Det er vel ikkje det første flertalet tenker på når de ser den positive testen, men at de fleste tenker på det iløpet av svangerskapet er vel ganske normalt. Det ukjente er skummelt for de fleste, og vi er alle forskjellige og takler ting på forskjellige måter, også smerter. Jeg venter mitt tredje barn og ser frem til at fødselen er overstått, samtidig er eg spent på hvordan denne fødselen blir, då ingen fødsler er like.
Eg husker da eg venta mitt første barn, alt var ukjent og eg var selvfølgelig engstelig for fødselen, men tenkte som så at dette har kvinner gjort i tusenvis av år. Tenk på det, din mor, bestemor, tante, venninde, alle har gjort det, og dei fleste har sikkert meir en ett barn.
Før fødte dei heime, hadde ingen smertestilling, og flertallet klarte seg bra, i dag har vi sykehus, leger, jordmødre, masse av smertestillende medisiner og den vi er mest gla i får være der og støtte oss. Nokre sliter med fødselsangst, kanskje er du en av dem, men ikkje lås deg på den eine dagen med smerter. Eg skal love deg at når magen blir stor og kroppen tung, vil du begynne å lengte etter den dagen barnet kommer. Snakk med legen, jordmoren din, med kjæresten eller noen andre du stoler på. Der er hjelp å få.
Og husk dette kan du klare like godt som alle andre. |