Et forum for dere som har prøvd å bli gravide i mer en ett år eller som sliter med mange spontanaborter. I det hele tatt et forum for dere som syns at det ikke er noen lek å lage barn lenger. Her kan dere dele erfaringer og følelser og kanskje utveksle gode råd også? Tvi, tvi videre!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Svulst på hypofysen- kan det påvirke fertiliteten??
11:56 10.04.2008
Hei:) Jeg fikk påvist godartet svulst på hypofysen i 2005. Store deler av denne ble operert bort, men siden den er en del av hypofysen, så kan man aldri fjerne alt. Symptomer jeg hadde i forkant av funnet(av svulsten) var melk i brystene, kramper i beina og mistet menstruasjonen- altså tegn på graviditet....men det var teknisk umulig for meg å være gravid:) Altså...en mnd etter operasjon var menstruasjon på plass, å har denne regelmessig i en syklus på 31-32 dager....det jeg lurer på er om det er noen andre som har erfaring med dette eller kjenner til noe omkring dette?
Sv: Svulst på hypofysen- kan det påvirke fertiliteten??
20:18 30.04.2008
Med de symptomene du beskriver høres det ut som du har hatt et prolaktinom. (en svulst som produserer prolaktin, samme hormon som stiger ved amming). Hvis du ikke får medisinermot dette- og heller ikke kontrollerer hormonene dine jevnlig regner de deg vel som kurert. Syns du skal be legen din om å måle prolaktin (evt. andre hormoner) - legen din har vel opplysninger om svulsten? Hvis hormnnivåene dine er OK er det sikkert ikke noe problem å bli gravid. Hvis prolaktinet er høyt - kan det behandlies medmedikamenter sånn at du kan bli gravid. Jeg krysser fingre for deg!