Dette forumet er tenkt for å diskutere aktualiteter i media ol.
Vær med i debatten og si din mening!
6 uker til mor, 13 uker til far - kan det bli resultat fra mannspanelet?
12:33 4.03.2008
Fødselpermisjon starter ikke når barnet blir født, men 3 uker før ultralydtermin. Er dette helt glemt når likelønnkommisjonen eller mannpanelet fordeler likt med forbeholdte uker til mor og far?
Ved dagens ordning 9 uker til mor og 6 uker til far, resterende uker kan deles fritt,
tas det hensyn til at mors permisjon starter 3 uker før ultralydtermin. Foruten planlagte keisersnitt, bestemmer babyer stort sett sin egen fødseldag, uten å ta hensyn til termindato eller permisjon. Det er helt normalt at en fødsel starter 2 uker før eller 2 uker etter ultralydtermin. Jeg er en gravid kvinne, hvis mannspanelet forslag hadde vært lovverket og mitt barn blir født 2 uker etter ultralydtermin, ville jeg da mistet 5 uker av de 11 ukene som er forbeholdt mor sammen med barnet? Mens min mann får 11 uker hjemme med barnet + de 2 ukene som arbeidsgiver betaler i forbindelse med fødsel, altså er 13 uker forbeholdt far, mens mor er forbeholdt 6 uker?
Hvis en skal se bort fra alle andre spekter med fordeling av fødselspermisjon og kun se på hvor mange uker som er forbeholdt mor eller far, så må disse ukene telle fra den dagen barnet blir født. Hvis ikke vil det ikke være likestilling, men en gode til far!
I tillegg til fødselspermisjon betalt fra Nav har far har rett på 2 uker fri i forbindelse med fødselen. Disse ukene blir evt. betalt av arbeidsgiver. Menn ansatt i stat og kommune og i noen private bedrifter får full lønn, mannspanelet og likelønnskommisjonen bør påvirke fagforeninger og arbeidsgivere til å gi alle fedre lønn i disse ukene?