Ads
Søk i:
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Si din mening!

Dette forumet er tenkt for å diskutere aktualiteter i media ol.
Vær med i debatten og si din mening!
Bør man la være å få barn hvis man ikke har tenkt å amme dem?
10:25 4.03.2008
Det er så mye ammediskusjoner ut å går, og jeg må bare spørre:

Hva mener dere? Bør man ikke få barn (evt. flere barn) hvis man på forhånd har bestemt seg for at man ikke vil amme? Ærlig svar, takk!
Abigail
Sv: Bør man la være å få barn hvis man ikke har tenkt å amme dem?
10:34 4.03.2008
Emm.. Hvorfor skulle man bestemme seg for ikke å amme?

Jeg ammet kun tre mnd sist fordi jeg fikk brystbetennelse og store sår. Orket ikke rett og slett. Dessuten er erstatningen så bra at jeg så på det som en fin ting å ta i bruk. Vil selvfølgelig prøve igjen nå og gir ikke opp med det første selvfølgelig, men går det ikke så går det ikke.

Er ikke det som avgjør om jeg skal få barn.

Er det noen som er redd for ødelagte bryster osv kan jeg fortelle at de blir fylt opp med melk og tømt uansett om du ammer eller ikke. Så man går fra puter til putevar uannsett hihi:)
Anonym
19:04 4.03.2008
Ein kan jo stille spørsmål ved modenheten i bestemmelsen om å ikkje amme før ein har prøvd det....
Ein ting er om ein har prøvd å amme, og ikkje får det til/syns det er ubehagelig og ekkelt - då kan ein ta eit valg.
lilledrue
19:46 4.03.2008
Skjønner utrooolig godt at du spør!! Det er mange ammefascister rundt om på helsestasjoner, barselgrupper og sykehus. Og man er så definitivt ute av konkurransen om å være verdig benevnelsen "god mor" om man ikke omtrent blir innlagt på sykehus med åpne sår... Det er mye galt man kan gjøre mot sitt eget barn, men å ikke amme: det er visst for mange noe av det verste man kan gjøre!!

Hilsen en som ammet lenge og vel og synes det var helt ok, men som likevel sympatiserer og skjønner de som synes dette presset er urimelig stort og hysterisk. Damer er så strenge med hverandre!
Anonym
18:51 6.03.2008
Vil si det kommer an på begrunnelsen for hvorfor en ikke vil amme.
Er det fordi en ikke vil "ødelegge" puppene sine eller noe i den duren, synes jeg en skal ta seg et par tre runder til med seg selv før en bestemmer seg for å sette barn til denne overbefolkede kloden!!
Da er man rett og slett ikke moden nok! Noe av det første en lærer seg som mor er å måtte sette andre foran seg selv selv.

Men klart det finnes flere saklige og medisins forsvarlige grunner til at en ikke bør eller kan amme.

Å la være å amme er langt ifra det verste en kan gjøre mot barnet sitt, men det er bra å amme, så grunnen til å la være bør være god etter min mening!
malingus
19:19 21.03.2008
NEI!!!!!! En bør ikke la vær å få barn selv om en har bestemt seg for å ikke amme! Hvis alt annet ligger til rette for å få barn, men mor av en eller annen grunn ikke vil/kan amme, må da vel det være greit!
Jeg følte meg som verdens værste mor da jeg måtte kutte ut amminga etter bare noen mnd, jeg prøvde ALT og ville virkelig amme, men det gikk bare ikke, men alikevel hadde jeg kjempedårlig samvittighet, det sier vel litt om dagens ekstreme ammepress!

Tror foresten ammepresset kan ha den virkningen at mødre stresser så for å få til ammingen at det pga stress ikke går, men det er vel egentlig en annen diskusjon!

Hvis det er du som skriver innlegget som har bestemt deg for å ikke amme vil jeg bare si at jeg vil anbefale deg å prøve alikevel, er verdens kosligste kontakt med barnet om en selv synes det er greit, men blir det stress er det ikke verdt det mener jeg da! Finnes mange andre måter å få god kontakt med barna sine på enn bare amming! :-)

Anonym
10:06 30.03.2008
Jeg personlig synes hver enkelt kan få bestemme det selv.

Jeg prøvde å amme Mina, men hun hadde gulsot og ville bare sove. Ikke la hun på seg noe heller, så jeg måtte slutte-.
oslojente80 Mina f 07.09.06
16:24 6.04.2008
de fleste har jo en grunn til det, uansett hvor dum andre kanskje synes den er, så synes man har like mye rett til å få barn fordet :)

jeg synes ikke det er om man vil amme eller ikke som gjør en til en god mor.. de som velger det bort har nok sin grunn.. det er min mening da:)
Malle & Lillemor<3
12:28 14.04.2008
Så jeg som har operert brystene mine og vet at jeg ikke kan amme burde ikke få barn? Min mor kunne heller ikke amme meg og mine søsken (av samme grunn), så vi burde ikke vært født??
Hallo....
Anonym
11:10 16.04.2008
hva er galt med å ikke amme spør jeg da? det er et persolig valg. jeg vil amme selv, men kan godt tenke meg å gi flaske av og til. er ikke så keen på å sitte i all offentlighet med puppene ute, hehe..
**(:babyboom:)**
23:08 15.07.2008
syns man ikke ska tenke sånn og prøve å få til og amme da...babyen har jo utrolig godt av det da!!!og den gode nærkontakten...syns det var helt herlig og kunne gi ungen min melk sjøl og den kosen med babyen...første min ville ikke amme og det var ike det samme i det hele tat.ikke samme kosen og det styret med flaskene og lage melka og passe på at man hadde nok melk med når man var avsted og være kald,vis man har sjansen for at den ikke skilla seg.håper virkelig vi får til og amme denne gangen også.
Anonym
22:17 23.07.2008
Dummeste unnskyldningen jeg har hørt, man kan ikke amme etter bryst opperasjon, det har da jeg gjort, ikke uten problemer, men jeg ammet med sistemann, og skal amme denne gangen også!

Signerer at man ikke er moden nok til og få barn, om man ikke vil, pga. brystene, det er tåpent....
Anonym
10:49 9.08.2008
For noen passer det ikke å amme. Om de føler det er ubehagelig eller har andre grunner vet jeg ikke. Men så lenge barnet får i seg mat er det vel det samme om det er pupp eller flaske.. Tar det ikke som noe nederlag dersom jeg ikke skulle kunne amme, men vil jo prøve da og se åssen det er først. Amming er ikke akkurat hele oppveksten til et barn, er det vel? Er da andre verdier som er viktigere mener jeg! Være en god mamma feks!
*oktober-spira*
15:18 16.08.2008
Såfremt det ikke forligger en medisinsk grunn som taler i mot amming, så bør alle gi det et forsøk. Barnet har da bare godt av alle antistoffene i morsmelka. Om man av ulike grunner ikke klarer å fortsette å amme (barnet vil ikke, ikke nok næring, lite melk, melkeproduksjonen stoppes, stadige smertefulle betennelser), så ok. Noen kvinner fortsetter med ME og MME, og all ære til de som klarer det. Det viktigste er uansett å ha gitt ammingen en fair sjanse.

Jeg vil ikke gå så langt å si at kvinner som bevisst (uten medisinsk grunn) velger å la være å amme, ikke bør få barn. Å være mor er mer enn å amme. Men jeg vil nok si at de er grådig egoistiske hvis de setter lysten på f.eks.spretne pupper foran sitt egets barns immunforsvar/helse. Jeg er en av de som synes kjendiskvinner som f.eks. Shanna Moakler er forferdelig egoisitiske når de rett og slett lar vær å amme av hensyn til seg selv og egne lyster.

Dessuten tar det lenger tid å lage til MME enn å pakke ut puppen. ;)
imoen
23:24 16.08.2008
Da hadde det nesten ikke vert barn i spania, for her ammer nesten ingen. Alle snakker om meg og minste, og jeg kan hore de sier " det er fordi hun gir bryst" Her hvor jeg bor er det fodt rundt 10 barn siden mars, og det er kun jeg som ammer av de.
lillebror er " forsinket"
14:18 17.08.2008
Selv om "ingen" ammer, betyr ikke det at det ikke er bedre for barnet å bli ammet. Dersom det lar seg gjøre, selvfølgelig.
imoen
04:39 22.08.2008
Jeg mener bare at her velger man aa ikke amme, men man er da like god mor. Hvorfor de ikke ammer er jo en helt annen ting.
lillebror er " forsinket"
12:04 14.09.2008
Jeg syntes dette er opp til hver enkelte jeg.. Om man ikke ønsker å amme så er antagelig dette en privatsak det er grunn til og dermed syntes ikke jeg vi skal sitte her å dømme folk av den grunn.. Man ammer hvis man føler det er riktig og gir mme hvis man mener det er riktig, det er ikke mer komplisert enn det og det syntes jeg vi skal ha forståelse og respekt for.
**Trulle**
19:24 23.02.2009
Helt enig med du!!:) Her var det myyye dømming syns jeg fra folk. Skjønner at folk føler press ja. Huff.
Anonym
10:25 15.09.2008
Selvfølgelig skal man ha barn fordi om man ikke ammer dem!!!
*musefis*
14:15 30.09.2008
Da jeg fikk min første så hadde jeg lest og hørt at ALLE klarer å amme så lenge man bare vil! Så jeg følte meg som verdens verste mor da jeg ikke hadde nok melk.. Jge prøvde alt som var. Sånn hormon-nesespray, pumpet i tillegg til å amme, drakk forferdelig vond te ;)
Brystvortene blødde og var såååå vonde. Men jeg fikk jo høre overalt at så lenge man virkelig ville så kunne alle kvinner amme.

Jeg måtte jo gå over til morsmelkerstatning så jenta mi la på seg, og da ble plutselig babytiden til noe fantastisk med masse kos og blid unge. Med min andre hadde jeg heller ikke nok men da var jeg mer forberedt på det.

Jeg synes det er veldig feil lagt fram at "alle kan amme" for sånn er ikke virkeligheten. Men gjett om jeg er misunnelig på de som har nok melk!!! Jeg håper virkelig ikke at det er mange der ute som lar vær å amme fordi de er redd for å ødelegge brystene eller bare fordi "det er enklere å gi flaske". Ja, det er enkelt på den måten at pappa'n også kan gi mat på natta og du kan spise/drikke hva du vil. Men hva med all flaskekoking,måling, ikke ha melka klar når ungen skriker osv... Var mange ganger jeg skulle ønske jeg bare kunne ta fram puppen...

Nå venter jeg min tredje og har ikke store forhåpninger om å amme lenge. Men jeg skal gjøre det jeg kan for at det skal skje. SKal prøve å ikke fokusere så mye på det denne gangen. Kanskje melka kommer lettere da :)

Uff, dette ble et langt innlegg men jeg blir så engasjert!! hehe
ampall
16:26 22.10.2008
Herregud!
Hvis noen mener at en ikke bør få barn om en ikke skal amme, da mener jeg disse personene ikke har mye til vett!!

Det er da så mye mere det å være mor enn å amme!
Og mme er da ikke gift!!!

Når det gjelder kos og nærhet har jeg erfart at det kan være like mye kos og nærhet med flaskebarn, og ja jeg har prøvd begge deler!
Anonym
18:53 9.11.2008
Bør man ikke få barn dersom man er utearbeidende? Bør man ikke være hjemme hos barna sine når man først velger å få de? Like dustete spørsmål det!
Anonym
10:21 12.03.2009
Å velge å amme eller ikke har ingenting å si på personens evne til å være en god forelder.
Er mange årsaker til at en ikke vil/kan amme, og det at enkelte ser ned på de som velger å ikke amme er rett og slett idioti.
Og å hevde at de som ikke vil amme ikke burde få barn/flere barn er enda større idioti.
Greit at det å amme er alfa omega for over-fanatiske mødre som mener at de på en eller annen måte står over de som ikke ammer , men hvis en ser rundt så er det blitt folk av de som har blitt foret på mme også.
Anonym
10:53 12.05.2009
Enig, det er ikke amming/ikke amming som definerer om man er en god mor! Jeg har flaskebarn, han ble ammet kun i 3 uker og får jeg en til så vet jeg ikke engang om jeg orker gå igang med å prøve amming en gang til. Han har vært lite syk, er ikke allergisk, ligger ett til to år foran i utvikling i forhold til andre barn på hans alder. Nærhet til barnet får man akkurat like godt til med flaske, det ligger jo i "kroken" allikevel. Gro Nylander har jeg svært lite til overs for, siden mye av det hun "forkynner" også er tilbakevist: Allergi får ammebarn like herlig, det er bare det at morsmelka forsinker det. Antistoffene i morsmelka er bra, ja, men flaskebarn utvikler immunforsvar etterhvert allikevel. Smartere blir man heller ikke av morsmelk, det er nok genene som avgjør her gitt.
Søskenhåp for Edvart
11:09 5.06.2009
å ikke få barn bare fordi man ikke vil amme er det dummeste jeg har hørt. amming funker ikke for alle

hilsen mamma som har holdt ut ammingen i 6 mnd og fått det til å funke tross mye smerter, lite melk, osv...
drømme_mamma er gravid
19:04 14.07.2009
Ja, tåpelig og latterlig spørsmål! Selvfølgelig er svaret nei!
Anonym
20:37 4.08.2009
Man bør absolutt få barn:) Selv skal jeg ikke amme. Det har jeg bestemt meg for, og kommer til å holde ved det. Årsaken er at jeg syns det er extremt ubehagelig for meg,unaturlig, jeg har et dårlig forhold til egen kropp pga ulike hendelser. Problemet i dagens samfunn er at man blir sett på som egoistisk hvis man velger å ikke amme, men dette er da opp til hver og en å velge det selv, men selvfølgelig bør man vurdere det nøye! Hvorfor må vi unnskylde oss??!
Celine123
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterp)

------- Annonser -------