Politiskdebatt!
Si din mening om kontantstøtten, foreldrepermisjon, barnehageplasser eller andre temaer innen familiepolitikken.
Nei til tredeling av permisjon - har noen spurt barnet?? |
14:50 4.03.2008 |
|---|---|
Det er mange grunner til at jeg mener dette. For det første hører ikke likelønnsdebatten hjemme sammen med fødselspermisjonsdiskusjonen. Det får man finne andre argumenter for, og ikke bruke barna som et middel for å oppnå det målet. Hvis vi kunne spurt vårt nyfødte barn så er det mor barnet trenger det første leveåret. Det er fortsatt slik at kvinnen bærer frem barnet og ammer barnet. Hvor langt skal man egentlig trekke likestillingen?? Jeg var på et svært interessant seminar med Joachim Haarklou, som er barnepsykolog ved Hisøy Psykologsenter. Han foreleser om tilknytnignsteorier, reaktiv tilknytningsforstyrrelse eller tidlig følelsesmessig skade. Jeg anbefaler på det varmeste å være med på hans kurs!!! Det første vi trenger er en trygg base. For de aller fleste er dette mor. Noen ganger kan det være far (hvis mor ikke egner seg, er syk, ikke er der, etc). Haarklou forteller at det er i løpet av de to første leveårene at man utvikler og lærer om empati. Dette lagres i den følelsesmessige delen av hjernen, og kan ikke læres og lagres der senere hvis det ikke er lært i løpet av de to første leveårene!! Når barna får en trygg base hos mor, kan far være utforskeren. Den som utfordrer barnet til å bevege seg ut i verden. Begge rollene er jo superviktige, men det er jo misforstått å blande og mikse helt på disse. Vi har hatt disse rollene i mange tusen år, hvorfor skal vi forandre det nå, gå mot vår natur??? Det ligger lagret i genene... Så er det jo viktig med sosialisering.Jeg er veldig for barnehager, og synes dette er et fantastisk tilbud, selv om det varierer fra barnehage til barnehage. Barna lærer å utsette sine behov, forholde seg til andre mennesker og en rekke andre ting. Jeg mener det er for tidlig å sende barn på 1 år i barnehage, men at et sted mellom 1 og 2 år er ok. 1,5 er det ideelle mener jeg, men ikke full dag. Tilbake til tredeling.... Mange fedre ønsker ikke, vil ikke være hjemme. Hvorfor skal folk tvinges til dette?? I verste fall kan det bli at mange ikke vil ha barn når de skal tvinges til å være hjemme. Dette klarer mor og far å vurdere selv hva som er best for barnet og familien. Jeg mener barnets behov må komme først, og at foreldrene kan ordne seg inn etter det. Ja til utvidet permisjon. Mor kan være hjemme et år og far kan få en til to måneder utover det. Det hadde vært svært gunstig for barnet!! |
|
| dragevær76 | |
Sv: Nei til tredeling av permisjon - har noen spurt barnet?? |
14:53 4.03.2008 |
|---|---|
Legger til at foreldre arbeider mer og har mindre tid til barna sine Oppdragelsen utføres mindre av hjemmene og overføres mer til skolen. Barn trengs ikke lenger, de er en økonomisk og tidsmessig utgiftspost. (skjønner ikke at man kan tenke slik, men det høres jammen ut som det...) Alt dette gjør noe med barn og deres følelse av å være trengt og elsket. |
|
| dragevær76 | |
11:31 5.03.2008 |
|---|---|
HI er negativ til tvungen deling av permisjonen på ett år, men skriver: Ja til utvidet permisjon. Mor kan være hjemme et år og far kan få en til to måneder utover det. Det hadde vært svært gunstig for barnet!! Så rart! Har hun spurt barnet og fått til svar at det er mest gunstig å pålegge far å ta de par første mnd etter 1-års dagen, måneder som ellers vil gå tapt? Barnet burde vel svart at det hadde vært ENDA BEDRE med 14 mnd permisjon dersom hvert par kunne bestemme at mor skulle ha alt? Blir det 14 mnd permisjon bør i hvert fall mor få bestemme (på vegne av barnet) at hun skal ha alt dersom hun og/eller far mener at han er uegnet, samt dersom hun ikke lever sammen med ham. De ville være helt imot barnets svar om det skulle bli pålagt å tilbringe et par mnd sammen med en far det ikke bor hos. |
|
| Anonym | |
15:14 25.03.2008 |
|---|---|
Flott at du skriver dette! Selvfølgelig skal hensynet til hva som er best for BARNET være det sentrale i denne debatten. Likestilling og 50-50 er utrolig fine ord, men når vi kommer til naturen og biologien kan vi ikke dele alt 50-50. Vi som har fått noen barn vet dette godt, men det er veldig greit når slike selvfølgeligheter blir støttet av litt forskning. Jeg har vært gjennom noen tøffe tak der jeg mistet et nyfødt barn, og har sitte og grine på NAV i redsel for at dette forslaget går igjennom til jeg får barnet vi nå venter. (NAV bare lo hele forslaget vekk og kunne ikke fatte hvorfor vi skal gjøre en ordning dårligere). Jeg får utrolig god oppfølging i dette svangerskapet og det meste går ut på å forklare at mor som har født barnet vil ha et fysisk savn pga en helt unik tilknytning / en symbiose med barnet første leveår. Hvis denne brytes vil det være ekstra vondt for både mor og barn. Det er hele fundamentet for den første utviklingen som legger grunnlaget for barnets personlighetsutvikling. Jordmoren min mener det er derfor barn i katastrofeområder i den 3. verden overlever mot alle odds. Moren tar vare på barnet uten å vurdere det en gang. Jeg prøver å ikke bli for engasjert i denne debatten, men jeg blir så frustrert og enormt lei meg når jeg hører politikere mene vi skal fatte vedtak på tvers av det som er det mest naturlige av alt.....fatter ikke at de er så ødelagt. Kanskje vi bare skal synes synd på de som ikke har fått oppleve hva det er å være mor....for det er virkelig det beste som kan skje en kvinne. Hvorfor ikke la det være en heltidsjobb hele døgnet første året. Babyen kan ikke klokka (med hensyn til ammetider) og mannen min har lite dugelige pupper eller morsinnstinkt. Jeg falt for ham pga de mannlige egenskapene han har, og håper han vil fortsette å være som han er, gi han heller litt ros for den mannsrollen han har- den er gull verdt!! |
|
| Anonym | |
21:22 25.03.2008 |
|---|---|
Du har grini på NAV i redsel for at du kanskje bare får 7 mnd BETALT permisjon etter at barnet er født? Men har du ikke et skikkelig mannfolk til mann, da, som kan forsørge deg et halvt år engang, slik at du altså kan ta ULØNNA permisjon etter den betalte? For 20-30 år siden levde familier i årevis på mannens inntekt. Lønna permisjon var ikke mer enn det du kan få etter det nye forslaget. Men gikk folk og grein? NEI! De tok det som ekte kvinner/mødre. Var de så helgide å ha en skikkelig mann, så slutta de å jobbe, og levde på hans inntekt til barna var skolemodne i det minste. Det er bare et spørsmål om å tåle den materielle standard man har med én inntekt i familien. |
|
| Anonym | |
09:12 26.03.2008 |
|---|---|
"takk" for den! Fos oss hadde økonomi vært en avgjørende faktor. Jeg har vært mye sykemeldt pga alt som har hendt oss og får to barn med 11 mnd mellomrom. Det er ikke tiden da vi selger gård og grunn for å overleve. Allikevel er det hensynet til neste barns utvikling som opptar både meg og mannen min mest - noe vi begge desverre har blitt "kloke" på den siste tiden. Det må være mulig å delta i denne debatten uten å få pepper for å ha en dårlig mann eller være sytete eller ikke ekte kvinnfolk. Jeg har nok fått mer av livet innpå meg med alt jeg har vært igjennom og dermed følt mye av dette på kroppen. Innlegger refererer til et foredrag om emnet og jeg kan støtte dette fullt ut. Hennes ref traff meg midt i hjertet og jeg er så glad for at noen poengterer det som burde vært sentralt i denne diskusjonen, nemlig hensynet til BARNET, som i de fleste tilfeller henger sammen med mor som har født det. |
|
| Anonym | |
20:52 31.03.2008 |
|---|---|
vi lever tross alt i en annen tid i dag, hvor de fleste er avhengig av to inntekter for å klare å betale ned på lån.... |
|
| Anonym | |
09:31 26.03.2008 |
|---|---|
Vet ikke om det er noen vits å svare på innlegget ditt for vi har så grunnleggende ulikt syn på om kjønnsforskjeller er naturlig eller en sosial konstruksjon. Som du skjønner mener jeg det siste. Du sier også at likelønn og fødselspermisjon ikke bør blandes. I politikken henger alt sammen med alt. Når politikerne oppdager at et tiltak de har satt i gang skaper negative konsekvenser er det deres ansvar å rydde opp i det. I dette tilfellet ser man at foreldrepermisjonen ikke har fungert slik det var meningen. Det var meningen at alle skulle få velge selv, men man var ikke forberedt på at bare kvinner ville ta den og med de negative konsekvensene dette får for samfunnet. Arbeidsplasser med mange kvinnelige ansatte taper på at deres ansatte er mye mer fraværende enn på arbeidslasser med mange manlige ansatte. Og det gjelder ikke bare i permisjonstiden. Forskning viser at i familier hvor far har tatt en større del av permisjonen, er far mer hjemme når barna er syke når de blir større. En redaktør av et dameblad beskrev det ganske treffende når hun sa at hun følte at hun var med på å finansiere VG ettersom henes kvinnelige journalister ofte var gifte med mannlige avis-journalister og at hennes ansatte MYE oftere var hjemme med sykt barn. Når det gjelder tilknytning. Husk at psykologer er ideologer og ikke vitenskapsmenn. En trygg base kan også skapes av to personer, ikke bare 1. Hvis barnet blir utrygt når far skal være hjemme må det være fordi far har vært fraværende fra begynelsen, noe som ikke er bra. Sist, men ikke minst: Ved å holde på gamle kjønnsroller så lærer vi barna våre at det er mest naturlig for kvinner å ta vare på barn. Da blir jentene mer motivert for dette, mens guttene ikke forstår at dette forventes av dem også. Det er DERFOR en del menn ikke vil være hjemme, ikke fordi de fra naturens side ikke passer til det! Kjenner forøvrig ingen men som er motstandere av tvungen 3-deling, men jeg vet jo ikke om min omganskrets er representativ. |
|
| namnammamma | |
21:00 31.03.2008 |
|---|---|
Dette handler så absolutt ikke om gamle kjønnsroller. Det handler mest om barnets førte år i sitt liv, hvor det fra naturens side trenger mor. Se bare på dyrene. I vår familie er min mann like viktig for barna våre, og stiller like mye opp. Likevel føler han også at det første året har han lite å stille opp med. Selvfølgelig er han sammen med barnet. Men det handler om den daglige omsorgen, rutinene, kontinuiteten... Det er rart at så mange mennesker ønsker å bevege seg bort fra det som har vært naturlig i så mange hundre (ja tusen) år. Skal være så urbane. Du nevner konsekvenser i samfunnet når kvinner er hjemme et år. Tror ikke du da er klar over de konsekvensene vi kan få ved at barn ikke får tidlig tilknytning. |
|
| dragevær76 | |
21:02 31.03.2008 |
|---|---|
For de som ønsker mer info er hjemmesiden til psykologen jeg refererer til : www.haarklou.no Sjekk også ut: www.vfb.no www.morild.org www.verdensdagen.no |
|
| dragevær76 | |