GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Kjøpeguiden 3.trimester

Kjøpeguiden 3.trimester
Nå nærmer det seg fødsel for mange av dere, og her kan dere diskutere villig vekk det som er av ustyr, hva trenger man, hvor finnes det bra og eventuelt billige saker?
Vi har også laget en oversikt til deg, så du kan få et bilde av hva som finnes der ute.
Er det ting du mener at mangler, så send oss gjerne en mail på tips@barnimagen.com
Trenger det koste skjorta?
11:31 26.03.2008

Er det noen spesielle steder der man bør unngå å kjøpe baby ting, alt fra senger til klær osv, og noen steder man kan anbefale?

Er så mye utrolig fint å få kjøpt, så kan nesten gå seg litt vill i denne jungelen.. ;0)

Man vil jo gjerne ha det beste av det beste, men trenger det kosta skjorta? er f.eks Ikea bannlyst?
Anonym
Sv: Trenger det koste skjorta?
00:50 2.04.2008
Synes ikke Ikea er bannlyst. Kommer til å kjøpe seng og kommode der og passer på å få en skikkelig madrass.
Det blir fryktelig dyrt om man skal kjøpe det "proffeste" av alt. Velger å kjøpe billige alternativ når det gjelder stellekommode og seng, legger heller godt med penger i et skikkelig bilsete og god vogn.
Anonym
18:45 3.04.2008
Trenger IKKE å koste skjorta. Vi har fått kjøpt det meste brukt. Eneste vi har kjøpt nytt er Madrasser, dyner og bilsete. Vogn fikk vi billig, nesten ik brukt til 1200kr, forrige eier skulle flytte til utlandet. Stellebord fikk vi av en venninne, seng, fant vi nøyaktig den vi egentlig skulle kjøpe hos simobutikk til 1800kr, på nettet til 850kr osv. Følg emd på finn.no osv. Mye fint og litebrukt til salgs for en liten pengeslump.
Anonym
20:17 21.04.2008
Jeg og samboer'n hadde funnet det mest nydelige sett med seng og stellebord NOENSINNE på babyshop, var litt stivt i pris, men tenkte vi kunne unne oss det siden svigermor og svigerfar skal kjøpe vogna, men så røyk en del på bilen, så nå blir det et kjempe fint sett fra IKEA for samlet pris mindre enn stellebordet på babyshop ;) rart åssen ting kan endre seg over natta :p Så mitt råd er å ikke kjøpe utstyr tidlig, det kommer alltid noe i veien for økonomien, og husk at det er bedre ha litt bedre råd enn å blakke seg på fancy utstyr (selvom jeg egentlig har mest lyst på settet fra babyshop:p)
Garfy^^med_Alex_i_magen^^
23:35 29.04.2008
Både ikea og jusk kan en gjøre gode kjøp å sånn ellers følge godt med i reklamebrosjyrene, mange gode kupp å gjøre om en følger med på tilbud;). Ellers så har jo du jo alle billigkjedene som hm, cubus, lindex osv som selger billige babyklær;)
lano og adrian
15:18 7.05.2008
Det som faktisk er lurt å tenke på i denne kjøpe debatten er jo at INGEN baby-ting som blir solgt i Norge er dårlige i den forstand. ALLE må være godkjente op og i mente før de kan legges ut for salg. Altså behøver ikke ting å koste skjorta, og for de som ikke skal ha flere en1-2 barn så skal jo de fleste tingen vi kjøper vare i ca 2 år tilsammen. OG så har det mye med hvordan man behandler tingene sine og tar vare på dem da. lar du stellebordet stå bløtt og tørke av seg elv, så går det nok fort i stykker.
jeg er for "billige" barneting, men prøver å være lur å kjøpe middels priset ting på salg:)
KarinB
22:25 8.05.2008
Jeg råder deg til å se om du finne noe du liker på IKEA først. På den måten faller du ikke for fristelsen å kjøpe dyrt. Dyrt er ikke = best alltid. Vi brukte flere tusen på en norskprodusert stellekommode i heltre med integrert badebalje. Men denne har liten skuffeplass, har dårlige skinner, og er ikke det beste badealternativet. Kjempestyr med vann og tømming hver gang babyen skal bade. Skulle gjerne heller ha kjøpt en stellekommode på IKEA for under halve prisen og heller brukt resten av pengene på en dunpose som vi manglet første gangen og som jeg savnet (hadde ikke råd). Nå bruker vi den stellekommoden igjen når vi får neste siden vi først har den, men jeg ser de har mange minst like fine på IKEA nå. Og IKEA har alt du trenger av barnemøbler og tekstiler vil jeg si, og bruk finn.no til å se etter ting brukt. Stor omsetning av ulikt utstyr der. Typisk Fru Lyng, Babyshop o.l. er dyre synes jeg. Men det hender de har tilbud man bør klinke til på om man ønsker nytt. Dessuten er jeg en av de som synes det er horribelt å bruke 4-500 kr på en sparkedrakt o.l. f.eks. Lindex og H&M er mine favoritter.
♥Koseklumpen♥-med augustbaby
22:10 19.05.2008
Neida, det trenger ikke være veldig dyrt. Ikea og Kid har mye billig og bra. Liker også godt klærne på H&M og Lindex. Hos Lindex kan du få kuponger med f.eks 30% på barneplagg om du melder deg inn i Lindexklubben. Medlemsskapet koster ikke noe. Et annet tips er å kjøpe brukt på www.finn.no. Mange god kjøp å få gjort der! Babyutstyr blir jo ikke slitt etter en liten baby. Det eneste du BØR kjøpe nytt er madrass til seng/vugge og bilstol, ellers bør du kjenne til historien til bilstolen (alder på stolen, om den har vært i kollisjon osv.)
allegodetingertre
20:57 20.05.2008
Tusen takk for alle tips og råd!
Jeg har tittet en del på Ikea og synes det er kjempe mye fint der! Så regner med at vi kommer til å handle en del ting der ;o)

Er fint å høre om andres erfaringer, for det er ikke så lett å vite om det alltid lønner seg å kjøpe det dyreste fordi man tror det er best. Som jeg ser her, så ser det jo ut til at det ikke nødvendigvis er det dyreste som er best, og da blir jeg litt mer trygg på å handle på litt billigere steder som Ikea, HM, Lindex osv.

:)
Anonym
23:29 25.05.2008
Jeg skal handle kommode på Ikea. På ellos.no er det salg nå, der har vi bestilt endel klær. Jeg kjøper ikke dyre klær for de vokser da så fort ut av dem. Det blir alltids dyrt nok.
groma82
00:32 26.05.2008
Jeg vet litt om klær.

Fikk første datter for snart 5 år siden, venter 3. datter i juli.
Har så smått begynt å se over hva vi har og hva vi evt. trenger å kjøpe denne gangen.

Ettersom vi har 2 jenter har vi en hel del klær til disse jentene.
"Alle" kjøper jo klær i fødselsgave, og man kjøper selvsagt litt selv også.

Jeg kjøper stort sett klær på Lindex, Wearhouse, SparKjøp Cubus, KappAhl og H&M når jeg handler. Men jeg har fått vakre klesplagg fra designerbutikker i gaver. Til disse klærne tenker du: "Stilig!", vasker dem (på finvaskprogram, fordi de tåler ikke 60 grader og tørketrommel). Så blir de liggende i skapet til en passende anledning.
Jeg har merket at de rådyre klærne bruker jeg nesten ikke, de jeg fikk for nesten 5 år siden ser like nye ut i dag. De blir liksom litt "bestklær", og hvor ofte bruker vi det egentlig? Og den gangen du skal kle barnet i noe pent, bruker du heller den kule kjolen DU kjøpte på H&M fremfor noe noen andre har kjøpt.

Noen klær du kjøper er impulskjøp som er så billig at du kunne bare ikke gå forbi... Disse klærne blir enten favorittplaggene eller noe du aldri bruker. Problemet er at du ikke vet på forhånd hva som blir favoritten og hva som blir "dritten". For favorittklærne blir værende favorittklær til siste barn bruker det som er igjen av restene etter et vakkert plagg. Du bruker, vasker og bruker igjen. Disse klærne havner aldri innerst i skapet. Når neste barn kommer til verden ser du det falmede plagget, blir full av nostalgi og bruker det igjen og igjen til den, i utgangspunktet, røde buksa blir lys rosa og ikke lenger passer sammen med de røde tøflene som en gang hørte til buksa. Men det bryr du deg ikke om for du husker hvordan det en gang så ut og hvor vakkert det var da :)

Mitt råd til deg er: kjøp klær på Cubus eller H&M. Der får du en OK kvalitet og du kan lett finne favorittplaggene på salg. SparKjøp og Wearhouse og tildels Lindex og KappAhl har litt dåligere kvalitet og klærne falmer fortere og kan bli misformet. Men noen ganger har de veldig gode tilbud, da er det verdt turen innom en av de butikkene og.

Min menging er at klærne skal være så billig at det ikke gjør vondt i lommeboken dersom de blir ødelagt. (Hos meg må alt tåle tørketrommel. Dersom det står på vaskelappen at det ikke bør trommles, skal det ihvertfall prøvetrommles :P)

Når det gjelder sko, kjøper jeg ikke det billigste av det billige.
Beina er fundamentet til barnet. Dersom barna får dålige sko, kan de risikere å få dårlig rygg seinere i livet. Sko som blir brukt mye, vintersko og joggesko, går ikke i arv. Pensko og støvler kan brukes av flere.

Lykke til med shoppingen.
Mamsen til 2,5 jenter
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------