GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Snart klar

Dette forumet er for både damer og herrer som snart er klare for å lage barn, men som ikke helt tør/vil ta steget ennå.
Her er det vel bare å ønske lykke til:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
Ny jobb og graviditet..
19:07 9.04.2008
Hvor lenge syns dere man bør jobbe før man "får" lov til å bli gravid? har jobbet i min nye jobb i snart 4 måneder. Har lyst til å begynne prøvingen i mai. Er en liten privat bedrift. Og alle tenker på hverandre, føler meg veldig egoistisk om jeg "plutseli" blir gravid nå. :S Arbeidsgiveren min syns ikke noe om de som er eller blir gravide med engang i ny jobb.. Han har pratet litt om det. Men han har også andre synspunkter, at klart vi ønsker barn og han kan ikke bestemme når vi skal planlegge det osv. Han er forståelig også.. men alikevel. Har ikke fått fast enda, men kommer til å få det snart.

Hva ville dere gjort? er straks 21, og alt ligger til rette.. Har veldig lyst på barn begge to. :) Huff.. :P
Anonym
Sv: Ny jobb og graviditet..
01:19 10.04.2008
Dette kommer veldig an på hva du vil ha ut av denne jobben. Den dagen du har fast stilling er det jo ingen som kan nekte deg noe som helst hvis du blir gravid. Det er jo ulovlig av sjefen din å gjøre noe. Men hvis du derimot er på jakt etter en bedre stilling innen en tid, eventuelt høyere lønn, må du derimot passe deg. For da kan "ryktet" ditt spille inn. Ellers er må du gjerne ta med i beregningen hvor tett du jobber på arbeidsgiveren, og dermed om h*n er i stand til å gjøre arbeidsmiljøet surt for deg. Er dette en jobb du vil ha en stund er det kanskje lurt å ta hensyn til det...
Anonym
13:54 10.04.2008
Jeg må innrømme at jeg i din situasjon nok hadde ventet litt til.

Arbeidsgivere vet at når de tilsetter kvinner i fruktbar alder, så vil de før eller senere bli gravide, og du har selvfølgelig loven på din side også (i hvert fall når du har fast kontrakt), så på den måten står du jo fritt til å gjøre det du ønsker. Jeg har for min del har likevel alltid tenkt at det er greit å vente litt. Det har bl.a. med hva du ønsker ut av denne jobben på sikt, og hvor verdifull du er for jobben din (noe som gjerne kommer med litt erfaring).

Jeg har alltid tenkt at 1 år er en grei grense, da forsvinner man ikke ved første mulige anledning, og har rukket å opparbeide seg erfaring og et godt rykte i firmaet man jobber. Jeg jobber i en stor statlig bedrift som ikke er like sårbare, men har ønsket å gjøre det samme her... og litt "goodwill" fra arbeidsgiver ville jeg tro er enda viktigere i små private bedrifter, som er mye mer sårbare når ansatte forsvinner.
Anonym
10:29 11.04.2008
Jeg er i din situasjon jeg også. Jeg har jobbet 40% siden oktober, siden jeg er student og er ikke ferdig før i juni. Får derimot fast jobb der fra 1.juli. Alt ligger til rette for at en baby skal komme inn i vårt liv så snart som mulig, men jeg ønsker hvertfall å vente til januar med å ta ut spiralen. Jeg prøver å være realistisk og tenke at man som regel ikke blir gravid på første forsøk, så kanskje jeg enten nettopp har blitt gravid når det har gått ett år, eller evt er 3 måneder på vei.

Når det er sagt, så har jeg vært klar i lange tider og kunne startet prøvingen med en gang! Og det gjør det ikke noe bedre at jeg har blitt "avhengig" av BIM allerede nå... :) da blir ventetiden så laaang....
Anonym
10:34 11.04.2008
Jeg begynner i ny jobb i begynnelsen av mai. Og jeg har akkurat testet positivt. Vi hadde akkurat startet prøvingen når jeg fikk ny jobb. Men vi ønsket likevel ikke å utsette det noe mer. Det er "vanskelig" nok å bestemme seg for å prøve mener jeg.
Jeg bare satser på det beste og at ikke kvalmen ødelegger starten i ny jobb. Ingen ideell situasjon dette, men sånn har det bare blitt. Tror arbeidsgiver forstår.

Inspira
19:44 4.05.2008
Skjønner dillemmaet ditt.
Jeg venter selv med prøving til jeg får fast jobb.
Jeg blir 28 til sommeren.
Nå er jeg i den situasjonen at jeg har jobbet på samme sted i snart 4 år, og har krav på fast jobb i kommunen etter 4-årsregelen. Hvis mitt faste arbeidssted blir i den bedriften jeg har jobbet i i 4 år nå, venter jeg ikke med å prøve. Hvis jeg blir plassert et annet sted i kommunen, venter jeg til jeg har jobbet der en stund før vi prøver.
Skjønner dere er klare, men dere er jo fortsatt unge og har mange år foran dere....
snart prøver :)
19:58 4.05.2008
Vi begynner muligens prøvingen ganske kjapt etter jeg får fast jobb.

Er på en måte bare fast ansettelse som mangler for vår del.

Men om arbeidsgiver hadde hatt slike tanker rundt temaet, ville jeg nok muligens drøyd det noen mnd ;)
Xabi
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------