar de ikke ut sin fedrekvote på 3 måneder, fører det til at barna vil begynne svært tidlig i barnehage. Barna blir skadelidende. Dette vil skje i mange tilfeller, spesielt der hvor far er selvstendig næringsdrivende og bedriften ikke vil overleve så langt fravær. Har også sett barn sitte og vente på at far bare må innom jobben i den nåværende fedrekvoten, da det er ting som ikke kan ligge til de kommer tilbake. Da vil de ikke ha noen jobb å gå tilbake til. Det er heller ikke gunstig for barna. Selvfølgelig er ikke dette majoriteten av fedre, men å tvinge folk er aldri en heldig følge for alle. Og barna bør man hjelpe. La foreldrene selv bestemme hva som er best for barna!!!! Utvid gjerne fedrekvoten, men ikke la den gå på bekostning av mors tid med barna.

Nå hadde forøvrig ikke jeg kunne jobbe ennå uansett full tid. Jeg må fortsatt gå til behandling pga bekkenplager etter fødselen. Men er i bedring og vil være helt ferdig med behandling til jeg skal begynne å jobbe igjen. Dette sparer jo også samfunnet for en delvis sykmelding dersom far hadde overtatt min permisjon nå.

La foreldrene bestemme hva som er best for barna!! Det er ikke likt for alle barn hva som er best for de!!! Noen barn trenger ekstra tilsyn o.l. Og hva med de som er svært premature når de blir født. Burde ikke de få ta hensyn til barnas behov. Her må ordningene være fleksible!!
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------