Denne debatten er for dere som trenger egg eller sædceller, uansett hvilken seksuell legning eller hva slags sivil status dere har. Både for kvinner og menn. Her kan dere utveksle erfaringer og tanker rundt dette og ikke minst hvor man kan få hjelp da det er lite hjelp å få her i Norge. Hvor kan man få hjelp og hva koster dette?
Dette er ikke et salgssted hvor man kjøpe hjelpen her i Norge, for det er nemlig forbudt. Vi anbefaler sterkt at dette skjer gjennom godkjente steder i de landene der man gjør dette. Foreløpig kan man heller ikke donere egg her til lands, men i utlandet.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Flere som skal til Stork denne uken? ;)
10:09 14.04.2008
I dag har jeg avspasert fordi jeg regnet med at jeg skulle bruke dagen i København, men det testen har fortsatt ikke vist at det er eggløsning på gang ..... så da sitter jeg her og dingler med bena og venter ;)
Har svært regelmessig syklus og ble inseminert på dag 15 forrige gang, så jeg tenkte det ville slå til denne gangen også, men det er kanskje grenser for hvor regelmessig den kroppen min skal være. Satser på positivt utslag i kveld og tur i morgen. 15. april er allerede en merkedag - 3 år siden jeg ble sammen kjæresten min og 1 år siden vi ble samboere. Det er nok en mening med det :)
Jeg håper på storktur nr 2 onsdag eller torsdag. Har begynt å bli litt spent igjen, merker jeg. Sjekker flybilletter tidlig og seint+kjenner etter EL-symptomer. Dette er nervepirrende! Håper vi får reist begge to-ville vært skikkelig nedtur å hoppe over en syklus
Jeg er heldigvis mer avslappet nå enn jeg var første gangen. Nå føler jeg mer i hvert fall trygg på at EL ikke har kommet ennå. Har målt morgentemperatur i noen måneder og kan ut fra det slå fast når EL har inntruffet. Heldigvis går det mange fly fra Oslo så det er mulig å hoppe på på kort varsel :) Jeg har nettopp hoppet over en syklus pga SA etter forrige inseminasjon så jeg akter ikke å hoppe over en til;) Satser på positivt utslag i kveld, men kanskje blir det først onsdag eller torsdag på meg også.
Ja da kan det hende vi ses. Litt verre å reise fra Trondheim, da det mest aktuelle flyet går kl 0610. Et fly som går 1210 er ofte ikke ledig på kort varsel. Må dermed stå opp kl 04 hver morgen for å teste!
Men hva gjør man ikke for å få barn...
Jeg var faktisk på Stork-klinikken i går... Nå er det bare å krysse alt som er å krysse - og håpe på et kryss om to uker. Jeg prøver ikke å tenke på at jeg er blitt inseminert, men det er rett og slett helt umulig. Spesielt når jeg ser på vår herlige sønn og vite at om noe måneder kan jeg få en liten baby til...
Blir nok en tur på meg også! Tester nå, og det går mot positiv test. Siden jeg ikke rekker å opprette nytt depot på Nordica, så blir det Stork denne gangen også.Regner med at jeg reiser torsdag eller fredag.
Spennende! Bare lurer på hvor lenge etter positiv test dere har reist ned. Jeg fikk positiv test klokka 20 cirka. Da jeg var hos legen igår nevnte han at jeg kanskje hadde vært litt tidlig de gangene jeg hadde prøvd. Ifølge folikkelstørrelsen(15mm) mente han at det kunne passe til helgen, men nå er nå testen positiv, så jeg satser nok på tur imorgen.
Det blir to spennende uker ja, er ganske utålmodig av meg så må prøve å finne på noe da. Supert at det er lysere og går mot vår- Alt blir lettere da. :-)
Hei og hopp jeg skal ned i morgen den 18, spent om det går denne gang, blir mitt tredje forsøk :). Lykke til alle dere som har vært og skal denne uken, LYKKE UKEN!
Kult, da fikk vi nesten fylt uken:-) Vi får holde tråden levende til vi alle har fått testet oss og funnet ut av resultatet. Jeg har en tanke om at jeg skal vente helt til den 30. med å teste, men får se når det nærmer seg om jeg klarer å være så rolig ..... ;)
Ja du har vel bare en knapp uke igjen til test du hegeno, spennende.
Jeg var i Køben igår, laaang dag- men oppdrag utført og det var jo det viktigste :) Alt var stengt så fant meg en park og leste aviser og nøt vårværet.
Jeg har ikke den store troen på graviditet, er igrunnen en helt surrealistisk tanke for meg. Tenker egentlig ikke så mye på det. Er innstilt på at jeg må ned flere ganger før det klaffer. Men jeg håper jo selvfølgelig !!!
Det er litt surrealistisk ja. Jeg ble gravid på første forsøk (i februar), men hadde en SA etter kort tid, så jeg er nok mer forberedt på at det faktisk kan slå til denne gangen. Kjenner igjen mye av det samme som sist og tenker at jeg er blitt gravid også denne gangen. Men samtidig, vet jeg jo ikke om alt det jeg kjente sist handlet om at jeg var gravid eller om det er noe vi egentlig kan kjenne hver måned, men ikke legger merke til ;)
Ja men det lover jo godt for deg da Hege at du kjenner igjen "symptomene" (reelle eller ikke he-he). Du har sikkert lett for å bli gravid og uansett så vet du i hvert fall at du KAN bli gravid.
Jeg skal nå til Kypros en uke 5.mai så får i hvert fall litt annet å tenke på om testen skulle være negativ, og skal of course feire om den er pos !!!
Det høres bra ut med samme symptomer som sist! :-) Håper det er noe der da.
Selv har jeg ingen symptomer. Men likevel om det ikke skjer denne gangen begynner jeg virkelig og lure. Vet heldigvis at alt er i orden, da jeg har vært til sjekk, så jeg skal ihvertfall stå på lenge ennå.
Jeg tenker også å teste neste uke den 29. eller 30. Det går ganske greit nå.Er ikke så utålmodig som sist, men lurer selvsagt mye.
Fra dag fire kjente jeg på en måte enkelte ganger litt 'napping' i livmoren. Akkurat som noe som dultet borti veggene enkelte ganger;) Og etter en uke så kjenner jeg litt mer. Noe som ligner litt på mensmurring.
Jeg er litt nervøs nå, har siste døgn fått ganske klare og velkjente mensmurringer, og idag kom også ømme bryst. Pleier å få dette 1-3 dager før tr. Men skal jo ikke ha mens før om en uke da ( vil jo helst ikke ha i det hele tatt,,,) Men disse tegnene er jo ikke til å ta feil av. Kanskje EL-sprøyte forstyrrer syklusen noe?
Får uansett bare vente å se, krysse fingrene for at ingen tante kommer.....
Ja Gitte, jeg har dessverre også smerter i korsryggen som pleier å komme noen dager før mens. Tror ikke det klaffer denne gangen heller. Men vi får smøre oss med tålmodighet og vente. Ikke godt å vite hvordan det kjennes når man faktisk er gravid. Tror det kan ligne veldig på PMS-symptomer. Håpe håpe...
Det som gjør all denne ventingen så spennende er jo at det er mange av de samme symptomene om man er gravid som om man er gravid .... både mensmurring, ømme bryster og vondt i korsryggen kan jo like gjerne være symptom på graviditet som nærstående menstruasjon.
ja ja, jeg påstår fortsatt at jeg skal vente med å teste til onsdag, men merker at jeg får stadig oftere tanker om at jeg da vel like godt kan ta en test i morgen .... eller tirsdag ... men har bestemt meg for å vente den her gangen.....
Ja, blir jo mer og mer utålmodig som dagene går.. Men hold deg til planen du, og test på onsdag!!
Lykke,lykke til !
Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal tro når det gjelder meg selv. Menssymptomene mine er nå så kraftige og ikke til å ta feil av.. føler jeg, så tør ikke tro at det kan være noe annet enn det egentlig..... Men er fortsatt optimist )
Noen som har begynt å teste ennå? Jeg skulle egentlig, men føler at mensen er på vei og har ikke noen stor tro på denne syklusen heller. Får vente til IKM iallfall. Hva med dere andre?
Hei Henny - men du har vel ikke fått mensen enda ? Da er det jo alltids håp !! Og går det ikke må vi jo bare prøve igjen, Men det er en stor nedtur- antiklimaks- hvis testen viser negativ, uff... Lykke til i morgen.
Jeg har ikke IKM før søndag, men har faktisk en del symptomer som jeg nå begynner å lure på. Mensmurringer og noen vanvittig ømme bryst (pleier ikke ha så kraftig). Men på den annen side tenker jeg at det kan være hodet mitt som produserer alt dette..Så tar det rolig....
Ja det er skikkelig vanskelig å skille reelle symptomer fra de virkelige. Gravisymptomer og PMS kan være veldig likt antar jeg. Tror jo forsåvidt også at de aller fleste IKKE har noen symptomer så tidlig, det kommer seinere når større hormonmengder. Jeg fikk mensen nå i kveld(som jeg har ant et par dager) og da er håpet definitivt ute for denne måneden. Men har begynt å innstille meg på neste tur, som forhåpentligvis blir i pinsen eller like etter. Skal krysse fingrene for dere andre sålenge!
Ååå, så kjedelig. Da har du i hvert fall lov å sture og syns litt synd på deg selv ikveld. Men er jo flott at du allerede nå ser fremover og planlegger neste forsøk. Du skal se det lykkes neste gang :)
Det var synd at det ikke gikk denne gangen! Ja, det er vanskelig å skille symptomer. Når jeg kjenner etter (som jeg gjør nesten hele tiden nå..) så kjenner jeg alltids noe. Men siden det ikke er noe anderledes enn de andre gangene, så er ikke håpet så stort- Men et lite håp er det ennå :-) Tester til torsdag, så da får jeg vite.
Bra at du har innstilt deg på neste gang henny. Stå på, du vil nok lykkes :-)
Det var dumt henny. Du får satse på at det sitter neste gang!
Jeg har ikke testet ennå, men har en veldig sterk følelse av at mensen kommer i løpet av natten, så kanskje jeg ikke engang rekker å teste ... men men, da sparer jeg den testen;) I dag hadde jeg lavere morgentemperatur enn jeg har hatt siden før eggløsning og det kjennes ut som om mensen er like rundt hjørnet. Så jeg har i grunn begynt å innstille meg på ny tur. har ikke mensen kommet i morgen skal jeg i hvert fall ta en test så jeg får vite sikkert. er i grunn litt stolt av at jeg denne gang har klart å vente med å teste helt til IKM :-)
Føler meg nesten litt dum nå, etter å ha sutra og deppa endel i går og fått trøst både her og der fordi jeg trodde syklusen var mislykket, viser det seg nå at jeg er gravid likevel!! Blødningen jeg fikk i går stoppet fort og noe fikk meg til å ta en test i dag. Tror det må ha vært en implantasjonsblødning, iallfall var det ikke mensen for det stoppet igjen straks. Merkelig. Men er kjempeglad og håper det går bra med frøet og at dere andre følger etter! Kom igjen!
YES!!! nå ble jeg kjempeglad på dine vegner henny72. Jeg for min del blir jo helt tussede av denne ventingen og alle disse mensmurringene som jeg nå har hatt i 3 dager, men ingen mens kommer. Så jeg håper og håper. Har en syklus på 24 til 26 dager så jeg for vente til fredag/lørdag på og teste. Ihverfall LYKKE til henny
Selv har jeg fått mensen i dag, så alle mine tolkninger om hva slags murringer jeg kjente slo visst ikke helt til .... hehe, det er utrolig hva man kan kjenne bare man kjenner godt nok etter ;)
Synd med deg, hegeno. Føler med deg. Men du har jo vist at du kan bli gravid før, så det blir nok snart!.
Detaljert beskrivelse til Gitte, he he: jeg hadde først noen stikninger som startet 5-6 dager etter EL. Men det kunne vært hva som helst.
Så korsryggsmerter fra 3 dager før IKM og da trodde jeg løpet var kjørt(pleier å få det før mens). Dagen før IKM hadde jeg ganske kraftige menssmerter og utpå kvelden kom mensen. Trodde jeg, da. Blødningen stoppet like fort som den startet. Har fortsatt litt mensmurringer, men mindre enn i går. Helt unormalt for meg at mensen begynner med en "advarsel" på den måten, så er ganske sikker på det var en implantasjonsblødning.
Fortsatt lykke til med alle! Kommer til å følge med dere inntil alle har testet.
Takk for beskrivelse:-) Ville jo høre om du hadde kjent noe lignende som meg....Men det var det ikke. Jeg begynner å innse at det nok ikke går for meg denne pp. Har nå hatt mensmurringer/smerter + ømme bryst i en uke! Tror det er psyken som spiller meg et puss - men føler nå virkelig at mensen kommer i løpet av en dag eller to. Hadde til og med mareritt i natt hvor jeg drømte at mensen kom he-he..
Uff, hadde planer om ikke å teste - ihvert fall ikke for tidlig, men kjenner at jeg nå stresser. Tror jeg kanskje svir av en test imorgen bare for å få et svar. Da er jeg på dag 12...
Hvordan går det med dere andre som ikke har testa?
Må si jeg er kjempglad på dine vegne Henny, og aldri så liet misunnelig :)
Som du selv sa, Gitte: håpet er ikke ute før mensen kommer(og selv da må man vente litt og se om det faktisk ER mensen og ikke en festeblødning, he he). Jeg hadde nøyaktig de samme symptomer som jeg pleier å ha før mensen. Og det er helt greit å være misunnelig, altså..
Ja, da er vi to. Jeg fikk positiv test idag morges! Det har absolutt ikke synket inn ennå, og jeg føler ikke så mye. Men det er mange tanker som flyr gjennom hodet nå. Det tar nok litt tid å venne seg til og forstå det.
Grattis, Eva! Kjempegøy! Da har vi vel termin ganske samtidig! Jeg har tenkt mye rart siden pos test, men er enig i at det er temmelig surrealistisk å tenke på at man er gravid.
Så fantastisk eva!!! Gratulerer så mye :-) Jeg hadde litt samme opplevelsen da jeg fikk positivt utslag etter første inseminasjon - visste ikke helt hva jeg skulle gjør eller tro ;) Det sklir nok inn etter hvert :-) Så bra at både henny og eva i hvert fall fikk positivt utfall!!!!!!!!!
Tusen takk for gratulasjoner! Ikke så verst at det er minst to som ble gravide som var nede samme uke.
Ja, henny72, vi får jo omtrent termin samtidig. :-) Blir spennende disse månedene fremover. Håper alt går bra!
Det er veldig rart å tenke på. Jeg kjenner jo svært lite ennå, og da jeg snakket sammen med søsteren min om fremtidsplaner,svangerskapspermisjon osv, følte jeg at det var en annen jeg snakket om..hehe. Mye kan jo skje ennå, og jeg kommer nok ikke til å føle meg helt sikker på at alt går bra før det er godt noen uker. (har kanskje blitt litt mer bekymret med alderen :0) )
Uansett så blir det spennende å følge med dere alle her fremover.
Det er jo ikke så rart man blir bekymret med alderen når statistikken fra Stork (som visstnok er som statistikken ellers) viser at hele 30 % i vår alder aborterer .... men det tilsier jo at hele 70 % beholder da så sjansene er jo svært gode!!!!!!! Sjansen for å bli gravid er jo bare 17 % så når man først har passert det hinderet så er svært mye gjort.
Vi satser på at det går bra med både eva, henny og gitte. Jeg kommer snart etter :-)
Ja ja jeg går nå ennå og venter, skulle hatt mensen for 3 dager siden, testet negativt på lørdag. Ny overtidsrekord :). Kommer ikke mensen til tirsdag så for jeg ta en ny test....
Gratulerer igjen til alle dere som har fått positiv test.
Har du opplevd før å være for sein med mensen? Hvis ikke, høres det jo ut som det er en mulighet for at noe er på gang her? Lykke til og la oss høre hvordan det går!
Hmm ja det blir nok tur for meg ååå :). Lurer litt på om ikke jeg skal bytte til Nordica, for der har jeg kansje mulighet for å få hormoner utskrevet, fikk jo ikke det av min gyn, han sa jo bare at det kunne han ikke for det var ulovlig i norge for slik som meg. Men fikk han nå ihvertfall til og bestille time på sykehuset for og sjekke om egglederne er åpne. Kansje man skulle gå for en enklere løsning og heller få befruktet egget. Bare noen tanker jeg går med .))))