vil bare dele min jordmor/fødselopplevelse med dere...
kom inn med 5 cm åpning, jeg og min mann ble plassert på ett føderom, fikk beskjed om att siden jeg var førstegangsfødene så kom nok denne fødselen til å ta litt tid..kom til å åpne meg med ca en cm i timen...så gikk hun ut av rommet...10 minutter etter hun var gått fikk jeg STORE smerter, min mann sprang og hentet henne på kontoret..da de kom inn på føderommet sto jeg bøyd over sengen å vred meg i smerter mens jeg gråt...hun sa att jeg skulle se på henne mens hun snakket til meg, jeg reiste meg, men fikk en kraftig rie der og da, så jeg brølte, da slo hun meg!! og det var faktisk ett sjikklikkt "filmklask" i fjeset!!! hun sa att jeg måtte ta meg sammen, da spurte jeg om jeg kunne få bedøvelse siden det var så vondt, men da fikk jeg kjappt i retur att det hadde de ikke her!!!????min mann lurte så på om det var mulig att det var fødselen som var kommet sjikklikkt igang...men da sa hun at det var umulig, men hun kunne sjekke åpningen for å roe meg ned...
joda,10cm åpning å pressrier!!!
hadde pressrier i 1 time og 30 minutter, hadde utrolig vondt pga kramper i begge beina...sa att jeg ville prøve en annen stilling enn den "vanlige"....men fikk beskjed om att det ikke lot seg gjøre! (jeg hadde ingen lendinger eller slanger festet til meg, så jeg var helt "fri")
gutten kom nå omsider ut 52 cm og 4,5 kilo!!
så jenter, kommer det en svensk "eldre" dame inn på føderomme deres, be om en ny jordmor med engang!!!!! |