Fødsel og svangerskapsdepresjoner
Her kan dere støtte hverandre og dele erfaringer.
fødselsdepresjon så sent??? eller bare sliten?? |
08:42 2.04.2008 |
|---|---|
jeg går på vgs og har bare dette halvåret igjen men klarer ikke å kommer meg på skolen! bestemmer meg dagen før for å dra men da dagen kommer vil jeg bare være hjemme og surfe på pc...gjøre ingenting..sove... hva er dette for noe? når jeg gikk høy gravid på vgs jobba jeg rævva av meg for å gjenomføre...sjønner ikke hva som skjer...lyger til sambo om at jeg er på skolen osv...får meg ikke til å slutte! kan dette være en slags forsinket depresjon? har vært deprimert før men ikke sånn! signere som anonym for familiens skyld |
|
| Anonym | |
Sv: fødselsdepresjon så sent??? eller bare sliten?? |
12:08 3.04.2008 |
|---|---|
Det høres ut for meg som om du kanskje har en "forsinka" reaksjon på stresset/presset du opplevde da du ble gravid. Du var jo temmelig ung, og du jobba hardt for å fullføre året på vgs. Det er sabla bra gjort! Du forteller ikke hvor barnet ditt er når du er hjemme.. kanskje i barnehagen? Jeg tenker at nå som stresset er over, barnet er litt større og du endelig får tilbake litt av friheten, ja da kommer reaksjonen. Du ender med en slags apati, som du slev sier at du ikke forstår. Jeg foreslår følgende: 1: Tenk ut en lystbetont ting du ønsker å gjøre hver dag. Du sier du surfer, ok, om det er det du vil bruke tida på gjør en avtale med deg selv: Hvor lenge skal jeg holde på? Og hva må jeg gjøre først for å "få lov"? Gå på skolen en halv dag? Tre dager i uka? 2: Lag en avatale med læreren dine. De har krav på å tilrettelegge undrevinsinga til deg, om kanskje hadde det vært en ide at du jobba noe hjemme av og til, og begynte så smått å komme tilbake i rutinene etterhvert? Det beste er nok å følge ordinær undervinsing, komme seg opp om morgenen og delta hele dagen, men det er best å være realistisk. Hvor mye tror du du får til i første omgang? Det er MYE bedre å ha en sånn avtale, for da kan du kanskje få omgjort noe av fraværet bare du leverer ting etc. Det er viktig, for om du får støtte fra Lånekassa vil denne støtta opphøre om du får for høyt fravær.. 3: Snakk med rådgiveren på skolen din om "apatien". Spør om det er noe hjelp å få. Han henviser deg videre, og da er det jo gratis.. :-) Jeg tror du bare må "ristes" ut av hverdagens dårlige rutiner, få tilbake smaken på livet, møte folk hver dag, være sammen med dem.. Og så er det jo snart vår, jo! Kanskje det hjelper? Men om du virkelig er deperimert er det mer alvorlig enn som så. La noen som virkleig har peil hjelpe deg med å avgjøre det. Men først av alt: kom deg ut i solen og opp i trærne! :-) Ikke la PC'en fange deg helt.. (And look who's talking..) Lykke til! |
|
| Maya og Mini | |