GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Far og mor svarer debatten

På oppfordring har vi nå laget denne debatten slik at damene holder seg unna pappa praten. Her kan damene/mødrene stille spørsmål om det meste til mennene/fedrene.
Vi har også testosteron vs østrogen debatten, men den er mer for friske debatt utvekslinger.Testosteron mot østrogen
er det noen menn som kan hjelpe meg å forstå mannen min?
12:01 3.04.2008
nå er jeg stille fortvilet..... jeg og mannen min krangler så ufattelig mye over økonomien. vi er rett og sllett ikke i stand til å sete oss ned og prate rolig til hverandre når temaet økonomi kommer på bane. tror mye kan vere min feil etter som jeg er så sta,så håper dere kan ta dere tid til å forstå mannen min bedre.

saken er sånn: han jobber full tid og tjenter ca 17tusen i mnd. jeg får rehabliterings penger(grunnet ryggen) og får 7tusen. vi har kjøt bil til 225tusen og betaler 6tusen i mnd i avdrag og forsikring. i tilleg har vi husleie på 5500. etter dette kommer det andre utgifter som tlf, mat tannlege, drifstoff og annen gjeld. etter akt dette er betalt har vi alt fra 3000 til 6000 i mnd å leve for. nå mener han vi bør spare penger og i tillegg kjøpe oss hus eller leilighet fordi det er mer lønnnsomt! hvordan i hukeste kan det vere lønnsomt??? i tilleg får jeg beskjed om at vi skal kjøpe alt brukt til babyen vår eller kjøpe kun det aller mest nødvendige og kutte på sånt som lammeskinn,uro,babycall,klær,kosedyr,vippestol og div så vi kan spare penger av engangstønaden!!! dette synest jeg er helt urimelig!! uten den ungen så hadde vi heller adri hatt 33000 å spare av men det tenker han ikke på. og noe av gleden med venteperioden(svangerskapet) er å kunne i butikker å se og kjøpe nettop disse tingene. det er vårt første barn og vil ikke at det skal arve ting fra vilt fremmede bare fordi han er blitt så jævlig gjerrig etter jeg ble gravid! som dere sjønner er dette noe som plager meg og som jeg ike klarer å ta meg sammen og prate rolig om. noen som har et svar å gi? er jeg urimelig? har han så rett og hvordan skal vi kunne få til dette samen så begge blir fornøyd??
Anonym
Sv: er det noen menn som kan hjelpe meg å forstå mannen min?
19:55 3.04.2008
Sorry, jeg er ikke mann, men svarer likevel. Synes mannen din virkelig fremstår som fornuftig og ansvarsfull. At du ikke forstår at det å kjøpe hus fremfor å kaste penger etter huseier er lønnsomt i lengden, er helt fantastisk. Og at du kan være sint på ham og kalle ham gjerrig fordi han vil lage strukturer som vil bedre deres og dermed barnets standard på sikt, blir jeg bare i dårlig humør av. Så JA, han har så rett. Du er dessverre i en forferdelig situasjon med ryggen din og alt, men du er faktisk ikke i en posisjon der du kan unne deg alt mulig. Og selv om han jobber full tid, har ikke han heller en voldsomt høy lønn. Dere er et kremeksempel på en familie med ikke så veldig god råd, og det at han innser det, og ønsker å ta konsekvensene av det, gjør ham til en svært, svært god mann. Du er heldig.
Jeg har en høy lønn selv, og mannen min tjener kjempegodt. Men vi har akkurat kjøpt oss hus som er forferdelig kostbart, både som investering i vår livskvalitet og i vår egen og babyens fremtid. Det sier seg selv at vi må justere forbruket nå med nytt hus og barn på vei. Vi går i babybutikker og koser oss og ser hva vi ønsker oss, og så surfer vi på nettet for å finne det billigere i Sverige eller på finn.no. I det overflodssamfunnet vi lever i dag, er det utrolig hva folk velger å kvitte seg med. Babyen blir ikke lykkeligere av at du kjøper nye ting. Tvert i mot legger du bedre grunnlag for den ved å utvise fornuft akkurat nå. Løsningen på dette problemet, er ikke at dere prater sammen, men at du forandrer syn. Han har nemlig rett, og du tar feil. Mulig det er flere nyanser jeg ikke fanger opp her, men slik du skriver fremstår du som temmelig bortskjemt og vanskelig. Beklager at jeg er streng nå, men tror du bør få sannheten uinnpakket her.. Lykke til.
Anonym
02:13 4.04.2008
tja, hvis dere selger bilen og kjøper en brukt bil til 50-60 tusen vil dere kunne legge en god del til siden. Hvis det er slik at den økonomiske situasjonen oppleves som stram vil jeg si at det virker som en unødig luksus å ha så dyr bil.

Når det gjelder å kjøpe inn ting til babyen, så er det i utgangspunktet meningen at engangsstønaden skal dekke dette behovet. Hvis dere har mulighet til å spare inn noen kroner der, for så å legge dette til siden til feks huskjøp, vil det nok kunne være fornuftig. Når det er sagt så vil det nok være mye mer å hente på å selge bilen. Hvis listprisen er 225 tusen, og dere selger til litt under den, og så kjøper en bil til 60 000, vil dere fortsatt sitte igjen med godt over 100 000, kanskje til og med opp mot 150 000.

I vårt samfunn blir det å kjøpe fine ting og det å vise kjærlighet ofte forvekslet med hverandre. Kanskje dere har mulighet til å kjøpe noe nytt, men også få tak i en del brukt? Jeg kan tenke meg til at en del av de tingene som fåes tak i brukt er i svært god stand, babyperioden er relativt kort. For babyen sin del vil jeg tro at denne merker liten forskjell, det er kanskje mer for oss voksne det har noe å si.

Jeg skulle tro at dere kan unne dere å kjøpe inn en del småting nytt, og ikke skulle få tak i alt brukt. Det er litt gøy å gå i butikker og drømme ;)

- Du sier forresten ikke hvor mye av engangsstønaden han ønsker å legge til siden, jeg antar at det ikke er hele beløpet, men bare en rest? Hvis han ønsker å ha "stilig kjerre" men snu på hvert øre når det kommer til babyen vil jeg nok mene at han er litt på villspor.
Nova77
02:15 4.04.2008
Jeg er forresten ikke mann jeg heller, men studerer økonomi.
Nova77
09:42 4.04.2008
Jeg er heller ikke mann, men vil svare likevel. Jeg kan forstå dere begge, men jeg syns nok din mann virker som den mest realistiske når det gjelder hvordan dere skal bruke pengene.

Dere har fryktelig dyr bil i forhold til deres økonomi. Som de andre har svart kan dere fint klare dere med en bil til under 100 000. Så det kan vel virke ulogisk å betale så mye på en bil, mens dere skal spare på utstyr til babyen.

Når det er sagt vil jeg likevel si at det du trekker frem av nødvendig utstyr til babyen, lammeskinn, uro, kosedyr ++ ikke er nødvendig. Vogn, seng, stellebord etc finner du billig på finn.no. Om du er så heldig å arve klær er jo det kjempeflott, så kan du heller kjøpe litt nytt.

Jeg og mannen min tjener godt og har ikke problemer med økonomien. Likevel er vi på utkikk etter "scoop" på finn.no. Det finnes så mye fint brukt som selges. I disse miljøbevisste tider bør man absolutt tenke gjenbruk :-) Vi regner med å bruke toppen 10 000 på alt av utstyr til babyen på den måten. Hvis du gjør det samme vil det si at du har en god slump penger igjen av engangsstønaden.

Det at mannen din vil kjøpe hus nå når dere får barn er jo veldig positivt! Det sier meg at det er en ansvarsbevisst mann du har valgt som far til ditt barn. Han tjener ikke særlig godt, og du er ikke i jobb, det sier seg selv at dere ikke kan sammenligne dere med andre som er i full jobb begge to når det gjelder forbruk. Tæring etter næring vettu :-)

Så ja, jeg syns du er litt "urimelig" - eller urealistisk - hva gjelder økonomi. Når man har såpass dårlig råd som dere har så kan man ikke få alt man ønsker seg!
Chezka
20:26 4.04.2008
Ka skal dokke med en så dyr bil????som vordende foreldre bør dere begynne med å skaffe dere et eget hjem, og en billigere bil, da tror jeg dere er komt langt, Dere må leve etter den økonomien dere har, og og med barn på vei, kaster dere penger ut vinduet ved å ha en så dyr bil og leige husrom.
H03R
19:10 5.04.2008
Jeg er heller ikke mann, og er enig med det de andre sier her. Jeg skjønner også deg godt. Når man går og venter og har gledet seg til å kjøpe inn ting til babyen og har forberedt seg på det, kan det være skuffende og irriterende når partneren ikke skjønner det behovet. Når det er sagt, så er ikke ting nødvendigvis dårligere fordi de er brukte eller billige. Dere kan jo gjøre en avtale, så du får tilfredstilt litt av ditt handlebehov og dere samtidig sparer penger. Hvis dere kjøper de aller dyreste tingene brukt eller arver dem (vogn, vogge, stellebord), så kan du få plukke ut billligere ting selv. Også ting som han mener er unødvendig, og kanskje er det, men som du ønsker. Sett opp et budsjett for engangsstønaden slik at dere har kontroll over hvor mye dere kan bruke til hver ting. Og å selge bilen for heller å satse på å investere i en leilighet høres veldig fornuftig ut.
Du må prøve å tenke på det som en positiv egenskap ved samboeren din, at han tenker økonomisk. Det er svært vanlig at vordende fedre plutselig blir veldig opptatt av å gjøre klart for den nye babyen, og da på andre måter enn oss.
mammalisa86
18:28 7.04.2008
Ikke mann jeg heller, men ønsker å komme med noen komentarer.
Med såpass stram økonomi er det bra at noen tenker fornuftig ang engangsstønaden og at de pengene bør og skal vare lengst mulig, MEN med deres økonomi må jeg bare si at dere MÅ selge den dyre bilen deres.Den har dere ikke råd til, kan jo få en bra bil til 100tusen også. OG engangsstønaden er jo i utgangspunktet til babyen.
ncsm
10:01 30.04.2008
Jeg ser ikke noe galt i å ha en dyr bil.. eller det vil si sikker bil. dere kan selge bilen, men jeg ville aldri kjøpt en bil som er mer enn 5 år gammel... det er så viktig at bilen er trygg for den lille, med airbag, og at den starter alltid, ikke bare når den har lyst.. ellers vill jeg ha kjøpt bilsete nytt, med tanke på sikkerheten!!! Ellers ar det som sagt veldig mye fint og ting som nesten ikke er brukt på finn.no!
men jeg forstår vell egentlig ikke helt at dere har dårlig råd når begge er i full jobb. jeg er selv student, med mann i jobb og to små, og vi har kjøpt alt nytt! Du må bare huske å sjekke prisene. f.eks. kjøp en kombivogn (simo ca5000), da trenger du kun en vogn! og seng med madrass får du til ca tusenlappen! og sånn extrautstyr går det jo an å ønske seg fra foreldre og svigerforeldre! Det er ikke så dyrt som folk vil ha det til det å få barn... det blir akuratt så dyrt som du lager set til selv!

hilsen studentmamma på 22
Anonym
08:27 17.04.2008
Jeg er ikke mann men har gått på rehabiliteringspenger selv. Og her gikk faktisk engangsstødnaden rett på sparekonto, for backup til en gang vi trenger det...

Selv har vi heldigvis en god del mer enn dere å rutte med men kjører begge rundt i "billige" biler, bilene våre er vel kanskje 7år gamle men tilsammen verdt under deres ene... Men.. vi har valgt å bruke masse penger på bolig OG hytte... så investeringene våre kan absolutt diskuteres.. ;) Men en ting er klart, jeg er enig i samboeren din i at å kjøpe noe er utrolig taktisk i forhold til fremtiden. Da betaler dere ned til dere selv og ikke gir bort penger til andre. Etter en del år vil du se at regnestykket absolutt var en nødvendighet.. Vil også tro at dere har krav på husbanklån som er en kjempemulighet til å få deres eget krypinn til en grei pris. tenk taktisk nå og kom dere inn i markedet- dette er største grunnen til at vi nå klarer oss greit til tross for at jeg havnet på trygd etter en skade. Har opptjent en god egenkapital og banken er veldig fornøyd med folk som er økonomiske og sparer, selv små beløp blir sett på som gjennomtenkt og flott om man har en liten inntekt. Da tenker man riktig i motsetning til å bare bruke alt man har...

Har alltid trodd at jeg var den som skulle ha alt nytt til vår lille ventede baby, iallefall vogn! Og jammen kjøpte jeg ikke vogna først av alt og brukt på finn.. jeg vil nemlig heller ha penger til hytta og til ferier og til å kjøpe det andre jeg vil ha nytt. Babyen får noe nytt og masse masse brukt. Nykjøpene gleder jeg meg over og ser jeg som nødvendige: som dyner, madrasser og storkoser meg med å kjøpe noen nye klær;) Har også kjøpt en del ting i sverige og spart MASSE. Bilstolen betalte vi like mye for ny som den selges for brukt på finn.. Vi startet kjøpene tidlig, planla godt og søkte engangsstødnaden sent. Så når den endelig kom på konto hadde vi alt fordelt utgiftene på mnd før og hadde bonus.. :D

Ellers har vi fått masse MASSE utstyr av venner og kjente som vet at vi har dårligere råd enn de, og sitter med alt det ekstra stæsjet som du ønsker deg gratis.. Unntatt babycall som jeg vurderer nå om vi trenger eller ikke.. babyer klarer sjeldent å slite ut noe som helst så har ingen betenkligheter for å bruke noe andre har brukt. Og er kjempeglad for å ha absolutt alt av unødvendig stæsj og kanskje totalt ha brukt 15000 på utstyr, så ser helt klart sparingspotensiale der. Til syvende og sist vil jeg si deg at ingen av oss kan få alt i pose og sekk. Velger dere dyr bil velger dere bort noe annet.. så er det bare å prioritere deretter;) Dette må alle andre også gjøre....
Barnkanskje?
10:06 28.04.2008
Som de andre her er ikke jeg heller mann. Og jeg synes nok også dere har en bil som er i dyreste laget. Selv har vi også en ganske dyr bil (185.000), men vi hadde arvet penger, og slapp unna med lite lån, og betaler nå under 2000 kr i måneden på den. Jeg studerer, og mannen min har et lavtlønnet yrke, så vi har ikke utbetalt mer enn dere i måneden, heller noe mindre.
Mannen min hadde hus da jeg møtte ham, og jeg har nå kjøpt meg inn i dette. Vi bor på bygda, så husprisene her er ikke så vanvittig høye, men vi betaler mindre i huslån enn dere gjør i husleie. Så dersom dere ikke kjøper så alt for dyrt hus/leilighet trenger dere ikke nødvendigvis betale så veldig mye mer enn dere gjør i dag. Og som andre her sier: å betale huslån er å betale til seg selv, husleie er å betale for noe som dere aldri får igjen på.
Når det gjelder babyutstyr er vi lykkelige for det vi kan få brukt. Hittil har vi fått stellebord, og vi får låne bilstol og antakelig seng/vugge (om den får plass). Og vi kjøper ikke det dyreste av alt som er. Foreldrene mine har betalt vogna, men likevel valgte vi å kjøpe en som var på halv pris (men ny). Jeg ser ingen grunn til å bruke masse penger på sånne ting. Men selvsagt kjøper vi også en del ting som strengt tatt ikke er nødvendige, og jeg synes ikke det blir riktig å kutte ut alt sånt heller.
Jeg synes nok du bør tenke gjennom økonomien deres en gang til, og om du virkelig mener dere har råd til masse dyrt babyutstyr. Selv om engangsstønaden er ment å bruke på barnet, kommer det snart flere utgifter til barnet, som dere ikke får ekstra støtte for å kjøpe. Men mannen din bør nok også tenke gjennom hva han mener, om han virkelig mener at dere ikke skal kunne kjøpe noe ekstra til den lille osv. Men jeg må nok få si at jeg synes det høres ut som at mannen din er den som ser mest fornuftig på økonomien akkurat nå.
junijente venter augustbarn
14:45 2.05.2008
jeg syns ikke huskjøp-tanken er så dum, men å ha en bil til over 200000 syns jeg er dumt. min bil kostet for 3 år siden 89000. den er jeg veldig fornøyd med enda. mannens bil kostet 160000 for ett år siden. oxo han er veldig fornøyd. vi har ca 35000 utbetalt i mnd, og bilregninger utgjør ca 5000 med lån og forsikringer. vi eier hus og har gjort det i over 10 år, og vips så er egenkapitalen over en million,og renten mye lavere. det er selvfølgelig smart å eie egen bolig!!!!!
ser vi tjener litt mer enn dere, men er allikevel ikke akkurat høytlønnede i forhold til mange andre. de fleste i vennekretsen tjener 1,5 million i året eller mer tilsammen. det viktigste er at vi handler utifra vår egen lommebok og ikke andres.
han er ikke gjerrig, men ønsker å få mer ut av de kronene dere har.
om dere ikke klarer å bli enige om dette kan det slite ut forholdet på sikt, og her har dere nok begge en jobb å gjøre!!!!
Anonym
09:46 22.05.2008
Jeg må bare hive meg på de andre og si "SELG BILEN!! Å betale 6000kr i mnd hver måned på billånet er jo heilt forferdelig!!

Dere kan få en fin og ok bil til halve prisen av den dere har nå!! Da er det noen tudenlapper spart hver måned!!!!
Anonym
13:11 24.06.2008
Jeg er mann, og kjører en bil som kostet 15.000... En gammel panserwagen av en Volvo, men meget velholdt så den starter når den skal.

Som de andre sier: Selg bilen og kjøp en rimelig bruktbil (kanskje ikke SÅ rimelig som min, men...) Bruk pengene til å lage en økonomisk buffer, og eventuelt egenkapital til å kjøpe bolig. Det lønner seg i det lange løp å kjøpe fremfor å leie bolig, fordi:
- Du betaler penger "til deg selv" fordi lånet blir mindre og mer av huset blir ditt og ikke bankens.
- Staten subsidierer boligkjøpet ditt via skattefradrag for renteutgifter, og eventuell gevinst av boligsalg er skattefri når man har bodd i boligen i en viss periode.
- Fast eiendom øker historisk sett i pris nesten overalt, og særlig rundt de store byene.

Ulempene ved å kjøpe fremfor å leie er:
- Boligmarkedet KAN jo kollapse samtidig som dere ikke klarer avdragene. Da kan dere måtte gå fra huset, få gjeldsordning osv. ( i verste fall!)
- Det koster å ha egen bolig, spesielt eneboliger/rekkehus o.l. krever ytre og indre vedlikehold som tar både tid og penger. Dette er utleiers ansvar når du leier bolig.

Med hensyn til brukt/nytt debatten så har det vel blitt litt hysterisk med hensyn til all slags dingser folk kjøper til babyen. På den andre siden ER det jo veldig koselig å gå og shoppe til ungen... Som det står over er vel det beste et kompromiss, noe brukt/arvet og noe nytt. Vi kjøpte fletta nye bilseter og vogner, madrasser og tepper/dyner, men tok det vi fikk av arvegods - grindseng, store leker, en del klær osv.

Men selg ihvert fall den hersens bilen! =)
Gorgonvaktmester
17:11 24.06.2008
Han har nok desverre litt rett, men det er ikke dermed sagt at du tar feil heller.

For meg ser det ut som om det handler om at han er usikker i forhold til økonomien, og gjerne vil ta vare på dere og sørge for at alle hjulene går rundt, mens du er mest opptatt av trivselen.

Disse to tingene trenger ikke nødvendigvis å være motsetninger, men de blir ofte det.
Jeg foreslår at dere setter dere ned og tar en lang og alvorlig prat om dette. Han trenger å innse at dere (og kanskje spesielt du, som blir gående en del for deg selv under permisjonen mens han arbeider) behøver kos og trivsel, men du må nok også gå noen runder med deg selv om hvorvidt det er en god ide å spyle penger på havet i hytt og gevær (jeg tuller, jeg tuller).

De fleste problemer kan lett løses ved å prate om ting.
Faderen
13:32 7.07.2008
Enig med de andre her. Bilen står ikke i stil til inntekta deres!

Det er ikke så lett å komme inn på boligmarkedet for dem som har relativt liten innekt, men nå synker prisene og jeg ville også sett på muligheten for å kjøpe. Dersom dere hadde en billigere bil, f.eks en som koster 1000 kr/mnd, og puttet de andre 5000 (som dere brukte på bil i mnd) inn i en boligpott, så ville dere hatt ca. 10.000,- i mnd til bolilån. For det kan dere låne ca 1.5 mill til bolig.
Dere kan da kjøpe bil med boliglån, som igjen vil gjøre bilen mye billigere. Dessuten er det avdrag på renter osv.
Lønnsomt i lengden.
Nå vet ikke jeg hvor dere bor, og hvordan boligprisene er der. Men utenfor Oslo og nærområde kan du få mye for 1.5 mill.
Men noen gangen skal man være "rik" for å ha råd til å gjøre det som er billig. For noen er det for dyrt å kjøpe bolig. Kanskje dere vil vente noen år? Uansett, jeg synes at dine ønsker er naturlige, og skjønner også kjæresten din. Det er bilen deres som ikke passer inn i deres økonomi.
Lykke til!
Anonym
17:09 20.07.2008
Herregud, jeg skjønner veldig godt at mannen din ikke orker å snakke økonomi med deg! Klart det lønner seg å eie fremfor å leie! å hva faen skal dere med den dyre bilen???
Anonym
21:00 23.07.2008
hei HI her :)

da har vi fått baby utstyret i hus. jeg prøvde etter ønske fra han om å begrense kjøpene og vere fornuftig. så jeg plukka ut minst mulig. billig men bra. gikk jo fint det helt til han skulle vere med å se og si sine meninger om det. da endte vi pluttselig opp med det beste og dyreste pluss en hel masser av andre ting. det jeg hadde plukket ut kostet oss litt under ti tusen. etter hjan hadde vert med hadde vi brukt nesten ti til.
resten betalte vi rekninger med da.

nå har vi flyttet og betaler 5700i mnd men da er strøm inkludert, men har desverre bare ett soverom.

når det gjelder bilen har han sagt siden mai at den selger vi så snart vi har muligheten til det, men har den enda. han er enig i at vi ikke trenger bil her vi bor eller en bil til under 100tusen. foreløbig har han ordnet det med at vi kun betaler renter til september.
så den mnd småen blir født og vi får extra utgift der bataler vi igjenn like mye på bilen :( for det virker ikke som om han har hensikt å selge bilen. han håper vel bare på at det går så lenge at jeg blir lei av å mase om det.

han snakker om å kjøpe leilighet enda og det er greit MEN da må han selge bilen først noen som ikke ser lovende ut. så er litt forvirret nå :(
han sier så mye men ingen ting skjer og han står ikke for det han sier.

vi har satt av 12tusen da i tilfele det skulle bli trangt og vi trenger litt extra. det kjipe er at jeg får ikke inntekt jeg det kommende året :(
så da har vi rundt 18 til 20 tusen å leve på. hvordan? aner ikke, me håper i det lengste at det går bra. men nå har jeg bare sett meg lei på hele greia. orker ikke slite mer med det. blir det ikke bedre får vi flytte fra hverandre. da har jeg mer rettigheter til økonomisk støtte så kan han sitte der med den jævla bilen!!!!
Anonym
23:30 24.07.2008
Hm.. la oss regne litt...
Bleier 1500 /mnd ca
MME (hvis du mister melk f.eks) ca 500/ mnd
Nødvendige klær ca 500/mnd
Pleieprodukter osv ca 200/mnd
Uforutsette kostnader (blir noen av dem) ca 500/mnd...
Hvordan i pokker skal dere klare å få det til å gå rundt??
Nei, dere MÅ virkelig gjøre noe drastisk.

Selv kjører jeg bil til 38.000 kr og sambo 30.000- nesten ikek forsikring, og kjempefornøyde.

hvis dere hadde omrokkert litt hadde dere faktisk hatt råd til en liten leilighet. Dere hadde fått betalt end på deres eget lån, ingen andres, og faktisk spart opp penger til dere må utvide (ja, man sparer ved å betale)

Skjønner rett og slett ikke hvordan dere får det til å gå rundt.
Selv sitter jeg og sambo igjen med ca 8000/mnd og føler oss litt utrygge på at det faktisk er nok..

La oss si dere låner 1 mill, og er heldige med renter og betalingsandel og har kun 5000/mnd på lån..
Legg til husleie på alt fra 1000-4000
Strøm, forsikring osv... Nei hvis han drømmer om leilighet, så må han fan meg få ut finger\n å selge den bilen, og det kjapt.

Ikke mas på han du. Ta bilder av bilen og legg den ut for salg. Si at du ordner den biten, hvis han bare skriver under på salgsmelding, kontrakt og vognkort. da blird et iallefall gjort noe.
Anonym
11:19 4.08.2008
1500 i måneden på bleier? Det blir jo rundt 900 bleier, eller ca. 30 bleier om dagen!! Det må være verdens største drittunge i så fall hehe

En pakke morsmelkerstatning koster rundt 90-100 kroner, det går ikke med 5 sånne i måneden heller... Eller... hei, se der er forklaringen på alle bleiene, det som går inn skal jo ut igjen :D
Gorgonvaktmester
09:48 11.08.2008
*fniiiis*
Nova77
09:40 5.08.2008
Det er i hvertfall mye bedre å kjøpe hus/leilighet eller å leie. avdragene kan bli mindre pr. mnd. til lånet og du betaler penger som du får igjen senere, hvis hus/leilighet skal selges. leiepenger får du aldri igjen. det er som å brenne penger. hvis du skjønner..
du kan ikke forvente å få hva du vil. nye fancy vogner,senger, dill og dall. dere kan ønske dere det nødvendigste av folk. dere kan kjøpe brukt. spør venner/ familie med barn om å låne utstyr. Ikke la økonomien ødelegge for dere, det er hvertfall ikke noe å krangle om! da blir det mer viktig å vinne diskusjonen enn det å FAKTISK ha rett.
LinnM
15:16 5.08.2008
Snakker trådstarter om lønn før eller etter skatt? Jeg antar at dere har 24 000 kr etter skatt tilsammen. Hvordan dere klarer, eller prioriterer å kjøpe en bil til kr 225 000 forstår ikke jeg. Vi tjener mye mer, men klarer oss fint med en bil til 100 000,- kroner. Denne er gjeldfri, og dermed ikke en utgiftspost i samme forstand.

Mitt forslag er å selge bilen deres, og bruke pengene til bolig. Selv om dere har en lav husleie, vil boligkjøp svare seg på sikt.

Vi kjøpe masse nytt til babyen, men ikke alt. Jeg brukte E-Bay aktivt, og vi fant mye rart i billigkroken på Ikea, eller på salg ellers. Nesten ikke noe ble kjøpt til full pris.

Blir dere ikke enige, bør dere dele økonomien. Sett opp hvert deres regnskap, og bli enige om hva som skal dekke hva. Dette høres litt nazi ut, men det fungerer i en "krisesituasjon".

Har mamma tenkt å jobbe igjen? Jeg har en nakkeskade som gjør at jeg ikke kan jobbe med hva som helst, men en ny utdannelse fikset den biffen. Nå har jeg en god jobb i et nytt yrke.
Papageno
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

------- Annonser -------