Er du sint? Kjenner du hormonene koker? Her kan du skrive inn dine frustrasjoner med nick eller som anonym. Du kan ikke legge ut personopplysninger eller skrive innlegg som angriper brukere direkte med nick , og må følge de norske lover, men ellers kan du krangle i vei her :-)
Ps. Du går inn på eget ansvar! Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
første gang man prøver noe rusmiddel er man dum i hodet..
12:34 14.04.2008
hvorfor ta den kokainstripen for første gang? man ser jo at de som tar det syns det er digg, og vil fortsette med det... men før den første gangen så har man jo ingen formening om hvordan det er, og ingen trang til å prøve.... skjønner meg virkelig ikke på dette her altså..... de som prøver dette her er dumme i hodet i følge meg. hva får fks et menneske til å sette inn den jævla heroinsprøyta for første gang, når man ser hvor mye det fucker opp livet til de som har tatt det før? DUMME I HODET ER DE!
Sv: første gang man prøver noe rusmiddel er man dum i hodet..
13:18 14.04.2008
at jeg ikke skjønner vitsen med å ta den første røyken eller den første jointen eller den første græia av noe annet narkotika.. og innlegget passet ikke inn på noe annet forum:P.. hva er poenget med innleggene her inne? få ut litt frustrasjon.. jepp, jeg er frustrert over de som ruser seg for første gang når de vet de kan bli avhengig.
hvorfor tok du din første røyk? (spm til de som røyker).
13:33 14.04.2008
Det er jo din mening at de er dum i hodet. Andre skjønner at de kanskje er usikker på seg selv, har gått på sterke medisiner som de har blitt avhengig av, prøver å finne en måte å rømme fra hverdagen på, ja listen er lang. Men det ligger nok mer til enn at de er dum i hodet...
13:35 14.04.2008
åå sånne ting sm at de har blitt avhengig av det pga medisiner legen har gitt dem var ikke poenget.. men å prøve noe rusmiddel for første gang syns jeg er utrolig dumt gjort...
da kan man heller prøve å få selvtilitten opp på en annen måte, som ikke resulterer i negativ avgengighet..
13:42 14.04.2008
Selvfølgelig. Noen har vel litt svakere dømmekraft enn andre. Tror ikke en 14-åring tenker så langt, eller er redd for å miste livet. Når man er fjorten, er jo livet evig. Og akkurat som røykere, det er ingen som tenker at de "kan bli" avhengig før de først er det.
Jeg tok min første røyk når jeg var tretten år. Egentlig bare fordi jeg var nysgjerrig. Synes det var helt jævlig og hostet og harket. Spørsmålet er vel heller hvorfor jeg tok min andre røyk. Og da var jeg vel bare en liten drittunge som syntes det var kult å røyke.
13:41 14.04.2008
Jeg hverken røyker eller har noensinne prøvd noe narkotiske midler. Men jeg sier ikke at jeg ikke har prøvd noen drag av en prince mild på en fest en gang.
Når du trekker frem narkotiske stoffer så har jeg den absolutte forståelse for hva du mener. Jeg er veldig imot sånt selv, men alle har sine grunner. For mange er det nok en virkelighetsflukt. Jeg tror nok alle vet hvor farlig det er, så det faller vel ikke på det. Men jeg tenker på eventuelt de som ikke har familie, hjem eller penger. Lett å ha behov for en virkelighetsflukt, tror du ikke? Jeg tror ingen begynner fordi de har superlyst til å bli hektet eller har lyst til å kaste bort penger på noe som de vet de kommer til å slite med hele livet. De som har psykiske problemer som bare ikke ser en annen utvei enn å skade seg selv. Man kan se det som en annen måte enn å skjære seg, brenne seg osv... Uteforstående kan aldri skjønne hvorfor enkelte gjøre slik skade med kroppen sin heller.
Man må alltid se to sider av samme sak, selv om man er aldri så imot!
Det er sikkert noe godteri du er hektet på. (jeg setter det på spissen nå, og det er jeg fullstendig klar over!!) Hvorfor tok du din første bit av sjokoladen? av isen? av potetgullet?
Er ikke alltid man har en forklaring til alle som krever det! :) Ok?
13:50 14.04.2008
fordi jeg er, i likhet med alle menesker, født med en søtsugtrang, som vi trenger for å få i oss nok næring etter vi har blitt født:P
jeg har også tatt noen røyk på fest, og er klar over at man absolutt ikke blir avhengig av det, men å dra det så angt at man blir avhengig.. nei, ksjønner ikke vitsen. min samboer er avhengig av røyk, og helt ærlig, han syns det var utrolig dumt gjort å bli avhengig... og jeg er glad han skjønner det, men lei meg på hans vegne for at han var så utrolig dum å bli avhengig.
også er det disse sterkere tingene da, som heroin... huff... det blir man ikke bare avhengig av, men det er i tillegg ulovlig... jeg skjønner ikke at noen kan la seg selv bli avhengig av det, man får dårligere helse, økonomi og i tillegg kommer på kant med politiet.... det gjør et vanskelig liv enda vanskligere... men så er ikke jeg en junkie, så ekke så lett å forstå med på hvorfor noen gidder å prøve dette her, når de vet at de får det bare værre enn de allerede har det, når de bir avhengig..
13:59 14.04.2008
hehe, ja men søtsugtrangen kan jo stilles med å spise sunn mat og/ eller frukt/grønnsaker :) Du er jo ikke født til å spise godteri (jeg vet det ikke er farlig på den måten, og jeg bare trekker den langt her.. kjeder meg antageligvis)
Jaja, alle som røyker vet farene ved det. Det opplyses det jo om i dag. Før i tiden var det jo bare å sitte å dampe i bilen med vinduene igjen og ungene pesende i baksetet. Gudskjelov er vi mer klar over farene i dag.
Og det samme gjelder narkotikum.
Men så er det noen som mener at hasj skal legaliseres som legemiddel da. Og det er en ting som faktisk har vært diskutert. Akkurat det vet jeg ikke helt grunnen til.
Jeg tror ikke det er et valg når man prøver narkotika.. altså ikke et valg på samme måte som om man står i butikken og velger mellom fisk eller oksekjøtt til middag.
Jeg tror alle har sine forskjellige grunner og at de ikke alltid kan forklare hvorfor det gikk så langt..
14:10 14.04.2008
ja, men har hvertfall ikke blitt avhengig av røyk, og dessuten er røyk en litt annen sak, ettersom det er lovlig. det var vel litt dumt å trekke opp vanlig røyk i dette. mens jeg skjønner heller ikke at noen lar det gå så langt med vanlig ryk at man blir avhengig.. har så mange venner som er avhengige, som syns det var verdens dummeste ting å bli.. de syns også de var veldig dumme i hodet da de lot seg selv bli avhengig.P og ja, jeg har festrøyket, og tatt meg 2 røyk, og er absolutt ikke noe avhengig i dte hele tatt.neste grunnen til at jeg tok meg røyk, var at jeg fikk nikotinsjokk, og syns det var så gøy da jeg var 14is, selvom jeg syns det smakte helt forferdelig. hadde jeg følt jeg hadde likt røyken bittelitt, hadde jeg aldri i livet tatt et eneste trekk til.
mens ulovlige ting er veldig farlig, ettersom man ikke vet hva som er oppi disse ulovlige tingene. extacy, smuglersprit osv kan ha masse dødlige gifter..
mens alkohol som selges på polet, røyk i butikken, (og hasj på butikken om hasj blir lovlig) er faktisk en helt annen sak enn slike ulovligheter, for der vet man at det ikke er puttet noen kjemikaler oppi som kan drepe en etter VELDIG kort tid.... man setter jo livet sitt på spill med disse ulovlige stoffene, og skjønner ikke at noen tar risken, med mindre man har gitt opp livet helt... og det syns jeg er veldig trist...
14:17 14.04.2008
Nei, jeg sier ikke at det er ulovelig. Jeg sa til deg at jeg trekker den langt. Men du spurte om hvorfor folk gjør noe som er skadelig og da satte jeg det bare på spissen. For de færreste kan svare på hvorfor!:)
Selv er jeg frelst pepsi max dranker og jeg kan ikke gi noen et svar på hvorfor jeg er så avhengig av det! Jeg bare nyter det;)
Og det skader tennene mine:)
14:23 14.04.2008
tenåringer? Uten å vite hvor gammel jeg er engang?
Herregud, vi diskuterte litt om rus og nå går det litt over i min pepsi max avhengighet:)
Man behøver ikke å hate hverandre selv om man diskuterer noe vettu;)
20:00 29.04.2008
Jeg bli å utrolig provosert av innlegget ditt!!!! Ut i fra det du skriver er det tydelig at du er svært ung og "kort" i tankegangen selv for en 20 åring å være...Sitte sånn å dømme andre når du tydeligvis ikke har noen erfaring å bygge opp under påstandene dine med!!! Du drar en direkte tråd fra "den første røyken på fest" til heroin og politiet!!! Det er vel gjerne DU som er dum! Jeg blir direkte oppgitt!
15:12 14.04.2008
Tror du virkelig de som setter en sprøyte for første gang tenker at nå er jeg dum i hodet mitt? Har snakket mye med folk med rusproblemer, og de tenker svært lite når de begynner med stoffer. Det er en rømningsvei, fordi noen ikke klarer å takle livet som det er. Andre er nysgjerrige, og når man for eksempel blir mobbet så skal det ikke mye til før noen gir deg oppmerksomhet også har du tatt et trekk av en joint. Ferden videre ned stigen til kjelleren er kort, for du vil jo ikke miste de vennene du har fått.
Nå kan jo snart tunge rusmisbrukere kanskje få heroin på resept, hvis venstre får det som de vil.
Ta deg en tur ut og spør narkomane hvorfor de begynte, og hvorfor de fortsatte. Så kan jo du fortelle at du synes de er dumme i hodet. Det er er jo supert å sparke noen som allerede ligger nede! Du er umoden og dømmende overfor mennesker som ramler utpå fordi de er svake. Har aldri prøvd noe stoff selv, men har vært røyker i mange år. Slutta da jeg ble gravid og har ikke sprukket.
Alkohol skader det også, er alkoholikere også dumme i hode? Eller er man bare dum når man tar noe som er ulovlig? Hva tror du du gjør hvis ditt barn begynner med stoffer? Si at han er dum i hodet og at du ikke skjønner ham, eller prøve å støtte og hjelpe?
15:50 14.04.2008
hvis barnet mitt begynner med det der syns jeg der er kjempedumt gjort av han ja!
også vil jeg jo hjelpe han med å slutte, men er kjempedumt gjort. å bli alkoholikere er også dumt gjort... dumt å ruse seg så mye at man ikke klarer å stoppe...
okei, hvis det er sant det du sier, så tenker vel ikke de som bruker heroin at det de gjør er dumt gjort, men heller en rømningsvei, og det er vel det som er problemet... de fortrenger sannheten. det er helt skutt i hue etter min mening å dope seg og bli avhengig.. men har aldri sagt at man ikke må hjelpe de med problemer ut av det, har bare sagt at dte er skutt i hue og begynne med det og strekke det så langt at ma blir avhengig.
forresten, kjempebra du klarte å slutte å røyke! ikke noe er bedre enn det.
greit om du syns jeg er umoden og dømmende... gjør ikke meg noe om du kaller meg det, siden jeg syns det er dumt gjort å starte med rusmidler og bli avhengig av det. og sånne venner man får pga man er så "tøff og kul" som doper seg, er ikke akkurat så veldig gode venner, men det er min mening. greit at du har en annen...
og nei, bruker faktisk ikke lipgloss eller lipsyl (hadde seff sagt ja om jeg gjorde det). men det er uansett en helt annen ting enn rusmidler som man ender ute på kjøret med..
11:14 15.04.2008
Ta vare på denne tråden og se på den om ti år!!!
Hva med oss som har blitt slått i et forhold. Er vi også dumme i hode fordi vi ikke klarer å komme oss ut av forholdet??? Fordi vi hele tiden sitter og tenker at det blir jo bedre, han slår sikkert ikke igjen. Det har han jo lovet! Vi sitter også i et helvete, og vi har kommet oss inn i det selv, men gud så vanskelig det er å komme ut igjen. Når du doper deg for første gang har du ikke planlagt at du skal bli avhengig, og du planlegger ikke å få juling hver helg i et forhold...
Er du virkelig så naiv at du ikke forstår at de som ruser seg ikke skjønner at det de gjør er dumt? Det er en sykdom, og man trenger et opplegg for å komme seg ut av narkohelvete. Man er kanskje dum fordi man har kreft også, det er også en sykdom. Ingen velger den heller.
14:27 21.04.2008
Du kan da for i helvette ikke sammenligne kreft med å dope seg??? Alle kan få kreft uten å gjøre noe for å få det. Men du blir ikke narkoman uten at det er selvforskyldt!!!! Og du kan ikke sammenligne det å bli slått med å dope seg heller! Det er ikke du som slår og det er ikke du som oppsøker det!! Maken hvor trangsynt du er!!! Blir altfor lettvint å si at det er en sykdom. Har man latt være å dope seg første gang, har man aldri blitt narkoman heller. Eller syk som du vil si.
14:05 15.04.2008
Det er nå en ganske menneskelig ting å ruse seg, er det ikke? Det har vært gjort i all den tid mennesket har fantes.
Aldri drukket kaffe eller te eller alkohol?
Hva samfunnet aksepterer av rusmidler varierer jo rundt om kring i verden, og det er da ikke sånn at ALLE som ruser seg har et rusproblem!!
Noen bruker rus for å oppleve nye sider ved seg selv og å utfordre kroppen sin. I noen kulturer tar de hallusinogene stoffer for å kurere psykoser eller for å forsøke å forstå mer av vår verden (ja, faktisk).
Det at du skriver et sånt innlegg som du gjør viser bare hvor lite forståelse og aksept du har for at mennsker er forskjellige. Det er kanskje litt lurt å sette seg inn i fakta før man spyr ut av seg samfunnspropaganda som kun er laget for å "skremme" folk, helt uten vitenskapelig hold.
Det er klart at de som misbruker heroin, kokain, valium osv. kan ha en form for psykisk sykdom som behøver seriøs hjelp og støtte. Vi er ikke flinke nok til å se dem som syke på lik linje med andre med mer konkrete diagnoser. Norge ligger på verdenstoppen i antall overdoser og herionister i forhold til antall innbyggere, samtidig som vi er et av verdens strengeste land.
Det trengs en reformasjon innen hvordan vi tenker på disse menneskene som bruker rusmidler og hvordan vi informerer våre barn om de forskjellige stoffene. Hvis vi sier til en gjeng med 15 åringer at om du begynner med hasj så ender det med heroin (som er populær og feilaktig informasjon), så resulterer dette i at de få som hører på og som har prøvd hasj (og som kanskje er dem man vil nå med rusmiddelinformasjon) mister respekt og interesse.
Hva med å isteden fortelle om forskjellen på de forskjellige stoffene og at f.eks kokain er ufattelig skadelig selv med kort tids bruk fordi det skader hjertet veldig, og at det finnes andre stoffer som forskningsmessig da er lurere å ta om man absolutt MÅ ta noe!! Hva syns dere om den ideen? Rusmidler prøver de jo uansett!!
15:04 15.04.2008
Helt enig med deg mosegrisen. Folk er forskjellige og det vil alltid være sånn uansett meninger.
Mange ønsker faktisk å prøve etter å ha fått et pekefingerforedrag på skolen fra en rusmisbruker som har klart å komme seg ut av helvete. Det er vinkla på en helt feil måte, og informasjon om stoffene finner unge ut selv. Dessuten må ruspolitikken omstruktureres slik at det blir fokus på dem som faktisk har klart å komme seg ut. Det nytter ikke å plassere dem i en leilighet og lykke til.
Det er også lettere for ungdom å få tak i dop enn alkohol, og hva er det de velger? Det som er lettest.
Det at du bruker ordet dum i hode og skutt i hode, vitner ikke om annet enn et usedvanlig dårlig ordforråd og et subjektivt syn på omverden. Ellers har jeg sett at du har skrevet på et annet forum her at du ikke tåler fordommer. Det gjelder kanskje ikke alt det da?
15:14 15.04.2008
ja, jeg har ikke like lang skolegang som deg lilefot, og like gode karakterer og like godt ordfårråd. så nå kan du kommentere at jeg ikke bruker stor forbokstav etter punktum, disse hvor jeg ar tegnsetning og at jeg bommer på tastaturet når jeg skriver, fyr løs..
Jeg skjønner ikke vitsen med å starte. syns det er kjempesynd på de som er blitt avhengig, og ser ikke på de som mindreverdt i det heletatt.. tro meg, det gjør jeg ikke.. men syns det er en dum ting å starte med dop for første gang, når man ser at det er mye lettere å ikke begynne enn å slutte. Og er klar over mange faktorer som gjør at man begynner: gruppepress, vold, dårlig selvtilitt osv.. men menneskene som gjør slikt har ofte et rusproblem selv (ikke alltid da), og vil man virkelig bli som dem? og det finnes alternativer til å komme ut av sånne forferdelige situasjoner (kjempetrist at folk havner i dem) enn å starte med rusmidler. men selvfølgelig, det er vel letteste vei (ikke at noe er lett da).
20:09 29.04.2008
Er så enig med deg lillefot!!!!
Den jenta her skriver som om hun er rusa på på SEG SELV!!! Å forhåndsdømme mennesker og velge ord som, "dumme" og "dum i hodet" viser en "ovenfra og ned holdning" - som i grunnen ikke kler noen mennesker... Kom deg ut blandt folk, les en bok og skaff deg et reelt sosialt grunnlag før du bestemmer deg for å belære alle rundt deg!!!!!
15:07 15.04.2008
"Rusmidler prøver de jo uansett!!", ikke jeg, fordi jeg syns det er for dumt rett og slett... liker ikke å ufarliggjøre rusmidler. og hasj og heroin er VELDIG forskjellige ting. MEN det kan faktisk gå så langt (vet om 2, kjempetrist egentlig) som har fått så mye hasj, kokain, syre, sopp osv at de ikke fenger lengre og så begynnte de på hero. gjett om de angrer. de skjønner til og med selv at de er dumme i hodet for at de i det hele tatt prøvde, siden er visst såå mye vanskeligere å slutte enn å drite i å prøve det. syns kjempesynd på dem. livet deres nå handler bare om å dope, dope, dope seg.. "hvorfor ikke bare legge de inn"? den som spør om dette er virkelig naive. de rømmer rett og slett, forde dopen har kontroll på kroppen, og ikke de. og tro meg, har prøvd dette mange ganger..
.er vel derfor jeg har så dårlig syn på å uskyldig prøve dop for første gang, siden mennesker jeg har likt så godt har gått så til grunne. de ødelegger ike bare for seg selv, men også for de rundt seg.
MEN dette er i ekstremtilfeller. liker ikke at folk heller blir avhengig av mildedopingsgræier som hasj. hva var vitsen med å starte å prøve det?? man vet aldri hvor det ender...
og med lovlige ting (TE, KAFFE, ALKOHOL), så vet man hvertfall hva man får kjøpt. det får man kjøpt på polet og butikken, fri for dødlige stoffer, i motsetning til på det illegale markedet hvor man ikke 100% vet hva som er oppi. og da snakker jeg også om ALKOHOL i form av smuglersprit, som kan ha dødelig metanol. selvom det er alkohol, så er det stor forskjell fra den lovlige, ettersom man her tar en stor risk..
og jeg er for å gi støttende ord til folk som har kommet i knipa. ser ikke ned på dem eller noe... er bare at det er så dumt å starte, før man vet hvor digg det er og hvor vanskelig det er å slutte.
19:24 15.04.2008
Til jenta88: Du snakker om at du har røyket på fest, men har du drukket alkohol? I så fall, hvorfor tok du din første drink? Man kan jo bli alkoholiker, vet du vesla..
21:11 15.04.2008
du frøken jojo..... Ja jeg har prøvd røyk, og dumt var det. Men jeg sluttet før jeg ble avhengig! Tør å innrømme at jeg var dum i hodet da jeg tok den røyken. Hvorfor jeg tok min første drink? fordi jeg følte meg så sinnsykt kul, og det var dumt, for det ledet meg til å ta en røyk. buhuuuuuuuu!!!!!!! Der tok du meg!!!!
Men var nok ikke akkurat alkohol og kaffe og slikt jeg kritiserte. Det er tryggere, siden det får man faktisk kjøpt helt trygt på butikk i norge.
22:06 15.04.2008
du frøken jojo..... Ja jeg har prøvd røyk, og dumt var det. Men jeg sluttet før jeg ble avhengig! Tør å innrømme at jeg var dum i hodet da jeg tok den røyken. Hvorfor jeg tok min første drink? fordi jeg følte meg så sinnsykt kul, og det var dumt, for det ledet meg til å ta en røyk. buhuuuuuuuu!!!!!!! Der tok du meg!!!!
Herregud, så barnslig du er i svaret ditt.. Hvis du VIRKELIG hadde tenkt over hva du har skrevet som overskrift i innlegget ditt, så hadde du kanskje skjønt at alkohol også er et rusmiddel! Så da er vel du også litt dum i hodet, fordi du har prøvd det??? I rest my case!!
Det er mulig du syns det er tryggere med alkohol, fordi man kan kjøpe det over disk.. Men har du tenkt på alt som skjer under påvirket tilstand? Tenk på de som blir voldtatt og/eller drept pga alkohol, eller de som blir meid ned av fyllekjørere! Hva med ofrene og deres familier? Tror ikke det hadde spilt noen forskjell om gjerningsmannen er full eller rusa! Tenk på barna som vokser opp med alkoholiserte foreldre?? Men det er klart, du syns det er tryggere med alkohol fordi man kan kjøpe det på rimi............. Skjønner ikke helt sammenlikningen mellom alkohol og kaffe, men....
23:07 15.04.2008
fordi det var en annen her som sammenliknet kaffe, alkohol og heroin.....
har da aldri sagt at overdrevent bruk av alkohol er greit....... hvor har du det fra?
og jeg vet at alkohol er rusmiddel ja. men uansett så syns jeg det er dumt gjort å begynne med ulovlige rusmidler (røyk også da). men men. skjønner at du ikke syns det, når du syns at alkohol og ulovlige ting stiller likt.. det er greit for min del at du syns det... så la meg være så snill å synes at det er dumt å ruse seg på slike ting.......
23:17 15.04.2008
Stilte bare spm til din innstilling til alkohol når du sier det er greit fordi man kan kjøpe det i butikken.. Det er der jeg har det ifra.. Men, jeg skal ikke krangle med deg om at det er dumt å ruse seg.. Vi er enige i det ihvertfall =)
01:20 16.04.2008
Det er da ingen som har likestilt kaffe, alkohol og heroin... men noen har minnet deg på at alt er rusmidler...
Alkohol er jo faktisk noe av det mest farlige og ville aldri blitt lovlig i dag!!
23:39 16.04.2008
Så du HI, har aldri prøvd en eneste form for rusmiddel( røyk, alkohol, hasj, e.l...) Eller mener du at du selv var dum i hodet første gang du prøvde det?
Første gang jeg prøvde alkohol var det fordi det var spennende, og fordi jeg ikke visste bedre...det vil si jeg var uvitende, men absolutt ikke dum.
To vidt forskjellige tilstander det.
19:59 19.04.2008
Det er ikke så forbanna enkelt det der! Ja mulig jeg var dum i hodet.
Har du noen gnag tenkt på at det kan være flere årsaker til at man begynner å ruse seg???
Da jeg begynnte først med piller og røyke hasj,'hadde jeg ingen ide om at jeg skulle begynne med sprøyter noen år seinere. Jeg var til å med livredd sprøyter! Greia er det at når man begynner så føler man en har full kontroll,at en kan klare å slutte når som helst. På det tidspunkte så jeg til å med ned på de som brukte sprøyter fordi var narkomane de!!!
Jeg er oppvakst med ei mor som var pille misbruker,jeg viste ikke om noe annet,for meg var det påen måte normalt. Begynnte å ta piller av mamma når jeg var 11år,fordi jeg så at mamma hadde det "digg",det så deilig ut å kunne bare sløven. Jeg var ensom og ble mobbet på skolen,for meg blei pillene et fristed. Etterhvert ble jeg kjent med ungdommer som røyka hasj og tok amfetamin innimellom,emdelig var det noen som likte meg. Begynnte å røyke og tok amf. Til å begynne med så "dropet" jeg det (Svelger,stoffet var pakket inn i rizlapapir).Så begynnte vi å sniffe fodi det går raskere,ca 10min. Til slutt brukte vi amf hver dag og etter en stund ble 10min for lenge å vente og fikk da tilbud om å trøkke det fodi da virker det med en gang og gir en kraftig rus,en smell i hodet. Som du ser man paserer grensen langsomt,og plustelig så var det liksom greit og jeg hadde forlengst blitt hekta.Få år seinere ble jeg hekta på heroin og brukte det i 9år før jeg klaret å slutte med det. idag går klarer jeg meg og går på metadon. Det er en lang historie,men måtte bare korte det ned.
Poenget mitt er å vise at først og fremst var jeg et barn når jeg begynnte å ruse meg og det hele utviklet seg gradevis,man passerer stadige noen grenser til slutt føles det helt normalt. for meg betydde rusen en frihet,en flukt fra en vanskelig og tung hverdag. Og uansett hva vi sier til ungdom om at de alldri må prøve eller bruke stoff,så er det forsatt mange som må erfarer på den harde måten som innebærer høye risikoer.
Problemmet er at man ofte føler i sin ungdom at man er udødelig og at det der hen der ikke meg,jeg har full kontroll. Ofte så finner man ikke ut av at man er på vei til helvette før man allerede har blitt hekta.Da er ofte litt sent å snu. Kropp og sinn arbeider ikke så godt sammen når man ruser seg. Man tar ikke signala like fort som før.Dette var en av mine forklaringer til mitt møte med rusmisbruk. Alle begynner av ulike årsaker,mange er nysgjerrige,søker spenning,noen kjeder seg,noen lar seg lure av å bruke amf for å bli slank på kort tid,noen vokser opp med rus i hverdagen og blir foret av sine foreldre ect.
ja jeg var nok dum,men jeg viste ikke bedre på det tidspunktet.
08:56 20.04.2008
Ja selvsagt er det dumt å ruse seg!! Syns det er helt utrolig at noen legger i mot denne påstanden. Men det beviser vel igjen deres dumskap. Og ja, selvsagt er det forskjellige årsaker at de begynner. Men sånn er det da med alt, det er da vel ingen unnskylding, bare en forklaring.
12:23 21.04.2008
Vi snakker jo ikke om at folk skal unnskylde seg da, Trinebeate!
HI spørr faktisk om hvorfor folk gjør det. Da svarer jo alle etter beste evne. Altså forklarer!!
14:32 21.04.2008
Poenget mitt er at det er vel ikke noe å diskutere hvorvidt det er dumt eller ikke? Det er dumt å ta narkotika! Uansett grunnen hvorfor man gjør det. Det er jo noen her som ymter frampå om lite kunnskap og kulturforståelse. Det blir jaggu meg litt for grunt i denne sammenhenger altså, selv om det kunne vært fine ord ved andre temaer.
De som har litt i toppen skjønner vel det, uten at jeg må utdype meg mer.
14:43 21.04.2008
veit da om folk som har tatt narkotika og festet i noen år, så blitt gravide og sluttet på dagen... og holdt seg etterpå...
selv om man prøver hasj betyr ikke det at man noen år etterpå sitter med nåla i armen eller trekker på plata...
det handler om selvkontroll og er faktisk noen som klarer det bedre enn andre...
syntes det er teit å høre hvordan dere snakker om de som faktisk tar et slikt valg jeg da..
dømmende mennesker er tusen ganger verre...
dessuten, er dere klar over hvor mange som egentlig røyker hasj?
mest sannsynlig gjør naboen din eller noen i gata di det liksom, uten at dere vet noe om det, eller i det hele tatt merker det...
syntes da mennesker som snakker så nedlatende om andre mennesker er dumme i hodet jeg... istedet for å prate slik kan man gjøre mye for å heller hjelpe....
15:01 21.04.2008
Nei man trenger ikke å sitte med nåla i armen etter å ha prøvd hasj. Men det er dumt nok å røyke hasj spør du meg. Og ja, jeg vet at det er mange som røyker hasj, det er mange dumme folk. Skjønner ikke helt poenget med innlegget ditt. Syns du det er greit å røyke hasj??
15:24 21.04.2008
hvis du klarer å lese innlegget mitt lenger ned står det at jeg IKKE er for narkotika da... bruke øya kanskje....
poenget mitt med innlegget? vel jeg har min mening om ting som dere har om dette.... noe problemer med det kanskje?
eller kan ikke jeg uttale meg om dette som det du kan?
16:16 21.04.2008
I din uttrykksform så virket det som du normaliserte det å røyke hasj med å spørre om vi visste hvor mange som røykte det og at kanskje naboen vår gjorde og det ene med det andre. Jeg lurte på hva poenget ditt med det å nevne det var. Men nå ser jeg hvor ung du er og da skjønner jeg bedre hvorfor du kanskje er så usaklig:)
Du er ganske så tvetydig i dine antydninger. ( litt usikker kanskje?) :)
16:21 21.04.2008
trinebeate;
Det er en viss forskjell på å være utvitende og dum, og i de fleste tilfeller er de som begynner med dop uvitende om hva de egentlig går til, fordi ingen har fortalt dem det. Ingen har skremt dem, ingen har fortalt dem om de fatale konsekvensene.
Jeg synes du er litt fordomsfull, og kjapp i konklusjonene dine jeg.
På dette området tror jeg du vet minst mulig av mange her, når du ikke klarer å se at det å begynne med dop ikke nødvendigvis trenger ha noe med dumhet å gjøre.
16:46 21.04.2008
Jeg har ikke kalt noen dumme, men har sagt det er dumt å ta narkotika. Før du kritiserer må lese rett!!! Og dessuten er barn og unge så opplyst i dag at de vet det er farlig. I hvert fall de fleste. Selvsagt fins det unntak her også. Tror kanskje du minst av all skal kalle andre fordomsfull. Det eneste jeg har sagt at det er dumt å ta narkotika, og du må gjerne vær ueng i det, men det sier vel mye om deg.
17:38 21.04.2008
Nå skal du faktisk lese rett( som du sier) selv, før du kritiserer, og sier jeg gjerne må være uenig i det, men det sier vel litt om meg.
hvis du ser har jeg skrevet at det er en dum ting å gjøre det, men det betyr ikke at man ER dum.
14:47 21.04.2008
Ja, mulig det er poenget ditt! Men det er ikke det du sier i innlegget ditt over her! Jeg er ikke for rus eller noe narkotiske stoffer i det hele tatt, men det er alltid en grunn til alle ting!
17:46 21.04.2008
Ja selvsagt er det dumt å ruse seg!! Syns det er helt utrolig at noen legger i mot denne påstanden. Men det beviser vel igjen deres dumskap. Og ja, selvsagt er det forskjellige årsaker at de begynner. Men sånn er det da med alt, det er da vel ingen unnskylding, bare en forklaring.
OG; De som har litt i toppen skjønner vel det, uten at jeg må utdype meg mer.
Jeg synes det er ein veik påstand om at "noen" er dumme.
så, trinebeate; etter MIN egen oppfatning, så leste jeg faktisk"rett" som du anklager meg for å ikkke gjøre før jeg "kritiserer".
Kanskje på tide å vite hva man skriver før man begynner å kjefte TB??
20:18 21.04.2008
Ja jeg har sagt det er dumt å ruse seg. Du må gjerne være uenig i det.
Eller hvis du er enig med meg så er det vel ikke mer å diskutere. Orker ikke å utdype så alle og enhver skjønner hva jeg mener.
Babygullz: ikke ta det ille opp, men du skjønner tydeligvis ikke hva jeg mene!!!. Men bare la det ligg. 'Tror ikke du evner å skjønne meg en gang.
21:00 21.04.2008
Haha.
jeg tror du skal ta deg en liten luftetur, for det virker som du ikke helt vet hva du skriver?!
Jeg fremla "beviset" for at du hadde uttalt deg om "noen" var dum, av den grunn at du kritiserte meg og ba meg lese "rett" før jeg "kritiserte" deg. Du påsto altså at du hadde aldri sagt noen var dum.
Når jeg kopierer dine tidligere utsagn, klarer du fortsatt å prestere samme greia? at du kun har sagt det er dumt å ta dop, men aldri har sagt at dem som tar dop er dum?!!
Virker som du ikke evner å skjønne deg selv engang...så det er neimen ikke rart om ikke andre gjør d heller.
21:07 21.04.2008
Jada, jeg er enig at det er dumt å ruse seg, men det er da absolutt ikke det vi diskuterer!
Du mente man var dum som prøvde dop, mens jeg mente det å prøve dop var en dum ting, men man behøvde ikke selv å være dum for å utføre en dum handling.
Der startet du "diskusjonen" med å nekte for at du hadde sagtr noen var "dum", og jeg fremla bare beviser på at du hadde sagt d, ettersom du hissa deg opp og mente jeg ikke hadde "lest rett", noe jeg nettop hadde gjort, og tilåmed hadde jeg kopiert innlegget der du skriver det.
21:26 21.04.2008
Og til orientering nok en gang, de jeg sa var dumme er de som legger i mot at det er dumt å ruse seg! Og de som synes det er en smart ting å ruse seg, JA, da kaller jeg de dumme!
.
18:06 22.04.2008
trinebeate; du Er virkelig på sopptur du??...tenk å nekte for at man har skrevet noe, og fortsette med det når det tilogmed er lagt frem "bevis" mot d?
Og når man da blir tatt for det og skjønner man ikke kan gjøre stort mer, for man har bæsja litt på leggen, så prøver du å ro deg bort med gjesping?
09:35 23.04.2008
Babygullz: nå tror jeg blekemidlet ditt har trekt helt inn i hjernen din! Du virker jo helt sprø. Kanskje du skal slutte med så sterke kjemikalier på håret ditt. Skadelig det der vettu:)
Er det noen som har bæsja på leggen så er det du. Men noen gang så er det slik at man rett og slett ikke skjønner det selv. Beste forsvar er å gå i angrep, ikke sant:)
09:43 23.04.2008
babygullz: det eneste jeg har sagt, er at det er dumt å ruse seg. Men hvis du synes det er en inteligent ting å gjøre så må du bare fortsette med det. Du snakker om uvitenhet, men du skal vite det at du blir klokere med årene, du er kanskje litt ung enda til å skjønne hva jeg mener. Lykke til med fødselen din:)
10:23 23.04.2008
trinebeate: j
jeg legger merke til at du stadig kommer med kommentaren " du er kanskje litt ung enda til å skjønne hva jeg mener"..
for det første er det bare det mest patetiske ting å si..
du prater som om du er den eneste som vet noe om dette fordi du er GAMMAL nok liksom... veit du noe om alderen til noen her, bortsett fra de som det står i et nick evt?
ingen her som slenger det i trynet på deg, at det du sier viser bare hvor gammal du er osv....
13:43 23.04.2008
Jeg har kun sagt det til deg og babygullz. Og i mange sammenhenger skjønner man ting bedre når man blir eldre, men DET skjønner man først når man BLIR eldre. Den siste kommentaren din er ikke verd å kommentere en gang:) Det syns ikke du eller om noen år:)
14:54 23.04.2008
man er ikke dum i hode hvis man prøver rusmiddel, men første gang man gjør det er man dum i hode i det man gjør det. skjønte dere? en person er ikke dum. men akkurat når man prøver rusmiddel så er personen dum.......... det er min mening........
18:42 23.04.2008
trinebeate: uff, nå følte jeg meg skikkelig truffen av det du sier.(er det skikkelig eller skjikkelig, dere rettskrivingspoliti?? need some help dowm here!!=) )
Eller ikke... det viser at du har utrolig lite fantasi og selvsikkerhet i denne saken, når det eneste du klarer å komme med er å bruke noens alder som argument, eller hårfarge.
Bleikemiddelet har nok gått til hodet på meg flere ganger, og det liker jeg. for jeg er dum i hodet, og liker å ruse meg, helst på sånne kjemikalier, som blekingsmiddel.
"-Jeg kjenner en sau som sitter i rullestol" - Lars, 5år.
17:59 23.04.2008
DUMME I HODET ER DE!
Siste strofen i start innlegget ditt jenta88.
Det ligger kanskje utenfor din forståelse dette med å prøve første gangen ser det ut som.
"Første gangen har man ingen formening om det" skriver du så, er vel kanskje derfor en prøver da? Har du venner som driver med stoff og sier dette er "himmelriket" når du er 14-15 år er det vel "vanlig" å bli litt nysgjerrig kan jeg tenke meg? Ære være dem som ikke blir det og lar vær å prøve, men jeg ble vertfall nysgjerrig. I mine ungdomsår har jeg prøvd både ene og andre, men aldri fått et "kick" av det som gjør at det frister til gjentakelse. Men jeg var heldigvis fornuftig nok til å ikke gjøre dette en gang til.. og en til.. og en til... Det er vel der det starter etter min mening.
Men å kategorisere meg selv som dum i hodet gjør jeg så langt derifra. At jeg var ung å ufornuftig, ja, det kan jeg være enig i.
Sett bort i fra det så har jeg røyka siden jeg var 13 år, men sluttet dette svangerskapet her (røyka gjennom det forrige) og det var da jaggu flax for deg som klarte å stumpe røyken FØR du ble avhengig da.. har du noe svar på når det eventuelt hadde skullet skjedd?? Etter en til eller tre til?
Drikker gjør jeg også, det startet også med nysgjerrighet og fjortis opplevelser som jeg bare "måtte" ha med, drukket mye har jeg gjort men er heeeeldigvis ikke avhengig av det heller.. hmmm, flax for meg!
18:55 23.04.2008
hvem har sagt at det er smart andre gang?
og ja, jeg har røyket, og jeg var dum i hodet da jeg røyket for første gang, for hvem vet, jeg kunne blitt avhengig!
man vet jo aldri når man blir det. men første gang man prøver et rusmiddel, så er det helt unødvendig, for da har man ikke noe avhengighetssug mot det, men man risikerer å bli avhengig..
og ja, jeg syns jeg og alle andre som har prøvd røyk var dumme da de prøvde det for første gang, HELT unødvendig. men man gjør jo mye som er unødvendig og mye dumt i livet, men å tørre å innrømme at dte er dumt, det sitter langt inne hos maaaaange:P
19:03 23.04.2008
ja det mener jeg også. jeg syns man kun er dum når man gjør det, men ikke ellers i livet. kan jo ha toppkarakterer og ha IQ på mensanivå og EQ på langt over gjennomsnittet,
men enda gjøre en dum handling, fks prøve et dop for første gang, og akkurat når man gjør en dum handling syns jeg man er dum, men ikke ellers. ellers hadde jeg jo aldri vært sammen med en fyr som er avhengig;) han er kjempesmart, men da han begynte med røyk så var han dum.
19:09 23.04.2008
å si at man er dum når man gjør noe dumt, syns jeg er litt drøyt...man visste ikke bedre, kan man heller si.
sigaretter og sterke rusmidler som narkotiske stoffer bør ikke trekkes i paralleller, mener nå jeg.
Det er to vidt forskjellige ting, der kan gi langt mer fatale konsekvenser enn den andre. De har kun en stygg ting til felles, at man kan bli abhengig, men d kan man av lakris og pepsi max også..ikke sant?
tobakk kan gi alvorlige lungeskader, kreft, hjerte-kar sykdommer, osv. Men det synes jeg ikke skal legges i samme alvorlighetsgrad som "braindamage", svikt av indre organer som nyre og lever, ustabilitet, osv, som er noen få av utfallene man kan få av narkotiske stoffer og alkohol.
Visste du at de fleste voldstilfeller foregår i alkohol og narkorus?