Vi har aldri hatt noen problemer med legging før vi byttet ut sprinkelsengen med en stor seng. Junior går ut av sengen så fort vi har lagt ham ned. Hva skal vi gjøre????
Anonym
Sv: Trenger hjelp - overgang til stor seng
16:03 13.04.2008
vi går tilbake med han hver gang han går ut. Det tok ikke mange kveldene før han forsto prinsippet. Jeg prøver å legge han når han er trøtt. Hvis han er for våken så er han oppe igjen med en gang. Går jo også ann å lese en bok i senga sammen med han og kanskje synge en sang.
Her lagde vi en ordning med at i stedet for at jeg (sur og sint) måtte bære en hylende toåring i seng gang etter gang, vel vitende om at jeg kom til å høre lyden av fotsåler som slo i gulvet før jeg hadde kommet meg ut av døra igjen, så skulle poden ligge og vente på at mamma skulle komme og kose litt.
Den første gangen sa jeg "vent, mamma kommer snart", gikk ut, gikk inn med en gang, og roste masse, ga ham en stor klem, og gjentok. Veldig kort ventetid den første kvelden, men litt lenger for hver gang. Det ble en lek. Han smilte og syns det var morsomt. Den første kvelden var jeg inne 30 ganger. Den andre kvelden bare tre! Nå er jeg som regel innom en gang eller to, men mange kvelder ikke i det hele tatt.
Etter dette er det sjelden vi har problemer, jeg sier bare at vil han ha kos, må han gå og legge seg, så kommer jeg snart. Og han skjønner som regel at det er det lureste. Han måtte ha vokseseng ved 18mnds alder, da kom han seg ut av sprinkelsenga.
Jeg har ingen gode råd, vi gjorde det i fjor sommer. Jeg trodde jeg skulle få magesår av det, og angret som en hund på at vi byttet seng. Men etter 5-6 uker gikk det bedre, og nå er alt greit med legging....
Anonym
10:46 14.04.2008
Vi fant en løsning som fungerte kjempebra hos oss.
Det var stor stas da 2-åringen skulle få sove i stor seng. Første kveld ble det springing ut av sengen, men da satt mamma seg ned med minsten og forklarte at hvis han ikke ville ligge fint i den nye STORE senga måtte vi finne frem babysengen igjen og binde han fast i den (huff, stakkars - høres litt brutalt ut, MEN, her er det snakk om sprinkelseng og babysafe) og jeg skal si det funker :o) Han er "livredd" for at babysenga skal komme opp igjen - så nå har vi en liten gutt som legger seg fint hver kveld.
Anonym
22:07 14.04.2008
Gutten vår er 2,4 år og vi måtte bytte siden han begynte å hoppe ut av sprinkelsenga. Ut kom han seg uansett, likså greit å gjøre vårt for at han ikke brekker noe på veien!
Jeg satte den nye senga der sprinkesenge sto, men i stedet for å demontere den, så flyttet jeg den bak senga.
Så de kveldene han bare tuller seg, så settejeg han i sprinkelsenga og spør om han vil lalle i babysengen eller stor gutt sengen? Kun EN gang har han villet sove i babysengen.
Nå går det bedre og bedre. 2 uker siden han fikk juniorseng nå og snart tar vi vekk hele sprinkelsenga.
vigjorde som anonym over her. lot sprinkelsenga bli stående på rommet, og tullet han tilstrekkelig hev vi han i den, og da fikk han sove der. han ble ildsint, så etter noen dager trengte du bare si "hvis ikke du blir liggende i senga di så må du ligge i sprinkelsenga" og da skal jeg si deg det ble tyst ;)
Jeg bare lurer på kan de ikke styre på rommet sitt som de vil? Min datter på litt over to skal snart få stor seng da vi venter en baby. Hun er sånn som kan styre i senga si i alt fra en halv time til en time før hun sovner. Er det ikke litt strengt at hun mååå ligge i senga da. Hvis hun vil leke litt eller styre litt så skal hun få lov til det så lenge hun holder seg på rommet da. Vet ikke er dette helt urealistisk eller? Det er bare sånn jeg har sett for meg....hmmmm
Jeg mener at har ungen lagt seg, så har han lagt seg. Vår gutt kan ikke stå opp og leke på rommet når det er kveld. Da er lyset dempet og han kan godt ligge en stund før han sovner, men han kan godt ligge å prate og synge litt og av og til roper han på oss. Vi har vært konsekvent på at legging er legging, da får man ikke komme opp igjen. Faste rutiner hver kveld, hverdag som helg. Trygt og godt. Og vi har en gutt som trives i senga og er veldig grei å legge.
Vi byttet forresten til stor seng i mars og det har gått så fint. Han er så stolt at. Det er stor stas å kunne klarte opp i senga selv.
Jeg pleier å si "å så deilig å legge seg" og det er han selv begynt å si også :)
Anonym
14:41 17.04.2008
Heisann !
Vi har aldri hatt problem med legging i det hele tatt med vår lille datter.
Jeg tror at mye ligger i og være litt forut sin tid med alle endringer.
Jeg flytta ut sprinkelsenga da jenta vår var 2 år akuratt.
Kjøpte fint sengesett hun selv var begeistret for og satte i gang samme kveld. Det hele gikk smertefritt. Hun ligger i sengen sin helt til hun våkner på morgenen,da står hun opp selv,noe vi er meget fornøyd med
Vi forteller henne hvor flink hun er og skryter masse av henne slik at hun vokser på oppgaven.
Stor jente..
Jeg tror det er lurt og endre rutiner o.l før barna selv finner på at de skal gjøre det,for da er de større,mer utspekulerte og lure.
Lykke til.
Vår gutt var 2 år og 2 mnd da han fikk stor seng. Han stod selvfølgelig opp og kom inn i stuen med et veldig lurt og fornøyd smil da vi la ham i den. Det var ganske fornøyelig og morsomt å se på ham, han var så stolt over at han kunne komme inn til oss, og han syntes det var utrolig morsomt - helt til han forstod at vi mente alvor. Vi bar ham i seng hver gang han kom på døren, rolig og smilende - nå er det natt og du skal sove i sengen din. Han prøvde seg med mange bortforklaringer, isje natt no, mamma isje tisse, plass til mamma i sengen, mamma isje inn i stuen og så videre. Dette svarer jeg ikke på, pappaen prater litt mer med han - men vi gjør det ganske likt. Smiler og sier sov godt idet jeg går ut. Gjentar hver gang han kommer i døren, hvis det blir mer en 3-4 ganger så sier jeg ingenting, bare legger han i seng og går ut. Helt rolig og ikke sint. De første gangene begynte han å grine etter 3-4 gangen når han skjønte at vi mente det. Da sa jeg at dette går helt fint, mamma passer på i stuen, god natt, og gikk ut. Hvis han ble liggende å grine, så gikk jeg inn etter en stund og sa at jeg er i stuen og passer på - sov nå vennen. Et par ganger falt jeg for fristelsen å legge meg ned og kose med ham - dette fikk konsekvenser i form av at det ble ny runde med grining da jeg skulle gå ut igjen. Det var bare et par kvelder med dette, så roet griningen seg ned. Han kan fortsatt (etter 2 måneder) sutre litt hvis han ikke har lyst å legge seg, og kan fortsatt komme ut døren innimellom. Men det er så sjelden at det ikke er noe problem. For meg har det vært vikitg å beholde roen og det gode humøret. Det er en god følelse at det virker som han er trygg på situasjonen. PS. Vi bruker ganske god tid i leggingen, leser bok og koser. Prater litt om dagen som har gått.
Anonym
09:13 11.05.2008
Sa første kvelden att om han gikk ut av sengen så måtte han ligge i sprinkelsengen som da fortsatt va på rommet.
har ikke vært noe problem å lagt han i storseng.
Han elsker å legge seg mer enn noen gang :)
stas med storseng her ja :)
Men er jo kanksje ikke alle som er modne for det...
sønnen min var ca. 25 mnd ,å vi skiftet seng pga att det kommer baby om 2 mnd