Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene. Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
Fenalår - tør dere spise det?
22:48 24.03.2008
Har kjøpt et fenalår til påske og det er så godt med rømme og potet og flatbrød. Er litt kvalm og det frister med så veldig!!!! KJøpte det vakumpakket på Rema. Ikke noe egenproduserte greier. Hva sier dere?
Anonym
Spørsmålet er om du tør...
23:02 24.03.2008
Spørsmålet var om jeg turde spise fenalår. Svaret på det er JA. Jeg er ikke redd for fenalår.
Matportalen advarer mot all spekemat. Fenalår er selvfølgelig spekemat.
Gilde sier at alle deres produkter er helt trygge for gravide med unntak av deres langtidsmodene spanske spekeskinke.
Du må selv velge på bakgrunn av dine verdier og normer. Lykke til Anonym
Jeg spiser også spekemat fra gilde, utenom langmodnet skinke. De har garantert for sine produkter. Matportalen sier de ikke kan dekke alle produkter og at man da må spørre produsenten. Det er gjort og da er det godtnok for meg. Spiser spekeskinke med potetsalat i skrivende stund.
Anonym
Sv: Fenalår - tør dere spise det?
08:49 25.03.2008
Legen min sa nylig til meg at jeg fint kunne spise spekemat selv om jeg er gravid.
Anonym
09:04 25.03.2008
Jeg hadde ikke turd å spise det. Av kjærlighet til den lille jeg har i magen,holder jeg meg unna alt jeg kan,som kan sette den i fare. Ikke store sjangsen for at noe galt skal skje,men sjangsen er der og da gjør jeg det ikke.Vil ikke gå rundt i ettertid og ha dårlig sammvittighet for at barnet mitt,har et handicap eller kanskje dør pga noe jeg har spist.
JM skal jo følge rettningslinjene til matportalen.no og der står det at spekemat ikke skal spises. Leger skal ta seg av det medesinske,ikke hva en kan spise eller ei,det er jm sin oppgave.
En annen ting,er at jeg ikke forstår hvorfor det skal være så vanskelig å holde seg borte fra slike ting i ni månder. Selv har jeg sykt lyst på et glass rødvin,men tar jeg det,nei. Hadde jeg tatt det,er det ingenting som tilsier at barnet hadde blitt skadet av det,men som sagt,av kjærlighet til barnet mitt gjør jeg det ikke.
Dere som mener at spekemat fra Gilde er trygt, fikk dere med dere at de faktisk hadde listeria i helt almindelig skinke for litt siden?
Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å ta hensyn til barnet i usle 9 mnd, når man kan gafle i seg alt mulig av mat både før og etter dette.
Anonym
00:15 26.03.2008
kan ikke spise ALT etter man har ploppa ut ungen heller dah....
mye av det mor spiser får babyen i seg via morsmelka som den kan få luft av!!! husker at guttungen min reagerte på det meste etter han kom til verden, så var ganske frustrert jeg siden det virka som han fikk luft av alt jeg spiste!!! skal ikke være helt enkelt, men man må nesten prøve seg fram hva ungen tåler å hva den ikke tåler!!!
Hvis du leser ALT som står på matportalen, står det at toxo.-parasitten drepes ved frysing. Gilde sier at deres spekemat (minus den langtidslagrede som er nevnt over her) er trygg nettopp fordi kjøttet fryses for å drepe denne parasitten.
Du anonyme over her som påpekte at det var listeria i vanlig skinke.
Speket kjøtt har et miljø Listeria ikke trives og ikke vil vokse noe sælig i. Skal ikke påstå, så noen må gjerne motbevise det. Men har aldri hørt om at noen har fått Listeriose av speket kjøtt, det være seg Gilde eller andre merker!
Anonym
13:00 25.03.2008
Det stemmer at det var funnet Listeria i Gildes skinke, familieskinke om jeg ikke tar helt feil. Leste om det på nett i påska.
MAMMA TIL 1STOR..... der klarer du faen meg å prestere å si det igjen
"Av kjærlighet til den lille jeg har i magen,holder jeg meg unna alt jeg kan,som kan sette den i fare. "
du klarer å trøkke det i trynet på oss som faktisk ikke er sykelig opptatt av matortalen som deg at vi da ikke har kjærlighet til barnet vårt....
SKAM DEG!!!!
Anonym
13:13 25.03.2008
men hvorfor spise noe dere kommer til å gå å lure på om var en tabbe i ettertid? hadde ikke jeg gjort, for da hadde jeg ikke fått sovet om natten.
Anonym
13:21 25.03.2008
INGENTING er 100% trygt. Man kan ikke vite hvor noe har vært før det har blitt pakket inn. Poenget er at man må stole på de rådene man får, og ifølge matportalen og produktansvarlig (tror jeg det var) ved Gilde, er det trygt å spise spekemat fra Gilde. Uhell kan skje. For noen år siden fikk ferskvaredisker gjennomgå. Betyr det at man skal unngå alt fra ferskvaredisker? Det var noe i grums i Imsdal en gang, skal man droppe det? Giardia fra drikkevannet i Oslo kunne man få i seg før advarselen kom ut. Skal man koke alt vann før man pusser tenner? Man bør ikke ta store sjanser, men det mener jeg man ikke gjør når man følger de rådene som blir gitt. Gilde er ikke tjent med å selge et par pakker spekemat til gravide, for deretter å få skylden for spontanaborter. Å vise til enkelthendelser blir som å vise til at "mitt barn er friskt selv om jeg drakk alkohol hele svangerskapet".
Det er sinnsykt vanskelig, fordi: til vanlig spiser jeg mye spekemat, carpaccio, tartar, tunfisk, blåmuggoster og andre mykoster, parmaskinke, røkelaks, blodig kjøtt av alle slag. Nå spiser jeg hvitost og brunost. En kollega skremte meg i tillegg med E211, og det finns i nesten all pålegg, ikludert kaviar, italiensk salet og leverpostei. Jeg gjør det "av kjærlighet til barnet mitt" (eller redsel for å gjøre noe galt?), men det er ikke LETT. Røyk og alkohol er lett å holde seg unna, blodig reinsdyrfilet savner jeg!
Jeg unngår også veldig mye nå som jeg er gravid. Grunnen til det er også "av kjærlighet til barnet mitt". (Er det dårlig samvittighet hos noen som gjør at den frasen er så provoserende?) Når jeg er ferdig med å amme så vil jeg gå tilbake til de gamle spisevanene mine, men i ni måneder så skal jeg klare å ta hensyn til den lille i magen.
Jeg ville heller ikke ha spist fenalår nå.
Anonym
20:34 25.03.2008
Jada, alt skal tydeligvis diskuteres.....
Min jordmor ga meg et godt tips dersom jeg ville spise spekemat: For å være 100 % på den sikre siden, så kan man legge spekematen i fryseren i en liten uke før man spiser den. Dette tar livet av det som evt. måtte "leve" i spekematen, og man er HELT trygg :)
Så frys i vei og kos dere med spekematen!