Bli med i debatten - utveksle synspunkter og erfaringer!
Redd - jeg tørr ikke ha sex..
13:36 17.04.2008
noen som har tips?
Er så redd for blødninger og å miste min lille spire...
Anonym
Sv: Redd - jeg tørr ikke ha sex..
14:22 17.04.2008
Hvor langt er du på vei da??
Anonym
17:22 17.04.2008
4 mnd.
Anonym
08:54 18.04.2008
Normal sex skal ikke innebære økt fare for abort. Det kan heller virke motsatt.. Stress og frykt hos den gravide gir større sjanse for spontanabort enn hva sex gjør. Og sex frigir endorfiner i kroppen som fører til at du slapper bedre av og føler deg mer lykkelig. Med mindre du har fått beskjed av lege/jordmor at du, pga komplikasjoner, ikke bør ha sex, så er det ingenting i veien for at du har det. Det er ihvertfall ingenting som tilsier at sex skal gi økt fare for spontanabort..!
åhh jeg kjenner meg så godt igjen i det du sier! for 3 år siden da jeg gikk gravid med førstemann...da var jeg livredd sex! jeg var livredd for å begynne å blø og for å miste veslegutten. Uansett hvor mye jeg leste at sex ikke var farlig under svangerskapet så var jeg dødsredd, hadde veldig angst for det der. Jeg er en sånn tenke person som lett blir stressa...så enden på visa var at vi ikke hadde sex i svangerskapet. Jeg trodde min samboer skulle bli lei seg og skuffet men han støttet meg hele veien. Han ville heller ikke ha det hvis jeg skulle bli så redd. Og dessuten...tenkte vi...at vi får holde ut å ikke ha sex på noen mnd for vi skal jo tross alt leve resten av livet sammen...og da kan vi ha så mye sex vi vil:) så han var veldig forståelsesfull og dermed aksepterte vi bare at sånn følte jeg det og da blei det sånn. Men det skal legges til at det er viktig å kose med hverandre på andre måter selv om man ikke greier å gjennomføre samleie under svangerskap. Det er ikke vits i å presse seg selv til noe man ikke vil eller klarer, da blir det bare værre!
Gjør det du føler for og ikke klamre deg selv for utfallet av hva du selv velger. det er din kropp. Kose deg i graviditeten.
NB: men jeg har også hørt at sex overhodet ikke er farlig i graviditeten:) men hva hjelper det når man er redd? ikke så mye. det veit jeg alt om:)