Søk i:

Alle forum på BIM

Si din mening!

Dette forumet er tenkt for å diskutere aktualiteter i media ol.
Vær med i debatten og si din mening!
Ja til mer pappa perm, men ikke på bekostning av mor
02:07 27.03.2008
Jeg blir så inderlig matt av hele denne likestillingsdebatten,men klarer ikke å la være å engasjere meg heller. Tidvis går det jo nesten på helsa løs. Hva er det som er så voldsomt viktig med att menn og kvinner skal være like???????? Uansett hvordan vi snur og vender på det vil vi ALDRI bli like, men vi kan leve sammen og dele og lære av hverandre,eller???? Jeg er kjempe enig i at far bør mer inn på banen, i første omgang burde han ha de 2 første ukene etter fødsel som pålagt permisjon. Jeg mener, hvor mye viktig skjer ikke den tiden både med mor og barn og familielivet??? Ut over dette burde vel staten snart vurdere om folk kanskje kan klare å styre over sine egne liv og vurdere selv hvordan de vil disponere permisjonen. A4 formatet passer ikke for alle og det må da vel være greit, eller???
Hjemme hos oss diskuterer vi ofte denne saken og min mann gir klart uttrykk for at han gjerne vil være mer hjemme med barnet vårt, men hvis det hadde betydd at han ble nødt til å kjøre etter meg for at jeg skulle amme, så hadde han rett og slett ikke orket, og det kan jeg godt forstå, da mister man litt poenget med at far skal "klare seg selv".

Jeg mener virkelig at amming ett viktig argument i denne saken. Pumping er ikke ett spesielt gunstig alternativ til amming og hvis menn ønsker å ha ei kjerring som har litt overskudd til sengekos, så krever dere ikke at hun skal drive å pumpe seg hvis det ikke er absolutt nødvendig....

Jeg tror og opplever at i veldig mange hjem er far etterhvert ganske mye på banen,men ja, vi må slippe dem til, så lenge de ikke tar livet av ungen er det vel ikke så mye som kan gå galt. Min mann har ansvaret for barnet vårt 2 av 3 helger, da helt alene pga min arbeids situasjon. De har det supert sammen og jeg ser på hverdagene når far kommer hjem fra jobb, da er det ikke mye interesse for mamma lengre.

Jeg synes at det høres supert ut med mer permisjon til far, men ikke la den gå på bekostning av mor. Mor trenger virkelig den tiden hun har til rådighet til å hente seg inn igjen både etter svangerskap, fødsel og spebarnsperiode (Jeg brukte over ett år pga en lege som ikke gjorde jobben sin)....
tussemor5
[Rapportér]
Sv: Ja til mer pappa perm, men ikke på bekostning av mor
06:41 27.03.2008
Nå handler ikke likestilling om å bli lik, men om å ha like muligheter. Dessuten; selv om du trives i en typisk kvinnerolle, er det mange, både kvinner og menn, som ikke er komfortable med at kjønnet deres styrer deres handlingsrom. Da kan ikke du komme å fortelle dem at slik skal det være bare fordi du synes det er greit.

Staten kan ikke la folk gjøre som de vil. Norge er et sosialdemokrati, ikke et anarki. Politikernes oppgave er å legge til rette for oss som enkeltindivider OG som en del av en helhet. Forslaget om tvyngen 3-deling er basert på forskning som viser at dagens ordning skaper problemer. Dette må ansvarlige politikere rette opp i. Bedrifter med mange kvinnelige ansatte strever fordi deres ansatte er mye mer fraværende enn ansatte i "mannebedrifter", kvinner uten barn som ønsker karriere opplever å stange hodet i det berømte "glasstaket" fordi alle går og venter på at de skal bli gravide, kvinner er dobbeltarbeidende fordi de rfemdeles gjør mesteparten av husarbeidet og barneoppdragelsen er med på å vedlikeholde og forsterke et gammeldags kjønnsrollemønster.

Permisjonen i dag er ikke mor sin. Det er bare kvinner som har lagt beslag på den. Det er ingen andre land i verden som har så lang fødselspermisjon. Med den nye ordningen kan kvinner ta mellom 6 og 8 måneders betalt permisjon. Det er fremdeles luksus sammenlignet med andre land. Barnet får være hjemme akkurat like lenge som før, bare mer med far. Og det ER faktisk mulig å ta ulønnet permisjon også, slik de gjorde før og slik det gjøres over hele verden.
namnammamma
[Rapportér]
20:42 27.03.2008
Synes du virkelig at det er greit å bli SÅ styrt av staten og politikerne som vi pr dags dato blir??? Jeg er helt på det rene med at vi trenger overordnede regler/lover for at storsamfunnet skal fungere,men innenfor disse overordnede reglene,mener du virkelig at politikerne skal få detalj styre oss???? (Mulig jeg misforstår deg, men det kan virke slik)

Jeg er enig med deg at permisjonen i utgangspunktet ikke er kun mors permisjon,men jeg mener virkelig at de aller fleste voksne er såpass oppegående at de vet hva som er best for familien sin når det gjelder fordeling av permisjon en og at vi klarer å fordele tiden med barna våres til det beste for både barnas samvær med far og mor og familiens økonomi.

Jeg er fryktelig priviligert når det gjelder min jobb og har like mange muligheter, kanskje flere til karriere enn min mann, men akkurat nå mens barna er små betyr det svært lite for meg. For meg er det at en av oss kan være hjemme med barna og geleide dem gradvis inn i den store verden av større verdi enn en karriere hvor penger og selvrealisering er motivasjonen. Når det er sagt har jeg forståelse for at ikke alle har det samme syn som meg, men jeg synes det skal være plass til oss alle (kom kanskje ikke tydelig nok fram i forrige innlegg).
tussemor5
[Rapportér]
20:53 27.03.2008
Ja, jeg synes hensynet til fellsskapet er viktigere enn hensynet til meg og min familie. Som sagt, BARNA lider ikke under dette, de får være hjemme like lenge som før, så jeg forstår ikke helt hva du mener når du sier at du synes barna er viktigere enn karrieren? Da insinuerer du at dersom man er for 3-deling så er man mer opptatt av karriere enn barn? Det forstår jeg ikke logikken i. Barna får det like bra og de får være hjemme like lenge som før. Men i tillegg vil kvinner få det enklere på arbeidsmarkedet, og selv om jeg for tiden ikke er så opptatt av karriere er jeg solidarisk med kvinner som er det, som tidligere nevnt går dagens trend også utover kvinner UTEN barn.

En annen positiv effekt er at det blir lettere for menn å ta permisjon. Mange menn sliter i dag med å få aksept hos arbeidsgiver for å ta permisjon, ved tvungen deling må de ta den hvis ikke mister man jo den.

Om folk ikke klarer å bestemme selv? Tja.. Folk klarer kanskje å bestemme selv hva som passer for akkurat sin lille familie akkurat nå, men langsiktighet og fellsskapstankegang er det mange som mangler.
namnammamma
[Rapportér]
21:29 27.03.2008
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke kjenner meg igjen i problematikken rundt at det er vanskelig for kvinner på arbeidsmarkedet og at det er vanskelig for menn å få ta ut permisjon, men det kan være at jeg er heldig. Jeg hører om det i den store debatten, men i min omgangskrets er ikke dette en problemstilling. Jeg opplever at mange arbeidsplasser i kommunen og fylket er veldig åpen for at far skal kunne ta ut så mye permisjon han ønsker og blir enig med mor om. Men mange rundt om her jobber offshore og har ikke mulighet til å ta ut permisjon i det hele tatt fordi de er i en type turnus som gjør at de allikevel er hjemme lange perioder. Det er vel stor forskjell på land og by....?

Jeg mener ikke å insinuere at de som ønsker 3 deling er mer opptatt av karriere enn barn. Jeg bare synes vi skal ha mulighet til å velge selv hva som er best for egen familie innenfor permisjonsrammen. Synes vi har det ganske så bra som det er, skulle gjerne hatt lengre permisjon, men det er en annen diskusjon og ett "luksus ønske".
tussemor5
[Rapportér]
15:38 11.05.2008
enig enig :P
Mine vil ha baby
[Rapportér]
16:01 9.12.2008
Jeg personlig trengte de 10mnd jeg kunne ta jeg var ikke grodd og fikset orntli der nede før ca 1 1/2 år etter fødsel hadde masse vondt arvev og alt var vondt måtte sitte på do og dusje meg for å få tisse hele 6mnd etter fødsel. Amme gjorde jeg til sønnen min var 6mnd da ville han ikke mer. MEN jeg synes det er veldig dumt hvis vi kvinner skal bli tatt fra den lille permisjonen vi har til å komme oss og få amme WHO sin anbefaling er jo å amme til barnet er fylt 2 år og det får man jo ike sjangsen til hvis man hadde fått det til engang. MEN på den annen side synes jeg far skulle fått lang permisjon han også sammen med barnet jeg vet min mann skulle ønske det utrolig sterkt så jeg hadde håpet man kunne fått det til at mannen hadde fått mer permisjonsrettigheter nå har han jo ingenting! Det beste for hele familien hadde jo vært hvis han i begynnelsen etter fødsel kunne fått vært lengre sammen med mor og kansje fått en 3 mnd tid (aller helst så mye som mulig) etter mor sin permisjon til å vært sammen med banet. Da hadde det og vært enklere for mor å begynne i jobb etter permisjon med viten om at barnet var trygt og godt hjemme med far. Jeg sier ikke at dettte hadde vært det beste for alle men for oss hadde det vært best.

OG så skulle studenter hatt like rettigheter til et år hjemme med barn som alle andre og fått likt med penger jeg synes og at far skulle fått opptjent permison selv som et selvstendig individ. Det er jo helt korka og teit at mannen er avhengig av at jeg jobber for at han selv skal få permisjon det er noe av det teiteste med alle disse reglene akkurat som om han er mindre vært liksom! Får håpe dette blir bedre etterhvert..kansje når min sønn er voksen og klar til å få barn om en 16-20 års tid...det hadde i allefall vært et håp!
samboer87
[Rapportér]
21:55 11.12.2008
Skal ikke kommentere alt i innlegget ditt samboer 87,men en ting MÅ jeg kommentere.. Det nevnes bestandig at pappaen ikke får opptjent permisjon, men det stemmer jo ikke!! Pappaen HAR selvstendig opptjeningsrett så lenge han oppfyller de samme vilkårene som mammaen må - eneste er at han mister de 6 ukene med fedrekvote, og heller ikke kan ta ut de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel som er forbeholdt mammaen.... M.a.o kan mannen ta ut 29 eller 39 uker med permisjon under forutsetning av at mammaen går ut i enten fulltids studier eller jobber minst 75%....
lille M + st.hans gutten
[Rapportér]
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterp)

------- Annonser -------