Dette forumet er tenkt for å diskutere aktualiteter i media ol.
Vær med i debatten og si din mening!
Jeg spyr hvis jeg hører om....
00:17 6.04.2008
...flere fødsler av prinser og prinsesser!
Ikke akkurat en sak som er aktuell i media. Men jeg tenkte at meningen min passet dette forumet.
Hva er greia med å kalle nyfødte barn eller småbarn for prinsesser eller prinser? Det er jo totalt meningsløst! For meg er ei prinsesse et hjelpeløst vesen som er til pynt, og som ikke kan ha noen egen vilje eller personlighet.
Er fristet til å kalle barnet mitt hertuginne, baron eller president når h*n kommer ut, bare på trass, men jeg tror jeg skal holde meg unna alle kongelige titler og heller se på barnet som en person.
men selv om du ser på ei prinsesse som "et hjelpesløst vesen som er til pynt" som du kaller det, er det ikke sikkert alle gjør det vet du :) betyr ikke at man ikke ser på barnet som en person.. er jo bare et kosenavn.. er ikke akkurat direkte sammenlignet med märtha ol. fordet..
tenker mer søt liten jente som fra eventyrene da jeg var liten, akkurat det jenta mi kommer til å være for meg.. så da synes at det bare er koselig å kalle hun prinsesse.. betyr ikke at jeg går å omtaler hun som "prinsessa" til alle fordet..
lurer på hva du vil kallet barnet ditt, og hvorfor?
Vet ikke om alle som kaller jenta si prinsesse mener det slik, men jeg er enig i at en del kosenavn på jenter kan virke velig passifiserende og objektiviserende. Jeg er i allefall oppptatt av at når hun blir større skal hun ikke bare få kommentarer av sorten "Å. så fin du er! "Å, så søt du er!" "Å, så fin kjole du har på!", men også kommenater om at hun er sterk og tøff. Mange kjønnsforskere har jo sett at jenter ofte blir bomadert med komplimenter som går på utseende deres, og selv om voksne mener det godt, skaper det en forventning blandt jenter om at "voksne liker at jeg er søt/pen", mens gutter kan føle "voksne liker at jeg er sterk/tøff".
Hihi. Morsomt innlegg. Ja, jeg er veldig enig. Sysn det blir litt mye unødvendige kongelige titler. :oP. Jeg har bare to helt normale, men verdens nydeligste sønn og datter. ;o)
Jeg synes folk skal kalle ungen sine ettersom det føles naturlig, jeg kaller jentungen min for alt-mulig rart.. blant annet, englen min,sukkerklumpen min,solstråla mi,sussebasse min,prinsessa mi,skatten min og alt annet som jeg synes hun er akuratt da og da..... :))
Jeg elsker den lille jenta mi så inderlig høyt av hele meg at ingens verdens ord tilsammen kan beskrive hvor vakker, søt,snill hun er.. hun er nydligheten selv..
Og jeg synes ikke det er noe galt når man gjør av kjærlighet...
Det er umulig å skjemme bort et spedbarn :))
Anonym
Sv: Jeg spyr hvis jeg hører om....
09:40 7.05.2008
Og du HI..
Jeg glemte forresten å si det at jeg synes det er litt synd at du ser på levende barn som hjelpesløse, pynte gjenstander..,,,
Skjønner ikke helt meg på din verden, Du trenger ikke å gjøre som adre gjør, men hindre andre kan jo du ikke ..
Så bare fortsett å funder du, For ingen bryr seg om hva du eller jeg mener når det kommer til barna sine nemlig :)
Prøv heller og vær enn grei mamma for dine barn, i steden for å bry deg om hva adre kalle barna sine av ren kjærlighet..
ALLE BARN ER PRINSER OG PRINSESSER OG VERDENS VAKRESTE SKAPNINGER ... :)
men klart at jo mer dem vokser jo flere verdier må man vise dem..
for all del ikke misforstå meg, mener ikke at man skal lære barna opp til å tro at det kun dem som eksisterer i denne verden og at alt handler om dem...
For kjæle navn og oppdragelse er 2 forskjellige ting ..!
Anonym
Sv: Jeg spyr hvis jeg hører om....
19:33 8.05.2008
Kjære deg!
Jeg tror du må lese innlegget mitt litt grundigere hvis du tror at det er JEG som ser på barn som hjelpeløse pyntegjenstander. Det jeg skriver, er at de som kaller barnet sitt prinsesse gir et signal om at DE ser på barnet sitt som en pyntegjenstand.
Nok en gang kan jeg bare si at selv de søte, små prinsessene i eventyret heller ikke var spesielt aktive eller levende personer. De var bare...ja, nettopp søte og små. Og jeg synes barn skal være uendelig mye mer enn bare søte.
"ALLE BARN ER PRINSER OG PRINSESSER OG VERDENS VAKRESTE SKAPNINGER ... :)" skriver du. Nei, sier jeg. Bare noen veldig få barn er prinser og prinsesser, f.eks. er barna til Haakon og Mette-Marit det, men ikke mitt barn, og ikke dine barn. Og takk og pris for det. Livet som prins eller prinsesse er ikke spesielt attraktivt i mine øyne.
"For kjæle navn og oppdragelse er 2 forskjellige ting ..!" skriver du også. Selvfølgelig. Men hva du kaller barnet ditt kan sende et signal til omverdenen om hvilke verdier du legger til grunn for oppdragelsen din.
en ting er prinser og prinsesser...
en annen ting jeg reagerer på er i aviser og ukeblader eller i de private hjem for den saks skyld, hvor de bedyrer at de har fått et kjærlighets barn!!
og så har de flere fra før....HAHAHA
hva var de andre da??
UHELL????
Helt enig med hovedinnlegg!
Prinser og prinsesser er kongelige folk, og jeg er ikke kongelig. Ergo får jeg hverken prinser eller prinsesser, men gutter og jenter.