GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Fødsel og svangerskapsdepresjoner

Her kan dere støtte hverandre og dele erfaringer.
Zipralex..... Hva skal jeg gjøre? Noen som kan gi råd?
22:43 18.04.2008

Var hos legen i dag og han anbefalte meg å starte på zipralex igjen.. Jeg har gått på 10 mg siden aug i fjor, men sluttet tvert med tablettene da jeg fant ut at jeg var gravid etter legen sin henvisning. Dette var tydligvis ikke så lurt, i og med at jeg er i en veldig tøff periode akkurat nå. Jeg er 8+0 på vei og er livredd for at om jeg starter på tablettene igjen så vil det kunne skade barnet.. Men det er heller ikke så godt å ha det slik jeg har det nå...Hva gjør jeg?????
Anonym
Sv: Zipralex..... Hva skal jeg gjøre? Noen som kan gi råd?
08:11 19.04.2008
jeg er 7uker gravids å går på cipralex,jeg kuttet også tvert å det var ikke noe lurt.
legen min sa man må veie opp fordeler å ulemper med å gå på de.
hvis du føler du ikke klarer deg uten ,burde du ikke slutte på de.
jeg går hvertfall på de med god samvittighet.vil heller gå på de å ha et liv enn å ikke gå på de å bare bure meg inne å være redd å gråte.
det er ikke bevist at det kan skade babyen heller.
uansett lykke til
Anonym
Sv: Cipralex..... Hva skal jeg gjøre? Noen som kan gi råd?
09:06 19.04.2008

Tusen takk for svaret.. Godt å høre at andre går på det, med god samvittighet. Men det er et vanskelig valg. Legen sa jo først at jeg måtte kutte med en gang fordi det ikke var så bra å gå på de når jeg var blitt gravid, mens i går da jeg brøt i sammen i legetimen med han, da han spurte om hvordan ting gikk, så mente han plutselig at det ikke var så farlig.. Han sa jo også at det sikkert bare var psykisk da jeg tidligere spurte han om det var det at jeg sluttet så brått med tablettene som gjorde at jeg hadde en periode der jeg svimlet så mye. Dette var rett og slett meget ekkelt faktisk. Og jeg ser jo i ettertida at det må være på grunn av tablettene, fordi jeg gjør det ikke nå lengre.. Har liksom lyst å klare meg uten og, men det er så mye tanker og ting som sliter for tiden... Ikke enkelt dette her:-)
Anonym
11:12 19.04.2008
Jeg er gravid og går på cipralex 10 mg... jeg prøvde trappe ned til 5 mg, men da kom panikkanfallene tilbake med engang :-( Jeg og legen min snakker om at jeg skal trappe ned i uke 28 og prøve gå siste trimester uten for å forhindre at barnet får dårligere allmennetilstand etter fødsel. Men det tar vi da :-)

Jeg tenker at visst cipralex hadde vært skadelig ville jeg spontanabortert i første trimester, for det er jo det kroppen gjør når fosteret får uopprettelige skader.

Men du må ALDRI kutte tvert!! Det er farlig for deg og barnet. Man skal trappe ned over uker for at kroppen skal få venne seg til det, ikke rart du ble svimmel!!

Lykke til alle sammen :-)
Anonym
18:22 23.04.2008
Jeg har ei venninne som tok både dette og andre medisiner når hun var gravid. Gikk helt fint det, babyen hennes tok ikke skade av det iallefall!!
Annnonnnymmmiaaa
13:27 24.04.2008
Graviditet, amming:
Flere studier med ulike SSRI har ikke gitt holdepunkter for teratogen effekt eller mentale utviklingsforstyrrelser, men nyere undersøkelser med paroksetin har vist økt risiko for hjertemisdannelser. Dette tilsier generell tilbakeholdenhet. Bruk av SSRI i slutten av svangerskapet kan i sjeldne tilfeller føre til pulmonal hypertensjon hos barnet, samt abstinenssymptomer

Det er ikke bevist at det er skadelig men det er indikasjoner for at det kan gi blant annet hjertemisdannelser. Derfor sier man at det skal måles opp imot de plagene mor får ved å evt slutte med medikamentet. Kan man slutte bør man det, klarer man ikke slutte skal man ha tett oppfølging med minst 4 ultralys undersøkelser for å kartlegge evt hjerteproblemer sånn at man vet om dem når barnet kommer.
Anonym
17:46 28.05.2008
Jeg trappet ned over tid, da vi begynte å tenke på om vi skulle ha barn, og enda jeg ikke sluttet brått, ble jeg veldig svimmel.
Det gikk fint en stund, men så begynte å ikke gå så fint, nå har jeg vært sykemeldt noen uker, og noen ganger føles det som at jeg burde begynne på igjen. Det hjelper jo ikke med hormonforandringene vi blir utsatt for heller.Uansett, det er pyton å til stadighet være i dårlig humør, deppa, usosial etc etc. Skal prøve å holde ut, men livskvaliteten blir jo deretter. Hverken jordmor eller lege har foreslått at jeg skal begynne igjen, så jeg ser jo ikke fram til evt. forestående fødselsdepresjon heller akkurat....rart om jeg skulle slippe unna det. Men da er det kanskje tryggere å begynne på Cipralex igjen?
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------