jeg har slitt mye med angst de siste årene,gikk så langt at jeg ikke turte å gå til postkassa en gang, hver kveld takket jeg gud for at jeg kom meg gjennom en ny dag,så når jeg endelig kom meg til legen fikk jeg cipralex(antideprisiva,/mot angst)det begynte å hjelpe litt etterhvert å livet mitt ble litt bedre,men nå er jeg blitt gravid å det er jeg gla for men jeg må trappe ned på cipralex,gikk på 10mg nå går jeg på 5mg
men etter jeg trappet ned har jeg fått flere angst anfall å er redd hjemmet mitt blir et fengsel igjen:(
uff dette er helt forferdelig,før jeg selv fikk angst tenkte jeg bare om andre som hadde angst at de måtte "ta seg sammen" men nå vet jeg virkelig hva angst er.
blir kvalm ,får diare,begynner å svette å sjelve å det verste er at jeg ikke vet hvorfor jeg har angst eller hvorfor jeg får angstanfallene.
er lykkelig med minn mann som forstår meg å støtter meg å har et nydelig barn. hva skal jeg gjøre?? er helt fortvila:(
Anonym
Sv: kan noen hjelpe meg?? hver så snill
14:04 4.04.2008
Kjære deg! Jeg har hele livet slitt med depresjon og angst, og gikk på medisiner da jeg ble gravid. Jeg fikk beskjed om å trappe ned, men det gikk ikke! Jeg sluttet nesten å fungere, og hadde så mye angst at det gjorde vondt i hele kroppen! Hadde masse vonde tanker! Det var legen min i Spania (der jeg bor) som sa at jg måtte trappe ned. Jeg reiste hjem til Norge og gikk der til min fastlege og min psykiater, der fikk jeg beskjed om å trappe opp igjen, og de kunne ikke forstå at jeg ble tatt av medisinene så brått eller i det hele tatt at jeg fikk beskjed om å slutte. Jeg ble fort bedre, det var en utrolig lettelse!!
Mitt råd er, ta kontakt med en psykiater og få hjelp ang hvilke medisiner du kan ta! Kanskje du bør bytte merke, men det er viktig at du har det bra, da har barnet det bra! Angsten føres over til barnet sier de..
du kan kanskje prøvfe å bytte til fontex som også er mot angst og depresjoner. det er ikke farlig i svangerskapet. jeg gikk på det men den hadde ingen effekt på meg så jeg sluttet men det har gått helt fint. kan vel kanskje si at jeg har brukt cipramil, citalopram, cipralex, og div div uten effekt, men en venninde av meg brukte fontex mot hyppige angst anfall og ble både gravid og bedre. hun kan bruke dette under hele svangerskapet og også i ammetiden. snakk med noen om dette kan hende det kan vere et bedre alternativ enn de tablettene du bruker nå :) vet hvordan du har det og det er en befrielse å bli "frisk" men du kommer deg gjennom det.du har klart det før og med riktig behandling for deg så klarer du det igjenn!!! om jeg får skryte litt så er vi flinke vi som sliter med hverdagen pga psykiske lidelser men vi får stå sammen. intet er umulig og det er deilig å bli bedre om aldri helt frisk, lykke til og la oss høre hvordan det gikk med deg. jeg skal vertfall vere her. :)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem