Her kan dere diskutere hva som er bra produkter å gå til innkjøp av i denne perioden av svangerskapet. F.eks: gravideklær på nettet, hvor er de bra stedene?Aktuelle ting i 2.trimester
Kva MÅ ein ha i grunn..?
14:06 13.04.2008
Er gravid for første gong, og lurer på kva ting ein MÅ ha, og kva ting ein bør ha.. Finnst det ei liste eller slik rundtomkring her?
Har funne lister over "ting du bør ha" på diverse nettbutikkar og slikt, men føler at dei tek med så mykje unødig, kun for å få uerfarne personar (slik som meg sjølv) til å kjøpe alt mogeleg.
Hadde vore fint om nokon kunne hjelpe meg litt her:)
-Stellebord/stellekommode. Jeg synes stellekommoden er mest praktisk, fordi da har jeg klærna til babyen i kommoden.Dessuten er den finere å se på. Mens den balja som er oppi er bare en "dusteting" ,siden den ikke kan brukes lenge, og det er heller ikke veldig praktisk. Vi kjøpte en balje uten om, vi.
- Klær, ikke kjøp så mye i 50 og 56 før fødselen,siden du sikkert kommer til å få mye i barseltiden. Men greit å ha et par bodyer osv. som du vasker og tar med på sykehuset hvis du ikke vil bruke sykehusbabyklærna.
- Bleier. Mange merker å velge mellom, man må rett og slett bare prøve seg frem.
- Babyolje. Jeg liker Ânglamark fra Coop. Billig og veldig god.
- Kluter.
- Flanellsbleier som brukes som gulpekluter. Et must!
- Egne håndklær til babyen.
- Bleiebøtte. Den liker jeg veldig godt. Men absolutt ikke et must for alle! :)
- Vogn. Min favoritt er Simo Duo.
- Dyne og pute
-Sengesett ,laken
- Vippestol . Den blir brukt MYE de første mnd. :)
- Matstol. TrippTrapp stolen er min favoritt.
- Vognpose. Spesielt høst/vinterbarn. Sommer/vårbarn trenger ikke mer enn dyne.
- Lammeskinn i sengen/vuggen om natten. Da sover babyen mye bedre. Det er bevist. ;)
- Helsetepper
- Ammeinnlegg!!!
- Leker.
- Bitering
- Brystpumpe
- tåteflasker
- Smokk
=) kos deg med shoppingen =)
-
Anonym
Sv: Kva MÅ ein ha i grunn..?
15:20 21.04.2008
Takk for svar!:) Då var det notert ned, sånn at eg kan gå nøyare igjennom det i lag med kjæresten seinare;)
her er ei liste jeg så etter da jeg skulle begynne å handle inn... den ligger på utstyrsguiden, om du ser på tema... noe kan du selvsagt luke bort, det har jeg gjort, men denne var mye til hjelp for meg hvertfall..
Vinter
2-3 stk.bodyer i ull
2-3 stk.strømpebukser i ull
1-2 stk. bukse og jakke i ull
Kjøredress i vindtett stoff
Ullsokker
Ullvotter
1-2 stk.ull luer
Vindtett lue
Stelleutstyr
Bleier
Bleiebøtte, samt poser
Vaskekluter
Badehåndklær
Frottéhåndklær
Badetermometer
Neglesaks (beregnet på barn)
Febertermometer
Uparfymerte såper
Badebalje
Våtsaviett
Sink salve
Badeolje
6 gulpekluter
6-8 små siklesmekker
Stelleunderlag
stellebord
Soving
Soveplass (sprinkelseng, kurv eller vugge)
Madrass med avtagbart trekk
Tisselaken av plastfrotté
Laken
Dynetrekk (evt. putetrekk)
Dyne (dun eller fiber)
Sengekant (evt. sengehimmel)
Musikkmobile (uro)
På tur
Barnevogn
Insektsnett
Regntrekk
Stelleveske
Parasoll
Vognpose
Dyne, laken og dynetrekk
Handlenett
Bæresele
Reiseseng
Bilsikring (sikkerhetsnett, boxette eller bilstol)
Bæresele, bæremeis
Reisetrille
Til mamma
Ammegenser, t-shirt, kjole
Amme BH
Ammeinnlegg i ull og bomull
Støttebelte/støttetruser
Velværeprodukter (kremer, oljer og kjølende fotgelé)
Brystpumpe
Ammestol
Ammepute
Ammemadrass
Annet
Tåteflasker
Sterilisator
Smokker
Vippestol
Lekegrind
Babycall
Lammeskinn
Bitering
Anonym
Sv: Kva MÅ ein ha i grunn..?
21:30 16.05.2008
Orker ikke ramse opp alle klær og slik, for kommer veldig an på om når på året du føder.. Kortermede bodyer er null hensikt å kjøpe inn dersom det er et vinterbarn, så der fikk du det tipset. Dersom du føder på en litt kaldere måned, er ullklær greit å ha, både helt innerst og ytterst..
Dette kunne jeg aldri klart meg for uten av utstyr:
- Vugge
- Lammeskinn
- Bæresjal/slynge
- Vogn med insektsnett og regntrekk
- Gaskluter
- Helseteppe
- Andre tepper i ull og bomull
- Zinksalve og babyolje. Babyer skal IKKE ha såpe, uansett om den er parfymefri eller ei.
- Uro.. Trenger ikke å være en avansert en med musikk og slikt. Jenta mi elsket en helt enkel en fra ikea..
- Dyne. Det er ikke anbefalt å bruke pute til nyfødte.
- Lammeskinnspose til vinters tid.
- Ammepute
- En sånn "treningsmadrass" som babyen kan ligge på gulvet på.
Mulig jeg har glemt noe, men det er hvertfall det jeg kommer på som jeg trengte den aller første tiden. Du trenger absolutt ikke å ha alt klart til før fødsel.
- Ser at noen har nevnt vippestol og reisetrille(?). Babyer skal ikke sitte oppreist den første tiden, helst ikke før de kan å sitte selv.
- Om man trenger babycall er veldig opp til bosituasjonen å avgjøre. Vi bor i en liten leilighet, og har aldri hatt bruk for det.
- Smokke trenger man heller ikke stresse med å kjøpe inn. Det er ikke anbefalt å bruke smokke før noen uker etter fødsel. Dette forbudet trosset vi, og jenta fikk problemer med sugeteknikken sin, og dermed ble det brystbetennelse for min del..
Tusen takk for fine og oppklarande svar i frå alle som har svart!:)
No har eg begynt å få ei liste eg er fornøgd med, men blir nok litt justeringar og slikt endå;)
Tenker det er greit å halde liv i dinna tråden, sidan det sikkert er andre som lurer på det same.
:)
Husker min forvirring første gang, ikke lett å vite. MYE man kan klare seg uten ("egne håndklær til babyen" - hvilken produsent fant på det??)
Jeg mener man MÅ ha:
- Vogn med regntrekk og mygnett, seng, stelleplass (Jeg hadde bare en stellemadrass på vaskemaskinen, og bada henne i tøybalja).
- madrass, dyne, tepper og sengetøy.
- klær
- bleier, våtservietter, sinksalve, badeolje og gulpekluter. Ammeinnlegg.
- Viktig: Febertermometer
- Vinterbarn trenger vognpose, har du bil trenger du bilstol.
Resten KAN du få bruk for - eller ikke. Alle førstegangsfødende tror visst de trenger bæresele, men se hvor mange ubrukte som selges på finn.no! : )
Augustbarn: Må seie eg likte ditta innlegget utruleg godt;) Du bekrefta det eg har trudd om ein del ting som står på nett og slikt. Er jo so masse som kun står nemnt for at eg skal bruke pengar. :P
Slenger meg på, jeg! Tusen takk for oppklaring, Augustbarn! :) Din liste er herved uthevet som det viktigste på den lange.. ;) Har også hørt rykter om at det går ann å følge med på salg og få gaver av besteforeldre! ;)
Tror nok det er greit at babyen har egne kluter og håndkler den første tiden, av hygieniske grunner... Men det er selvsagt ikke noe man MÅ ha!
Ellers tror jeg det er lurt å bare kjøpe det mest nødvendige, og kjøpe slikt ekstrautstyr som vippestol, lekegrind, bæresele osv. etterhvert som behovet melder seg...
Mange jeg kjenner som har blitt sittende med masse utstyr som de har brukt en gang eller aldri - og produsentene gnir seg i henda over usikre førstegangsfødende som kjøper alt i tilfelle...
Trenger heller ikke kjøpe 20 av hver, noen babyer gulper masse og trenger 8 sengesett - noen gulper nesten ikke og trenger 2... samme med bodyer, tepper osv.
Men er lurt å tenke gjennom, kikke seg litt rundt - og handle litt etter hvert:)
Lykke til:)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem