GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Habituell abort

Her kan dere som har habituelle aborter, dvs aborterer mer enn 3 ganger uten at det er provoserte aborter dele erfaringer, gleder og sorger.
Tvi, tvi!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Mister, mister og mister.. er det noe håp?!
13:34 22.04.2008
Nå har jeg vært igjennom min tredje MA på litt under et år.. terminene kommer og går og jeg sitter her fortsatt tomhent..

Er det noe håp for at dette en eller annen gang skal gå bra..

noen som har noen erfaringer?
har dere fått noe hjelp? evt hva?
hvor lang tid tok det?

jeg blir veldig lett gravid, men den lille vil ikke leve inni meg. "det" har dødd i uke 5,6 og 7.. Dette begynner å bli litt "kjedelig", hvis noen forstår hva jeg mener..

Trenger noen positive tilbakemld.....
Jeg kommer ikke til å gi meg, men akkurat nå er livet uten mål og mening....
3. MA, snart min tur??!!
Sv: Mister, mister og mister.. er det noe håp?!
20:11 22.04.2008
Trist å høre at du er en av oss.......
Når du har mistet tre ganger etter hverandre kommer du inn under begrepet "habituell aborter" (gjentatte aborter). Du har nå krav på å få utredning ved sykehuset du hører til. Ved denne utredningen sjekker de livmoren med innvendig ultralyd, og tar en rekke blodprøver både av deg og mannen. Hva som skjer videre er veldig avhengig av hva/om de finner ut noe, og hvilket sykehus du tilhører.
Noen mister fordi de har små infark i morkaka, eller at fosteret får for lite næring som følge av små blodpropper. Dette kan man medisineres mot. Noen får også slike medisiner selv om prøvene ikke har påvist det, fordi medisinene uansett ikke er skadelige.
Andre mister fordi de mangler produskjon av progesteron de første svangerskapsukene - dette kan man også få tilført selvom prøvene ikke har påvist mangel fordi kroppen støter ut overskuddet.
Noen oppdager at de har hjerteformet livmor/skillevegg i livmoren og har kanskje mistet fordi fosteret har festet seg i veggen og fått for lite næring. Dette kan opereres bort.
Mange finner aldri noen årsak til abortene og må leve videre i uvisshet.
Men, man kan likevel få god hjelp på sykehusene! De aller fleste sykehus tilbyr TLC behandling til sine habituelle abortere (Tender Love Care), noe som innebærer åpen dør, med hyppige ultralyder og tett oppfølging under svangerskapene - i tillegg til enkelte medikamenter som man har god erfaring med. Dette reduserer abortrisikoen mye!
Heldigvis går det bra tilslutt for de fleste - selvom veien frem mot målet er mer humpete og tyngre enn for alle andre......

Håper du får den hjelpen du har krav på! Lykke til =)
evigoptimist
22:00 22.04.2008
TUSEN takk for alle de opplysningene!
vet litt mer hva man går til.

Fastlegen min skal/skulle sende henvisning om utredning, så da er det bare å vente på et brev.. det kan vell kanskje ta tid.. ikke vet jeg...

Men uansett takk for at du svarte:)
3. MA, snart min tur??!!
23:09 22.04.2008
Hei!
Ser du har fått et veldig bra svar over, så jeg ville bare gi deg en klem!
kirsty-sprayer
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------