Her kan du som mistet en baby under forrige svangerskap dele dine gleder over å være gravid igjen. Mange har også bekymringer, noe som er helt normalt, men som det kan være godt å dele med andre som også har vært i samme situasjon. Heldigvis går det som regel helt fint når man prøver igjen!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Tilbake fra gynekologen etter MA på lørdag, og dette er det hun anbefalte: Når prøver dere igjen?! Er så ufattelig lei meg...
14:47 10.03.2008
....hun var 100% bestemt på at det var best å vente en mens, før vi begynner å prøve igjen. Hun sa det fantes forskning som beviste at slimhinnene i livmoren ikke var restituert før en menstruasjon, og dette økte dermed sjansen for at noe dumt skulle skje igjen.... Hun var HELT 100% i dette (til min STORE frustrasjon, for JEG VIL JO IKKE VENTE!!!!!!!!).
Sv: Tilbake fra gynekologen etter MA på lørdag, og dette er det hun anbefalte: Når prøver dere igjen?! Er så ufattelig lei meg...
15:17 10.03.2008
Hvor langt på vei var du?
Jeg var bare 4 uker, og jeg fikk ikke no beskjed om å vente. Og det kan vel komme av at jeg ikke var lengre på vei enn jeg var!
Sv: Tilbake fra gynekologen etter MA på lørdag, og dette er det hun anbefalte: Når prøver dere igjen?! Er så ufattelig lei meg...
15:34 10.03.2008
Jeg var 8+3, med mage som alle så..... Reagerer veldig tidlig på graviditet.
Hmmmmm, jeg vil jo heller ikke vente..., men føles rart å gå imot hennes anbefaling. Tvilsomt at jeg klarer å vente så lenge....ville jo helst blitt gravid igjen i går!
15:39 10.03.2008
Okej, ja.. Mye har jo skjedd på de ukene som du har vært gravid lengre enn meg! Var jo en tilfeldighet at jeg visste om at jeg faktisk var gravid. Jeg ville jo trodd sa var mensen.. Lønnser seg vel alltids å vente, dessverre!! Burde vel det vi og - men det var umulig.. Og når man får høre hvor fruktbar man er etter ma/sa så klarte vi ikke. Men, det gjelder jo om man venter eller ikke venter det? Man er vel veldig fruktbar 1 mnd etter og? hmm
15:45 10.03.2008
Ja, det tror jeg. Ser ut som om de fleste blir gravid ganske raskt etterpå. Men når noen blir gravid 8 dager eller to-tre uker etter MA/SA, så føles det jo så meningsløst å vente heeeeeeeeeeeeeeeeelt til ny mens!! Da kan vi jo ikke begynne å prøve før om 6-8 uker, alt ettersom mensen kommer eller ei..., og det syns jeg er LENGE når situasjonen er som den er nå...
16:21 10.03.2008
Ja, det skjønner jeg veldig godt :( Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde klart.. Men, klarer man er det jo kjempefint. Virker da som det har gått bra med de aller fleste? men man vet jo aldri..
Ikke vet man når mensen kommer igjen etter en sa-ma eller :S Kan jo ta flere uker osv.. VANSKELIG!!
20:15 10.03.2008
Trist å høre om MA`en! Skjønner deg så godt,opplevet det samme selv i sommer...Var 10+3. Fikk også beskjed om å vente...Men først venta jeg 10 lange uker på at mensen skulle komme tilbake,så vi kunne prøve igjenn!! Hadde mensen en gang,så ble jeg gravid igjenn!!
Syntes du skal sørge over tapet av det barnet,som ikke ble...og prøve ¨få det litt på avstand. Så prøver dere igjenn!!
Lykke til!!
Anonym
22:47 10.03.2008
Forstår sjølvsagt kjempegodt at du er utålmodig - har vore i same situasjon sjølv, med sa på 7+3 i november. Men eg har veldig god erfaring med å lytta til legen og venta ein mens. Neste spire sat som eit skudd, er 11+6 no og har sett at alt er bra på ul.
Veit det er vanskeleg å tenka sånn no, men eit par vekers venting er jo ikkje sååå mykje i forhold til kor lenge du skal gå gravid etterpå!
14:31 14.03.2008
Hei!
Jeg hadde en ma i august uke 10+2, og ble da anbefalt å vente en mens. Måtte ikke, men de mente det var best. Ble gravid igjen, men hadde da en sa i februar uke 9+3. Fikk da beskjed om at jeg ikke trengte å vente til jeg hadde hatt en mens. Man blir ganske forvirret av å bli anbefalt så forskjellig, men tror det er best å gjøre som man selv føler... Jeg stresser ikke med det nå, men blir jeg gravid, så blir jeg det. Du må ha lykke til!
01:19 18.03.2008
Jeg hadde MA i uke 14 i fjor. ble anbefalt å vente en mens. hadde en sjekk noen uker etter, og da var det riktignok en liten slimpose igjen som jo forsvant med neste mens. Jeg tror det er bra for kroppen å komme seg litt igjen etter en MA/SA. Jeg ble i allefall så lei meg for min abort at jeg ikke tok sjansen på at det skulle skje igjen med en gang fordi vi ikke klarte vente! Vi ventet og lykkes igjen etter tre mnd:)
02:02 18.03.2008
Jeg hadde i løpet av 2007 2 MA'er.
Ufattelig vondt.
Etter første utskrapning (St.Olavs) sa legen at den generelle anbefaling ofte var å vente en mens før man prøvde på nytt, men at det ikke var medisinske holdepunkter for dette - hadde mer å gjøre med at legen da ville ha en ny "1.-dag-siste-mes" å forholde seg til ved en ny graviditet - og slik lettet "arbeidet" med å finne ny termin.
Etter min 2. utskrapning des.'07 sa legen at det fremdeles sto i informasjonsarket fra St.Olavs at man burde vente en mens, men at dette overhodet ikke gjald lengre, Hun anbefalte VIRKELIG at vi startet prøvinga så snart vi følte oss psykisk sterke nok!
Hun sa at det bemerkelsesverdig nok klaffet for mange allerede rett etter en MA...
08:19 18.03.2008
Hei T-Girl!
Det er HI (har byttet nick). Nå sluttet jeg å blø i går, så vi bare begynner å prøve igjen i dag. Er jo såklart ikke så lett å peile inn ettersom jeg ikke vet hvor EL er i "programmet", men det går jo an å håpe.
Tester fortsatt positivt (er bare 1 1/2 uke siden MA), så det er jo litt dumt mht ny testing....., men, men!
23:02 28.03.2008
Hei
Jeg hadde nettopp SA (rett før påske). Var 7 uker + på vei. Jeg har spurt både gynekolog på sykehuset og privatlegen min om når vi kan prøve igjen. De sier at det bare er å sette i gang. Man vil uansett ikke bli gravid før kroppen er klar for det sier de.
Så vi prøver allerede. Vi har jo ikke noe system på det, men vi er veldig uforsiktige og har sex ca hver tredje dag. :) Har lest et sted at det er lurt...:)
Man må nesten bare ta en vurdering på det. Velg det som er rett for deg og mannen din.