GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Gravid og arbeidsledig

hjelp, hva skal jeg gjøre..? kan DU plis hjelpe
15:34 29.03.2008
hei jeg er i uke 24++++. jeg har ikke noe form for inntekt og ikke noe utdanelse, min samboer har gått i fra meg, og nå sitter jeg helt alene uten et sted og bo uten penger. jeg lurte på om noen av dere som vet om nav kan hjelpe meg-? og hva er det jeg har krav på?? tusen takk for at du tok eg tid og lese. og takk for svare...
Anonym
Sv: hjelp, hva skal jeg gjøre..? kan DU plis hjelpe
20:53 29.03.2008
Vi er i samme båt vi to! Bare at jeg er i uke 21, og har aldri hadd en samboer.. =p

Vet ikke hvor du bor nå da? Jeg bor hjemme til mor og far, snakket med NAV tidligere for jeg bor hjemme og trengte plass å bo, da det ikke er så bra her hjemme. Men jeg fikk IKKE hjelp til å flytte, de på NAV sa jeg pent måtte vente til nedkomst. Tullete spørr du meg!! Det på NAV mente garantert at det ble mest lettvindt for de at jeg fotsatt bodde hjemme så de ikke "orket" å hjelpe meg..

Uansett, dra til NAV og søk på engangsstønaden, den kan du få tidligs i uke 26! Du kan også søke på OS (overgangsstønaden) 2 mnd før termin!

Det du har krav på som alenemor:

Engsangsstønaden: 33580,-
Overgangsstønaden: 10300,- pr mnd
Barnetrygd * 2: 1940,- pr mnd
Husbanken/Boligstøtte: Usikker
Barnebidrag fra BF: Usikker

Dra til NAV, si at du står uten plass å bo (får håpe de hjelper deg iallefall, og at du får bedre hjelp enn det jeg fikk!!!) Så kan du søke om engangsstønaden og OS. Så blir det sikkert ordning for deg! :)

LYKKE TIL!!

Helene ~Lille'Trille~
15:34 30.03.2008
heihei tusen takk for at du svarte meg. akkurat nå boe jeg hos en veninne...takk jeg skal ned til nav på mandag.. takktakk:)
Anonym
20:42 2.04.2008
Hei..
Jeg er i samme situasjon.. Jeg får dekt husleie og sånn av sosialkontoret så lenge jeg står som arbeidssøker hos NAV. Du får engangstønaden 2 mnd før nedkomst, den er på 32 000 ca.. Du får da overgangstønad fra mnd før du føder.. Det er nok til livsopphold og husleie osv..

Hvis de ikke vil hjelpe deg m husleie så finner du deg en leilighet, får en kontrakt på det og leverer den m søknaden så kan de ikke si nei til deg!
Anonym
17:35 5.04.2008
jepp...skaff deg en leilighet og stikk til sosialen så dekker de husleie og livsopphold fram til du får overgangsstønaden :) har jeg nemlig gjort...lykke til..sosialen dekker også depositum 0m du ikke har disse pengene..men det er en depositum garanti og ikke i cash..men de betaler i cash om noe skulle skje:D
Anonym
23:54 5.04.2008
Hvorfor får alle dere hjelp fra NAV / Sosial kontoret, men ikke jeg? Nå har jeg vært der et par ganger, å alt jeg har fått beskjed om er at jeg pent må vente til nedkomst med å flytte, for først da får jeg råd til det. Tror virkelig at de forskjells behandler folk. Begynner å bli veldig stresset med å flytte for meg selv nå.

Jeg står som arb.ledig hos NAV, gravid å i uke 22.
Bor hjemme hos mor og far. Er myndig, så mor/far har ikke noe forsørgelses plikt for meg.

Hjelp!

Bra det er noen som faktisk får hjelp til NAV med husleie/depo iallefall!!
Helene ~Lille'Trille~
12:34 6.04.2008
Hei Helene!
Hadde jeg vært deg så hadde jeg funnet meg en leilighet.. Fiksa en leiekontrakt og dratt ned ditt igjen! De kan ikke kreve at du som myndig og gravid skal flytte inn til foreldrene dine igjen!! Da går du til avisa!!
Men nå er det ikke lenge til du får engangstønaden da? Det er jo 33000.. På nav så står det at man kan få den i uke 26, mens jeg fikk beskjed at jeg ikke fikk den før to mnd før termin nøyaktig.. Så er litt usikker på når vi egentlig får den jeg?
piamamma
15:44 6.04.2008
Jepp enig med piamamma:) skaff deg leilighet ,og sleng leiekontrakten på bordet å krev penger..de skal være vanskelige til tider..er stor forskjell på servicen hos sosialkontorene..men de er pliktige...ellers går du videre med saken..Så lenge du står som arbeidssøker og alt så er de pliktige..se etter leilighet du :) gøy med no nytt..men se etter noe du selv klarer å betale når du ikke har krav på sosialpenger mer..for når du går over til overgangsstønad så mister du den retten og må betale husleia med de pengene:D:D lykke til
Anonym
18:42 6.04.2008
TAKK TAKK TAKK :)

Har drevet å skrevet opp litt "budsjett" over ting.
Engangsstønaden får jeg ca 4. mai (uke 26)
Å OS par mnd før termin 13.juni.

Av engsangsstønaden sitter jeg igjenn med en rest på ca 18-20000,-
etter å ha kjøft det _nødvendigste_ av barneutstyr.

Så jeg kan bare egentli begynne å se etter leilighet? Å prøve å finne meg en fra ca 1.mai? Det hadde iallefall vært supert.

Må så jeg blir litt sint og frustrert, har lest igjennom lov om sosialtjenester, formålet med loven, forvaltningsslåven, hvem kan få hjelp, hvordan få hjelp, ulike paragrafer osv osv osv!

Så JA, jeg har faktisk rett til å få hjelp.

Så det er veldig viktig å vite hvilke rettigheter man har, å hva man har krav på, vet man ikke det så kommer man ikke så langt. De på NAV forteller iallefall ikke om hva man egentli kan få hjelp av. De bare prøver å gjøre det letteste for de.
Helene ~Lille'Trille~
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------