Gravid og arbeidsledig
Rehabiliteringspenger når gravid eller?? |
03:38 13.04.2008 |
|---|---|
Jeg har vært sykemeldt nesten 52 uker pga helt andre ting enn graviditet. Ble gravid i februar, og min sykemeldingsperiode går ut i begynnelsen av mai. Da kommer jeg til å si opp jobben, i og med jeg ikke kan jobbe der mer (har altså god grunn til å si opp jobben). Kan ikke melde meg arbeidsledig, da det er for tidlig for meg å tenke på å begynne i jobb igjen. Kommer til å søke om rehabiliteringspenger. Hva har jeg egentlig krav på nå som jeg er gravid? Forsøkte å spørre NAV, men fikk til svar der at "graviditet er ingen sykdom", og ellers ble det ikke sagt noe. Men må innrømme at jeg er litt usikker på dette med penger/økonomi fremover. Har termin i november. Bor sammen med far, som også har rehabiliteringspenger nå. |
|
| Anonym | |
Sv: Rehabiliteringspenger når gravid eller?? |
00:48 15.04.2008 |
|---|---|
Har du mulighet til å ta deg en annen jobb, eller har du en sykdom/skade som gjør sånn at du ikke kan ha en jobb? Jeg ville søkt nav om rehabliteringspenger nå om du ikke har mulighet til å ta deg jobb pga sykdom. Vet at man kan få det selvom man er gravid. Men du kan ikke få det pga graviditet. Om arbeidsplassen din er uegnet for gravide og det ikke er mulighet til tilrettelegging så kan du søke om svangerskapspenger. "Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret. Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid. Dette gjelder for eksempel: -arbeid med kjemiske stoffer -fysisk slitsomt arbeid -arbeid med stressbelastning -psykososial forhold" www.nav.no Det står man må ha vært i jobb i minst 4uker og at lønna må utgjøre minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Kanskje jeg er helt ute og kjører nå, men du skriver jo ikke om du er sykemeldt pga sykdom eller trivsel eller hva. Om du får svangerskapspenger så er det grunnlag for foreldrepenger, men rehabliteringspenger og attføring gir vel ikke det. Om du ikke får foreldrepenger så vil du jo få engangsstønaden. Har du forhørt deg om yrkesrettet attføring også? "For å ha rett til yrkesrettet attføring må du oppfylle følgende vilkår: -Være mellom 16 og 67 år -Oppholde deg i Norge -Du må på grunn av sykdom, skade eller lyte ha fått din evne til å utføre inntektsgivende arbeid varig nedsatt eller ha fått dine muligheter til å velge yrke eller arbeidsplass vesentlig innskrenket" Jeg bare kommer med forslag. Nav var flinke til å opplyse meg om hva jeg kunne søke om, men det er kanskje ikke alltid de er det overalt. Håper det ordner seg. Du kan jo prøve å avtale en time så fort som mulig med saksbehandler hos nav og forklare situasjonen din, de fleste holder jo på med et felt der så de kan ikke svare på alle regler ang andre ting. Uansett ville jeg søkt så fort som mulig fordi det tar som regel 4uker å få svar. |
|
| Anonym | |
19:10 15.04.2008 |
|---|---|
Tusen takk for svar. Det var mye nyttig info du kom med der. Årsaken til at jeg har vært sykemeldt så lenge er i og for seg ikke på grunn av jobben, men fordi jeg ikke klarer å bo i byen hvor jobben er. Grunnen til dette er x'en til samboeren min, som har trakassert meg/oss nesten til døde siden vi ble sammen for en del år siden. Jeg var utslitt på grunn av dette, er redd for livet mitt (hun er voldelig), og fikk diagnosen panikklidelse/panikkangst. Klarte ikke være på jobben, for jeg fikk voldsomme angstanfall med oppkast, skjelve- og svettetokter etc. Jeg har sett at man kan søke om svangerskapspenger på bakgrunn av psykososiale forhold som kan skade fosteret. Jeg mener det ikke er heldig for fosteret at mor har alvorlige anfall av panikkangst etc. Men det er samtidig helt urealistisk for meg å noen gang komme tibake til jobben jeg pr. i dag er sykemeldt fra, for vi har vært nødt til å flytte til en annen kommune. Har vært i møte med nav, men fikk liksom ikke forklart situasjonen ordentlig - og svarene de kommer med er så diffuse. Jeg har hatt en svært sikker jobb, med relativt god inntekt - og nå vet jeg at jeg aldri kan jobbe der mer, og samtidig er jeg for sliten på nåværende tidspunkt til å tenke på å skaffe meg ny jobb på det nye stedet vi har flyttet til. Jeg tror ikke jeg vil være i stand til å begynne å jobbe før etter barnet er født. Går nå jevnlig til psykolog på grunn av de traumatiske opplevelsene jeg/vi har vært igjennom, og har blant annet problemer med å være lenge borte fra samboeren min etc. (det er som om jeg MÅ ha han rundt meg hele tiden, for trygghet). X'en hans har truet med å drepe meg flere ganger, og fortalt i detalj om hvordan hun skal gjøre det. Jeg har mareritt om nettene at hun kommer for å drepe meg, og jeg er livredd for at hun skal få vite at jeg er gravid, for da kommer det til å klikke fullstendig for henne. Desverre er ikke politi etc. til noe hjelp, for hun lyver for dem slik at de ikke tror på oss når vi kommer med vår versjon av situasjonen (typisk psykopat-fremgang). Grusom situasjon, men må bare gjøre det beste ut av det. Barnet er etterlengtet, og høyt elsket. Vi er ressurssterke begge to, men dødsslitne i øyeblikket. Jeg synes det er litt vondt at økonomien er litt usikker nå som vi skal ha barn, men håper og tror at det kan komme til en fornuftig ordning med enten svangerskapspenger eller rehabiliteringspenger. |
|
| Anonym | |
23:27 28.04.2008 |
|---|---|
Hei. Vet ikke om jeg kan være til noe hjelp, men kan jo fortelle litt om min situasjon, som ligner litt på din sånn grovt sett... Mine sykepenger gikk ut nå 16.april, etter 52 uker med sykemelding. Terminen min er 31.juli. Har søkt om rehab.penger, men fikk opplyst feil behandlingstid, så venter fortsatt (får svar innen 1 uke nå). Hadde bare kontrakt på 60% stilling (jobbet 100%, så min egen dumme feil der :( ) 60% utgjør jo ikke mye, hverken ang. rehab.penger eller permisjonspenger. Så etter å ha snakket mye med NAV, fikk jeg endelig en "bedre" saksbehandler som var hyggelig. Vi kom frem til at jeg skulle søke om rehab.penger, gå på de i 1 år (med mulig forlengelse) og at jeg skal søke om engangsstønaden istedenfor permisjonspenger, slik at jeg skulle komme litt bedre ut av det økonomisk sett. Jeg har slitt med psykiske problemer i mange år, med innleggelser, medisiner og hele regla der... Derfor søker jeg rehab.penger - tror det står noe slik som det her, blant annet: innvilges hvis personen går til behandling med utsikt til bedring av arbeidsevne. Men det kan du jo lese mer om på nav.no, er ikke så flink til å formulere meg alltid hehe :) Og forresten, hadde jeg blitt møtt på samme måte som det du ble på NAV - "graviditet er ingen sykdom"... ååh jeg hadde kokt over! Syns synd på deg :/ Ble kanskje litt langt/diffust dette, og muligens litt sent hehe... Men men, ønsker deg lykke til! :) |
|
| TM22 | |
14:25 13.06.2008 |
|---|---|
Du burde ikke si opp jobben din. det kan føre til at du mister mange rettigheter. |
|
| Anonym | |
19:11 22.06.2008 |
|---|---|
Heisan. Dette høres ut som en alvorlig sak og veldig kjedelig sak. Jeg går selv på reh.penger fordi jeg har vært sykmeldt i mer enn 52 uker de 3 siste årene, men av annen årsak enn deg (heldigvis, får jeg si - ikke misforstå meg). Først av alt vil jeg si, ikke si opp jobben din før evt etter fødsel, da kan du fort miste en del rettigheter. Som gravid har du rett til så mye, men man blir ikke prioritert (tenker da på det om du søker jobb bl.a-man har krav på jobben om man er best kvalifisert, men det er ingen som ansetter en som er gravid likevel). Du kan søke yrkesrettet attføring, svangerskapspenger, rehabilitering m.m - dette gjør legen din for deg. Snakk med legen om problemet, så får du en anbefaling fra han om hva som bør gjøres i ditt tilfelle, og han sender da inn de erklæringene som skal til. Husk at behandlingstiden kan variere, og at det nå er ferietid fremover. Reh.penger får man gjerne for 3 og 3 mnd av gangen, og må fornyes hver gang. Man må også ha et mål om å komme tilbake i jobb, og det har du jo - men ikke før kanskje etter fødsel og da i ny jobb ;o) Vi får dessverre ikke rett til foreldrepenger (skulle ønske de gjorde noe med det ila kort tid, da sykepenger gir rett til foreldrepenger - og reh.penger bare er en forlengelse av sykepenger, i bunn og grunn) - så vi må klare oss med engangsstønaden. Jeg vet at man enkelte ganger faktisk får reh.penger etter fødsel også, men dette er avhengig av hva slags diagnose man har, selvfølgelig. Jeg sitter selv i en situasjon hvor jeg skal søke ny jobb etter fødsel. Uansett håper jeg at jeg kan ha råd til å være hjemme de første 3-6 mnd, pga amming m.m. Lykke til. |
|
| Anonym | |