GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Kranglesiden

Er du sint? Kjenner du hormonene koker? Her kan du skrive inn dine frustrasjoner med nick eller som anonym. Du kan ikke legge ut personopplysninger eller skrive innlegg som angriper brukere direkte med nick , og må følge de norske lover, men ellers kan du krangle i vei her :-)

Ps. Du går inn på eget ansvar! Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
flere som blir irritert? dere som IKKE er sykemeldte..
22:10 16.04.2008
er det virkelig grunn nok å sykemelde seg på man er trøtt og uopplagt? vi er da alle det mener jeg.. gravide eller ei..man bør ha eg skikkelig grunn synes jeg. ikke rart det blir mange sykemeldinger. ta heller en egenmelding hvis det blir for ille! (= vi er da ikke syke fordi om vi er gravide.. forstår de med masse kvelme og bekkenløsning, men det er noe helt annet...
**(:babyboom:)**
Sv: flere som blir irritert? dere som IKKE er sykemeldte..
22:12 16.04.2008
Ja, den kvelmen er ille:).
Lova
22:17 16.04.2008
kvalme seff:)
22:13 16.04.2008
Vet du hvor trøtt og uopplagte de som er sykmeldte for det er? Og sånn til opplysning, det er legen som vurderer som man blir sykmeldt, ikke pasienten.
HockeyMamma og (serie)gullet
22:17 16.04.2008
det er ikke akuratt kjempe vanskelig å få sykemelding idag;P hehe..
22:20 16.04.2008
Ok, så da skal heller du bestemme hvem som er i stand til å utføre jobben sin skikkelig da, og ikke legene?

Hvordan vet forresten du hvor lite opplagt og trøtte de som er sykmeldt for dette er?
22:24 16.04.2008
jeg har da vært trøtt og utmatta selv med full jobb, men dette har gått over etter en mnds-tid. man bør ikke legge seg flat med en gang, er det jeg mener. jeg bestemmer ikke hvem som er i stand til å utføre jobbene sine. det jeg prøver å komme fram til er at det er ikke rart at så mange gravide er sykemeldte hvis man skal sykemelde seg med en gang noe stritter litt i mot.
22:26 16.04.2008
Nemlig, du bestemmer ikke det. Derfor er det vel heller ikke noe å irritere seg over? La nå legene gjøre jobben sin og sykmelde de som trenger det.

En ting som er mer irriterende enn folk som er sykmeldt på "tynt" grunnlag er folk som ikke har oppdaget stor bokstav etter punktum!
22:28 16.04.2008
synd for deg;) ikke alle skriver like perfekt vet du.. jeg irriterer meg over denne ene tingen, ikke så mye annet;)
22:37 16.04.2008
Trenger ikke skrive perfekt for å ha oppdaget at det skal være stor bokstav etter punktum. Å "glemme" det er ren skjær latskap, og late mennesker liker vi vel ikke?

22:39 16.04.2008
hehe.. jeg skriver alltid slik på data:) så sånn er det.
20:11 17.04.2008
Mm, fint å klage på de late, når man er en av de selv!
12:46 12.05.2008
Så du mene æ skal gå på jobb, når æ helst vil ligg hjemme å spy??
Spydd fra 3 til 9 mnd i svangerskapan mine, har et enormt søvnbehov, vond rygg og vonde knær!
Hælve** om æ går på jobb!!
Heldi du e som e så jæv** perfekt, og klare å gå på jobb!
Før selvfølgelig vil Æ jo mye heller vær sykemeldt, enn å gå på jobb!!(ironi)
Bruk hodet!
Cili73
12:47 12.05.2008
Ps: Æ e ikke sykemeld nå!
Cili73
23:41 16.04.2008
Synes det er bedre å sykemelde seg dersom man er trøtt og uopplagt, enn å gå på jobb trøtt og uopplagt, å utføre en dritdårlig jobb bare fordi man ikke skal sykemelde seg.
Det samme tror jeg arbeidsgiveren din også vil mene.
Det går i tap for arbeidet ditt om du kommer der å går rundt som en sløving, og bare yter 40% pga du er trøtt og uopplagt...
Babygullz med bolla =)
22:29 16.04.2008
Så jeg som var 10 timer alene på natt, med ansvar for svært syke mennesker, tunge løft og stell og der det lett kan ta 2-3 timer før hjelp kommer jeg ble selvsagt sykemeldt pga. min egen latskap...

Har du vært så kvalm noen gang at du holder på å besvime, men likevel skal bytte på noen som er full av avføring (og tror du babybleier er ille, så vet du ikke så mye!).

Løpe etter klokker som ringer, ta deg av døende mennesker samtidig som du vet at det ligger en annen og skriker i smerter og venter på smertestillende - men skal du gå å risikere at dette andre menneske dør alene???

Neida, jeg gadd bare ikke jobbe nå når jeg var gravid. Jeg var bare litt trett og lat, og har helst lyst å være hjemme på sofaen og se TV jeg.

Du vet ekstremt lite om arbeidslivet, jeg regner med at siden du har en jobb og et svangerskap som er lett og greit - så er det ikke så farlig med oss andre som ikke har det.

Håper du havner på sykehus en gang, og opplever slik en av mine pasienter gjorde at sykepleieren kaster opp rett foran deg fordi hun er gravid! Er ikke noe problem for deg regner jeg med, er bare å tørke opp og fortsette er det ikke????

Sjokolade76
22:34 16.04.2008
er da ikke de som er kvalme osv jeg irriterer meg over. jeg kan godt forstå den! har også hatt min byrde med litt kvalme og trøtthet i begynnelsen. jeg snakkes om de som KUN er trøtte, vil sove og føler seg litt mer slitne enn ellers.. angriper overhodet ikke de som ligger og spyr og har vondt!
22:24 16.04.2008
Kjenner jeg blir irritert på deg HI! Er verken "kvelm" eller har bekkenløsning, men er helt utslått for tiden. 6 uker til termin, sover minimalt om natten pga urolig guttunge på 1 år, samt diverse småplager som høygravide får mot slutten. Å arbeide som sykepleier på en hektisk avdeling var ikke så smart. Var så trøtt og uopplagt at jeg nesten var til fare for pasientene. Man klarer ikke å tenke klart når man går rundt i ørska, lett å gjøre feil. Så da er jeg heller hjemme med god samvittighet disse siste ukene.
birtemor-3
22:26 16.04.2008
irritert på meg må du bare bli;P du har nå i hvertfall kommet ganske langt i svangerskapet. men å sykemelde seg når man ikke er halvveis en gang er ikke noe jeg synes noe om i hvertfall..
22:32 16.04.2008
Har vel litt betydning hva slags jobb folk har da. Ikke alle yrker det passer seg/er lovlig å være trøtt og uopplagt.
Regner med jeg ikke trenger å ramse opp eksempler for deg HI for at du skal forstå?
Ørneredet
22:47 16.04.2008
Det kunne jo vært kjekt å se HI ramse opp de yrkene hvor det er i orden å være trett og gjøre feil??

En oppfordring til deg babyboom, siden du er så overbevist om at tretthet ikke er en god grunn.
Sjokolade76
22:52 16.04.2008
ja det hadde du likt;P da får du vente forgjeves. du skjønte ikke poenget mitt i stad så det er vel derfor:) nå spurte jeg etter de som blir irriterte, men hadde tydeligvis lite hell med meg idag:) var overraskende mye motgang her. men sånn kan det gå.
22:56 16.04.2008
Kan jo være at det ikke er så mange som tenker som deg da babyboom, siden du ikke fikk noen støtte.

En år ofte "overraskende" motgang når en ikke tenker litt lenger enn sin egen nesetipp...

Overraskende for deg, logisk for meg!
Sjokolade76
22:58 16.04.2008
kanskje, kanskje ikke.. men men:) synd at ikke flere tenker litt slik synes jeg. noe må man da få lov å irritere seg over:P
23:20 16.04.2008
Det kan jo være at mange ikke tenker som deg fordi de har andre forutsetninger enn deg?

Med tråden din får jeg veldig inntrykk av at du har en jobb der det du gjør til en hver tid ikke har de største konsekvensene. Om det i det hele tatt har konsekvenser? Og at din livserfaring ikke gjør det lettere for deg å tenke at det finnes andre grunner enn latskap for å ikke kunne utføre en jobb!

Faktisk så utleverer du deg selv som veldig uvitende og litt "dum".
Blir sur fordi andre er sykemeldt og ikke du? Bunner irritasjonen i at du selv også vil være sykemeldt eller?
Ørneredet
10:32 17.04.2008
å neida:) jeg er veldig takknemlig og glad for at jeg ikke er sykemeldt. å være sjalu på noen som er det jo bare dumt. du må gjerne se på meg som uvitende og dum, det får være ditt problem. blir provosert av mange gravide som dingler rundt på cafe og er sykemeldt pga de er sååå slitne osv. de kan jo gå på byturer og shopping jevnt og trutt (mange av dem) så hva med jobben?? man kunne liksogodt ha vært på jobben da synes jeg. at ikke flere irriterer seg over MANGE unødvendige sykemeldinger skjønner jeg ikke. sier ikke at ALLE er sykemeldt pga ren latskap men et stort flertall.
10:43 17.04.2008
Må le av deg nå!
Du fortår det enda ikke, selv om noen av svarene nedenfor her er så tydelige og gode at du burde forstå det!
Så om noen er sykemeldte fordi de ikke kan utføre jobben sin så må de da holde seg hjemme 24/7?
Kan du ikke da være glade på dems vegne at de faktsik i det minste kan være litt sosiale?
Det å ta seg en time eller to på cafe er ikke det samme som å jobbe 7,5 timer eller mere for dem som jobber skift eller turnus.
Og om alle sykemeldte burde holde seg hjemme i følge deg, tror jeg vi hadde fått en stor økning i antall mennekser med psykiske lidelser. For det er ikke bare bare å være sykemeldt og vite at man ikke klarer å gjøre jobben sin! Det gir en hver gravid kvinne med litt vett i panna en knekk i selvtillitten!

Selv om du ikke sier at ALLE er sykemedt pga latskap, så påpeker du ting som du ikke har rett til å dømme gravide for.
Jeg mener at er man sykemeldt så må man gjerne ta seg en tur ut om man er i stand til det. Det er faktisk bra for helsa å opprettholde det sosiale i livet og!

Og det vil kanskje du og forstå når du får et par år til på baken og en unge å måtte ta vare på. For det virker ikke som du helt skjønner det flertallet her prøver å fortelle deg!
Ørneredet
10:54 17.04.2008
man skal klart være litt sosial! men jeg ser kvinner som er sykemeldte som sitter på baken på cafe både titt og ofte. dette er bekjente av meg. virker mer som de har vondt i viljen enn kroppen og dette er kvinner som ikke har barn fra før. litt mer forståelig er det hvis du har 2 unger som krever sitt! selvfølgelig tar det på! kan jo også jeg vite selv om jeg ikke har opplevd det. men har man en samboer så burde han kunne hjelpe til litt. vi trenger ikke gjøre ALT selv.

fordi om jeg er ung og ikke har barn betyr det ikke at jeg ikke skjønner saker og ting. respekterer andre sine utsagn og personlige meninger, men blir ikke påvirket av dem! man står for noe man mener! jeg gjør i hvertfall det, selv om det kan virke som om jeg er ung og naiv for mange her (tydligvis..). end of story;)
23:24 16.04.2008
Det kreves altfor mye av kvinner i vårt samfunn! Graviditet er ingen sykdom men når en gravid kvinne er sliten og uopplagt så må hun få lov å være hjemme og samle krefter til verdens viktigste jobb: å bære frem barn og føde. Vi betaler enorme skatter og avgifter så vi kvinner må jo få noe tilbake når vi trenger det. Men de som er friske og opplagte kan jobbe så mye de vil! Det er en utrolig mentalitet noen har at vi skal skattes ihjell men når vi er syke så skal vi tåle det og ikke være til byrde for sammfunnet!
lolipoli
23:54 16.04.2008
BABYBOOM

FIN DEG EIN HOBBY
snurf
10:05 17.04.2008
Forstår godt at det kan bli litt reaksjonar på en slik påstand:)men, det var vel det som var meininga... eig sjølv ei bedrift og taper mellom 5 og 6000 kr visst en ansatt er borte fra jobb. Og iløpet av en 16 dagers periode taper bedrifta 80-90000 kr. Norge slår vårt naboland Sverige med GOD MARGIN på sjukmeldingstoppen!!! JIPPI..?dette var en liten diggresjon:)

Men,er ingen supermor sjølv eg.Måtte bite i det sure eplet å gå å sjukmelde meg..vart plaga med bekken og ryggplager som resulterte i dårlig nattesøvn.Og i tillegg ha ei lita tulle på 2,5 år.
Det eg trøsta med meg var at eg har våre så heldig å fått våre frisk tidlegare og ikkje hatt ei sjukmelding, og meinar at når en går gravid skal en tenkje på seg sjølv.. for det er det ingen andre som gjer. Ingen som takkar deg om du er på jobb å slit deg ut.Som sagt gjer vi en kjempeviktig jobb med å vere gravid!Nyt denne tida for den får vi ikkje igjen:)Har yngre ansatte uten born og skal støtte dei så godt eg kan når den tid kjem.

ELIMARITA
10:05 18.04.2008
Godt sagt. ELIMARTE. Hadde vært fint om vi alle kunne hatt en sjef som deg :-)
AndreVonDrei
10:06 18.04.2008
Ooops, ELIMARITA, var det visst:-)
AndreVonDrei
16:54 20.04.2008
Takk, takk :) gjer mitt beste..
ELIMARITA
20:05 18.04.2008
Vedr. innlegg fra ELIMARITA

Som arbeidsgiver kan du IKKE bruke "jeg taper penger" argumentet overfor gravide, og det at du gjør det får meg til å tvile på at du i det hele tatt driver en bedrift!!!!

GRAVIDE BLIR DEKKET FRA FØRSTE SYKEMELDINGSDAG! Så arbeidsgiver perioden utgår, nettopp for at idiotiske arbeidsgivere som deg ikke skal kunne bruke det som et argument.

Gå å undersøk fakt før du hiver deg inn i debatten ELIMARITA!
Sjokolade76
14:28 20.04.2008
Hei sjokolade!
Min arbeidsplass vil selvfølgelig tape penger hvis jeg sykemeldes! Det at staten dekker lønnen min, betyr overhodet ikke at arbeidsinnsatsen min blir dekket opp. Jeg jobber i et konsulentselskap med få rådgivere, og blir en av oss borte, mister vi en stor del av kapasiteten. Jeg omsetter jo som ressurs langt mer enn det lønnen min er! Hvis ikke ville jo ikke selskapet vært lønnsomt... Og siden vi er spesialiserte, kan vi ikke hive inn en vikar. Så det regnestykket er mer komplekst enn som så.. Det at ELIMARITA skjønner at bedriften taper penger på fravær, øker sannsynligheten for at det er hun som kan disse tingene, ikke du. Gå og undersøk fakta før du gyver løs på innleggene.
Berta_78
16:56 20.04.2008
Tusen takk Berta:)
ELIMARITA
16:51 20.04.2008
Hei Sjokolade76!

Du kan no berre tvile so mykje du vil:)men, kvifor skulle eg lyge om slikt?Men, ..man treng vel heller ikkje om å drive nokon bedrift for å forstå ei så logisk tenkning?Ja, er det ikkje fantastisk at vi som bedrift får dekt dei 16 kalenderdagane vel.?. og veit du, det får vi som arbeidsgjevarar og. Men, trur du virkelig at det er så enkelt???? Trur du ikkje at bedrifta mi tapte pengar når eg vartvekke fra jobb, sjølv om eig fekk lønna mi fra trygdekontoret ?.. tapt kundemasse, tapt inntekt, sos kostnader...

Gravid eller ikkje... om du fikk en sjukdom og vart vekke fra jobb i en mnd tid kan vi sei. Trur du virkelig at det er berre dissa 16 dagane arbeidsplassen din taper.. trur du ikkje at bedrifta blir lasta for dei restrerande dagane den mnd..Nå nei, du så enkelt er det nok ikkje:)

Treng ikkje om å sjekke opp fakta for å forstå slikt Sjokolade 76. Men, du fikk no et godt svar fra Berta, det er ei som har skjønt det:)
ELIMARITA
09:45 17.04.2008
Du har fått mye motbør her, babyboom. Jeg tenker at du vel irriterer deg over at mange gravide tilsynelatende er sykemeldte uten synlige plager.

Jeg ser også i profilen din at du er veldig ung, født i 1987, og faktisk bare like gammel som min datter. Jeg ble straks litt mer overbærende overfor dine innlegg :-)

Mange irriterer seg gjerne over at noen er sykemeldte, eller uføretrygdet, med såkalt skjulte sykdommer. Hvis vi kan se at noen har en sykdom, som en gipset fot el.l. er det greit, men de med sykdommer og plager som er usynlige for oss andre godtar vi ikke er sykemeldte eller uføretrygdet.

Og så er det jo sånn da, at i oss selv ser vi andre, og det vi kjenner som utmattelse og trøtthet overfører vi til andre. Men hva om "de andre" er mye, mye mer sliten enn du noen gang har vært. Så mye at du egentlig ikke kan forestille deg det? Er det da rettferdig at noen skal være sinna for at de blir sykemeldte? Kanskje er både arbeidssituasjon og hjemmesituasjonen deres helt annerledes enn din, og kanskje er det ikke lengre trygt å utføre arbeidet mens man er såpass utmattet?

F.eks min datter som er like gammel som deg har jo en helt annen hjemmesituasjon enn meg som er 39 år. Hun har ikke et helt hus som skal holdes vedlike, og hun har ikke en så ansvarsfull jobb ennå som jeg har. Veldig mange som er litt eldre enn deg, og gravide, har gjerne både ett, to og tre andre barn hjemme som krever omsorg. Jeg tror ikke det er mulig å forestille seg hvor mye arbeid det kan være med hus, hjem og barn. Og i tillegg skal man altså fungere i en krevende jobb som gravid!!

Jeg tror man heller bør forsøke å tenke sånn at legene har det fulle ansvar med å finne ut om pasienten trenger sykemelding. Selvsagt skjer det utnyttelse av systemet her som overalt ellers, men vi andre må bare ha tillit til at sykemeldingsreglene er kvalitetssikret, og at legene er sitt ansvar bevisst.

Så får vi heller bare være lykkelige så lenge vi holder oss passe friske og raske. Og ikke legge sten til byrden for de som har plager, ved å være irriterte over at de må redusere arbeidsmengden en (tross alt) kort periode i livet.
Chezka
10:26 17.04.2008
Bra sagt, Chezka!
Lova
10:41 17.04.2008
dette var et litt mer saklig innlegg. jeg er enig i en del av det du skriver. (faktisk) jeg har ikke barn fra før av, greit nok det, er ung ja, men har da også et hjem å ta meg av, lån + jobb.

jeg er fortsatt like irritert over sykemldinger som ikke trengs etter MIN mening. det forandres ikke uansett hva andre måtte si. dette er min "lille" ting å klage over. irritasjon har da alle hvis man ser på denne siden..
10:50 17.04.2008
Joda, babyboom, vi har vel alle vår greie som vi irriterer oss over.

Men akkurat når det gjelder hvorfor noen er sykemeldte så er det veldig vanskelig - ja egentlig umulig - å vite om plagene de har er reelle eller ikke. Noen mennesker har humør og pågangsmot i massevis, og klager ikke, og det kan derfor være vanskelig for andre å forstå hvor syke de er. Og så tenker nok mange av oss at siden vi selv ikke hadde spesielle plager i svangerskapet, og jobbet 100 %, så er det SLIK det er å være gravid. Dessverre er nok ikke livet fullt så enkelt!

Vi andre kan derfor rett og slett ikke ha egen mening om sykemelding trengs eller ikke. I nesten alle tilfeller er det nok slik at såfremt legen har gitt sykemelding, ja så trengs den!
Chezka
11:09 17.04.2008
i noen tilfeller trengs sykemelding ja, helt sant! men vi vet da alle at det er noe unnasluntrere som er jævla lei av å jobbe og utnytter denne tiden til å ligge hjemme og kose seg. DET kan man vel ikke være uenig i?? det er en del av dem, og de klarer fint å fake frem noe hos legen som får ham/henne til å gi dem sykemelding en stund.

flott med dine utsagn, men er nok bare delvis enig. men sånn vil det alltid være uansett diskusjon:) alle er forskjellige.
11:11 17.04.2008
**(:babyboom:)** du henger virkelig ikke helt med gjør du? Jeg kan ikke se noen her som syns det er koselig at gravide sykmelder seg uten gyldig grunn? På jobben min er vi to gravide og kollegaen min har vært sykmeldt mer enn hun har vært på jobb, noe som betyr at jeg har jobbet ekstra (de andre på jobben har også jobbet masse ekstra, vi har delt på det) som har ført til at jeg ikke har hatt energi til noe når jeg endelig har kommet hjem. "men har da også et hjem å ta meg av, lån + jobb" som du sier, jeg har også en stesønn på 5 år som bor hos oss bortsett fra en helg i måneden. Poenget mitt er at alle har vi våre hjem, gleder og problemer og heldgvis er det ikke opp til deg å gi ut sykmeldinger. Vi andre kan se frem til du blir litt eldre og kanskje bruker det du har mellom ørene.

Hvis du tolker dette dithen at jeg syns det er helt greitt at gravide sykmelder seg hele tiden kun grunnet latskap så syns jeg faen meg synd i deg.
Øyenbryn
11:18 17.04.2008
joda, jeg henger med jeg! men virker som de fleste mener alle har en gyldig grunn, noe som ikke kan være sant. fordi det er alltid noen unnasluntrere. noen utnytter deler av svangerskapet til å la være å møte på jobben.

jeg bruker da det jeg har mellom ørene:) nå skal vi vel ikke dømme unge mødre igjen. vi vet litt vi og:) utrolig, men sant..
10:53 17.04.2008
Vet du, HI- jeg er enig med deg.
Og for de som har satt seg inn i hvordan denne økningen har skjedd etter at fastlegeordningen trådde i kraft, så er det rimelig klart at det er systemet det er noe galt med. Jeg forsvarer heller ikke de som har så lav arbeidsmoral at de skal sykmelde seg for alt mulig. HR avdelinger får spm på slutten av året om "hvor mange sykebarn dager har jeg igjen i år?" og "hvor mange tre dagers har jeg brukt"

Fastlegene har ikke tid til å undersøke pasientene, og dermed tar det bare 3 min å fylle ut et sykmeldingsskjema..

Men forstår gravide bedre enn de som ikke er det, og bare er dritt lei. Dessuten er sånne slitsomme å jobbe sammen med. De er sånn prompere som du aldri vet når og hvor kommer... De henger i lufta og lager et ekkelt miljø når du "vet" at de ikke er syke, men bare leie....
JAPP™
11:00 17.04.2008
godt at det er noen som er enige, hehe. i det mindte en person;) og ja, det er lett å få en sykemelding! de utspekulerte "jeg er lei av å jobbe" personene vet hvordan de skal få det til tydligvis. og det er synd...
11:29 17.04.2008
Uhh ahh.
Øyenbryn
11:36 17.04.2008
den er grei;P
12:00 17.04.2008
Herregud dette er en debatt som bare går igjen og igjen... Jeg forstår ikke hvorfor det skal repeteres og repeteres på dette. Begynner å bli like gjentagende som "Du må ikke røyke i svangerskapet"-debattene....

Synes Chezka sitt innlegg var knallbra. Du skriver akkurat sånn det er, hverken mer eller mindre. Man kan ikke gå og dømme personer uten å 100% vite hvordan de har det. Det som for deg, HI, virker som at "de er leie" kan være humørsvinginger, trøtthet, depresjon, ja whatever... Det du ser utenpå kan du ikke si noe om!

Jeg selv ble SM 100% i HELE siste svangerskapet. Først på grunn av risikosvangerskap etter å ha mistet 4 små foster og slitt veldig i mange år for å bli gravid (viser ikke utenpå).
Så var jeg hyperkvalm med oppkast i ca 20 uker (viste heller ikke utenpå, utenom at jeg var grønn i ansiktet)
Så kom bekkenløsningen med tendenser til isjas, det viste heller ikke før jeg (nesten heldigvis) fikk krykker på slutten!
Hvordan kan du gå og dømme de gravide da, når du ikke har PEILING på hvordan de egentlig har det? "De ser liksom friske ut-utenpå"??
Tror du jeg koste meg med plagene mine? Tror du jeg hadde god samvittighet overfor jobben?

Sånne som deg, HI, håper jeg virkelig ikke jeg møter NOENGANG som arbeidsgiver, og ikke som venninne heller, for makan til fordømmende og lite orientert vesen skal man lete lenge etter!
Lykkelig guttemamma:)
12:30 17.04.2008
hei! du burde kanskje lese igjennom. har jeg sagt noe om kvalme??? jeg snakker om folk som ikke har grunn til å sykemelde seg!! mange er faktisk bare lei. å bli fortere sliten er ikke god nok grunn! er man utbrendt så er dette noe annet! det er STOR forskjell på det og være trøttere enn vanlig! kvalme og bekkenløsning fårstår jeg veldig godt. da har man det vondt og er nedsatt i å kunne bevege seg, må springe og spy osv osv.. såvidt jeg kan se har du hatt god grunn til sykemelding, for all del! se hvem jeg snakkes om heller i stedet for å bite fra deg. angriper overhodet ikke noen i din situasjon!
12:57 17.04.2008
Det du ikke skjønner, er at du ikke har rett eller bør og kan dømme noen utrfa det du ser på utsiden! Du kan ikke skille en unnasluntrer fra noen andre uten å vite hele historien!

Jeg er sykemeldt av flere grunner og har vært det store deler av svangerskapet. Fra å være arbeidsnarkoman til å bli så syk at jeg ikke en gang kan gjøre nytte for meg hjemme er ikke bare enkelt å takle.
Jeg unner ikke dette min verste fiende en gang, og heller ikke deg, fordi det har vært tøft! Veldig tøft, og er enda tøft!

Kan telle på en hånd antall cafebesøk jeg har hatt, men de gangene formen har vært såppas har jeg ikke satt meg ned for å klage og syte og vise hele verden hvor fælt jeg har det!
Eneklte rundt meg, som du gjør, tenker da kanskje at jeg ikke gidder å jobbe og er sykemeldt fordi jeg er lei jobben.

Hva tror du det gjør med selvtillitten min? Min følelse av å være mislykket? Jeg har gravide rundt meg både i arbeidslivet og privat som er friske og har et helt annet utgangspunkt nå når de er gravide.
Men heldigvis har jeg en leder som er veldig forståelsesfull og som backer meg opp og gir meg beskjed om at jeg må tenke på meg selv nå. Jeg har også kolleger som selv har hatt tøffe svangerskap eller har koner som har hatt det som sier de forstår.
Det betyr hele verden for meg nå og er sikkert en stor del av årsaken til at jeg takler dette!

Kan du nå forstå hvorfor jeg og andre regarer på dine utsagn?
Alle er enige i at å lure seg til en sykemelding ikke er riktig, men alle andre enn deg er enige i at man ikke kan dømme andre utfra det man ser på utsiden! Eller det folk sier til deg!
Jeg vil i allefall ikke plage andre med alle mine diagnoser og vondter for at de skal forstå at jeg "fortjener" å være sykemeldt!
Ørneredet
21:13 17.04.2008
Kjenner jeg blir litt små irritert når jeg leser hva noen skriver her inne, så må bare komme med min mening..
For det første er det ikke så ofte man går gravid, og er man sykmeldt uten de helt store plagene under deler av svangerskapet synes jeg absolutt ikke dette er noen stor krise.

Man jobber som regel fullt, 5 dager i uka 8 timer HVER dag, i GANSKE mange år, og vi betaler jo tross alt en hau med penger i skatter og avgifter gjennom arbeidslivet vårt, så det skulle egentlig bare mangle at vi ikke fikk ta det litt roligere i den tiden av livet vi går gravide og skal forberede oss til fødsel og ikke minst tiden etterpå med en liten baby. Det er ikke bare bare å ta seg av et lite barn i begynnelsen, da er man i tillegg sliten etter svangerskap og fødsel, så det er godt for mange å kunne jobbe litt mindre for å bli litt mer uthvilt til tiden når baby kommer!

Når det er sagt, så regner jeg med at legene ikke sykmelder noen uten grunn. Som andre også har påpekt trenger ikke plagene å være synlige for å være reelle. Mange sliter kanskje psykisk, har du noen gang tenkt på det? Er lei, deprimerte, har familieproblemer e.l. Ting som ingen rundt kanskje vet om. Selv om man ikke har det så lett, så oppfører man seg ofte normalt for omverdenen forde.

De som er rundt den som sliter, merker kanskje ingenting til dette, og blir den personen sykmeldt så oppstår det ofte snakk og sladder. Tenk hvor sårendes dette må føles for den personen det gjelder, når hun vet selv at hun har god grunn for å være borte fra jobb en periode, men pga ingen synlige plager så blir hun ofte dømt nedenom og hjem av bedrevitere. Det er ikke alle som ønsker å brette ut om problemer og ting man sliter med, som ofte kan føles verre når man går gravid og er ekstra sårbar.

Så vær UTROLIG forsiktig med å dømme andre mennesker, man kan ALDRI vite om en person bare er sykmeldt pga latskap. Selv om det er din beste veninne og du vet hun ikke har noen fysiske plager som hindrer henne fra å arbeide, og hun sier hun er sykmeldt fordi hun ønsker å slappe av, kan det hende hun sliter med noe psykisk som hun ikke ønsker å fortelle til noen andre
Hanne..
12:52 6.06.2008
Litt enig med HI og JAPP, jeg også.

I kommunen hvor jeg bor har vi noe i kaller "kake-bake-sykemelding". Rart hvordan de samme kvinnene blir sykemeldte noen uker før jul, år etter år. Så har vi den vi kaller "ordne-hagen-før-sommeren-sykemeldingen" og den tiden er vi nettopp gått inn i. Igjen, samme kvinnene som blir sykemeldte.

I desember 07 hadde vi en liten sammenkomst hvor det ble snakk om disse sykemeldingsperiodene. En del av disse som alltid blir sykemeldt på samme tidspunkt (før jul og når solen begynner å varme i mai/juni) ble rasende fordi det hadde tydeligvis gått henne hus forbi at enkelte synes det er litt rart at noen blir syke på nøyaktig samme tidspunkt hvert eneste år.

Er fullstendig klar over at noen faktisk ER syke og trenger den sykemeldingen, men det er også mange som bare utnytter det faktum JAPP påpeker; at legene ikke har tid til å undersøke pasientene og det kun tar etpar minutter å fylle ut et sykemeldingsskjema...
starfire
20:57 17.04.2008
Ojda HI her var det mye lesning:)

Dessverre (eller heldigvis) er det helt umulig å vite med sikkerhet hvem som er sykmeldt pga. plager og hvem som vil ha litt fri, gravid eller ikke gravid.

Det kommer vel mye an på legen, men jeg tør påstå at det i de fleste tilfeller ikke er spesielt vanskelig å bli sykmeldt og det er vel ingen som er uenig i at det finnes folk som utnytter dette. Igjen - gravid eller ikke gravid.

Jeg vet selv om personer som gleder seg til å bli gravid for da skal de sykmelde seg med en gang å få være hjemme og jeg vet også personer som har gjort akkurat dette uten å ha plager men det er jo umulig for legen å sjekke om man har så vondt i ryggen som man sier eller om man er kvalm. Og det irriterer meg ja!
Og det som irriterer meg enda mer er at disse ødelegger for dem som faktisk har grunn til å sykmelde seg!

puse 08
22:29 17.04.2008
Slik jeg er i dag med dette svangerskapet kan jeg helt klart være enig, men nå er det jo ikke første gang jeg er gravid og ingen graviditet er lik.

Ikke alle er like trøtte og uopplagte, dette kan variere med tanke på hvor mye jobb har du når du kommer hjem fra jobb også.....

Mitt første svangerskap gikk greit var kvalm men klarte det bra uten sykmelding før bekkenet ikke ville mer. Trøtt var jeg men jeg hadde bare meg selv å tenke på og la meg oftest før kl 21 om kvelden.

Mitt andre svangerskap var helt anderledes, dette fulgte rett etter en spontan abort som er en stor påkjenning fysisk og psykisk. Var så å si konstant kvalm hele tiden klarte ikke spise videre pågrunn av at da ble jeg kvalm, og så ble jeg jo selfølgelig kvalm av å ikke spise også. Trøtt var jeg hele tiden, men med et barn fra før som skulle ha sitt kunne jeg jo ikke bare legge meg når jeg følte jeg trengte det, og det ballet på seg så til slutt sier det BANG du gruer det til å gå på jobb du gruer deg til det meste, og med masse hormoner i full sving blir det ikke bedre.

Jeg hadde heldigvis en forståelses full lege som selv hadde født barn og hadde flere en et og viste hva dette var. Det å være så ferdig og ha så mye skyldfølelse overfor jobben, at du gråter av lettelse fordi du fikk sykmeldelse. og kan med god samvitighet pleie deg selv babyen i magen og være der for det barnet du allerede har er mer verdt en mange aner.

Og det er ikke alle som har en mann som tar den jobben og ser til at du får hvilt deg nok, de som har det bør også sette stor pris på ham!!!

Så det jeg leser her som ser ned på de som får sykemelding og sprer edder og galle rundt det er smålig.

Og måtte dere aldri få det slik at dere må ha sykemelding fordi dere er trette og uopplagte. Og selv komme i den kategorien dere selv .

Og frasen "EN ER IKKE SYK FORDI EN ER GRAVID" er noe tull som baggateliserer mye og er der for hypokondrer. Og jeg får spy fornemmelser hver gang jeg får høre den.
Har jente og gutt med ny spire
13:18 18.04.2008
Det er jo også av stor betydning hvilken jobb en har! Noen sitter på kontoret sitt i ro og fred og drikker te og sladrer om ting og tang mens andre sliter fysisk, må ta tunge løft, gå vakt om natta, eller ha et stort ansvar for andre menneskens liv! Jeg vet om flere gravide som sitter på offentlige kontorer med korte arbeidsdager og mange pauser og dømmer andre som har vanskelig jobb og må sykemeldes. ( det er ikke så lett å tilpasse gravide lettere arbeid når den ikke finnes i noen bedrifter). Det er meget lite smart å dømme andre, prøv heller å forstå at ingen har det likt. Hvis du ikke har evner til å sette deg i andres sine situasjoner så la være å si dumme ting.
lolipoli
14:02 18.04.2008
Babyboom; jeg antar du ville plassert meg i kategorien for unnasluntrere ved første øyekast (mer grundig til verks virker det ikke som du går).
Jeg er 28 år, ingen barn fra før, jobber som finansrådgiver og tilbringer derfor dagene sittende på kontor, uten fysisk tungt arbeid. Min samboer er en fantastisk mann som hjelper til med å holde orden hjemme, lage middag, lufte hunden etc.
Har kun kastet opp en gang hittil i mine 13 første uker av svangerskapet.
-Også er jeg SYKMELDT!!!! Fy og skam. Jeg er jo bare trøtt og lat.. Eller?

Jeg har INGEN energi. Helt umulig å forklare for den som ikke har vært der selv. Gikk jeg i begynnelsen fra kjøkken til stue, og hadde glemt igjen noe på kjøkkenet, kunne jeg begynne å gråte av fortvilelse, for jeg bare maktet ikke gå tilbake. Snakk om å være lat!

Hvis jeg var ute en liten tur med hunden, måtte jeg sove i to timer etterpå. Snakk om å være trøtt og glad i å sove!

Jeg elsker faktisk jobben min. Er veldig glad i å forholde meg til andre mennesker, og det å kunne hjelpe folk i sin økonomiske hverdag er utrolig berikende. Gjennomfører møter med masse ulike mennesketyper hver eneste dag, med veldig ulike utgangspunkt og behov, og dermed veldig ulike muligheter.
Jobben min er ikke fysisk krevende (annet enn litt stress i ny og ne, det er en del av gamet), men hadde du likt å komme til meg for å få lån til en bolig dere har sett på, og bare MÅ ha tilslag på så fort som mulig, også viser det seg at jeg er så sliten, trøtt og utmattet at jeg egentlig ikke får med meg halvparten av det dere sier, BARE fordi jeg er gravid, og dermed frarøver dere muligheten til et gunstigere lån, forsikringer, eller glemmer å snakke om noe vesentlig, feks gjeldsforsikring eller sparing? Som dere vil kunne lide for ved en senere anledning?

Jeg vil iallefall ikke være den som sitter igjen med fryktelig dårlig samvittighet for å ha utført en slett jobb, som kan komme seilende tilbake i "trynet" mitt om et år eller to. Og som verst av alt, kan gå kraftig ut over kundene mine.

Men ja, du kunne ha sett meg i en butikk en dag, for det rare er at nå som jeg er sykmeldt, begynner energien sakte, men sikkert å vende tilbake, fordi jeg har mulioghet til å lytte 100% til kroppen min og dens behov. Så skamme seg, for det er faktisk godt å komme seg ut i litt frisk luft iblant, og se noen andre mennesker enn samboeren min, gjøre unna noen små ærend, om enn bare for en halvimes tid, før jeg vender tilbake til sofaen for å sove igjen....

Hvis du tror at dette er noe jeg foretrekker fremfor å være på jobb, da tar du skammelig feil.

Men ja, "utenpå" ser jeg bare trøtt og lat ut i øyne som dine.

babyfrøken
19:27 18.04.2008
Så teite dere er. HI har jo sagt at hun ikke mener folk som sliter med ryggproblemer, kvalme og andre ordentlige plager, men de som får en sykemelding for å slappe av litt. Dette skaper problemer for kolleger og ikke minst - det gir alle gravide et dårlig rykte. Men etter å ha lest litt her inne forstår jeg jo at gravide flest er idioter. Og nå har jeg også skrevet inn, hvilket betyr at jeg har blitt en gravid idiot.
Sine
19:57 18.04.2008
Sine: Kanskje du er altfor trøtt siden du ikke skjønte hva de fleste skriver her! HI kan jo ikke vite hvorfor noen blir sykemeldt! Hun bør få lege utdanning og så vurdere hvorfor noen gravide trenger sykemelding. Det er faktisk nok at en gravid er trøtt for å få sykemelding! Legen vet bedre enn dere, ikke sant?
lolipoli
20:00 18.04.2008
Hun skriver hun forstår de med kvalme og bekkenløsning. Jeg har ingen av delene. Jeg er "bare" trøtt og uopplagt.
Anser meg absolutt ikke som noen idiot for å gi en fremstilling som kanskje kan få henne til å se at endel av de en kanskje TROR er sykmeldt bare for å "slappe av litt", kanskje trenger det på ordentlig. Håper virkelig ikke det er mange som sykmelder seg bare for å gjøre det..
babyfrøken
20:01 18.04.2008
Er vel litt sterkt å si at alle gravide er idioter eller Sine? (ja jeg ser du også trekker deg selv inn i den kategorien fordi du svarer her)
Les nøyere nedover, så ser du jo hvor langt HI trekker innlegget sitt!
De er ganske mange her inne som sier seg enige i at, JA, det finnes unnasluntrere.Det finnes unnasluntrere som både er gravide og ikke. Men man kan ikke dra alle over en kam! Det finnes de som har spontanabortert 3-4 ganger og blir sykemeldt for å kunne prøve å kanskje beholde barnet denne gangen. Skal de med "usynelige" problemer holde seg inne døgnet rundt fordi HI ikke vil bli irritert over gravide som sitter på kafe?
Hun trekker jo faktisk frem alle gravide som sitter på kafe og at hun blir irritert. Og når hun påpeker det, så må hun regne med motstand.
Lacey
21:17 18.04.2008
Forrige graviditet var et rent helvete, var masse sykemeldt. Denne er en drøm i forhold, trøtt og kvalm har jeg vært. Men når jeg har erfaring med begge deler selv er jeg helt sikker på at jeg aldri skal uttale meg om andre har god nok grunn til å være sykemeldt eller ikke. Man aner ikke hvordan det er å være i den andres sko selv om det tilsynlatende virker som om de er late.
Jente 07 + reke 30.okt. 08
23:20 18.04.2008
Etter å ha lest alle innleggene her virker det som om de fleste forsvarer sine egne sykemeldinger med nebb og klør.

Det er desverre slik at mange, også ikke-gravide, sykemelder seg selv om de kanskje i utgangspunktet er friske nok til å gå på jobben. I små til mellomstore bedrifter kan en dag eller uke med sykefravær koste veldig mye tid, penger og krefter.

Jeg er glad vi har et godt og trygt system for syke, selv om ikke det heller alltid fungerer optimalt.

babyboom her påpeker egentlig bare at det er kjedelig at enkelte gravide tror at det å være gravid i seg selv er en sykdom...

vivilvi
00:07 19.04.2008
Å være gravid er ingen sykdom, MEN en kan bli syk av å være gravid!
Å være så trøtt at man sovner om man står eller sitter er forferdelig slitsomt. En orker ikke spise, anstrenger seg for å holde ei maske for andre mennesker fordi en er jo tross alt i lykkelige omstendigheter... En orker iallfall ikke å være på jobb, man vil bare soooooove.
Jeg begynte å bli bli sykelig trøtt i uke 9, og tenkte at jaja de fleste er trøtte i starten og det går nok snart over...Men nei det gjorde ikke det. Jeg fortsatte å være så trøtt så trøtt...blodprosenten var fin så legen undersøkte ikke noe mer. Men så spurte jeg ( i uke 26) om de kunne måle jernlageret mitt, og det var nede på 7! Ikke det minste rart at jeg var dødsens trøtt! Så da var det på jernkur frem til fødselen, og jeg var like trøtt, for det tar mange mnd før jernlageret blir normalt etter å ha vært så lavt.

Kjenner jeg blir så irritert på de av dere som er så frekke at dere tillater dere å sitte å dømme andre kvinner uten å ha kjent på kroppen hva de går gjennom. Vær heller glad for at dere selv bare er litt trøtte og KAN jobbe. Dere aner ikke hvor missnnulig jeg var på de friske gravide, og hvor dårlig samvittighet jeg hadde fordi jeg tilslutt krøp til korset og måtte få sykemelding - selv om jeg visste at jeg hadde god grunn til å bli sykemeldt.

Den dårlige samvittigheten kom av det presset man har i fra samfunnet og andre gravide kvinner om at man skal være i jobb til man føder uten å ta høyde for at gravidteter er forskjellige.
Cinnamonnroll
01:25 19.04.2008
Da kan du lese en gang til, så ser du kanskje at å forklare dette på annen måte ikke gjorde at HI forstod det vi fleste andre mente og prøvde å forklare henne.
Jeg fortalte min historie i håp om at hun da forstod hva jeg mente, og flere har gjort det samme!
Har ikke hørt noe fra HI etter dette, så antar og håper hun har skjønt det nå.

Babyboom påpeker noe ja, men hun mener også hun kan dømme folk utfra det hun selv ser og tror, og at hun da kan påstå at de og de er sykemeldte fordi de er late, de går jo på cafe osv..
Og det er det vi andre regarer på!
Ørneredet
01:25 19.04.2008
Den var til vivilvi ja
Ørneredet
20:10 19.04.2008
Jeg tenkte som deg helt til jeg ble gravid selv. Nå skal det sies at jeg sliter med kvalme og oppkast. Det er noe helt annet å sitte på et kontor å være kvalm og uggen, enn å være blandt kunder og skulle yte service. Jeg hadde en episode hvor jeg stod og brakk meg i butikken min. Og det er ikke noe moro hverken for meg eller kundene..
Det er veldig mye press på gravide i dagens samfunn fordi alle er så opptatt av at det er ikke er en sykdom, så derfor skal man presse seg selv lengst mulig. "Man er jo tross alt ikke syk".
Du må huske på at det å være gravid er individuelt for alle. Og alle har forskjellige terskler i forhold til hva man tåler.
chri
04:09 20.04.2008
Er enig med det flerparten her inne skriver. Og hva vet du om de EGENTLIG er sykemeldt pga trøtthett og utmattelse? Som en annen skriver her inne så finnes det mange "skjulte sykdommer". Det kan f.ex. hende at noen er sykemeldt pga psykiske problem. Dette er ikke noe man forteller til andre, og arbeidsgiver har TOTAL taushetsplikt uansett grunn til sykmelding. Da har man gjerne en annen unnskyldning til hvorfor man er sykmeldt. Tenk litt på over at du kanskje ikke vet hvorfor noen i det hele tatt, gravid eller ikke gravid, er sykemeldte...
pia+Ditto
08:51 20.04.2008
Kan være enig med deg en viss grad HI, veldig mange er sykmeldte under svangerskapet i Norge i forhold til mange andre land. Og nordmenn er jo på sytetoppen ellers også. Er enig i at det er altfor lett å få sykmelding her til lands, men det er jo vanskelig for legen å vite hvor vondt og hvor sliten pasienter er også. Jeg vet om flere selv som har utnyttet systemet å fått sytet seg til sykmelding uten grunn. Og det er jo disse som gjerne ødelegger for de som virkelig har grunn. For veldig mange har faktisk en veldig god grunn til å bli sykmeldt under svangerskapet. Jeg var selv sykmeldt så å si hele svangerskapet sist pga av fare for å miste. Jeg har mistet to ganger tidligere, å legen min sa det var altfor stor risiko å jobbe. Og så må jeg legge til at arbeidspresset på arbeidsplasser rundt omkring har økt veldig de siste årene. En jobb nå krever gjerne mer nå enn for ti år siden. Nå er vel du så ung at du har litt begrenset arbeidserfaring i forhold til flere her inne, så du har kanskje ikke det beste grunnlaget for disse uttalelsene.
trinebeate
11:48 20.04.2008
Til Trinebeate:
Huff, blir så irritert når jeg leser: " Jeg vet om flere som har utnyttet systemet å fått sytet seg til sykemelding uten grunn!"
Hvordan vet du at det er uten grunn??? Har noen sagt til deg : " Hei! Jeg utnytter systemet! Jeg er frisk men vil bli sykemeldt!" Det er jo det som er vanskelig å vite, (som mange her har skrevet ) er hvorfor noen blir sykemeldt! Men det er som å snakke til en vegg! Ikke mange vil fortelle at de hadde habituell abort eller har psykiske lidelser! Noen mener til og med at bekkenløsning er noe kvinner innbilder seg!!! Det er mange sykemeldte i Norge og mange med depresjoner, ikke rart det! Norge ligger på toppen som en av de rikeste land og på bunn når det gjelder å være lykkelig! Norge også ligger på toppen i skatter og avgifter! Ikke mange land som har så dårlig vær, og været faktisk gir flere rygg plager, psoriasis osv... samt depresjoner! Og jeg ser at norsk folk er mest fordømmende og elsker å blande seg i andres liv! Bare se folk i Spania, de har mindre penger men smiler, er lykkeligere enn nordmenn og ikke misunner/ fordømmer!
lolipoli
21:13 20.04.2008
Du må gjerne bli irritert, men grunnen til at jeg vet det, er fordi de har sagt det rett ut, uten å legge skjul på noe. Den ene sa til og med: hvorfor jobbe når man ikke trenger? Jeg får jo pengene mine likevel. Hørte også ei si at hun kom til å utnytte systemet på alle områder hun fikk til. Det er som å snakke till en vegg når det gjelder deg å. Nå måtte jeg jo gjenta meg selv igjen. Har jo aldri i livet skrevet at de utnyttet systemet hvis jeg ikke har visst det med sikkerhet.
trinebeate
12:13 20.04.2008
Jeg tror vi bare kan fortsette å krangle her helt til noen sier "ei venninne av meg sa at hun løy for legen for å få en sykemelding, fordi det er så lett å få det når man er gravid, og hun ville heller bruke tiden til å sitte hjemme og å gå på café enn å jobbe" nettopp pga det flere sier at "man kan ikke alltid vite hvorfor noen er sykemeldt".
Det er pga sånne som deg at sånne som meg føler seg som snyltere når de tar ut sykemelding. Men nå vet jeg bedre, og hvis jeg får plager ved neste graviditet skal jeg ikke føle det som noe nederlag å bli sykemeldt, sånn som jeg gjorde nå. Jeg følte at jeg kunne bli dømt som "lat", men det får folk bare tro. Jeg vet da best selv.
Kanskje noen snylter, kanskje ikke? Jeg har ikke hørt noen som har gjort det. Men jeg har hørt mange som kjeder seg, føler nederlag og blir deprimerte av å være sykemeldt....
Bilingüe
12:49 20.04.2008
Kjære deg HI
Det kommer jo også an på hvilke yrke man har og også på hvilke plager man har.
Er man tappet for energi, ikke får sove, utslitt etter jobb slik at man ikke klarer å ta vare på familien sin - så er det en grunn til å sykmld seg. Særlig hvis man har en jobb som innebærer gåing hele dagen. Vet om gravide som har hatt det slik, og jeg har full forståelde for at de orker å jobbe i en periode.
snartprøvere
12:51 20.04.2008
mente altså: ..'og jeg har full forståelse for at de IKKE orker å jobbe i en periode'.
snartprøvere
15:57 20.04.2008
JA det finnes folk som utnytter sykelønnssystemet, både gravide og andre - slik det også finnes uføretrygdede som kunne jobbet, alenemødre som bor sammen med barnefaren, arbeidsledige som jobber svart men mottar dagpenger.... Er til en viss grad enig med HI i at det er litt "lettvint" å sykemelde seg pga at en bare er litt sliten, MEN er også helt enig i at det er umulig for MEG eller HI eller noen andre å bedømme hvem disse er... Man vet ikke alt om andre, og dermed blir det opp til legene å avgjøre hvem som skal få sykemelding og ikke.... En ting reagerer jeg derimot på, og det er alle de som skriver inn på bim/dib og spør; hva skal jeg si for å få sykemelding?? Og ikke minst alle svarene om at "det er jo bare å sykemelde deg" - det er jo faktisk LEGEN som bestemmer hvem som skal sykemeldes, og man må ha REELLE plager for å bli sykemeldt...
Pearl 33 + junigutt!!