Parforhold-debatten
har noen samme erfaringer rundt dette? |
10:16 15.04.2008 |
|---|---|
Eg og samboer har 1 barn i lag på 6 mnd og eg en datter fra tidligere forhold på 6 år..men det som eg egentlig ville frem til er det at,no er det liksom masing om kor mye me må spare i strøm tenke på utgiftene,går kunn i økonomi føler eg..ta eit eksempel eg hadde moren min på besøk,skrudde opp tempraturen på badet for eg skulle bade lille gutt,og det blei eit rama skrik når han sto opp og merket at eg hadde skrudd opp temraturen på badet,visst eg skulle brenne av so mye strøm fikk eg versegod bli med og betale på det..blei helt sjokkert..men sambo jobber jo mye for og få hjulene til og gå rundt,betaler jo ein del på huslån og rekkniger osv..so han føler at alt det han tjener går ut i rekkniger og lån..eg er lærling so eg får jo ikke so mye utbetalt,men eg betaler maten og klærne til barna mine,og bhg..han hadde jo vert på fest oss ein kompis dagen før,og var sikkert trøtt og sliten men det er ingen grunn til og oppføre seg sånn meiner eg?og moren min blei jo sjokkert og for ho var jo på besøk her..og eg er berre so glad for me nermer oss sommer so den strømmen blir mindre brukt,for da slipper eg det presset at eg brenner av for mye strømm osv..eg vet jo at det er dyrt men kan jo ikke fryse heller da?må jo tenke på barna også..og lille gutt må jo ha litt tempratur når eg skal bada han..eg meiner at han får ganske mye frie tøyler av meg,her hadde eg vert snill og latt han gått ut på fest til kompisen so får eg den overhalingen dagen etterpå..?ka synest dere?mye som har blitt forandra etter me fikk barn i lag..so er det jo det at han har smerter i skuldrene og armene..men at han ikke har råd til og gå til fysioterapaut,for det er so dyrt so da velger han heller og gå rundt med smertene..og da blir jo han ennda mer frustrert..so det er ikke enkelt dette her:(eg er jo veldig glad i han,men er so redd for at det med økonomien skal ta knekken på oss?er det noen i en lignende situasjon som kan dele sine erfaringer med meg?:) |
|
| Anonym | |
Sv: har noen samme erfaringer rundt dette? |
12:27 15.04.2008 |
|---|---|
Jeg begynner jo å lure på hva denne mannen egentlig tenker på. Han kan gå ut på fest, og da regner jeg med at han, som de fleste andre, svir av noen hundrelapper i alkohol. Men litt varme på for ungenes skyld, det friker han ut for! Hvis dere har varmekabler koster det uansett ikke så mye å ha varmekablene stående på normalt på fulltid, så lenge døren er lukket. Hvis dere derimot hele tiden skrur dem ned "for å spare strøm", for så å guffe opp når det trengs, går regningen opp. Tenkte bare å nevne det... Men sørger dere for å fylle opp vaskemasinen skikkelig, dropper tørketrommelen der dere kan, og skrur ned temperaturen på vannet når dere voksne dusjer, er det derimot mye mer å spare på det. Og for å sette det litt på spissen: Sparer han strøm når det gjelder tv-titting også? I noen perioder er det nå slik at det er knapt med penger, men du skal da ikke være lærling for alltid vel? Og når du da får deg fast jobb vil det jo kanskje vippe andre veien igjen. Så han er jo ganske trangsynt og korttenkt hvis han går rundt og er sur fordi hans inntekt denne måneden gikk med til regninger, ihvertfall så lenge dere har like lite begge to! Og maten til dere alle er jo i kjøleskapet uansett på grunn av deg, så det trenger han jo ikke å bekymre seg over. Ellers kan jeg vel også nevne at det finnes øvelser for skuldre og armer som han kan teste ut uten fysioterapaut også, fram til dere har råd til det. Det viktigste er vel at han ikke presser seg for mye, men de fleste som har smerter på grunn av feilbelastning og anspenthet (men du sier ikke noe om hva som er hans problem) vil ha godt av å bevege seg forsiktig og variert, så lenge han ikke får mer smerter mens han holder på. Jeg tror dere bør sette dere ned og snakke litt fornuft sammen, jeg... |
|
| Anonym | |
Sv: har noen samme erfaringer rundt dette? |
13:45 15.04.2008 |
|---|---|
takk for svar:)nei er ikke so lenge før eg skal begynne igjen i jobb og da vill jo ting endre seg økonomisk når eg stiger fra 50% til 80% også kort tid etter at eg begynner igjen i jobb..nei han sparer ikke strøm når han ser på tv nei..me bur i eit eldre hus så har ikke varme kabler i gulvet:(so her går det i ovner so bruker strøm:(men takk for gode tips...:) |
|
| Anonym | |