Snart alenemor - debatten
Hvor mye penger koster det å ta vare på et barn? |
16:26 24.03.2008 |
|---|---|
Dette er vel et ganske generellt spørsmål, men håper likevel dere kan gi meg en pekepin. Hvor mye penger koster det egentlig å ha et barn per måned? Grunnen til at jeg spør er at jeg rett og slett lurer på om jeg klarer meg. Blir ferdig med VGS nå til våren, skal føde i september. Skal søke studieplass til sommeren, slik at jeg kan sette den på vent til 09/10. Jeg har heller ikke jobb, ergo ingen penger. Men har funnet ut at jeg har rett på følgende: Overgangsstønad: kr 9696 Barnetrygd x 2 (blir enslig mor): kr 1940 Småbarnstillegg: kr 660 Barnebidrag: (max?) kr 1240 Dette blir 13 536 kr totalt. Vil også ha rett på fødselsstipend, siden jeg går på skole. Men takstene er jo ektremt forskjellige for VGS og uviversitet. På VGS er det jo 1200 per måned, mens det på universitet/høgskole er kr 9290! Vet dere hva jeg har rett på? Står som et av villkårene for å motta fødselsstipend at man må ha studert i minst 6 måneder. Jeg vil jo bare så vidt rekke å begynne på universitetet før babyen kommer. Kan kanskje også ha rett på forsørgerstipend, dette er på kr 1290. Konklusjonen er altså at jeg som verste utfall vil gå rund 1400-1500 i måneden, beste over 20000. Klarer jeg og bebyen meg på 14 000 i måneden? Vil jo også få engangsstønad, så slipper å tenke på utstyr. Men leie og strøm vil vel bli rundt kr 6000, da har vi 7000 å rutte med, pluss at jeg gjerne vil legge litt av til "krisepenger". Noen med erfaring om dette? Hvor mye brukte/bruker dere på dere selv og ett barn i måneden? |
|
| Anonym | |
Sv: Hvor mye penger koster det å ta vare på et barn? |
17:07 24.03.2008 |
|---|---|
Hei :) Du får mer penger enn det der.. Overganstønaden er på 10300 kr nå og stiger mest sannsynelig 1 mai.. Du får også bostøtte.. JEg fikk 2100 kr med en husleie på 6000 kr.. Fødselstipendet ditt er det du har krav på i fult stipend og lån.. Bare at lånet blir stipend :) Barnebidraget regnes ut i fra BF inntekt.. 12 % av inntekten hans skal gå til barnet.. Men jo mer samvær han har m barnet destod mindre blir bidraget.. Sånn som jeg ser det så vil du ha nærmere 16 000 kr i mnd! Dette er mer enn nok for å klare å leve med et barn.. Om du ammer, slipper du utgifter på erstatning (ca 100 kr pakka). Klær til den lille kan kjøpes på Hennes og Maurits og ikke på dyre merkebutikker.. Sparer masse på det.. Det jeg prøver å si er at det ikke finnes noe fasitsvar på dette.. Det kommer helt ann på hva du gjør.. Hvor du handler osv.. Men en ting er sikkert!! Med 16000 i mnd klarer du deg mer enn fint.. Jeg har litt over 10 000 nå liksom... å er alene med en på 5... Når jeg får nr 2 så har jeg en inntekt på mindre enn det du kommer til å ha, men jeg er ikke redd fordet :) Om du ikke klarer å forsørge deg selv og babyen med inntekta di så får du hjelp på sosialkontoret.. Men jeg tviler på at du vil trenge hjelp derfra! |
|
| Anonym | |
22:59 24.03.2008 |
|---|---|
Når du får full overgangsstønad (slik som meg fordi jeg er student) får du IKKE fullt fødselsstipend. Dette sjekka jeg opp i rett før påske. Du får litt fødselsstipend, men om du ønsker kan du få mer, men da vil du sitte igjen med et lån etterpå. Ringte til lånekassen å spurte... |
|
| Anonym | |
23:02 24.03.2008 |
|---|---|
Hmm.. Jeg leste det på hjemmesiden til lånekassen for noen timer siden at man fikk det man hadde krav på som stipend og lån ble fødselstipendet.. Var sånn da jeg fødte for 5 år siden også.. Jeg fikk full overgangstønad da.. Men det er godt mulig at det er forandret nå.. |
|
| Anonym | |
23:42 24.03.2008 |
|---|---|
Du får: Overgangsstønad på 10300 (som det blir trekt skatt av, og du kan få denutbetalt 1 eller 2 mnd FØR fødsel. denne vil du få i 3 år.) Du får småbarns tillegg. Barnebidrag som blir reknet ut av barnefars inntekt. (11% eller noe i den dur) Barnetrygd på 1940 (når du er alene med barnet) Engangsstønad på 33 500 (disse kan du søke om i uke 26, og det tar ikke mange ukene fra du søker til du får disse pengene. du kan og til en viss grad bestemme når du vil ha de utbetalt) Du har rett på full overgangsstønad dersom du ikke har jobbet nok til å opparbeide deg foreldrepenger. Har du nok inntekt til at du får foreldrepenger vil du ikke få full overgangsstønad, men den vil bli rekna opp mot foreldrepengene. Slik at du får litt overgangsstønad og litt foreldrepenger. Men som sagt, har du ikke jobb får du full Overgangsstønad på 10 300. Om du går på VGS vil du få litt i fødselsstipend, men ikke mye. Dette sjekka jeg ut rett før påske... |
|
| Anonym | |
08:26 25.03.2008 |
|---|---|
OBS: NYE BIDRAGSREGLER FOR 5 ÅR SIDEN; BIDRAGET ER IKKE 12 % LENGRE, SJEKK BIDRAGSKALKULATOREN PÅ NAV.NO... |
|
| Anonym | |