Dette er forum for deg som veier mer enn 90 kilo. Her kan dere diskutere hva dere vil, så lenge "inngangsbiletten" er der, nemlig at du veier mer enn 90 kilo! Du som bare skal slanke deg noen kilo kan sjekke kosthold og helsedebatten, der finner du likesinnede.
Her kan dere "snakke" med hverandre og utveksle erfaringer og forhåpentligvis backe hverandre opp til ikke å tåle dritt fra de som vet best, om det er folk i helsevesenet eller andre steder. Vi har fått inn flere historier fra både sinte og fortvilede damer som vi vil legge ut under en egen avdeling på "minhistorie" Så fyr løs!
Vennlig hilsen jordmor Siri
har ikke hatt sukker i urinen, men skal ta glucose belastning alikevell pga høy vekt, hvorfor det? kan jeg ha diabetes alikevell?
13:57 16.04.2008
skal ta glucose neste uke, alle prøvene hittil har vert kjempe fine, noen som vet om det alikevell er veldig sansynlig at jeg kan ha svangerskaps diabetes alikevell?
Sv: har ikke hatt sukker i urinen, men skal ta glucose belastning alikevell pga høy vekt, hvorfor det? kan jeg ha diabetes alikevell?
14:05 16.04.2008
hvis du er overvektig så er det mulighet for at du kan få svangerskaps diabetes under graviditeten.. det er vel mest for og få tatt det evt på et tidlig tidspunkt, i og med at fosteret kan bli ganske stort om du får det.. =) jeg har tatt det to ganger og begge prøvene har vært helt fine så langt:) så det er nok bare for å være litt førevar;)
Sv: har ikke hatt sukker i urinen, men skal ta glucose belastning alikevell pga høy vekt, hvorfor det? kan jeg ha diabetes alikevell?
13:25 29.04.2008
Jeg ble ganske overraska når jeg måtte ta det kun pga høy BMI, i og med at det ikke var noe annet som tydet på at det skulle være noe i veien. Synes heller ikke jeg er så overvektig (selv om jeg alltid har vært tung)- Men det er bedre at de sjekker for mye enn for lite!
01:39 1.05.2008
tenkte jeg skulle nevne at jeg ringte legen min i dag..for å bestille time for glukosebelastningstest.. iog med at jordmor ba meg om dette... Hun sa som sagt at det var rutine for alle med bmi over 27.. INGEN på legekontoret hadde hørt om dette.. og legen sa at jeg ikke skulle ta den... De målte blodsukkeret mitt i fingern med samme jeg var der...og det var supert... Så jeg skal ikke ta den altså.. Jordmor var ikke så fornøyd med det da jeg ringte henne..men hun sa det var mitt valg...
Tror jeg står over..frister lite å drikke masse sukkervann og sitte BOMM STILLE i 2 timer på legekontoret..bah...
11:28 1.05.2008
Dette er det INGEN som har fortalt meg.. kommer vel kanskje. Har nå BMI laaangt over 27 vertfall... Men går jo en gang i mnd på sykehus pga risiko, og tar vanlige urinprøver m.m... rart de ikke har nevnt dette da?
13:34 2.05.2008
De trenger ikke å se det i urinen. Jeg har aldri fått utslag på sukker i urinen. Dersom du skal til legen neste uke så ring de nå og spør om du kan ta glucosebelastningstesten med det samme. Du må møte fastende på den.... Dritt å svelge dette sukkervannet, men jeg syntes det var verdt det så kan man enten utelukke at man har det eller så får man oppfølging i forhold til det :-)
13:48 2.05.2008
Grunn til glucosetest er fordi at overvektige produserer meir insulin enn dei som ikkje der det. Det sa fastlegen til meg i går. Og samtidig å følge med at barn ikkje blir for stort ved fødsel.
Syns det berre er kjempeflott eg at ein får god oppfølging.
Men, det finnes og slanke kvinner som har fått svangerskapsdiabetes.
18:57 2.05.2008
Ja eg får høyre med dei då. Går til legen på sjukehuset, men de kan vel ta der og håpar eg.. har liksom ikkje tenkt på dette før, siden de ikkje har nevnt noko om det.. Eg er jo førstegangs, så det er vel ikkje meining at eg skal vite om alt sjøl.. :o)