Politiskdebatt!
Si din mening om kontantstøtten, foreldrepermisjon, barnehageplasser eller andre temaer innen familiepolitikken.
Ja ja jenter, nå forsvinner kontantstøtten også?? |
15:11 7.03.2008 |
|---|---|
Her må vi jammen tenke oss om før neste stortingsvalg. Leste på www.bt.no i dag at nå vil Haga fjerne kontantstøtten. Nok en gang skal vi tvinges til å putte barnet i barnehage ved ett års-alder, fordi man ikke kan velge å være hjemme med barnet i stedet. Også denne tre-delingen i tillegg, men den diskusjonen tar ikke jeg her. Jeg lurer nesten på; hva er vitsen med å få barn når vi ikke kan ta oss tid til å være med dem?? Og en annen ting, fikk vi noen gang full barnehagedekning? Nope! Vi er i en situasjon hvor vi venter tvillinger, verken jeg eller den blivende pappaen er interessert i å sende våre barn i barnehage når de fyller ett år. Realiteten blir jo at vi er nødt, i dagens samfunn kan ikke en familie klare seg på en brutto inntekt på 330 000 (en inntekt som skal dekke hus- og bil gjeld, transportutgifter, mat, klær, strøm osv..) Jeg vet at kontantstøtten blir ekstra gunstig for oss som venter to og det gir oss muligheter til å være hjemme et år ekstra, noe som jeg mener er en svært verdifull tid sammen med barna. Noen vil vel kanske si at dette blir å snylte på staten, men det er da en ordning som de selv har lagt opp til. Jeg har alltid jobbet og betalt min skatt og nå vil vi prioritere familie et par år før vi også blir medlem av tidsklemma med både det ene og det andre. Jeg syns dette samfunnet ettehvert bare fokuserer på mennesker som skal selvrealisere seg selv. Jeg får nesten en oppfatning av at yrke, karriere og penger er det eneste som står i hodene på folk.. hos enkelte i allfall. En smule frustrert.. |
|
| Anonym | |
Sv: Ja ja jenter, nå forsvinner kontantstøtten også?? |
20:50 24.03.2008 |
|---|---|
Jeg synest det er påtide at kontantstøtten forsvinner. Den har i stor grad blit misbrukt (betaling av svarte dagmammaer), mangen som har dårlig omsorgsevne og burde hatt barna i barnehagen for diverse oppfølging har nå vært hjemme, fremedspråklige barn som trenger språkstimulering og ikke minst er det ikke alle som har hatt økonomiske muligheter til å benytte seg av den. 3000kr måneden er ikke mye og leve på får lavtlønnede og studenter. Skulle vi noen gang ha innført noe liknende igjen, mener jeg den burde blitt forbeholdt de som faktisk skal være hjemme sammen med barna sine, og den burde vært behovdsprøvd, slik at de som har råd i utgangspunktet får nada, og de som trenger mer en 3000 for å klare seg får det. |
|
| julenissen | |
21:10 24.03.2008 |
|---|---|
Hei nissen Tror du ikke fremmedspråklige får språkstimulering hjemme? Mor snakker vel morsmål like godt som noen morsmålstrener, hun? Og så vil du at de som trenger mer enn 3000 for å klare seg, skal få det. Samtidig som du vil luke ut dem som har dårlig omsorgsevne. Det at man trenger mer enn 3000 for å klare seg betyr vel IKKE NØDVENDIGVIS at man har bedre omorgsevne enn "de som har råd i utgangspunktet" |
|
| Anonym | |
21:49 29.04.2008 |
|---|---|
Du syns det??!! Jeg er enig med deg angående at den har blitt misbrukt i stor grad av det å betale for svarte dagmammaer, men det bør ikke gå utover vi som trenger støtten Men du vet att det finnes seriøse dagmammer som også betaler skatten sin, så du bør ikke sette alle under en svart dagmamma. Ikke alle har fått utdelt bhg plasser engang, hva skal de gjøre da om de ikke får kontantstøtten???kun leve på gubben???. Vi damer som går hjemme vil også ha noen penger å rutte med i mnd., for vi betaler ting vi å. For hvis det er noe som BØR gjøres, så bør det settes krav til hvordan kontantstøtten skal brukes. Systemet bør bli strengere. Slik att de som betaler svarte dagmammer blir tatt, og att vi som faktisk trenger den støtten IKKE bli straffet for det. Tror ikke du har tenkt helt gjennom dette. For du må se det fra alle sine situasjoner. |
|
| Anonym | |
09:50 2.04.2008 |
|---|---|
Enig med Julenissen, men skjønte ikke helt svaret fa anonym? Nissen mente jo at i rike familier kan jo den ene forelderen være hjemme, mens i familier med dårlig råd så får man ikke til det bare fordi man får 3000,- kr. ekstra. Det vil jo si at rike familier hvor den ene forelderen ville vært hjemme uansett om kontaktstøtten fins eller ikke, de får plutselig 3000,- kr ekstra i måneden. "Fattige" familier får ikke det fodi der MÅ begge jobbe for å få det til å gå rundt (en lønn utgjør jo som rege l mer enn kr. 3000,- i mnd.) Når det gjelder minoritetsspråklige ban så er det gang på gang på gang bevist at barn som gå hjemme med foreldre som ikke kan norsk blir hengende etter på skolen fordi de kan for dårlig norsk når de begynner i 1. klasse. Er også enig om at kontaktstøtten er noe tull. Bruk pengene på å bygge barnehager! |
|
| Varda | |