GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Kompliserte svangerskap

For noen gravide er ikke alt bare enkelt og greit. Årsakene kan være mange og man går og bekymrer seg for om det går bra eller ikke.
Noen som har hatt Cerlage???
11:26 3.04.2008
Hei, jeg fikk satt inn cerlage i uke 13 pga av svak livmorhals. Jeg har nå kommet meg til uke 35, og ser endelig positivt på tiden framover. Skal snart inn og fjerne denne cerlagen, og lurer på hvordan det kjennes ut?? Er det noen som har noen erfaringer med dette??
Moniqq
Sv: Noen som har hatt Cerlage???
13:24 3.04.2008
Hei. Hvorfor fikk du satt på cercclage og på hvilket sykehus? Er i samme situasjon selv i neste svangerskap.
Anonym
13:49 3.04.2008
Hei!
Mitt forrige svangerskap endte med tidlig vannavgang og for tidlig fødsel i uke 20. Etter undersøkelser og obduksjon av den lille jenta vår ble det fastslått at jeg hadde svak livmorhals og at de anbefalte å sette inn cerlage ved neste svangerskap. Dette ble da gjort på Ahus.
Skal du også sette inn cerlage og i tilfelle hvor og hvorfor?
Moniqq
22:22 3.04.2008
Sniker meg inn her da jeg er litt i samme situasjon som dere.
Jeg har tre barn og et englebarn fra desember 2007 og er nå gravid igjen. Jeg ble lovet å bli fulgt opp tidlig på sykehuset i senere svangerskap når jeg var inne til etterkontroll av livmor en måned etter senaborten, så håper inderlig de holder det! Blir litt skremt når jeg leser innlegg hvor det står at legene går tilbake på ting eller endrer mening om behandling. :-/ Uansett, jeg er bare i uke 5, men skal til fastlegen neste onsdag hvor hun bla skal henvise meg til sykehuset slik at vi kommer i gang tidlig nok til å evt sette på cerclage. Legene snakket om å sette på cerclage tidlig i svangerskapet, samt at jeg skulle få ultralyd annenhver uke for å måle livmorhalsen. Jeg fikk påvist GBS (streptokokk B) på infeksjonsprøver etter at vi mistet lillejenta i uke 16. Dette sammen med at minstemann på 5 ble født i uke 35 gjør at legene vil være veldig forsiktige dette svangerskapet. Må si jeg er veldig, veldig spent. Jeg er dog så heldig at jeg har kontakt med en tidligere fødselslege ved UIO som har sagt at han kan bistå i senere svangerskap da dette er et felt han vistnok kan mye. Så jeg håper og tror det beste, men forventer vel et litt kronglete svangerskap... Er det noen her som har erfaring med cerclage og UIO? Er du forresten gravid igjen?
Mrs. Moody
22:25 3.04.2008
ooops. Unnskyld. Leser jo at du er i uke 35.....
Har du vært innlagt samtidig eller vært hjemme? Har du måttet tatt det veldig rolig? Noen restriksjoner?
Huff... tror det er for sent for meg jeg.... Er jo rukket å bli trøtt allerede enda så kort på vei jeg er.
Mrs. Moody
09:38 4.04.2008
Jeg har vært hjemme og sykmeldt fra uke 6. Har måttet ta det helt med ro kjedelig blir lange uker, men bedre å tilbringe de på sofaen hjemme enn på sykehuset. Går til kontroll veldig ofte, skal faktisk til sykehuset i dag. Siste kontroll viste at livmoren har åpnet seg helt ned til cerlagen og under den er det 16 mm. Håper det ikke er noen forandringer, men har hatt en del smerter de siste dagene så jeg er veldig spent. I dag skal legene bestemme når de skal fjerne cerlagen, så jeg lurer på hvordan det er å ta den vekk.
En ting er at man må stå på litt selv. Jeg har vært veldig heldig tror jeg, har lest litt rundt på forumet her og det høres ut som det er stor forskjell på legene og hva slags oppfølging de tilbyr. Håper du får bra oppfølging.
Moniqq
13:46 4.04.2008
Hei igjen.
Mrs.Moody har skiftet til Snorke-frøken etter hinting fra Mr.Moody om at jeg har begynt å snorke... hahaha. Litt tidlig synes jeg, men greit nok. Noe skyldes det vel og kan vel likesågodt skylde på spiren. Har snorket ved tidligere svangerskap også.
Så du har vært sykemeldt hele svangerskapet. På sofaen hele tiden eller har du fått ta en tur på butikken (uten å bære selvfølgelig) eller en liten gåtur? Litt spent kan du si... Fikk iallefall klar beskjed om at trening var uaktuelt og time til lege onsdag om fem dager. Da skal hun få meg til time på sykehuset slik at de kan bestemme videre progresjon i svangerskapet.
Siden du jo er kommet til uke 35 så går nok dette helt fint. Minsten min er født i uke 35 og var stor og fin. Skjønner godt at du lurer på hvordan det er å ta den vekk. Jeg lurer i tillegg på hvordan det var å sette den på.. Fortell gjerne! Jeg er lutter øre.
Du skriver at man må stå på litt selv. Hva mener du? Be om cerclage? Jeg også krysser fingrene for bra oppfølging. Har lest om både de som er glad for at de fikk på cerclage og de som er glade de slapp. Sannelig ikke godt å vite synes jeg. Håper inderlig det har vært en bra kontroll for deg. Siden du er så nærme målet (uke40) må jeg si jeg er litt spent på om du kommer til å føde snart.
Skriv gjerne og fortell.
Snorke-frøken
17:39 4.04.2008
Hei ja!
Snorke ja har faktisk fått høre at det har jeg visst begynt med :-)
Kom hjem idag heldigvis, fortsatt 16 mm igjen. Skal nok fjerne cerlagen neste fredag. Blir spennende.
Jeg har ikke ligget på sofaen hele tiden, men har ikke fått lov til å gjøre husarbeid og lignende. Jeg fått beskjed om veldig korte rolige turer, heller 2 små enn 1 stor! Nå i det siste har jeg ikke fått lov til å gjøre noen ting, det er jo pga at det har begynt å åpne seg! Har jo at såpass smerter også at jeg ikke har orket å gjøre noe. Betyr bare enda mer slit for samboern he he..
Jeg er veldig glad nå for at jeg satte inn cerlagen, men jeg må si jeg var veldig spent hadde jo hørt en del negativt. Fikk også beskjed om at jeg kunne miste barnet under inngrepet. Selve inngrepet er greit får jo full narkose, men jeg hadde en del smerter når jeg våknet. Fikk da rier i tillegg som de klarte å stoppe takk og pris. Etter jeg satte inn den har jeg vært plaget av smerter men ingen vet hvorfor. Slitsomt å ha vondt og konstant redd for at noe er galt. Trodde aldri jeg skulle komme meg til uke 35 men her er jeg. Fortell gjerne hvor stor og lang minsten din var, og om alt gikk helt smertefritt. Legen tror nemlig at det skjer noe her veldig snart, men vil drøye i det lengste før de tar vekk cerlagen. Jeg håper den holder 1-2 uker til......
Moniqq
10:05 6.04.2008
Hei Moniqq.
Jeg har hatt keisersnitt med alle mine tre. Nr 1 var hastesectio grunnet for smalt bekken, noe de fant ut i etterkant. Nr 2 var planlagt og gikk helt etter boken. Nr 3 var også planlagt ks men snek seg ut 14 dager før vi egentlig skulle til pers så med han ble det et hastesnitt til men uten de dramatiske situasjonene som nummer 1. Jeg ble lagt inn på sykehuset på natten med 6 cm åpning, fikk epidural og det ble foretatt et hastesectio. Han var ingen liten pingle med sine 3.444 gram, men hadde premature trekk som ører, negler og dun på kroppen. Han pustet fint og alt var greit. Ammingen gikk like bra som det hadde gått med de to første. Jeg skrev oss ut på 3 dagen for jeg orket ikke ligge inne på barsel på UIO fordi det var tungt å ligge der. Kun de som er i dårlig forfatning el de med premature som blir liggende der. Derfor mye grining og utskiftning av pasienter på rommet. (2 pasienter per rom)

Du skremmer meg litt når du skriver at man kan miste foster under inngrep når man setter på cercclage.... Narkose også ja. Ikke mindre skremt av det. Det hele toppes vel når du skriver at du fikk rier.... sukk. Dette blir vel ikke akkurat et drømmesvangerskap nei, men det får gå. Jeg SKAL klare dette. Akkurat nå er jeg også bekymret fordi jeg ikke har noen veldig tydelige tegn annet enn at det er litt ømme bryster. Finnes ikke kvalm, svimmel eller metallsmak i munnen....
Snorke-frøken
18:43 6.04.2008
Heisann!!
Det var ikke meningen å skremme deg, men bare ville fortelle det jeg fikk beskjed om av legene. Nei drømmesvangerskap har jeg ikke hatt nei. Jeg må jo si at jeg og samboeren diskuterte dette veldig før vi tok valget, informasjonen vi fikk av legen i forkant gjør det jo vanskelig samtidig som han på det sterkeste anbefalte oss å gjøre det! Jeg hadde mistet 2 ganger før dette svangerskapet, har mer eller mindre vært gravid i de siste sammenhengende 2 årene. Er nå overlykkelig for å være i uke 35, veien hit har vært utrolig lang og vanskelig. Men er idag veldig glad for at vi valgte å sette inn cerlagen, i ettertid ser jeg jo at det var det riktige valget, men man må igjennom en utrolig tøff periode før man vet det.

Tenker på deg nå og alle bekymringene man får på veien, det er tøft! Men dette klarer du!! Det er sikkert ingenting å være bekymret for, i det miderste sv.sk. mitt kjente jeg ikke antydning til å være gravid, så det behøver ikke å være noe galt.
Ser at gutten din veide 3 444 gram i uke 35, det er jo veldig stort, fint å høre at alt gikk så smertefritt. Kan kanskje begynne å senke skuldrene litt. Fikk ca vekt på min lille jente sist og det var på 2770 gram så hun er litt mindre, men håper cerlagen holder litt til så hun rekker å bli litt større..
Moniqq
19:57 6.04.2008
jeg lurer litt på hva det er jeg?? ikke akkurat det som ble spurt om, men satt å leste litt her. har aldri hørt om det jeg..
Anonym
21:41 6.04.2008
Hei igjen.
Ser ikke om du har noen barn i profilen din. Kan du fortelle om det midterste svangerskapet ditt gikk bra siden du nevner at du i det ikke hadde noen symptomer...
Jeg tenker jo at alt er galt med mitt nå. Skal til legen på onsdag og da er det vel ikke lenge før første ultralyd og hele karusellen i gang... Blir vel nok av de kan jeg tenke meg. Siden jeg hadde bukende blære og lå på sykehuset noen dager før den bittelille kom ut så får jeg veldig dårlig flashbacks når jeg kjenner noe i skjeden, enten om det er at det føles åpent eller om det er utflod eller sånt. Men dette kjenner du deg sikkert igjen i. Hyggelig å melde litt med deg. Krysser fingrene for deg og håper å høre om alt går bra. :-)
Snorke-frøken
09:48 7.04.2008
På en mandagsmorgen.
Har nå snakket med overlegen som fulgte meg opp på det sykehuset vi mistet sist. Skal inn til han på første oppfølgingstime med innv. ul om knappe 14 dager. Gruer meg, men håper jo. Jeg har jo ikke hatt MA el sånn før, men nå klarer jeg jo å finne alt mulig å være engstelig for.
Lille jenta di var jo stor hun. Jeg ble født mindre enn det og hadde heller ikke noe tull. Dette går fint Moniqq!! :-) Hun kommer nok ut som verdens søteste lille tulle. Har dere navn til henne?
Snorke-frøken
15:43 7.04.2008
Hei igjen Snorkefrøken!
Nei jeg har ingen barn ennå, men som du skjønner har vi prøvd hardt. Grunnen at jeg har mistet er at livmoren min er slapp og det har ingenting med sv.skapet i seg selv og gjøre. Så litt dumt av meg å skrive det om det midterste sv.skapet og at jeg ikke følte meg gravid i det hele tatt. Men jeg håper du skjønner at det ikke har vært noe galt med selve barnet, bare at livmoren ikke orker å holde tyngden oppe.

Kjenner meg igjen i det du forteller, jeg har vært og er fortsatt engstelig for den minste ting. Kan nesten ikke forstå at det har gått bra til nå. Hvis du setter inn cerlagen så kan jeg jo nevne at utflod blir en vane sak. Har aldri vært plaget av det før, men fra dag en etter operasjonen var det i gang. Grunnen er at den irriterer slimhalsen. Noe som er skikkelig plagsomt. Men alle sånne plager blir egentlig bagateller så lenge sv.skapet går bra.
Navn ja det er vanskelig, har vel egentlig bestemt oss, men vil se den lille tulla våres før vi bestemmer oss helt.
Veldig koselig å chate med deg, håper at alt går bra med deg. Skjønner at du engster deg. Man blir jo veldig engstelig etter å ha mistet engang, man tenker jo alltid det værste. Sånn er ihvertfall jeg, ikke alltid lett å se lyst på ting. Håper du fortsetter å skrive hvordan det går med deg. Tenker på deg og den vanskelige tiden du går igjennom!
Moniqq
09:17 8.04.2008
God morgen.
Huff, jeg skjønner at du virkelig ikke har hatt det lett. Men nå er du neeeesten i mål. Om noen få uker sitter du der med din lille i armene.
:-) Dette går bra, du er jo som sagt nesten fremme.
Så du har en slapp livmor? Hm. Ikke hørt om det før. Hvordan påvirker svangerskapet det da? Vil den bli bedre etter et svangerskap, upåvirket eller værre? Livmoren er vel en muskel så kanskje du nå får trent den opp? :-)

Med min situasjon ja.... joda. Jeg er tross alt veldig, veldig heldig. Jeg har tre nydelige barn og blir relativt lett gravid. Men, det er rart med det, ønsket om barn nå er liksom like stort som med det første. Og jeg viiil ha dette desemberbarnet!

Det skal bli spennende å følge deg også, så vi får holde kontakten. Men under hvilket forum egentlig? Vi kan jo egentlig holde oss her inne på kompliserte... siden det høres ut som om det er her vi hører mest til.

Til deg der oppe som lurte på hva cerclage er.
Cerclage anlegges i et forsøk på å forhindre for tidlig fødsel. Det anbefales at cerclage bare brukes hos et fåtall kvinner med spesielle indikasjoner. Sikker gevinst synes å foreligge hos kvinner som har tidligere senabortert eller født for tidlig flere ganger, der årsaken antas å være cervixinsuffisiens (det vil si at livmorhalsen åpnet seg uten smertefulle rier og uten påvist infeksjon

Ha en fin dag.

Snorke-frøken
11:00 8.04.2008
God morgen til deg også!
Nei er ikke lenge igjen nå, er utrolig spent og håper at alt går bra resten av tiden! Tiden går utrolig sakte...
Etter det første sv.skapet tok de all mulig slags prøver fant ikke noe galt. Antydet da at jeg hadde lang livmorhals, men at den var svak. Noe som har vist seg å stemme. Dette er 3 gang og nå har livmorhalsen åpnet seg ned til cerlagen, så livmorhalsen min vil nok være svak for alltid. :-( Det eneste kan være at etter cerlagen kan det danne seg arrvev som kan hjelpe livmorhalsen til å holde seg sammen, men det er bare spekulasjoner.
Ja vi kan vel holde oss inne her på dette forumet. Høres ut som det er riktig.
Skjønner at dette barnet er like ønsket som de 3 du har fra før, og det kommer til å gå bra! Lykke til hos legen i morgen!

Moniqq
11:17 16.04.2008
Hei Moniqq.
Hvordan går det??? Har ikke lest noe fra deg så litt spent på hva status er for deg nå?!
Ha en fin dag.
Snorke-frøken
09:40 17.04.2008
Heisann!
Alt bra her, skal snart fjerne cerlagen så jeg er spent....!
Du da, er alt bra med deg? Har du vært på kontroll ennå?

Hilsen
Moniqq
12:46 17.04.2008
Hei. :-)
Så den holder enda ja.
Jeg har vært på første time hos fastlege, men kontroll på sykehuset skal jeg til søndag. (Av alle ting... lege tar meg utenom polioklinikk) Vet ikke om jeg gleder meg eller gruer meg. Altså, jeg har jo tre svangerskap som har gått bra og gitt meg tre nydelige barn. Også har jeg ett som ga meg en liten engel. Så statistikken sier jo at dette skal gå bra, men jeg klarer liksom helt å tro det. Skal bli godt å se at det faktisk (forhåpentligvis..) er et embryo i fostersekken. Så får jeg ta uke for uke. Er nå i uke 6+3 så har jo noen igjen....
Når skal du fjerne cerclagen? Har du time på sykehuset?
Snorke-frøken
10:18 21.04.2008
God morgen!
Nå er cerlagen borte, så nå går jeg bare og venter og venter....
Håper den lille tulla vår kommer snart!

Ser at du skulle til sykehuset igår, håper alt så veldig bra ut. Det er som du sier statistikk sett kommer det helt sikkert til å gå bra den gangen her ;-) Du må fortelle hvordan det gikk i går, tenker på deg!
Moniqq
09:10 29.04.2008
Hei Moniqq.
Sorry for sent svar. Jeg hadde skrevet et til deg samme dag som du hadde ditt innlegg men det ble borte..... og da logget jeg meg bare av.
Joda, timen gikk veldig bra. Fosteranlegg med hjerte som banket. Hatt litt styr i etterkant, fikk kjempeblødning med masse koagulert blod to dager etter og møtte på sykehuset til utskraping onsdag morgen. Men der kunne de konstatere at foster var intakt, hjertet banket og det hadde vokst slik det skulle. Puh.. Fikk et lite sjokk og ble helt utmattet de neste dagene. Hadde en lite blødning til noen dager senere men den stoppet med en gang. Skal til jordmor i morgen og hun har også ultralyd så da får vi krysse fingrene for at knøttet fremdeles er der.

Du da? Spent på om du har fått eller hvordan du ligger an. Gjorde det vondt å fjerne den cerclagen eller??
Snorke-frøken
10:44 29.04.2008
Hei Snorkefrøken!
Uff leser at du har hatt nok å stri med i det siste. Føler med deg det er jo litt av en påkjenning og ha det sånn! Vet ikke helt hva jeg skal si, men vet hvor utrolig vanskelig du har det nå. Krysser fingrene sammen med deg, og håper alt ser bra ut i morgen!

Vel det å fjerne cerlagen var ikke spesielt godt, glad den er borte nå! Fikk beskjed om at det ikke kom til å gå lang tid, men her sitter jeg og ingenting skjer. Begynner å bli litt utålmodig av bare å sitte og vente, men jeg skal ikke klage når jeg hører om deg!

Venter spent på å få høre hvordan det går med deg, og jeg ønsker deg lykke til i morgen. Tenker på deg!

Klem
Moniqq
14:41 9.05.2008
MOOOONIQQQQQQQ!!!
Hvordan går det med deg????
Nå er jeg spent. Alt bra her og skal til han legen jeg liker så godt på UIO 22. mai. :-) Det blir beroligende får vi håpe.
Fortell fortell. Er jenta kommet?
Snorke-frøken
17:35 29.05.2008
Heisann!
Lenge siden nå, er alt bra med deg?
Vi fikk ei lita jente 1. mai, så har hatt litt å bruke tiden på.
Håper alt er bra med deg Snorkefrøken!
Moniqq
10:12 4.06.2008
Gratulerer så myyye med lille jenta!!
Her står alt bra til og både den lille og jeg vokser. Kun uke 14 men sannelig mage som om det var uke 24. Koselig men fryktelig kjedelig med alle kommentarene fra folk. Jeg er ikke stor ellers, men har en "rett-ut-beinhard mage" og ellers like tynn, så folk tillater seg nok litt ekstra på slarvingen.
Blir fulgt opp hver annen uke og føler meg trygg sånn sett. Skal likevel være veldig glad når vi er over uke 16 der vi mistet sist.
Ha en fin sommerdag med jenta di.
Snorke-frøken
14:54 9.06.2008
Hei Snorkefrøken!
Takk for det, vi koser oss masse med den lille frøkna vår!
Det var kjempefint å høre at alt er bra med deg, og at du får bra oppfølging. Skjønner at uke 16 blir veldig spesielt for deg, men denne gangen vil alt gå bra :-) Høres ikke ut som du skal sette inn cerlage, bra du slipper det.
Rart det det med magen, min mage vokste også mye tidligere enn sist. Men bare bra det, koselig å ha no å stryke over og kose med!

Klem
Moniqq
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------