GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Si din mening!

Dette forumet er tenkt for å diskutere aktualiteter i media ol.
Vær med i debatten og si din mening!
Holdningsendring!! Les og kommenter!
10:10 4.03.2008
Føler man begynner i feil retning jeg. Først må vi få likestilling i lønnssammenheng. Per idag er damer underbetalt menn så til de grader at det er ikke "normalt" dersom det er mor i huset som jobber 100% og far 60%. Hadde nesten sett på en mann som lat dersom det var tilfelle, men dersom mor ofte jobber i lav stilling er det helt på sin plass. Dessuten må mannsrollen endres slik at far bidrar like mye som mor i hjemmet. Og etter dette? ja da kan man begynne å snakke om tredeling.

Jeg er i et forhold der mannen min tjener mer enn meg uten å være utdannet, mens jeg er det..

Jeg har hoveansvaret i huset, ikke fordi jeg ville, men som i alle andre sammenhenger er det alltid en som får det, og her ble det meg. Jeg gjør nok 60% og han 40%. Gjelder nok mange vil jeg tro??

Jobber 100% begge to. Har ei datter på 9, venter nr 2.

Samfunnet vårt er bygd opp etter år med tradisjoner, er det så enkelt at alt dette kan endres på et blunk? Fint på papiret, men????

jatilbaby
Sv: Holdningsendring!! Les og kommenter!
10:19 4.03.2008
Jo, men tror du ikke mannsrollen vil endres dersom det blir mer vanlig at menn er hjemme lengre? Det er jo ikke sånn at man alltid kan vente på at folks holdninger skal endre seg - noen ganger må det tvinges i gjennom. Tenk på røykeloven og loven mot å slå barn? Begge disse lovene møtte stor motstand da de ble lansert, men siden har vi ikke hørt et kvekk.. "Alle" er enige om at røyk innendørs og fysisk vold mot barn er ille, og disse holdningene har vi faktisk blitt litt "tvunget" til! Og bra er det!

Abigail
Sv: Holdningsendring!! Les og kommenter!
10:27 4.03.2008
Kjempedeilig å få så klart svar!! Jo er enig! Dvs HÅPER inderlig det vil skje. Var hos ei venninne som hadde besøk av ei annen venninne. Klokke 23 måtte hun andre hjem. Mannen forlangte mat...

Og dette er et av maange eksempler!! Skal sies at jeg bor i bibelbeltet (sørlandet hehe), men dessto værre.. MANGE holdninger som skal endres her!!!

Skulle gjerne vært uten den bekymra delen jeg. Som mor er man jo bekymret for alt, mens far leker og tuller... (grovt sagt da, men er jo ikke langt unna sannheten i mange norske hjem?)

MEN!! Istedet for å ta fra mor ønsker jeg at man gir ekstra til far. Jeg trenger den stunden jeg-har lyst på den:)
Anonym
Sv: Vi er likestilte!
11:33 4.03.2008
Min mann har i mange år valgt å jobbe 80%. Han har 5 års høyskoleutdannelse og jobber i det offentlige. Jeg har utdannelse fra yrkesskolen og jobber 100%. Årslønnen er ganske lik, beregnet ut fra 100% arbeid. Min mann gjør faktisk mer husarbeid en meg!

Vi venter vår førstefødte og har valgt gradert utbetaling av fødselspenger. Jeg er hjemme de første 7-8 månedene, så fordeler vi resten. Vi velger begge å jobbe redusert til barnet er 2 år, slik at barnet kan være hjemme med både mor og far.
Anonym
Sv: Vi er likestilte!
14:10 4.03.2008
Men da funker det jo slik det er i dag. Er bare for alle det gjelder å oppdage det!! Istedet for å bruke mange milliarder på nye regler, kunne det vært lurt å endre fokus på det vi alle rede har:)
jatilbaby
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------